[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 16:36

Dat hebben sommige hero's. Veel mensen doen dat zo inderdaad, alleen achter vastmaken. Op mijn paard was dat geen succes maar ik deed een gewoon haar elastiekje door de hoogste ringen en daar dan het klittenband omheen. Dat gaat wel goed.
Maar mijn volbloed kan een beetje ruig rondrennen enzo, als je een normaal paard hebt is achter vastmaken wrs genoeg

Celebi

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 16:47

De ringen voor de hals zitten inderdaad niet op de goede plek voor een liner. Zo'n elastiekje er omheen doen als het toch niet goed blijft liggen is wel een slimme oplossing!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 18:51

Sintara schreef:
Dat hebben sommige hero's. Veel mensen doen dat zo inderdaad, alleen achter vastmaken. Op mijn paard was dat geen succes maar ik deed een gewoon haar elastiekje door de hoogste ringen en daar dan het klittenband omheen. Dat gaat wel goed.
Maar mijn volbloed kan een beetje ruig rondrennen enzo, als je een normaal paard hebt is achter vastmaken wrs genoeg

Met mijn stuiterende mafkees maak ik ze alleen achter vast. Is nooit probleem geweest. Maar ook slim bedacht zo.

Neyjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 21:53

Het is een amigo hero ripstop drie jaar geleden gekocht. Mijn merrie is nogal kouwelijk. Ze staat nu onder een amigo bravo 250 gr en een dry liner 50 gram.

Nu bouw ik dat af per laag als het warmer word maar van 250 gram naar 100 gram is teveel dus wil ik een 100 gr liner aanschaffen of een therapy liner van 50 gram. Maar geen bevestiging op de amigo hero van 100 gram

Iemand een foto van de oplossing met het elestiek? Ze is de eerste minuten in de paddock erg bewegelijk. Staat overdag heel de tijd buiten dus de hals bevestigen moet wel mogelijk blijven.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 07:00

Kun je er niet een ringetje bij laten zetten als de liner graag aan de voorkant vast wilt zetten?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 07:11

Ik heb met de Rambo Wug (halve hals) ook altijd liners gebruikt die ik van voor niet vast kon zetten, want daar zitten helemaal geen ringetjes aan voor.
Paard was geen doetje, behoorlijk actief, maar nooit problemen mee gehad dat die draaide of verschoof.
Ook niet als die volop met zijn maatje aan het spelen was.

Ik heb nu af en toe nog oude horseware liners onder de Weatherbeeta en die ringetjes matchen niet en dan zit de liner dus ook alleen achter vast.
Doe ik inmiddels ook al meer dan 5 jaar en nooit los gegaan of gedraaid, ook deze is elke dag lekker aan het spelen en doen, rolt regelmatig, maar het blijft altijd mooi liggen.
Wel altijd aan de achterkant aan de ringetjes van het bilkoord vastgemaakt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 07:26

Ik heb m'n liners nooit vast aan de voorkant, ook niet als het wel kan eigenlijk :o Alleen aan de achterzijde en ze blijven dan ook liggen als een huis.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 08:50

Is de Insulator (onderdeken/staldeken) dan niet een betere optie? Ik zou het niet aandurven om de liner aan de voorkant niet vast te maken, vind het dan toch een bewegelijk iets :P

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 08:52

Het gaat hier al een jaar of 8 goed, dus ik zie geen noodzaak tot verandering.

Hij zit uiteraard aan de voorkant wel dicht met klittenbandsluiting.
En aan de achterkant aan de bilkoordoogjes van de buitendeken.
Buitendeken zitten de singels gewoon netjes aan, bij mijn Weatherbeeta bilriemen om de benen, bij mijn Rambo Wug een bilkoord achterlangs.

