Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:21

Ffortuna schreef:
Percyleen, ik heb op een dergelijke stal dus in de winter op de dagen dat het écht koud was de paarden onder een (winter)dekbed zien staan :D en dat is geen grapje! Ik heb er heel dom naar staan kijken...

Echt? Jeetje..nee zoveel krijgt die van mij echt niet op hoor :n Hij zal ook nog wel weer iets in de vacht komen en dat is prima. Hij krijgt ook maar 2 dekens op. Soms zie je van die beesten ingepakt met 4 dekens...ze moeten ook nog kunnen bewegen :Y)

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:55

PercyLeen schreef:
Ffortuna schreef:
Percyleen, ik heb op een dergelijke stal dus in de winter op de dagen dat het écht koud was de paarden onder een (winter)dekbed zien staan :D en dat is geen grapje! Ik heb er heel dom naar staan kijken...

Echt? Jeetje..nee zoveel krijgt die van mij echt niet op hoor :n Hij zal ook nog wel weer iets in de vacht komen en dat is prima. Hij krijgt ook maar 2 dekens op. Soms zie je van die beesten ingepakt met 4 dekens...ze moeten ook nog kunnen bewegen :Y)

Amen.. fijn dat er toch nog mensen zijn die hetzelfde denken..
mijn geschoren pony voelde net meer dan warm onder haar 150 grams gewoon prima.
En stond ook nog eens in de regen en met haar kont in het huisje. Blij dat ik geen stallen heb.

Ipkiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:06

Overdag buiten (bewegen ze zich zelf ook al warm) heeft mijn 2-jarige een regendekentje (0 gr) op en mijn 5-jarige een regendeken met fleece (100gr)

's avonds komen ze binnen en krijgt de 2-jarige een 200 gr staldeken en de 5*jarige een 240 gr staldeken op.

Ze hebben het niet te warm en niet te koud, maar 's nachts koelt het toch al behoorlijk af.

Als het straks overdag onder de 10 graden komt krijgen ze een 100 gr en 150 gr op buiten.

Als het echt rond het vriespunt komt overdag een 340 gr deken

(ze zijn niet geschoren, maar staan wel heel kort in de haren)

smurffie

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:27

Ik vraag mij af, wat is de meerwaarde van een 2,5 jarige een deken op doen?
Er komen er hier meerdere voorbij, maar zo'n dier is te jong om fysiek zwaar werk te doen en kan pas ruim het voorjaar zadelmak gemaakt worden..

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:29

smurffie dat snap ik ook niet.
Mijn nu 3 jarige heeft tot nu toe altijd bloot gelopen want hij hoefde toch niks.
Nu ik heb op ga pakken vind ik het makkelijker om hem korter te houden want ik heb in de avond gewoon de tijd niet om te gaan wachten tot hij droog is.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:34

de reden dat mijn 2,5 jarige dekens op hebben is gemakkelijk, maken zelf erg weinig vacht aan, vooral mijn ruin, en die staat anders alleen maar te beven als een rietje, plus dat ze door het weer enz niet meer op het land staan dus snachts en overdag in een box van 3x3 waar die 45 min van in een zandbak mag dollen en er verder mee gestapt word, of een beetje lange lijnen lopen of licht aan de longe en bij zich in de stal ook niet warm kan lopen! dat is bij mij de reden, merrie verhaard niet en heeft nog steeds zomer vachtje en heeft het zonder deken ook echt koud.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:39

gossa is niet enkel voor jou bedoeld hoor maar ik had mijn fries ook op een stal staan maar ook daar heeft hij geen deken op gehad.
Enkel omdat ik vond dat weerstand nodig was en ze toch echt maar zelf een vacht aan moeten kunnen maken.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:44

ik snap dat het niet alleen voor mij is bedoeld, maar vorig jaar stond mijn ruin zonder dekens, want toen vond ik hem echt nog veelste jong, en hij heeft het echt koud gehad, maar hij was nog maar 1,5 dus dekens vertrouwde ik totaal niet, nu zijn ze beide erg braaf en slopen ze de (test)dekens tenminste niet, en aangezien ze geen vacht aanmaken (beide) en het anders koud hebben moet je toch wat, en ik heb al te vaak zieke paarden gehad om ze zo te laten staan onder het mom dan maken ze weerstand aan en ze het erg koud hebben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:46

Smurffie, dat is jouw beredenering qua wanneer ze zadelmak gemaakt moeten worden. Anderen denken daar anders over, ik in elk geval wel (die discussie begin ik niet hier, PB me maar als je vragen hebt).

