Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jaap_2005

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 15:33

dus als ik hem nu zou scheren (is new forest, niet snel koud) dan zou hij nu makkelijk onder een 150 grams kunnen blijven staan? en dan als het wat kouder word naar een 200, nog kouder heb ik ook nog een 300 waterdicht liggn. en ook nog een 200 onderdeken. maar de dagtemperatuur verschilt zo van de nacht.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 15:36

paard vorige week geschoren staat met 100 gr. op.

Citaat:
Die van mij staat onder 350 en is geschoren. Prima dat jullie dit walgelijk vinden, ik denk dat mijn paard het walgelijker vindt wanneer hij buiten staat te rillen en stramme spieren krijgt. Nu jullie weer.

Hoe doen mensen met zoveel grammen het opzadelen? Dan is dat verschil toch helemaal mega groot en komt er een klap op zijn spieren?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 15:39

Die van mij krijgt gewoon 2 zweetdekens op en ik draaf hem meteen warm.

Ieder zijn ding. We kunnen hier eindeloos discussies gaan voeren, ik geloof niet dat iemand het daarom anders zal doen. Mijn paard stond met vacht al onder 200 grams. Niet eerlijk om hem dan te scheren en hem dan onder 100 grams te zetten lijkt mij. Ik zit hier ook in een dikke trui en mijn collega in zijn blousje. Misschien moet ik met hem de discussie ook eens aangaan over hoe wij de winter door gaan komen :Y)

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 15:41

maar wat doe je dan op als het -8 is of -10 ? gewoon een normalen vraag niet om je aan te vallen

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 15:42

onderdekens eronder :)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 15:43

Dat heb ik net ook al verteld. Maar nogmaals: die van mij komt max onder 500 grams (200 grams onderdeken). Hij komt zelf nog wel weer iets in de vacht en dan kan ie het wel een tijdje uitzingen onder 350 grams hoor.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 15:45

dat moet hij wel ja uit zingen onder een 350 grams nu. want in verhouding met nu en van de winter doe je der niet veel bij. :)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 15:49

En daarom gaat ie dat zelf compenseren door weer een vacht aan te maken ;)

Hij doet het al 2 winters zo. Is altijd goed te pas en ik hoef maar 1x te scheren. Dus ergens zal mijn paard het wel eens zijn met mijn aanpak :)

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 15:49

wouterpaard schreef:

Citaat:
Die van mij staat onder 350 en is geschoren. Prima dat jullie dit walgelijk vinden, ik denk dat mijn paard het walgelijker vindt wanneer hij buiten staat te rillen en stramme spieren krijgt. Nu jullie weer.

Hoe doen mensen met zoveel grammen het opzadelen? Dan is dat verschil toch helemaal mega groot en komt er een klap op zijn spieren?

ik vind geschoren met 100 gr wel weinig. mijne staat nu gevoerde regendeken en 100 gr. ongeschoren maar gisterennacht is het toch min 1 geweest.. een erg koude nacht al dus.
ik zou een geschoren paard toch denk ik onder 200 of 300 zetten..
als het weer zo blijft komt er voor de nacht bij mij straks 300 gram op.. hij is namelijk onder de regendeken en 100 gram best aan het verharen.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 15:50

compenseren door vacht aan te maken wat een onzin,, Die vacht groeit altijd ongeacht dekens of geen dekens..

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 15:52

Dat zeg ik toch ook niet? Maar doordat hij vacht aanmaakt heeft ie het vanzelf warmer en hoeft er niet nog een deken tussen.

(zucht)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:20

4 dekens moet niet fijn liggen lijkt mij! Koop dan 1 die flink dik is ... scheelt al een hoop.
Ik denk dati k die van mij ook dikker wil, vanochtend voelde ze best koud onder haar deken. Maar gisteren was het overdag in het zonnetje dan weer prima. Ze staat snachts wel gewoon buiten nog.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:23

Wat een gezeik hier weer zeg, het ene paard is het andere niet! De ene staat lekker onder een 350 en de ander staat te zweten onder een ongevoerde. Is bij mensen toch net zo? Ik ben een echte koukleum (Ik zit thuis rustig met 2 truien aan) en zo kunnen paarden dat ook zijn. Mijn ruin heeft het ook sneller koud dan mijn merrie, nou dan kleed ik hem daar lekker op aan. Ik ga ook niet in een t-shirtje lopen omdat ik 'er dan beter tegen aan kan in de winter.' Dat is toch zo'n onzin. Gewoon je zelf (en natuurlijk je paard) aankleden waar jullie je fijn bij voelen. En bij de een is dat dus gewoon iets warmer dan bij de ander.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:25

