[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PreHungaro

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:45

Hier geschoren behalve benen 24/7 buiten onder 350 met 150 hals. Vandaag terug naar 250 met hals 150.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:20

Ik wilde ook naar minder.
Maar heb ze nog met de staldeken eronder buiten gezet.
Het is zeker minder vies, maar de wind is toch nog best aanwezig.
En net heb ik gevoeld en ze voelen comfortabel. Dus laat het maar even zo

edit, kijk nu bij de gevoelstemperatuurkaart en zie wel veel verschil tussen noord +4,4 en zuid bij mij -1,8 graden. zuidelijker nog kouder

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:38

gr_roos schreef:
Ik voel me wel een dierenbeul als ik het zo lees. Geschoren onder 250 gram. Vandaag kijken of de hals erbij moet, maar hij is nog steeds aangenaam onder zijn deken. Hij staat overdag buiten (vlakbij de kust, dus altijd meer wind) en ‘s nachts op stal.

Haha nee in tegendeel hoor !
Ik woon al 20 jaar in de ardennen en heb nog nooit een paard gezien onder meer als 400 gr . Meestal 300 hooguit.
Op een enkele uitzondering na is dat imo ook totaal onnodig. Van sportstal ( waar het meestal ook Beter geisoleerd is ) tot recreatie- van dressuurpaard via koudbloed naar endurance of springpaard.

Maar ieder zn ding. Ligt er natuurlijk ook aan, hoe ze gehouden worden. Maar ga er toch vanuit dat een paard wat 24/24 buiten staat toch minstens een schuilstal heeft.

Heb inmiddels Mn bucas dekens verkocht. Top dekens, maar trekt op al mn paarden scheef. Horseware ligt als n huis.
We hebben er 1 zonder deken staan ( fjord) , 1 met 300 gr ( deken 100 met liner 200) . Denk dat we er ook niets meer opleggen. Fjord is alleen wat op de hals geschoren en Mn merrie in jachtmodel, maar heeft verder ook niet veel haar. Van 8 - 19 u buiten ( ligt aan t weer - Soms korter) en s nachts op stal.

Omdat de rug en bovenlijn niet geschoren zijn, zijn ze beter beschermd tegen kou en hoeft er ( mijn mening ;-) ) ook niet altijd een dekentje op bij in- en uitstappen

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:19

Iemand van jullie die weet of een in dit geval Amigo deken blijft liggen zonder bil en staart Koort? Mijn merrie der staart riem is kapot, maar heb nu niks anders op stal, en kan ook zo snel niks fabriceren

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:59

Die van mij wel !

Is de riem kapot of het ringetje? Als de ringetjes nog heel zijn, gewoon n strotouwtje een paar keer dubbel doen en vastbinden.

En Dan n nieuwe staartriem bestellen, maakt niet uit van welk merk.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:05

Het is allebei kapot :')

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:10

Het ligt eraan of ze in de harde wind staan, dan kunnen ze voorover slaan zonder bilkoord, op stal zal dat wel meevallen en zal ‘ie wel blijven liggen.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:31

Wat Nouvel zegt heeft een vriendin van me gehad met een Horseware deken mét bilkoord (bilkoord waarschijnlijk te lang of deken te groot dus bilkoord te laag). Het deken is toen over het hoofd van het paard heen gevlogen en daar blijven hangen. Paard in dikke paniek natuurlijk. Ze had uiteindelijk wel wat schade maar gelukkig niets superernstig. Sindsdien ben ik wel voorzichtig met bilkoorden en zorg ik dat ze niet te hard doorhangen. Ik heb één deken waarvoor ik er 2 heb omdat de 40 cm teveel doorhangt als er geen liners onder zitten, maar met liners de 30 cm te kort is :o :')

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:03

Ligt er ook aan of de deken 3 buiksingels heeft of 2, met drie krijg je de deken amper omgeslagen aan de achterkant. Maar zou er inderdaad wel voorzichtig mee zijn :)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:21

Ik zou het er niet op wagen, heb zo ook eens een paard met deken over zn hoofd aangetroffen.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:08

Opstal zou bij mij prima zijn buite een dikke nee idd ivm opwaaien richting hals en dan dan paard geblinddoekt aan het lopen....

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:09

SharonIndezz schreef:
Iemand van jullie die weet of een in dit geval Amigo deken blijft liggen zonder bil en staart Koort? Mijn merrie der staart riem is kapot, maar heb nu niks anders op stal, en kan ook zo snel niks fabriceren

Ik zou er dan zelf iets aan naaien. Anders vind ik het voor buiten niet vertrouwd. Heb bij stalgenoten ook over het hoofd gewaaide dekens meegemaakt doordat de bilkoorden niet vastgemaakt waren.
Op stal zou ik het wel aandurven.

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:55

Damelza schreef:
Ik heb overigens de ecoliner en de gewone liner op elkaar gehouden, en de ecoliner sluit wat lager. Dus wellicht een tipje :)

Thx!

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:07

Ik ben ook nog nooit boven 250 gram gegaan (overdag) tot nu. Nu staat mijn volledige geschoren haf onder 350 met hals omdat het snachts een gevoelstemperatuur had van -9 bij ons. Ik ben deze week meerdere keren om 23u nog snel even gaan voelen omdat ik het maar niet vertrouwde. En die wind .. doe kwam toen toch anders aan. (En om een emmer lauw water aan te bieden want die stomme waterbakken bevriezen nu natuurlijk).

Nu weet ik niet wat doen omdat het overdag 4 graden worden en snachts nog -4 bij ons

Overdag doe ik de hals wel terugklappen en dan s’avonds weer dicht net als gisteren

Hij heeft 24/7 ruwvoer en bij de echte koude dagen krijgt die in de ochtend en avond beetje warme slobber met optiform enzv.

Anders alleen in de avond.

Foto van gisteren met mn dochter terwijl we de wei mestvrij maakte (ook leuk met de vrieskou)

Afbeelding