En ik heb echt nog nooit meegemaakt dat dat niet goed ging bij mijn paarden.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 09:29

Ik heb ook een Rambo wug met daaronder de Horseware liners. Alleen aan de achterkant bij het bilkoord bevestigd. Ondanks veel spelen en rollen blijft het perfect liggen.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 13:24

Gebruiken jullie, voor de mensen die hun paarden 24/7 buiten houden, ook liners onder de regendeken? Ik zit te verzinnen om een liner te gebruiken onder een 0 Grams deken. Ze hebben een schuilstal met rubberen matten tot hun beschikking en de paddock waar ze in kunnen liggen. Maar bij aanhoudende regen is de paddock echt wel nat met her en der een droog plekje, op zich komen er wel weer snel grotere droge plekken als het gestopt is met regenen. Mijn grote gaat niet liggen in de schuilstal, maar wel gewoon in het natte zand. Ik wil een Rhino aanschaffen, en die hebben 3 buiksingels. Zou de liner dan ook aan de onderzijde nat worden? Of zijn de liners een stuk korter en raken die de grond dan niet? Nu is zijn huidige deken alleen nat aan de onderzijde, maar het vocht trekt niet verder omhoog richting de voering. Ik ben een beetje bang dat als de liner wel nat wordt, het vocht dan helemaal naar boven trekt en dat is natuurlijk niet prettig.

Edit:
Oh ja en hoe zit het met inregenen bij de hals? Nu regent het in bij de hals/water van de hals loopt nu de deken in. Zonder liner vindt ik dat niet zo erg, maar met liner trekt het vocht toch verder de voering in of valt dat wel mee? Of gebruiken jullie dan een hals om inregenen te voorkomen?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 13:41

Samantha: ik heb altijd liners gebruikt bij mijn 24/7 buiten paarden. ik kocht de liners 1 maat kleiner omdat ze anders achter uitstaken bij mijn amigo's en nat werden als ze met hun kont naar de regen gingen staan, met 1 maat kleiner worden ze niet nat. Bij de buik nooit problemen gehad met nat worden, nou kozen de paarden ook wel meer droge plekjes uit om te liggen meestal. Aan de voorkant inregenen heb ik nooit last van gehad, ligt denk ik dan aan de bouw van je paard in combi met de pasvorm van de deken?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 13:47

Hier 24/7 buiten. Liner kan inderdaad wel nat worden ja van het liggen in natte zooi. Maar heb meerdere liners van 50, 100, 200 en nu net 300 gram en dan ook nog een dry liner. Als er iets heel nat is kan ik gewoon wat wisselen. Gisteren was mijn 200g ingeregend en nat bij de buik. Toen de 100 opgegooid met de hals erbij. Bij hevige regen doe ik nu inderdaad standaard de hals erbij om inregenen te voorkomen. Wisselt erg per deken hoeveel last ik ervan heb en ook aan hoeveel hij zelf in de regen gaat staan. Liners koop ik wel echt in dezelfde maat. Heb alleen wel 2 pony liners ipv normale liners, die zijn iets korter dus worden minder snel nat. Maar het nadeel is dus dat je clips eigenlijk ook iets te hoog zitten van achter.

Ik zweer verder bij liners hoor. Heb daardoor nu alle nodige diktes zonder dat ik elke keer 200 euro voor een deken moet neertellen. :j

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 14:06

Bedankt voor de info! Eén maat kleiner gaat helaas niet passen. Mijn paard heeft niet de makkelijkste bouw inderdaad. Dekens van 205 zijn te klein. Terwijl ik zijn ruglengte meet op 155 en zijn onderlengte op 206-208. Qua ruglengte zou hij dus een 155/205 moeten passen, maar dat past hij dus niet. De naad van de staartflap komt dan niet op zijn staartaanzet, ja als hij “recht” staat zou het net aan kunnen(maar vindt het dan eigenlijk toch net te krap), maar zodra hij gaat lopen of hij doet zijn hoofd naar beneden dan trekt heel de deken naar voren. Dus vandaar dat ik naar de horseware dekens en dan nu specifiek naar de Rhino vanwege de kwaliteit(en ook wel de prijs) en vanwege hun maatvoering. Ik denk dat de 160/213 hem dus echt goed gaat passen qua lengte. Nu alleen nog hopen dat de v sluiting ook echt gaat helpen vanwege zijn lage halsaanzet.
Maar aan de hand van de opmerking van celebi twijfel ik toch weer over een liner.
Maar ik ben bang dat een 100 gram regendeken te warm wordt voor hem, hij komt nu echt dikke prima weg met een 50 Grams deken van euroriding(pasvorm absoluut niet goed voor hem, maar de vulling wel), de 50 Grams is zelfs genoeg met de afgelopen sneeuw en kou die we gehad hadden. Hij was echt lekker onder die deken. Pony van mijn dochter daarentegen staat nu met een 100 gram van Harry’s horse. En daaronder stond hij lekker met de sneeuw en kou, maar nu in het huidige weer staat hij daar ook lekker onder.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 14:10

