[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 11:35

Samantha89 schreef:
Ik zat inderdaad ook naar de amigo bravo xl te kijken, maar ik heb een aantal reacties gelezen dat ze toch gingen lekken. En dan leg ik liever een paar tientjes extra neer zodat ik in ieder geval een deken heb die niet lekt maar waar ze ook 3 jaar garantie op geven. Rambo durf ik dus ook niet aan vanwege de veranderingen in kwaliteit en het lekken.

Rambo geeft op een aantal modellen 10 jaar garantie op waterdichtheid. Hier nog geen lekkende rambo's gehad bij 24/7 buiten.

Capriootje

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 11:47

Ik heb weleens een mindere rambo gehad. In veel jaren en verschillende dekens maar dit is netjes opgelost met een nieuwe deken. Ik had nu een Rhino medium erbij gekocht maar helaas past dit lang niet zo fijn als Rambo op mijn paard. Gebruik nu vooral de duo force (100gram) met liners en echt heel blij mee :j

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 12:56

Ik heb nu de Rhino 0 gram met hals(kon er niet meer zonder hals vinden in zijn maat) en een 100 gram besteld. Waren beide op voorraad, ben benieuwd wanneer ik ze binnen krijg en ben heel benieuwd of ze passen en hoe ze van voor bij hem zitten. Is het niks stuur ik ze weer terug en ga ik verder kijken. En is/voelt de 100 gram toch te dik/zwaar/warm in verhouding met de 50 gram van euroriding en past de 0 gram Rhino gewoon goed dan stuur ik de 100 gram terug en bestel ik een 50 gram liner.
Jammer dat er niet een deken pas service bestaat net zoals een zadelpas service :o

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 22:21

8)7 iemand nog geweldige tips? Behalve dicht naaien vd deken..
Musketons en T sluitingen maakt ze aan haar hooi net vast de disc niet... maar sinds 2 weken is het klitteband van de deken gewoon compleet de stiksel los heb al meerdere malen weer aangemaakt ( naaimachine) maar geen idee hoe ze het doet... zowel de deken als klitteband zien er niet aangevreten uit.. eigenlijk gewoon.. behalve dan dat de stiksels los zijn ( en vandaag op de wei een klitteband verloren en nog niet gevonden)
Maar dus geen idee hoe ze het doet en al helemaal geen idee waarom
Ze staat van ongeveer 9.00 tot 17.30 op grote wei snap dr geen biet van... 8)7

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 09:19

Sok over de musketon en sluitingen heen doen ?
Klittenbandjes die losgaan of loslaten geen ervaringen mee. Is je naaidraad stevig genoeg ?
Vervelend

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 10:23

Waar veel kracht op komt zet ik vast met pektouw van waar je ook mee vlecht.
Er zullen vast alternatieven zijn, maar dat ik wat ik nog steeds voorhanden heb. :D
Met de hand.

Maar die klittenband dingen voorop wil ik sowieso niet, veel te bang dat op een gegeven moment de klittenband zelf niet meer voldoende klit.
Ik heb ook een sok om de gespen

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 11:18

snorkel1986 schreef:
8)7 iemand nog geweldige tips? Behalve dicht naaien vd deken..
Musketons en T sluitingen maakt ze aan haar hooi net vast de disc niet... maar sinds 2 weken is het klitteband van de deken gewoon compleet de stiksel los heb al meerdere malen weer aangemaakt ( naaimachine) maar geen idee hoe ze het doet... zowel de deken als klitteband zien er niet aangevreten uit.. eigenlijk gewoon.. behalve dan dat de stiksels los zijn ( en vandaag op de wei een klitteband verloren en nog niet gevonden)
Maar dus geen idee hoe ze het doet en al helemaal geen idee waarom
Ze staat van ongeveer 9.00 tot 17.30 op grote wei snap dr geen biet van... 8)7

Ik zag bij Kramer gisteren toevallig hoesjes voor om de sluitingen. Denk dat ze iets dikker zijn en dan minder snel oprollen zoals een sok kan doen: https://www.kramer.nl/Paard/Paardendeke ... -Protektor

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 12:27

DuoPenotti schreef:
Er zullen vast alternatieven zijn, maar dat ik wat ik nog steeds voorhanden heb. :D
Met de hand.

Maar die klittenband dingen voorop wil ik sowieso niet, veel te bang dat op een gegeven moment de klittenband zelf niet meer voldoende klit.

