[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jorinda

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 21:55

Bedankt allemaal! :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 22:31

Nou dan kunnen we nog wel even vooruit Maralyn :) ben wel blij dat ik in een goede set dekens geïnvesteerd heb.

Wat grappig die maten, mijn fries van 1.62 had een 205 en mn Kwpn van 1.60 heeft 190 (die volgt wel het stokmaat plus 30cm tabelletje).

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 22:40

Vind de Amigo dekens heel 'gewoon' vallen dus zeker niet groot, vind de Rambo dekens wat groter vallen en de wug dekens wat kleiner.
Heb die van mij nu onder een ongevoerde wug gezet, moet eigenlijk nog even een kleinere bilriem kopen maar eerst maar eens zien hoe hij blijft liggen deze nacht..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 22:44

Ik heb het meeste rambo en 1 amigo hero voor mijn paard, die liggen goed.
Nu had ik een bravo erbij gekocht, en die zit voor vrij krap en is aan de achterkant te lang... :+

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 23:13

Starbreeze schreef:
Hoe lang doen jullie gemiddeld met een outdoordeken? Mijn Rhino en liners gaan het 3e seizoen in en zijn nog als nieuw :)

Al mijn dekens zijn vorig jaar opgevreten. (6 stuks ongelooflijk) De gene die ik daarvan het kortst had was 3 jaar oud. De langste 6,5 jaar. Die ging van het ene paard perfect over op de andere. En mijn gup heeft hem vorig jaar opgehad.

Vanavond 1 bibberaar uit de schuilstal gevist. Die had het koud onder d'r 50 grams regendeken. Dus maar even verwisseld naar 100 gram stal en 0 gram regen. Wordt morgen ook zulk rot weer. Verder vol gestopt met eten, even flink laten bewegen. Uiteindelijk besloot ze dat ze wel weer in de wei wilde zijn.

Gup staat zonder deken heerlijk te zwijnen. Die maalt niet om weer.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 09:54

Lees mijn post terug en bedoelde dat de Rhino wat kleiner valt xD. Dit geld iig voor de wugs, daar vind ik de Rhino duidelijk kleiner dan de Rambo.

Ben blij dat ik paardlief nu onder een 0grams regen deken heb staan. Wat een pokke weer xD

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 10:27

Ik begin dit jaar voor het eerst met dekens. Vandaag heel slecht weer, dus regendeken op gedaan. Maar zit een beetje met hoe nu verder. Morgen bij beter weer kan hij dan weer af? Of is eenmaal erop, de hele herfst/winter de deken erop houden? Die van mij staan 24/7 buiten.

En hoe gaat dat dan met rijden? Die van mij isnog jong en nogal een heethoofd. Gaat ie dan 10 meter de lucht in als ik de. deken eraf haal om hem te zadelen?

Duidelijk een leek op dit gebied, dus :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 10:29

Ik bekijk het weer, nu regendeken op maar wordt het weer warm en zon gaat die af.. Met rijden verschilt per paard, mijn haflingers werden er nooit anders van mijn paard longeer ik soms even voor het rijden als het echt koud is wat die wordt super fris.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 10:43

Fabster schreef:
Ik begin dit jaar voor het eerst met dekens. Vandaag heel slecht weer, dus regendeken op gedaan. Maar zit een beetje met hoe nu verder. Morgen bij beter weer kan hij dan weer af? Of is eenmaal erop, de hele herfst/winter de deken erop houden? Die van mij staan 24/7 buiten.

En hoe gaat dat dan met rijden? Die van mij isnog jong en nogal een heethoofd. Gaat ie dan 10 meter de lucht in als ik de. deken eraf haal om hem te zadelen?

Ik denk altijd zo.. als jij eenmaal je winterjas aandoet en het word een warme dag.. blijf je dan ook daarin lopen?

Ik vind het zo'n onzin van eens op, dan de hele tijd op.. gewoon aankijken wat het weer doet en daar op reageren.. voor hetzelfde geld krijgen we nog een nazomer met 25+.. dan gaat hier de regendeken met hals gewoon weer verwisseld worden voor de vliegendeken

gewoon even aankijken hoe hij reageert met rijden en anders eerst met uitrijdeken instappen

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 11:21

Mijn paard staat inmiddels al zo'n twee weken met een regendeken op, heb hem nog een dagje afgehad maar de wind maakt het hier al flink frisjes.

Gisteren trof ik hem in zijn stalletje aan met zijn nekharen aardig overeind. Heb getwijfeld om mijn staldeken eronder te leggen maar dat is nog wat te warm denk ik.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 11:43

carolina1278 schreef:
Ik denk altijd zo.. als jij eenmaal je winterjas aandoet en het word een warme dag.. blijf je dan ook daarin lopen?

