Dazen vangen iemand ervaring ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:19

Jasper schreef:
Na alle berichten (en een hoop dazen in de buurt), heb ik mijn man gestrikt om ook een dazenval te maken. Drie stuks, hardstikke mooi. Maar, ik krijg die Skippyballen niet droog :( Twee dagen geleden gespoten met zwarte hoogglans verf maar ze zijn nog steeds nat). Aan het weer kan het niet liggen dus misschien is het de verf? Watvoor verf gebruiken jullie?

Dat duurt idd even want plastic trekt niet in dus het zwarte gaat eerst plakken en dan droogt het pas uit. Wij hadden ook gewone buiten / hoogglans verf en meen dat wij hem bijna 1 week hebben laten drogen.

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:22

Jeetje :oo Maar goed, er is hoop. Ik geef ze een week (was al van plan om nieuwe te gaan halen).

owens-mama

Re: Dazen vangen iemand ervaring ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:35

wat werkt beter gewapend folie of een simpele klamboe?

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 23:41

Kweetniet, gewapend plastic laat geen wind door en dan is de kans groter dat de fuik tegen je bal aanwaait en kunnen de dazen gewoon weg vliegen. Ik heb muskietengaas wat ook wel mee waait maar minder. Ik zet de fuik recht boven de bal met haringen en touwtjes vast. De bal moet wel ietsje kunnen bewegen.

Mijn skippy moest ook lang drogen, ik heb hem de tweede keer geschuurd en gespoten, nu is het beter.

Gisteren waren hier best wel wat dazen maar gelukkig liggen de twee zwarte dames er niet echt wakker van. Als ze echt helemaal onder zitten rennen ze een keer naar de stal. Vandaag heb ik er niet 1 gezien en het was heerlijk droog zonning weer met heel weinig wind. Snap er niets van.......het zijn er vooralsnog nog steeds veeeeel minder dan vorig jaar. Vorig jaar kon ik er niet lopen haast en nu nog geen probleem...gek he.
Misschien werkt het echt....wegvangen van de vrouwtjes. ;)

Dat is trouwens wel de enige manier van bestrijden, wegvangen.....snap niet dat sommige gemeentes er niet meer werk van maken maar dat wij allemaal moeten hobbyen..... :D of 300 euro neer moeten tellen.

Nu wil het toeval ook dat ik dus altijd iedere dag alle mest uit de wei haal maar dit in de winter met de vorst niet kon, best lang. Daarna heb ik alles uitgeharkt op het winterdeel en verspreid. Blijkbaar zat er in de Muesli veel kamille want dat kale stukje is 1 groot kamilleveld geworden, de paarden eten er af en toe wat hapjes van maar de geur is heel sterk aanwezig daar van de kamille. Zou dat misschien de dazen wat tegenhouden ?

Boerenwormkruid schijnt ook alle ongdierte op afstand te houden vanwege de sterke geur..., muggen, vlooien, knutten, vliegen en misschien dazen ook wel.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 00:03

Heb een mega grote walnotenboom staan en daar zitten ze ook niet :D
Die staat tussen wei&stal en het stukje wei waar de boom overheen hangt daar liggen de hertjes altijd, die hebben nml ook erge last van de dazen maar daar niet!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 09:25

Perrokai schreef:
Kweetniet, gewapend plastic laat geen wind door en dan is de kans groter dat de fuik tegen je bal aanwaait en kunnen de dazen gewoon weg vliegen.
Goeie opmerking. Ik zie dit verschil idd met die van mij en die van de Buuf. Die heeft een echte met gewapend plastik. Die waait behoorlijk heen en weer, terwijl die van mij redelijk stil hangt.

Overigens zou je die voor een echte vergelijking wel naast elkaar moeten zetten natuurljk :)

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 09:43

Omdat ik het origineel met plastic en de meeste van jullie hem gemaakt hebben met een klamboe, vroeg ik mij af wat het beste werkt.
Ook ben ik aan het kijken naar wit horrengaas, omdat dit steviger is dan een klamboe. Dus ik zou graag de voor en nadelen willen weten, en misschien heeft iemand er al een met horrengaas

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 11:10

Ik heb idd wit horrengaas van Tesa, geen klamboe. Ik weet dat die van mij best kan waaien en de dazen aan die kant op de bal weg kunnen dan. Verder zie ik onderweg in NL net over de grens voor mij de originele staan en het valt mij iedere keer op dat het fuik constant aan 1 kant tegen de bal geplakt zit. Vandaar dat ik de mijn vast zet met drie haringen en een touwtje naar de hoepel.

Misschien handig als iemand de pyramidevorm uit amerika een keer namaakt, die lijkt mij makkelijker en kan helemaal niet waaien op de bal na maar die moet bewegen. Die bal is trouwens ook laag en niet hoog. Het schijnt dat de aanvliegroute van een daas altijd net wat boven de begroeing is maar nooit boven de 1.50. Nu zit her ook vlakbij een paintballtoestand een stukje verderop bij mij het bos door die door nederlanders bedreven word. Zij zitten aan de rand van het bos net als ik maar ook nog naast een afgraving vol met water. De ideale plaats voor dazen dus. Zij hebben rond hun terein drie meter hoog winschutznetz geplaatst (weet het nl woord even niet) ik vraag me dus af of dat voor de dazen is. Als het echt erg is dan kun je hier dus ook niet gewoon wandelen, nog net heel hard fietsen en vooral niet stil gaan staan.
Wil het wel een keer gaan vragen maar ze lijken me niet erg toegankelijk helaas tot nu toe......maar ach, misschien helpt lief blijven glimlachen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 12:17

Windvanggaas/windvangdoek ;)

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 21:49

okee bedankt ! :D

Nou vandaag was het hier dus een ramp, zoveel dazen ! Wel twintig per fries minstens als ze maar even naar buiten kwamen. Dus binnen maar veel hooi gegeven dan gaan ze vannacht vanzelf weer naar buiten. Heb er dus niet genoeg gevangen helaas vorig jaar. |(

Binky18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 21:52

ik zag laatst zon ding bij iemand in de wei staan, en snapte dus echt niet wat t was!
maar t kwartje valt!
werkt het ook goed?
veel mensen al goeie ervaringen er mee?