Mijn reden: mijn paard gaat over een paar weken mee op show (aan de hand ;) ), en een paar weken later trouwen we. Gezien ik niet met een teddybeer op show wil en ook geen teddybeer op mijn trouwfoto´s wil, doe ik haar een deken op. Daarbij is ze 95% wit (bont) dus het is ook nog eens praktisch :+
Mijn paard maakt juist veel vacht aan, en na mijn trouwdatum vind ik dat prima. :P

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:48

Hier nog geen deken! Drachtige merrie overdag buiten s'nachts binnen wel met luik open.
Begint nu wel een lekkere vacht te krijgen.

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:51

Ik heb mijn tinker nu een aantal dagen een zomerdeken en regendeken op.
Ik durf er niet meer op te leggen omdat hij enorm veel haar heeft, ondanks dat ik vroeg met dekens begonnen ben. Hij heeft het ook heel snel warm.

Als het scheerapparrat terug is van reparatie gaat hij lekker helemaal kaal, en dan gaat er denk ik een 150 of 200 grams deken op.

veronique1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:54

ik heb bij mn paard nu een 300grams deken op liggen...;)

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:48

Nu al 300grams :wow:

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:08

die van mij doet het nog prima onder ze 100 grams deken en mijn shet geschoren onder 150 nog steeds. ga pas dikkere dekens op doen als hij geschoren is. shet zal dit jaar nog wel een keer geschoren moeten worden.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:11

Moratoetje schreef:

ja walgelijk mijn ogen rolde net zo, zegt een kind van 14.. Niet te geloven.

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:18

Mijne staat onder een gevoerde regendeken op dit moment.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:22

Marjo89 schreef:
Moratoetje schreef:

ja walgelijk mijn ogen rolde net zo, zegt een kind van 14.. Niet te geloven.

??

Jullie weten niks van het dier en dan dit soort uitspraken doen..

Die van mij staat onder 350 en is geschoren. Prima dat jullie dit walgelijk vinden, ik denk dat mijn paard het walgelijker vindt wanneer hij buiten staat te rillen en stramme spieren krijgt. Nu jullie weer.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:29

Mijne gaat morgen van zijn 0 grams regendeken naar een fleecegevoerde regendeken
(staat overdag buiten, in de nachten op stal)

Vind zo lastig, want hij voelt helemaal niet koud aan onder die 0 grams regendeken
maar die nachten worden zo koud nu...

Snorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:44

Heb net een nieuwe regendeken besteld, degene die ik nu heb zit niet helemaal goed. Ook een 300 grams onderdeken en 200 grams staldeken. Daar moet ik het wel mee redden deze winter. Dag centjes. ;(

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:46

ik heb ook een nieuwe deken gekocht vandaag :D 200 grams waterdichte winterdeken met vaste hals :D

Kelszz_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:47

Hier onder de ongevoerde regendeken. Ik wil halverwege november eigenlijk pas naar de 150 grams. Maar vrees dat ik er eerder aan moet.

Vriendin van me heeft haar paard ( ongeschoren) ook al onder de 300 grams. En gaf ook aan dat als hij geschoren is hij als het vriest overdag vaak met 4 dekens op staat.

T arme beest ....

Snorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:55

Hoe kun je je paard in godsnaam 4 dekens op doen? Ik snap zulke mensen echt niet.. je kan toch wel bedenken dat dat vreselijk oncomfortabel moet zijn voor een paard? Ik leg er max 2 dekens op, en dat vind ik eigenlijk al niets, maar anders wordt het wel een heel duur grapje. :+

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 15:00

Die van mij staat onder 200 grams op het moment. Krijgt ook altijd maar 1 deken op maar wel telkens een iest warmere, hierna een 300 grams en daarna Bucas Power extra als het echt gaat vriezen en sneeuwen. Meerdere dekens lijkt me ook niet echt prettig voor een paard, maar vind het zelf ook irritant. 1 deken is veel makkelijker

jaap_2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 15:03

Ik heb er op dit moment een 150 grams op liggen. helaas ontwikkelt z'n wintervacht nog wel enorm. misschien dat ik ga voor scheren, hoeveel grams ligt er nu op het gemiddelde geschoren paard?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 15:09

jaap dat wisselt.. de ene mafkees pakt het paard in alsof het al -30 is en de ander denkt serieus na..

Mijn geschoren pony die nooit al stal staat heeft een 150 grams op en voelt eigenlijk nog TE warm..

Ik kan niet goed tegen kleine kleuters die vindend at hun paard het koud krijgt.
Zoiets heeft uitsloven tegenover een ander volgens mij, een paard hoort na mijn idee serieus nog GEEN 350 gram op te hebben. En vast en zeker ook nog in een stal staat te koekeloeren
En nog maar niet te hebben over 4 deken BAH.
Bij mij pony's ook max 2 dekens meer dan zat.