[INFO] Alle vragen over dekens? #02

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 19:03

Capriootje schreef:
Ik twijfel om van 300 naar 200 te gaan. Die liner zit nu in de wasmachine haha.
Ook staat hij nog met 100 grams hals. Twijfel vanaf wanneer die hals lekker af kan, wat doen de meeste hier?

Joy heb ik net van 300 naar 200 halve hals gezet ( geschoren) en cas van 200 naar 50 gram( ongeschoren)

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 19:16

MoniekV schreef:
Nies_ schreef:
Buiten dat is de opmerking waardeloos. Mijn paard stond altijd al geschoren onder dekens, maar als dat niet zou zijn geweest was dat vanaf dit jaar om medische redenen sowieso gebeurd. Buiten dat vind ik het gewoon enorm leuk om honderden euro's aan saai gekleurde dekens uit te geven die na een dag allemaal dezelfde kleur hebben van de modder die er op komt.

Ja ik houd er van om voor honderden euro's aan dekens te kopen, vooral als ze ze lekker vies maken en slopen <3

Sluit mij er volkomen bij aan.
Volgens mij was het een kansloos figuur die aantal post nodig had.

hier staan ze beide onder 300..

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 19:35

maajjkee schreef:
Ja dat kan door de deken komen, ze kan nu energie sparen om warm te blijven want daar werkt die deken nu aan mee dus kan ze weer aankomen!

Vraagje, ik ben alvast op zoek naar een vliegen deken aangezien de dazen bij ons verschrikkelijk zijn en dacht moet maar alvast 1 zoeken.

Ik zoek een deken met een ruime hals en het liefst ook een afneembare hals en de deken moet een buikflap hebben, iemand toevallig opties of ervaringen? :)

Rambo? Mijn paarden hebben zomereczeem en staan de hele zomer met de Rambo sweet itch hoody en die liggen perfect en zijn ook niet warm in de zomer.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 19:37

MarloesHJ schreef:
Amiigo schreef:
Bij mijn paard heb ik alleen het hoofd niet geschoren en na een intensieve rit druipt daar zelfs het zweet vanaf _O-

Haha hier nog zo'n een.. Plus een paard wat goed kan na zweten zodra ik hem heb drooggestapt. Zet hem op de poetsplaats neer en haal het zadel er af en hij is weer nat :P En dan staat ie 's avonds laat nat op stal en dat vind ik ook niet zo'n goed plan...

Hihi mijn paard zweet altijd 'wenkbrouwen' <<) :D

Veulen84

Re: [Centraal]Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 19:39

Tja en er zijn natuurlijk gewoon paarden die het koud hebben. Ik heb 2 ongeschoren paarden, 1 onder 300 nu en 1 onder 500. En ja die onder 500 gram zweet ook enorm na werk, maar evengoed staat ze de rest van de tijd te kleumen.

Maliboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 19:42

MoniekV schreef:
maajjkee schreef:
Ja dat kan door de deken komen, ze kan nu energie sparen om warm te blijven want daar werkt die deken nu aan mee dus kan ze weer aankomen!

Vraagje, ik ben alvast op zoek naar een vliegen deken aangezien de dazen bij ons verschrikkelijk zijn en dacht moet maar alvast 1 zoeken.

Ik zoek een deken met een ruime hals en het liefst ook een afneembare hals en de deken moet een buikflap hebben, iemand toevallig opties of ervaringen? :)

Rambo? Mijn paarden hebben zomereczeem en staan de hele zomer met de Rambo sweet itch hoody en die liggen perfect en zijn ook niet warm in de zomer.

die heeft geen afneembare hals toch of wel? wel een goede om te overwegen! :)

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 19:49

Volgens mij zijn er wel met afneembare hals :j

Maliboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 19:50

zet hem op mijn lijstje thnks! :D

geert100

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 20:02

Anitatje_93 schreef:
Ik snap het nut van de deken sowieso niet,.. het paard is er prima op gebouwd om ook na intensieve beweging de lichaamstemperatuur goed te kunnen reguleren.
Alleen maar vanwege de belangen van de ruiter wordt de natuurlijke vacht van het paard verstoord.
Het natuurlijke systeem van het paard wordt onderbroken, dit kan zorgen voor een verminderde weerstand. Het paard heeft zich namelijk niet aangepast aan de kou en als hij dan wel een keer zonder deken buiten komt, ook bijvoorbeeld met rijden, is het paard veel vatbaarder voor de kou en kan ziek worden.

