[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MTinker

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 19:23

Ze staat bij een jonge ruin, deken moet dus ook beetje stevig zijn haha.

Maar shires en rambo zit niet mooi. Terwijl rambo regendeken top is qua pasvorm. amigo is ze net een rollade in.

Is weatherbeeta echt breed?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 22:07

MTinker schreef:
Ze staat bij een jonge ruin, deken moet dus ook beetje stevig zijn haha.

Maar shires en rambo zit niet mooi. Terwijl rambo regendeken top is qua pasvorm. amigo is ze net een rollade in.

Is weatherbeeta echt breed?

Sommige wel, je kan ze een berichtje doen via Facebook

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 09:30

Hopelijk kunnen jullie me hier helpen. Ik zoek voor mijn oude paard een vliegendeken. Ik heb er al veel geprobeerd, maar niks werkt. De dekens trekken en schuren bij de schoft, bij de schouders en ze zitten hem niet lekker. Een maat groter valt dan weer achter zijn schoft en dan trekt het al helemaal.
Bij onze ruitershop raadden ze de bucas aan die hier op de vorige pagina staat, maar dat ding was tot nu toe nog de ergste deken en jammere is dat bij het passen er een gaatje in kwam en het dus niet meer terug genomen werd in de winkel :roll:

Het gaat om de appaloosa in mijn profiel. Hoge schoft, hangbuik want ouder en doet niks meer. Hij staat nu zonder deken, maar over een week of twee zitten er zo veel dazen dat dat eigenlijk geen doen meer is. Andere jaren deed ik 1 dag de deken op en 1 dag af, zodat het niet de kans kreeg om echt te schuren, maar dat is natuurlijk ook niet echt fijn.
pyjama's heb ik ook geprobeerd, maar die zijn na een week zes keer zo groot en dan poept hij achter in de pyjama én ook die dekens schuurden aan de voorkant van zijn borst.

Dus... kom maar op, wie weet de perfecte deken die hij 24/7 op kan houden?

Edit paard in kwestie:
Afbeelding
Hij is 1.61m
Laatst bijgewerkt door Annetje op 25-06-20 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 09:37

Een amigo?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 09:39

Die zijn aan de voorkant niet verstelbaar en eigenlijk voorzie ik dan al problemen. Het moet dan wel perfect passen... aan welk model/type dacht je?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 09:40

Die zijn helemaal niet zo breed.. mijne is een rollade in amigo

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 09:41

Ik zou denken aan rambo? Die vallen vaak mooi om de schouders, ik heb die ook voor mijn paard met een brede halsaanzet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 09:43

Annetje schreef:
Die zijn aan de voorkant niet verstelbaar en eigenlijk voorzie ik dan al problemen. Het moet dan wel perfect passen... aan welk model/type dacht je?

Ik heb een merrie gehad die me voor wat betreft bouw een beetje doet denken aan die van jou. Zij was ook met pensioen, dus ook een mooie hangbuik en uit model. Ik had de goedkoopste amigo: de mio. Kost nu geloof ik 45 euro oid bij Agradi.

Door de jaren heb ik verschillende vliegendekens geprobeerd; de verstelbare aan de voorkant waren nooit goed passend te krijgen, omdat ik die altijd veel te breed vond en te lang van voren. Dit ondanks dat mijn merrie best breed was en daardoor bijvoorbeeld een bucas absoluut niet paste. Ik heb geprobeerd: premiere, harry's horse, bucas, amigo (zowel de mio als de bug rug), Rambo en BR. Waarvan ik heel eerlijk gezegd de goedkope amigo, de mio, het prettigst vind. (overigens zit daar wel een vaste hals aan; dus dat moet je wel willen. Die hals is voldoende ruim; de hals van bijvoorbeeld de bug rug kreeg ik dan weer niet dicht, terwijl de deken verder perfect zat)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 09:47

SBravour schreef:
Ik zou denken aan rambo? Die vallen vaak mooi om de schouders, ik heb die ook voor mijn paard met een brede halsaanzet..

Dat is inderdaad ook nog een idee! Hij heeft een sweet itch gehad, maar dat was echt veel te heet. Stond hij zielig te puffen in een hoekje.

rambo is dus een idee
amigo mio eventueel ook

En dan nog maar een keertje goed opmeten welke maat mijn paard nodig heeft. Vroeger had hij maat 190 in dekens, soms 185 en soms 195, maar toen was hij wel een beetje beter in model dan nu :Y)

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 09:53

Ik heb van Rambo de Protector, die is zo ver ik weet niet warm :-) Die kun je ook in 190 nemen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 09:55

Het is echt een kwestie van passen.
Rambo, amigo past de mijne niet.
Gaat allemaal trekken op de schouder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 10:01

Muze schreef:

Maar als ik het goed heb, heb jij een koudbloed toch? Die hebben natuurlijk wel een hele andere bouw dan een warmbloed. Kan me levendig voorstellen dat amigo en rambo niet passen bij een koudbloed!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 10:02

Mijn pensionado heeft een Rambo Protector. Wel een maatje kleiner dan haar andere dekens, de vliegendekens vallen groot.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 10:04

Joman schreef:
Muze schreef:

Maar als ik het goed heb, heb jij een koudbloed toch? Die hebben natuurlijk wel een hele andere bouw dan een warmbloed. Kan me levendig voorstellen dat amigo en rambo niet passen bij een koudbloed!

