Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:36

Mijn paard word niet geschoren (paardlief woord een beetje heel erg boos als ik met dat ding bij d'r in de buurt kom :o) Mijnes heeft een regendeken om en daaronder een flecedeken. 's avond op stal heeft ze alleen de flecedeken om.
Tja, ik heb een paard met een prachtige vacht (kleine, dunne haartjes :D ) Egt een sportpaardje (alleen dan met een dik buikje :+ )en ze is egt een kou kluim :o ze heeft het snel koud, haren rechtovereind, loop neus en hele koude neus en oortjes.. Tja, dat vind ik zielig en gooi een dekentje om..

Weet de temp. van hier (zaanstad) niet precies, maar ik heb m'n winterjas al uit de kast gehaald, sjaal om, handschoenen aan ('s morgens dan). en m'n paard staat overdag buiten in de regen..

Marietje1990

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:46

Heb mijn fleecedekentje ook onder de regendeken gedaan, nu aangezien het prutweer denk ik dat het morgen 200 gram eronder wordt. Ben enorm aan het wisselen met dit wisselvallige weer!

Zeelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:47

Die van mij staat onder een 150 g winterdeken :o

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:52

denice schreef:
Waarom doet iedereen hier dekens op als ze nog niet geschoren zijn? Waarom wachten jullie niet daarmee met tot ze wel geschoren zijn? Ik snap dat niet..

Als ik nu met dekens begin hoef ik hem niet te scheren :D
Mijn paard is braaf hoor met scheren (vorig jaar)
Maar heb m liever dun in zn vacht dan geschoren, hij staat veel buiten.

Ik heb sinds een week een fleece gevoerde regendeken op..
het was vandaag wel erg fris en koud!
ik ga zo naar stal en dan kijk ik hoe hij eronder staat, anders gooi ik er voor de nacht iets onder.

Maristj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:53

silviasilvia schreef:
Die van mij staat onder een 150 g winterdeken :o

ik vraag mij af, is dit niet nog te warm voor nu? wat moet je dan opleggen als het winter wordt en vriest? hier in belgie was het vorige winter periodes -12 graden... en worden ze dan niet te teer? (zwak, gevoelig, broos)
ik schiet geen steen hé!! ik vraag het mij gewoon af.. ikzelf leg snachts een regendeken op met enkel katoen langs binnen ofwel een katoenen zomerdeken (afhankelijk vd koude) onlangs zweette ze nog enorm onder de regendeken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 19:01

Hier staan ze onder 100grams deken met 0grams hals, ze begonnen al beetje donzig te worden :+
Probeer het scheren zo lang mogelijk uit te stellen, maar wel voordat het echt koud gaat worden.
Ik heb nog 100 en 400grams onderdekens ervoor, dus ze kunnen de winter wel weer door :)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 19:33

Die van mij is vandaag onder de 200 gram gegaan, haflinger, maar dit komt doordat mijn deken stuk was......grrrrr en uik dus maar 1 regendeken heb.
Nu was het hier ook koud en regenachtig met 11 graden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:20

het was vanavond op stal nog 16 graden bij ons...

de dunne Dominick die ze op had was door de hele dag in de regen staan toch wat ingeregend aan voor- en achterkant, dus maar even gewisseld voor de ongevoerde Amigo...

heb de 200 grams klaar liggen op stal, maar vind dat toch net nog even te warm nu...

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:34

Mijn paard staat nog steeds met 2 regendekens over elkaar (de bovenste is niet helemaal 100% waterdicht).
S'avonds binnen.
200 ligt klaar maar daar wacht ik nog even mee.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:37

Pion schreef:
Mijn paard staat nog steeds met 2 regendekens over elkaar (de bovenste is niet helemaal 100% waterdicht).
S'avonds binnen.

is het niet handiger om de goed waterdichte boven te doen?

Sanne_gm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:38

Die van mij staat met een zomerdekentje op, het is vrij warm in de stallen. En als ze het land op gaat wissel ik hem voor een regendeken, heb nog niets dikkers nodig gelukkig.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:40

Nou ik kwam net op stal, paard had een fleece + regendeken op, maar was onder de deken gewoon echt niet warm.
Heb er toen de 200 grams onder deken onder gedaan, en toen voelde hij wel weer aangenaam aan onder de deken.

Mijn paard is niet geschoren, en heeft nog hele dunne haartjes en niks wat op een wintervacht lijkt.
Alle andere (dekenloze) paarden hier hebben al wel flinke een wintervacht in de aanmaak.