Wij vinden dat een deken nodig is omdat bezwete paarden snel ziek worden, toch? Is dat ook echt zo? Nee, een paard dat goed op conditie is heeft helemaal geen deken nodig. Het zweet komt maar kort op de huid, daarna zit het in de buitenste laag van de (winter) vacht..

Of je paard al een deken op moet? Begin er gewoon niet aan denk ik dan.

Helemaal mee eens. Een paard heeft van nature een goed werkende deken. Ik ben er helemaal van teruggekomen, resultaat: een gelukkig paard in een prachtige vacht.

Maliboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 20:05

helaas werkt dat niet voor ieder paard , en dit topic is ook niet bedoeld voor die eindeloze discussie.. :)

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 20:10

Wat SUPER voor jou en je paard geert!

Valiente nu onder 100 gram staan 24/7 buiten. (o ja geert, ik hoop dat je blije paard daar ook staat nu?)
Ok zonder dollen.......... ook ik was altijd anti deken en dacht ook dat het paard het zelf wel deed..............totdat.............jawel! Er een paard voorbij kwam die 2 winters lang last van de spieren had en niet een klein beetje. Deze werd niet hard getraind. Iemand heeft me overgehaald om toch eens een deken te kopen voor haar.......na al mijn princiepes opzij gezet te hebben heb ik een deken gekocht en wat heb ik een ander paard erdoor gekregen!! Vrolijk, goed in het lijf, losse spieren ook in de winter!!
Daarna: pony van 35, geen kiezen meer over. Werd in de winter mager. Dan kan je buiten slobber geven haar extra warmte geven door een deken op te doen. Je raadt het al; een pony die mooi aan de maat bleef, in de winters niet meer terug viel en uiteindelijk op 38 jarige leeftijd happy dood gegaan.

Soms he, heel soms is het niet heel erg om van een standpunt af te wijken. Soms kan het ook iets oplossen ten behoeve van je paard!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 20:26

ben ik dan heel bruut als ik zeg dat ik het gewoon zelf heel prettig en praktisch vind om ze onder een deken te zetten in de winter... :+

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 20:29

daarom ben ik ook begonnen met dekens hoor nouvel.... scheelt poetswerk :P

scheren is een paar jee later gekomen, tuurlijk ook omda thij niet droog te krijgen was en ook niet vooruit te branden was... maar ik vind het ook gewoon mooier

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 20:53

Nouvel schreef:
ben ik dan heel bruut als ik zeg dat ik het gewoon zelf heel prettig en praktisch vind om ze onder een deken te zetten in de winter... :+

~~}> ~~}> ~~}> dierenbeul!!!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 20:58

Uuuh, ik heb een bruine en een schimmel.
Zonder deken heb ik dus 2 bruine paarden :').

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 21:27

Ik was ook niet van de dekens, maar sinds m'n paard onder het deken staat kan ik voor het eerst een winter doorrijden zonder staken. Ze maakt gewoon geen teddy-vacht aan en heeft 't blijkbaar voorgaande jaren koud gehad. Ik snap de anti-deken mensen wel hoor, ik was tot een jaar geleden ook zo xD. Naast dat m'n paard weer te rijden is in de winter moet ik zeggen dat ik het ook wel erg praktisch vind :oo Maar ben wel iemand die echt opzoek gaat naar een goed passend deken dat nergens schuurt of trekt.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 21:33

Paard staat nu onder 600 gram, Met nieuwe deken! super fijne deken, met gladde voering aan de binnenkant. Top deken

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 23:21

quintusgl schreef:
Nouvel schreef:

~~}> ~~}> ~~}> dierenbeul!!!

_O-

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 23:56

Ess_Ramona schreef:
Uuuh, ik heb een bruine en een schimmel.
Zonder deken heb ik dus 2 bruine paarden :').

Ik heb een blauwe en een bruine

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 01:08

geert100 schreef:
Anitatje_93 schreef:
Ik snap het nut van de deken sowieso niet,.. het paard is er prima op gebouwd om ook na intensieve beweging de lichaamstemperatuur goed te kunnen reguleren.
Alleen maar vanwege de belangen van de ruiter wordt de natuurlijke vacht van het paard verstoord.
Het natuurlijke systeem van het paard wordt onderbroken, dit kan zorgen voor een verminderde weerstand. Het paard heeft zich namelijk niet aangepast aan de kou en als hij dan wel een keer zonder deken buiten komt, ook bijvoorbeeld met rijden, is het paard veel vatbaarder voor de kou en kan ziek worden.