Dat is zo. Maar er wordt ook voor koudbloeden heel snel gezegd “ amigo, Rambo”.
Als winterdeken heeft hij bucas en dat past san weer wel.
Amigo bijvoorbeeld snijdt aan de onderkant in z’n keel en knelt op schouder.

Het blijft lastig, dekens

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 11:21

Mocht je de Rambo protector willen passen zou ik wel een maatje kleiner doen, dus 185. Ik vind ze vrij ruim vallen. Mijn warmbloed heeft normaal 6'6 en van de protector 6'3 en dat ligt hem echt goed.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 11:39

Annetje schreef:
Hopelijk kunnen jullie me hier helpen. Ik zoek voor mijn oude paard een vliegendeken. Ik heb er al veel geprobeerd, maar niks werkt. De dekens trekken en schuren bij de schoft, bij de schouders en ze zitten hem niet lekker. Een maat groter valt dan weer achter zijn schoft en dan trekt het al helemaal.
Bij onze ruitershop raadden ze de bucas aan die hier op de vorige pagina staat, maar dat ding was tot nu toe nog de ergste deken en jammere is dat bij het passen er een gaatje in kwam en het dus niet meer terug genomen werd in de winkel :roll:

Het gaat om de appaloosa in mijn profiel. Hoge schoft, hangbuik want ouder en doet niks meer. Hij staat nu zonder deken, maar over een week of twee zitten er zo veel dazen dat dat eigenlijk geen doen meer is. Andere jaren deed ik 1 dag de deken op en 1 dag af, zodat het niet de kans kreeg om echt te schuren, maar dat is natuurlijk ook niet echt fijn.
pyjama's heb ik ook geprobeerd, maar die zijn na een week zes keer zo groot en dan poept hij achter in de pyjama én ook die dekens schuurden aan de voorkant van zijn borst.

Dus... kom maar op, wie weet de perfecte deken die hij 24/7 op kan houden?

Edit paard in kwestie:
[ [url=m/soSGqJ.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hij is 1.61m

Ik vind de hoge schoft nog wel meevallen. Maar ik had een paard met echt een hoge schoft en daar lag de Bucas inderdaad heel fijn op. Die heb je al geprobeerd. Ik ben zelf toch fan van Amigo. Maar het zal een kwestie van proberen worden.

xGin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 19:17

Amigo XL is perfect voor hele brede paarden. Is breder dan Bucas.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 17:47

Oke, we worden gel van dazen, vliegen en muggen
Ze dragen vliegen maskers,
Nu zit ik te denken, een dazenval of vliegendekens of de combinatie?
2 jonge trekpaarden en 2
shetlanders.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 17:58

Combinatie kan geen kwaad. Ik heb 2 dazenvallen. En een van mijn paarden is echt vriendjes geworden met dat ding. Staat er de hele dag naast.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 09:22

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 22:51

Ik ben van de goede voorbereiding ( :o) en zit nu al te kijken naar een winterdeken voor mijn Engels volbloed. De Bucas Smartex Medium lijkt mij ZO ideaal, maar is dat geschikt voor haar bouw? Ze heeft een schuine schouder en een lang doorlopende schoft. Ze loopt 24/7 buiten.

Ik zag hem in de aanbieding :$

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 23:40

Nu we het toch al over de winter hebben :+ ..

Wanneer starten jullie weer met dekens opgooien? Ik was vorig jaar te laat waardoor hij een mega vacht al had (erna wel geschoren). Kreeg naar mijn hoofd geslingerd dat ik ook veel te laat was met een deken opgooien.. ze staan hier 24/7 buiten tot het echt koud/nat wordt. Vorig jaar heb ik hem mager binnen gehaald waarschijnlijk omdat hij niet meer wilde slapen in de modder, eenmaal op stal waren de kilo's er snel wer aan. Dusss... Wanneer starten jullie?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 06:52

Dwarsligger denk ik ook aan hoe makkelijk jij dekens kan wisselen.. en wat voor dekens jij hebt hoeveel gram... begin jij bij 100 of heb je alleen een 300 zeg maar

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 08:31

Joliieeenn schreef:
Nu we het toch al over de winter hebben :+ ..

Wanneer starten jullie weer met dekens opgooien? Ik was vorig jaar te laat waardoor hij een mega vacht al had (erna wel geschoren). Kreeg naar mijn hoofd geslingerd dat ik ook veel te laat was met een deken opgooien.. ze staan hier 24/7 buiten tot het echt koud/nat wordt. Vorig jaar heb ik hem mager binnen gehaald waarschijnlijk omdat hij niet meer wilde slapen in de modder, eenmaal op stal waren de kilo's er snel wer aan. Dusss... Wanneer starten jullie?

Oh ik was ook van plan om er zo laat mogelijk mee te beginnen. Eigenlijk heb ik haar zelfs liever zonder deken maar ik heb de illusie niet dat dat gaat werken bij haar (24/7 buiten)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 08:36

Zijn er schuilmogelijkheden?

Bij mijn oudje begin ik rond september met ‘s nachts een deken. Vooral om het gewicht erop te houden. Maar je moet ook kijken naar de temperatuur, als we een warme nazomer hebben is het niet fair om je paard in te pakken om zo kort in de vacht te houden. Daarnaast doet licht ook een hoop, staat ie op stal of 24/7 buiten?