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:41

drie van ons staan onder dek, de rest heeft het niet koud.
onze fokmerrie wil met dit weer een deken op, anders wil ze niet meer eten.
zodra het dek erop ligt eet ze weer.
in het voorjaar gaat de deken af behalve met voeren, dan moet 'ie weer even op. zo went ze weer zonder deken.
het is ook en paard wat graag binnen staat met minder weer.
we zetten gewoon de staldeur open van acht tot zes. voetjes op de drempel, maar eruit??????........ho maar.

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:42

Wanneer beginnen jullie met je paard te scheren ( voor degenen die gaan scheren :) ) Ik wil toch binnenkort wel gaan scheren, ze zit al zo ontzettend dik in de vacht, en krijgt er met rijden echt last van.. :=

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:44

midden oktober scheren wij vaak en als het nodig is nog een keer begin januari

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:49

Nouvel schreef:
Pion schreef:
S'avonds binnen.

Nee want als er dan weer eentje in de deken hapt zijn ze beide stuk :+
De bovenste ligt erop als bescherming tegen het bijten.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:51

Nouvel schreef:
Pion schreef:
S'avonds binnen.

Dat dacht ik ook direct toen ik het las.

Wat mij toch van sommige hier opvalt is dat sommige van jullie zo wisselen met de dekens. Deken op...dan weer af...s'nachts gevoerde deken ...dan overdag weer ongevoerde deken. Het lichaam van het paard krijgt hierdoor steeds andere signalen...wel haar aanmaken, oh nee toch niet haar aanmaken.
Wij hebben de stelregel :o ...deken op = deken op. Steeds "spelen" met die dekens is niet echt bevorderlijk voor de weerstand van je paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:51

Mijn paardje heeft een fleecegevoerde regendeken op. Ze heeft een prachtig korte glanzende vacht, maar de winterharen kwamen maar niet op.
Afgelopen nacht was het prutweer maar vergeten haar regendeken op te doen, dus vanochtend was ze bestwel doorweekt. Ze leek het niet koud te hebben, maar vond het toch wel een beetje zielig. De andere paarden in de wei hebben wel al een beginnend wintervachtje.

Als het veel kouder wordt krijg ze een dikkere winterdeken op en heel koud een 300 tot 500gr. deken.

Haar hals is nu niet bedekt en het eerste winterdeken dat ik heb heeft ook geen hals, kan daar nou straks wel wintervacht doorkomen? Of gaat ze het daar dalijk koud krijgen?

beauu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:52

de mijne heeft gewoon een zomerdekentje op. Goed zat.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:54

djuno schreef:
Nouvel schreef:

Dat dacht ik ook direct toen ik het las.

Zie mijn reden in bovenstaand bericht ;)

knaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:54

Bij een koude periode doe je een deken op maar wordt plots vervolgd door een warme periode, dan is het volgens jouw beter om je paard te laten zweten onder de deken dan hem gewoon af te doen? :wow: dan is er toch helemaal geen compensatie, staat ie dalijk te koken

1975chantal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:00

Ik heb mijn paardje sinds gisteren s nachts met een zomerdeken staan. Overdag staat ze gewoon zonder...

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:09

Sjoef_Habibi schreef:
Bij een koude periode doe je een deken op maar wordt plots vervolgd door een warme periode, dan is het volgens jouw beter om je paard te laten zweten onder de deken dan hem gewoon af te doen? :wow: dan is er toch helemaal geen compensatie, staat ie dalijk te koken

Een paard is prima in staat (elk dier trouwens) om zijn eigen jas te maken. Op het moment dat jij al met dekens begint in een tijd waar nog een warme periode kan volgen ben je stomweg té vroeg met dekens in de weer.
Wij mens projecteren graag ons gevoel op onze dieren....maar daar waar wij het koud hebben heeft het paard het heus nog niet koud hoor. Lees maar eens hoe een paardenvacht inelkaar zit en werkt. Uiteraard heb ik het hier natuurlijk niet over zieke of oude paarden die hun eigen "kacheltje" nietzo goed (meer) kunnen regelen.
En die van ons koken nietzo snel hoor aangezien ze alleen maar onder een ongevoerde regendeken komen. Deels doen wij dit omdat óók wij (ik) het een prettiger idee vinden als het echt butt-weer wordt en deels omdat ze eruit komen te zien als zwijnen met aangekoekte modder etc. en deels zodat ze iets minder een teddy worden.
Maar een gevoerde deken komt er bij ons niet op.
Laatst bijgewerkt door djuno op 27-09-10 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:10

Pion schreef:
Zie mijn reden in bovenstaand bericht ;)

ja...jij had dit geplaatst tentijde ik mijn bericht aan het maken was ;)

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:13

Mijn paard staat nu ook met een 150 grams :j

Voor als het echt koud is, en ze geschoren is, heb ik een 500 grams + een 200 grams onderdeken