Ik gebruik voor dat soort dingen flosdraad. Speeltjes van mijn hond maak ik daar ook mee.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 12:40

Als je heel sterk klittenband wil hebben moet je de Shires dekens hebben ben ik afgelopen week achter gekomen per ongeluk :Y) .
Blijkbaar had ik de gespen van de voorsluiting niet dicht gedaan na mijn buitenrit van zondag en toch zat de deken nog helemaal goed dinsdagavond *\o/* .

Afbeelding

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 12:56

gr_roos schreef:
DuoPenotti schreef:
Met de hand.

Ik gebruik voor dat soort dingen flosdraad. Speeltjes van mijn hond maak ik daar ook mee.

Dat is een goed idee, dankjewel!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 13:07

Is de stiknaad van binnen stuk? Dat had ik mijn met oudere Rhino die hij al een paar seizoenen had gedragen. Toch iets meer wrijving bij de schouders en borst waardoor de stiknaad van het klittenband gewoon door gesleten was. Opnieuw gestikt en nu werkt het weer. Maar als er heel veel wrijving is, gaat het dus misschien elke keer van binnenuit kapot?

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 09:59

Nu heb ik een dekenvraag voor de mensen met pony’s :=
De pony van mijn dochter is rond de 1.47 hoog. Niet breed, en vrij lang. Heeft een normale halsaanzet. De Qhp dekens in de maat 130/175 zitten echt als gegoten, schuiven niet en sluiten echt mooi aan. Nu heeft hij een 100 gram Harry’s horse op in dezelfde maat maar die valt echt een stuk kleiner terwijl het op papier dezelfde maat is 130/175. Helaas hadden ze geen Qhp in 100 gram meer op voorraad(deze deken gekocht voordat de erge kou en sneeuw kwam, omdat hij toch een ander vachtje en velletje heeft en onder de 50 gram toch wat kouder aavoelde, onder de 100 gram stond en staat hij nu nog steeds lekker). Maar ik ben gisteren die Qhp dekens even gaan nameten, en is de 50 gram(helaas al een gaatje erin maar ik heb de deken voor de zekerheid bewaard misschien dat ik m maak met een klodder stormsure) qua bovenlengte 135 en onderlengte 185. De 0 Grams van Qhp heb ik ook nagemeten en die meet ik zelfs op 140 bovenlengte en 190 onderlengte. Die van Harry’s horse schuift toch een heel klein beetje, misschien dan toch net te kort. Ik zit nu dus te verzinnen om voor hem een Rhino aan te schaffen in de maat 135/183. Maar ik lees dat Rhino dus meer geschikt is voor kortere en bredere paarden. Is dat echt zo? Heeft iemand een pony en daarop Rhino dekens?
Het gaat om deze pony:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 11:15

Mijn pony heeft een beetje dezelfde bouw, iets ronder wel. De Rhino's liggen bij hem heel fijn. Ik vind de halsaanzet op de foto's ook niet heel hoog, eerder iets laag zelfs, dus ik denk dat Rhino met V hals heel mooi kan passen ja.

Afbeelding

Oude foto trouwens, zat hier niet best in zijn vacht, maar wel eentje die de bouw een beetje laat zien en ik zo snel zag in de Bokt gallerij.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 12:01

Heb even foto’s toegevoegd hoe de Harry’s horse zit en de 0 Grams Qhp.
Harry’s horse:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding (op deze foto zie je hoeveel bil er nog uitsteekt)

Qhp:
Afbeelding

De Qhp valt van voor hetzelfde als de Harry’s horse, en op de foto van Harry’s horse heeft hij van voor echt genoeg ruimte. En omdat Rhino met v sluiting wat ruimer valt twijfel ik een beetje. En ik vind de Qhp mooier zitten dan de Harry’s horse, vandaar ook de twijfel in deken maat bij de horseware dekens. Zo raar van Qhp, en in de dekens zelfs staat ook 130/175 maar toch ogen ze veel langer en na het nameten is dat dus ook zo.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 14:58

Welke maat is die Harry's Horse? Is dat een 175? Ik denk namelijk zo van de foto's te zien dat die QHP eigenlijk al wat ruim valt en Rhino valt toch wat ruimer dan HH, in mijn ervaring. Je huidige HH ligt in principe correct, voor zover ik kan zien. De staartflap zou moeten beginnen op de staartaanzet. Als die aan de voorkant dan niet trekt, dan is het niet erg dat er zo'n stukje bil onderuit komt.