Hier inderdaad ook zo'n pony waarbij de hals aanzet bijna tussen de voorbenen zit. De Rhino Hexstop is echt mooi voor hem. Hij was ook altijd type 0 grams is zat. Maar tegenwoordig koop ik elk jaar een warmere liner erbij. :')

Met ouderdom komt toch ook minder bestand tegen de kou dus daarmee zijn die liners ook top. Ja het wordt wel eens nat maar goed dat is zo gewisseld. Zeker als je paard maar af en toe 50g nodig heeft zal dat nat worden ook niet zo'n drama zijn.

Afbeelding

Hals sluiting had wat mij betreft zelfs nog ietsjes lager gemogen, maar hij krijgt hier geen plekken van op zijn schoft en lijkt er erg comfortabel mee te staan.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 15:31

Volgens mij is de Amigo Bravo met V hals er ook in 50gr. Misschien is dat nog een optie?

Verder hier weinig last gehad van natte liners, heb met regen wel altijd een hals omgedaan vanwege het inregenen inderdaad.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 15:51

Ik zat inderdaad ook naar de amigo bravo xl te kijken, maar ik heb een aantal reacties gelezen dat ze toch gingen lekken. En dan leg ik liever een paar tientjes extra neer zodat ik in ieder geval een deken heb die niet lekt maar waar ze ook 3 jaar garantie op geven. Rambo durf ik dus ook niet aan vanwege de veranderingen in kwaliteit en het lekken.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 16:44

Zou ik de dry liner als een liner kunnen gebruiken voor de 50 Grams warmte? In principe fungeert het als een speciale zweetdeken, maar hoef je dus niet te wachten met een deken er boven op te gooien wat dus wel bij een gewone zweetdeken moet. Ik gebruik deze deken dan niet na het “sporten” want dat doe ik met hem niet meer vanwege zijn chronische bronchitis. Dus ik zou de dry liner dan echt als een normale liner gebruiken

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 17:19

Een normale liner is wel comfortabeler voor de meeste paarden doordat die gladder zijn. Die dry liner is top, maar probeer deze toch alleen te gebruiken als hij natgeregend is of bezweet is eigenlijk. Kan wel prima als liner hoor, maar vind deze toch iets warmer dan de 50g liner en ook een stuk zwaarder.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 17:30

Bedankt! Dan doe ik de ionic therapy liner, dat is nog de enige 50 gram liner van horseware die ik kan vinden

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 17:35

Samantha89 schreef:
Ik zat inderdaad ook naar de amigo bravo xl te kijken, maar ik heb een aantal reacties gelezen dat ze toch gingen lekken. En dan leg ik liever een paar tientjes extra neer zodat ik in ieder geval een deken heb die niet lekt maar waar ze ook 3 jaar garantie op geven. Rambo durf ik dus ook niet aan vanwege de veranderingen in kwaliteit en het lekken.

Hier al meerdere seizoenen op *afkloppen* maar nog geen door lekkende.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 19:09

Hier ook een 24/7 buiten paard waarbij ik liners gebruik.
Ik heb een deken met halve hals, die regent niet in.
En als het veel regent, dan heb ik nog een deken met hele hals, dan regent het ook niet in.

Ik heb er nooit last van dat die via de onderkant nat optrekt.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 19:22

Ik durfde het toch niet, een liner. Mocht de liner toch nat worden, dan moet ik een extra liner hebben om dat steeds te moeten wisselen.
Ik heb nu een 0 Grams en een 100 Grams besteld. Eerst maar kijken of het past, en even voelen hoe zwaar/dik de 100 Grams is. Mocht ik toch denken dat dat te zwaar/warm is, dan stuur ik die terug en bestel ik toch een liner. Op hoop van zegen dat de Rhino gewoon past en hij eindelijk een goed passende deken heeft van goede kwaliteit.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 20:17

Ik heb iets geks en ben benieuwd of iemand dit herkent. Ik heb een bucas vliegendeken gekocht die voor mijn paard vast prima is maar de stof is synthetisch en ruw en ik heb alleen al door het vastpakken twee kleine brandblaren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 20:53

Of is dat zo'n geïmpregneerde deken en dat je reageert op de Permethrin?
Of bestaan die niet meer?