Piekosjj schreef:
Wat een gezeik hier weer zeg, het ene paard is het andere niet! De ene staat lekker onder een 350 en de ander staat te zweten onder een ongevoerde. Is bij mensen toch net zo? Ik ben een echte koukleum (Ik zit thuis rustig met 2 truien aan) en zo kunnen paarden dat ook zijn. Mijn ruin heeft het ook sneller koud dan mijn merrie, nou dan kleed ik hem daar lekker op aan. Ik ga ook niet in een t-shirtje lopen omdat ik 'er dan beter tegen aan kan in de winter.' Dat is toch zo'n onzin. Gewoon je zelf (en natuurlijk je paard) aankleden waar jullie je fijn bij voelen. En bij de een is dat dus gewoon iets warmer dan bij de ander.

AMEN _/-\o_

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:27

Ik ben net toch even terug gegaan naar stal, heb de ongevoerde regendeken omgewisseld voor een gevoerde regendeken...

Morgen ga ik een klein streepje scheren (alleen zijn nek)
en laat hem dan nog zolang het kan onder die gevoerde regendeken staan :j

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:32

Citaat:
ik vind geschoren met 100 gr wel weinig

Ik scheer mijn paard voornamelijk omdat hij anders staat te zweten (dus niet van het rijden) daarom de 100 erop en toen hij zijn onderdeken kapot had stond hij middagje onder regendeken net niet te zweten in de zon :P . Hij is gewoon warmbloedig maar maakt een vacht aan voor de strenge winter zeg ik altijd!
Hij komt ook niet zwaarder als 340 en dat is meestal pas als het overdag echt vriest.

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:32

Mijn ruin heeft een beetje 'korstjes' zegmaar..
Ik heb er nu een fleecegevoerde op liggen, zou de deken niet goed zijn oid? Zijn niet echt heel veel plekjes maar op verschillende plekken. Heb een Pfiff fleecegevoerde, was nieuw toen die erop ging..

Ipkiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:35

Waarom heeft hier altijd iedereen commentaar op elkaar. Dit is een forum om ervaringen uit te wisselen..

En ja mijn 2-jarig staat onder dekens, maar hij maakt dan ook amper wintervacht aan, ik heb liever geen verkoudheden.
Bovendien hebben we geleerd dat als hij zelf een deken op heeft, de andere paarden hun dekens met rust laat. Anders gaat hij de rest plagen.

Maar er is geen gouden regel om je paard dekens op te leggen, hangt van paard tot paard af!
Gewoon een paar keer per dag zeker gaan voelen of hij het niet te koud of te warm heeft en anders wat erbij of eraf..

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:45

Heb sinds vandaag m'n 200 grams binnen *\o/* tweedehands (lekker goedkope oplossing) en ik wist dat ie ongewassen op de post zou gaan, maar hij was nog iets ranziger dan ik had verwacht := dus net aan het soppen en spuiten geweest, 3 kuipen met pikzwart water weggespoeld en nu hangt ie te drogen... En ook al kreeg ik hem zelf niet helemaal schoon (hoeft ook niet, hij wordt toch binnen no-time weer vies) is ie ipv donkerbruin weer behoorlijk ORANJE :)) :D

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:56

Bij mij op stal staat bijna iedereen al onder de dekens, behalve enkele uitzonderingen waaronder ik.
Ik heb een NRPS merrie van 1.62 m en 12 jaar oud en ik vind een deken pas nodig wanneer het in de nachten echt vriest. Ik vind de temperaturen van snachts en overdag nog te wisselend en te warm om er een deken op te gooien.
Ze heeft het niet koud en heeft al een vachtje aangemaakt, maar wanneer ik een deken erop zou doen word die vacht vanzelf weer minder.
Ze word verder gewoon dressuurmatig bereden en gewoon goed in en uitgestapt. :)

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 17:02

wouterpaard schreef:

Citaat:

Uitrijdeken erop.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 17:07

Dat snap ik :') Doelde meer op poetsen daarvoor moet er toch een deken af :+

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 17:14

Mijn paard staat nu met een fleeceje, is dat warm genoeg? Het is hier nu 's ochtends ong vier tot zes graden en overdag tot vijftien graden, ze staat op stal en komt een overdag op de wei.

Ipkiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 17:18

wouterpaard schreef:

Om de voorkant te poetsen klap ik de deken naar achter en voor de achterkant andersom. Gaat prima zo :-)
Als het zadel erop gaat meteen inrijdeken erop

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 17:26

Ipkiz schreef:
wouterpaard schreef:

Om de voorkant te poetsen klap ik de deken naar achter en voor de achterkant andersom. Gaat prima zo :-)
Als het zadel erop gaat meteen inrijdeken erop

Idd. Zo ingewikkeld is het allemaal niet.