. voor hetzelfde geld krijgen we nog een nazomer met 25+.. dan gaat hier de regendeken met hals gewoon weer verwisseld worden voor de vliegendeken

Mijn moeder houdt alles gewoon aan, hoor! Eenmaal een onderhemd aan, gaat ie niet meer uit _O-

Verder snap ik wel dat bij een nazomer de jas weer uit gaat, maar juist nu vind ik het lastig. Het is vandaag wel nat, maar niet koud. Het is hier 21 graden. Had mezelf ook aardig aangekleed, maar zweette me dood. Voor de zekerheid ook maar even bij Sjaak gevoeld, maar hij staat niet te zweten. Hij ziet er heel tevreden uit, dus het zal wel goed gaan

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 11:44

Hier nog lekker bloot. In stal is het echt nog te warm om een deken op te leggen. Overdag staat ze op het land, ze heeft (helaas) al een dikke vacht dus mooi gecompenseerd. Als het straks echt koud word dan krijgt ze een dekentje op.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 11:45

Ik heb dus geen stallen. Alleen schuilstallen. Dus daar is het niet warmer. Alleen wat meer uit de wind.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 11:57

hier overdag met slecht weer regendekentje op, 's nachts binnen zonder en met mooi weer buiten ook nog zonder

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 12:50

Fabster schreef:

Verschilt per paard :P Ik merk alleen dat ze wat actiever zijn. Beetje pittiger zeg maar... Verder niet.

Ik wacht dit weekend nog even af, als het weer niet betert gaat er hier ook snel een regendeken op. Moet nog even kijken naar de maat, paard is maar 168, maar de 205 fleecedeken was aan de krappe kant.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 14:33

Met mijn vorige paard was het juist andersom, heb jaren getobt omdat ze in de winter niet te rijden was (stond altijd zonder dek). Vorig jaar voor het eerst dekens op gedaan en het was een heel ander paard in de winter. Moet wel zeggen dat ik haar vaak met een fleecedeken op reed.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 14:43

Kasmir schreef:
Met mijn vorige paard was het juist andersom, heb jaren getobt omdat ze in de winter niet te rijden was (stond altijd zonder dek). Vorig jaar voor het eerst dekens op gedaan en het was een heel ander paard in de winter. Moet wel zeggen dat ik haar vaak met een fleecedeken op reed.

Een fleecedeken over het zadel heen bedoel je?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 15:07

Die van mij was ook niet te pruimen. In de zomer niet, vanwege het ongedierte en in de winter ook niet te doen. Deze zomer voor het eerst een vliegendeken op en inderdaad een heel ander paard. Dus daar hoop ik ook in de winter op. Maar misschien ook met rijden iets verzinnen met deken. Ik ben nog niet zover dat ik een uitrijdeken heb. En hij is dit jaar voor hetveerst onder het zadel, dus ik rij nog niet zo lang en zwaar, dat hij het daarvwel warm van krijgt. Dus ik moet er nog even over nadenken.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 15:14

Geldt voor uitrijdekens dezelfde maat als gewone dekens?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 15:17

Fabster schreef:
Die van mij was ook niet te pruimen. In de zomer niet, vanwege het ongedierte en in de winter ook niet te doen. Deze zomer voor het eerst een vliegendeken op en inderdaad een heel ander paard. Dus daar hoop ik ook in de winter op. Maar misschien ook met rijden iets verzinnen met deken. Ik ben nog niet zover dat ik een uitrijdeken heb. En hij is dit jaar voor hetveerst onder het zadel, dus ik rij nog niet zo lang en zwaar, dat hij het daarvwel warm van krijgt. Dus ik moet er nog even over nadenken.

Persoonlijk vind ik een uitrijdeken doorgaans dikke vette onzin, Als het nu loeihard regent en het echt ijzig koud is (combinatie van beide) vind ik het logisch. Of als je jezelf warm wilt houden :')
Maar doorgaans is het echt niet nodig.

Ik heb wel eens een geschoren paard gereden, direct na het scheren deed ik wel even een deken half over met losstappen, daarna ging de deken gewoon af. Met uitstappen wel weer op.
Zodra het harde van het scheren er wat af was, deed ik geen deken meer op. Overgang was toen ook groot hoor, was pas begin november geschoren en het werd toen ook meteen vrij koud.

Maar paard was er nauwelijks anders door. Had het ook niet koud. Stond verder ook niet extreem in de dekens, maakte gewoon enorm veel haar aan.

Vaak houdt een uitrijdeken meer warmte binnen dan het kan doorlaten. Paard is immers constant in beweging tijdens het dragen. Een fleece op stal is een ander verhaal. Warmte wordt behouden, vocht wordt afgevoerd. Tijdens het rijden moet je die warmte niet te veel onder de deken willen houden, dan wordt het te warm.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 15:20

Als het loeihard regent, blijf ik zelf ook binnen. :D

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 15:42

Ik gebruik mijn uitrijdeken als ik ohz naar wedstrijd ga en guur/nat weer is, verder nooit.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 15:49

Ik gebruik amper een uitrijdeken :+, vind het alleen maar irritant volgens mij is het ook bloedheet voor je paard als je gewoon gaat trainen dus veel draven en galopperen.

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 16:09

Hier komt alleen de uitrijdeken uit kast als ik zou willen gaan buitenrijden in de winter, terwijl ze geschoren is. Je stapt dan ook wat meer dan dat je intensief gaat rijden in de bak.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 16:16

Ik doe vooral nog veel in stap en soms kleine stukjes draf. Daar wordt hij niet heel warm van, denk ik. Maar ik ga het zien...