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 22:19

Binky: gefeliciteerd met je verjaardag en over de ervaringen kun je teruglezen :D

Perrokai: het was vandaag hier ook drama |( . We hebben de paarden om half 2 uit de wei moeten vangen want ze waren door de draad gegaan en stonden lekker bij elkaar te k.oten. De mijne liep niet lekker en de rest: helemaal onder de bulten, allemaal van top tot teen himalaya gebergtes.
Dus vanaf morgen weer om 6.00 u buiten en om 10.00 u binnen. Ieuw , wat haat ik ze }> .

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 08:25

Wij gaan die van horsepal maken ( die op vier poten )
De bal is droog en de opvangbak is klaar. Zaterdag fiksen we ff het frame doek erom en klaar is owens-mama.
En dan maar dazen killen _/-\o_ ~~}> _O- _O- _O-

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 16:44

owens-mama schreef:
Wij gaan die van horsepal maken ( die op vier poten )
De bal is droog en de opvangbak is klaar. Zaterdag fiksen we ff het frame doek erom en klaar is owens-mama.
En dan maar dazen killen _/-\o_ ~~}> _O- _O- _O-

Ok, Succes met vangen }> enne het zou mooi zijn als er foto's van komen *-:)

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 19:06

Bedankt voor de reacties!!
"Mijn bal" blijkt dus een soort vacuum te hebben gezogen en is niet op te blazen. Ik krijg een nieuwe toegestuurd en hoop dat het dan met de fietspomp/autopomp lukt.
Nog mooi op tijd, want nu het warm wordt zullen de dazen wel komen!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:33

Misschien een ontzettend domme vraag maar kunnen dazen niet omlaag vliegen? :o? Dat ze er zo weer uit gaan aan de onderkant van de val dus.
Of zijn onze vriendjes niet zo slim? ~~}>

Hier is het gelukkig niet zo dramatisch met de horzels, vandaag wel een paar weggemept. Maar ik woon ook niet dichtbij een bos gelukkig(in dit geval) :)

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 21:34

Aranel, dazen zijn andere beesten als horzels. En dazen gaan ergens op zitten en kruipen daarna omhoog of vliegenomhoog weg, daarom komen ze uiteindelijk altijd in de fles terrecht en kunnen er ook niet uit.

Owensmamma, ik ben benieuwd naar de foto's van de zelfbouw horsepal.

Hier de afgelopen dagen niet echt veel dazen gehad vanwege het weer maar dat zal de komende dagen gaan veranderen ben ik bang. De paarden staan evengoed veel binnen als het zonnetje even doorbreekt maar bij veel wind en regen staan ze gelijk buiten en worden daar helemaal vrolijk van. Ik voer ze binnen maar bij met hooi en gemaaid gras voor de zekerheid.

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 09:32

Het wordt hier wel demontabel, zodat we volgend jaar het weer te voorschijn kunnen halen, en weer op zetten.
Er moeten nog wat aanpassingen gemaakt worden. we gebruiken een oude partytent.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 13:43

Jeutje ! Wordt hij zo groot ?? Met een megabal er onder ? ;)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 20:53

:D

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 08:53

Nee, we zijn de buizen aan het inkorten, de omtrek word ongeveer 80 centimeter. en ongeveer 1.30 hoog.
Als het in de wei staat zal ik er eens een fotootje van maken.
En dan proberen te plaatsen hier

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:49

Ik ben ook aan het klussen om een dazenval te maken maar waar haal ik een SLABAK van Curver? :?
Ik heb de hele stad gehad, mijn moeder ook al. Nergens zo'n slabak te vinden..
Wel 1 van de hema maar die was zo wat donker dus was ik bang dat die niet goed zou zijn.

Ik heb trouwens de skippibal al gespoten. 1 nacht en hij was volledig droog. Inclusief ingedroogde vliegjes ed. :D Heb zwarte hoogglans spuitlak van de Karwei eigenmerk gehaald. Was in de aanbieding voor 5,99 :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:52

Hij hoeft niet van Curver te zijn hoor, als ie maar doorzichtig is :)

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:56

Maar ik las dat die van Curver de goede maat had om een fles in de verwerken.

Die van de Hema die mijn moeder had meegebracht is dus te groot en niet goed doorzichtig. Is het nu ook dat als het dus een beetje donker is dat ze daar niet naartoe vliegen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:58

Daarom is het ook belangrijk dat ie helder doorzichtig is, dan vliegen ze naar boven omdat ze denken er daar uit te kunnen.
Het is handig als de bodem dezelfde maat als een petfles heeft, maar met een decoupeerzaag kun je elke maat maten die je nodig hebt.
Persoonlijk vond ik het handig dat ie een wat bredere platte rand had zodat ik daar makkelijk een houten ring op vast kon zetten waar weer de touwtjes van het ophangsysteem aan vast konden.