Ik zou eerst de 175 van Rhino proberen en als dat echt te krap zit pas een 183. Ik heb ook een D-pony en hoewel de 175's niet van alle merken supermooi vallen, is 183/185 echt een tent.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 15:24

De Harry’s horse is een 175. Ik heb die deken even nagemeten en onderlengte is inderdaad 175, bovenlengte is 127. Dus deze valt inderdaad op maat, in ieder geval klopt de maat van de deken zelf zo goed als op papier. Qhp klopt dan gewoon echt niet, op papier zeggen ze 130/175 maar de deken is dus in het echt een heel stuk langer.
Ik heb pony zelf ook nog even gemeten en onderlengte is 175 maar bovenlengte 130.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 16:38

Het is raar dat die maat bij QHP zo inaccuraat is. Dat kan een fout zijn maar gezien je beide dekens dit hebben lijkt het me een bewuste keuze. Bizar..

Vermits de pony het meest aanleunt bij de 175 zou ik dat toch eerst proberen. Een echte 183, bedoeld als 183, heeft meer extra stof dan extra horizontale lengte. Zo'n deken wordt bv. ook groter in de verticale lengte en de positie van de singels ligt verder naar achter, zeker als hij, doordat hij eigenlijk wat te groot is, ook nog naar achter gaat hangen. Bij mijn merrie zorgde dit ervoor dat ze telkens met haar benen in die singels kwam en ze kapot trok.

Edit: Nog een kleine bedenking, je zegt dat de Harry's Horse soms wat scheef trekt, bij mijn merrie trok HH ook snel scheef. Bij de Horsewaredekens in dezelfde maat nooit problemen gehad. Scheef trekken ligt vaak aan het merk en/of het model en of die bij je paard passen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 17:29

Voor mijn d pony van 1.47, wel breed heb ik 183 idd van rhino.... Zal zo eens een foto proberen te vinden.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 11:42

Nou ik heb de Rhino dekens binnen en gepast en de 100 Grams gelijk opgelaten.
Wat vinden jullie?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De deken zakt nog ietsjes scheef, niet heel veel(die andere deken lag echt heel scheef, als er geen bilkoorden aan vast zaten lag de deken er echt wel naast zo erg was het) En ik vind dat hij een heel stuk minder heftig reageert op deze deken bij zijn schoft, borst en schouder. Bij de andere deken reageerde hij altijd heel chagrijnig als ik daar de deken goed legde en als ikmaar aan z’n deken zat of eronder wilde om te voelen qua warmte.
Misschien dat de deken toch net iets te lang is? Want de naad van de staartflap ligt ongeveer 5 cm voorbij zijn staartaanzet. Maar een maat kleiner past hij echt niet uit ervaring, dekens trokken naar voren bij lopen en dan lagen ze echt een heel stuk voor zijn staartaanzet boven op zn billen. Nogmaals toch nog een keer de onderlengte van hem opgemeten en dat was 210 cm.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 11:58

Verschil is wel dat deze een mooie lage voorsluiting heeft. Dat kan het naar voren trekken van die andere dekens verklaren evenals het ongemak wat bij de schoft en borst was. Dan was de lengte daarvan niet de oorzaak zegmaar. Vind deze van voor nu wel heel netjes liggen namelijk. Misschien is iets te lang geen probleem, maar je kan natuurlijk voor de zekerheid wel een maatje kleiner passen en als het te kort is meteen terugbrengen.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 12:18

Ja ik vind de deken ook echt wel mooi liggen verder! En omdat ik hem echt op 210 meet onderlengte denk ik echt dat 205 niet gaat passen. Misschien de bovenlengte wel maar goed ik hou het wel gewoon op deze maat.
Zou de amigo bravo met v sluiting hetzelfde vallen? Ik wil er eigenlijk nog een 50 gram bij en liever toch niet met liners werken.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 20:11

Ik vind hem te laag op de schouder liggen en niet lekker op de schoft. Vrees dat deze naar achter gaat trekken.
De Amigo bravo ligt niet helemaal hetzelfde als Rhino, dus zou je kunnen proberen.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 09:06

Dit is na een dag en een nacht dragen, dus zo trof ik hem met deken net aan:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hoe zou de deken dan moeten zitten? Nog verder omhoog bij de schoft? De deken ligt een hand breedte voor de schoft. Deken is niet verder naar achter getrokken en heb ook niet het idee dat de deken aan de voorkant strak ligt getrokken. Zo voelt het ook niet.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 10:01

Die zit keurig toch? Een nacht oplaten is de beste test en zo te zien ligt hij goed. En als hij nergens trekt of strak zit zou ik hem goedkeuren!

Paarden lopen hier 24/7 buiten onder Horseware. Ik koop mijn dekens vaak net iets te ruim maar daardoor liggen ze perfect. Net aan is vaak te krap waardoor er schuurplekken komen. Bucas was hier geen succes. Daar hing hij echt in en die begon overal strak te trekken.