Wij vinden dat een deken nodig is omdat bezwete paarden snel ziek worden, toch? Is dat ook echt zo? Nee, een paard dat goed op conditie is heeft helemaal geen deken nodig. Het zweet komt maar kort op de huid, daarna zit het in de buitenste laag van de (winter) vacht..

Of je paard al een deken op moet? Begin er gewoon niet aan denk ik dan.

Helemaal mee eens. Een paard heeft van nature een goed werkende deken. Ik ben er helemaal van teruggekomen, resultaat: een gelukkig paard in een prachtige vacht.

Ik heb die van mij kaal geschoren. Resultaat: een gelukkig paard met een prachtig deken.

Anitatje: als we over natuurlijk moeten gaan beginnen kun je beter je paard in een natuur gebied droppen.... Een paard z'n vacht word al verstoort als je hem can de stal in de wei pleurt of een keer een borstel overheen haalt... Ieder paard is verschillend en de een maakt een mega beren vacht aan waar niet mee te rijden valt (daar heb je uiteindelijk een paard voor???) en de ander een zomervachtje die je echt niet zo de kou en de regen in kunt sturen..

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 01:09

Die van mij staat trouwens geschoren 24/7 met schuilstal onder een 370 outdoor + 200 liner. Hals heb ik er vanaf gehaald (100 grams) want ze kreeg ineens mega haar uitval boven de schoft? Denk dat het door het huidvet komt... Binnenkort toch maar ff schoonmaken.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 09:29

Nies_ schreef:
Buiten dat is de opmerking waardeloos. Mijn paard stond altijd al geschoren onder dekens, maar als dat niet zou zijn geweest was dat vanaf dit jaar om medische redenen sowieso gebeurd. Buiten dat vind ik het gewoon enorm leuk om honderden euro's aan saai gekleurde dekens uit te geven die na een dag allemaal dezelfde kleur hebben van de modder die er op komt.

Precies!! Geweldig excuus om weer lekker te shoppen voor je paard...!!!

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 09:35

TinkerTreas schreef:
Ik stel mijn dekenvraagje even hier. Ik heb een paard gekocht die geschoren is (in het najaar, en daarna niet meer, dus ze is niet meer kaal). Ze staat nu 24/7 op stal met een 300 gr deken op. 21 Februari gaan we haar ophalen, bij mij komt ze 24/7 buiten te staan met schuilstal. Ik wil een 100 gr outdoordeken met losse hals halen en daaronder een 200 gr onderdeken.
Als het nu warmer wordt, kan ze dan gelijk onder die 100 gr outdoordeken (zonder hals dan). Of is het verstandig om toch een 200 gr. outdoordeken erbij te halen?

Dat paard komt in het paradijs nu. Van 24/7 stal naar 24/7 buiten. Wat zal die blij zijn.

ik zou later die 200 gram outdoor deken halen. Maar denk dat als ze niet meer kaal is het wel moet lukken

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 09:49

Ik ben nooit anti deken geweest maar heb er wel jaren voor gekozen om geen dekens op te leggen. Mijn haflinger deed het prima zonder en ja die zweete ook echt wel maar haar energie werd er niet minder van tijdens training. Ook gewoon hup zo weer buiten zettend ondanks de vacht gewoon nat was. Kunnen ze prima hebben mits je ze goed uitstapt en nee dat hoefde niet extreem lang want droog stappen hoef je ze niet dan stap je over 3 uur nog uit :P .. Ik vond het ideaal dekenloos en pony bleef nog knap ook, had een korte dikke glanzende vacht.

Nu met mijn huidige paard fjord werkt die wintervacht tegen. Deze krijgt ook 3 x zo veel vacht en haar conditie gaat dan flink achteruit in training. Ik maak af en toe ook graag stevige buitenritten dus een paard wat na 3 kwartier helemaal op is pas ik voor.

Bij mijn fjord vind ik geschoren ook veel mooier. Meeste paarden vind ik verschrikkelijk met wintervacht hahaha. Maargoed dat is niet de reden dat ik scheer en dekens op leg.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 09:57

denk dat ik volgend jaar een poging zonder ga doen, alleen maar gezeik die dekens :')