Anitatje_93 schreef:Ik snap het nut van de deken sowieso niet,.. het paard is er prima op gebouwd om ook na intensieve beweging de lichaamstemperatuur goed te kunnen reguleren.
Alleen maar vanwege de belangen van de ruiter wordt de natuurlijke vacht van het paard verstoord.
Het natuurlijke systeem van het paard wordt onderbroken, dit kan zorgen voor een verminderde weerstand. Het paard heeft zich namelijk niet aangepast aan de kou en als hij dan wel een keer zonder deken buiten komt, ook bijvoorbeeld met rijden, is het paard veel vatbaarder voor de kou en kan ziek worden.
Wij vinden dat een deken nodig is omdat bezwete paarden snel ziek worden, toch? Is dat ook echt zo? Nee, een paard dat goed op conditie is heeft helemaal geen deken nodig. Het zweet komt maar kort op de huid, daarna zit het in de buitenste laag van de (winter) vacht..
Of je paard al een deken op moet? Begin er gewoon niet aan denk ik dan.
Helemaal mee eens. Een paard heeft van nature een goed werkende deken. Ik ben er helemaal van teruggekomen, resultaat: een gelukkig paard in een prachtige vacht.