ikkebenhier schreef:Weet iemand eigenlijk hoe messen geslepen worden?
Ik heb het mij altijd al afgevraagd.
Met wat voor machine, of hoe doen ze dat?
Daar weet ik ook nog niet het fijne van en durf ik ook niet snel uitspraken over te doen. Wou mijn vaste slijper eens vragen of ik bij een paar mocht komen kijken.
Het is wel iets wat je niet moet onderschatten het is een specialiteit. Het is niet we halen hem erlangs en dan is die weer scherp. elk merk, type heeft ook een bepaalde hoek erin die erin moet blijven zodat het mes optimaal functioneert.
Al mijn messen worden al jaren gedaan door Slijperij Jorna in Leeuwarden. Die mensen doen het al van generatie op generatie en krijgen uit zowel binnen als buitenland messen toegestuurd voor het slijpen. Financieel zit er ook nog eens een mooi plaatje aan dus dat is mooi meegenomen.
Danique07 schreef:Ik heb vandaag de sectolin 600 gekocht en kreeg de 100 erbij. Nu heb ik eerst mijn paard geheel geschoren, goed geolied, haren verwijderd steeds etc. Daarna wilde ik een pony scheren waar ze dit weekend mee waren begonnen maar waarop het apparaat alsware vast liep. De buik en kon was geen probleem, nek kwam ik op een lange streep na, niet door heen. Hij liep helemaal vast, de messen deden het nog wel maar hij kwam niet door de haren heen. Snel weer schoon gemaakt etc, maar scheerde zelfs toen niet meer op de eerder geschoren plekken.
Iemand die dit eerder heeft meegemaakt? Apparaat niet op een ander paard daarna uitgeprobeerd, maar zijn mijn messen nu stuk of zelfs het apparaat? Help!!
De sectolin 100 kan ik uit mijn ervaring kort over wezen.. Waardeloos
. Veel te weinig kracht om als "opscheermachine" zo word hij aangeprezen te worden verkocht. Heb hem ooit ook zelf gehad en rap doorverkocht. De sectolin 600 heb ik zelf nog nooit mee geschoren dus kwalitatief kan ik er weinig over zeggen. Zelf zou ik hem alleen nooit kopen omdat ik liever voor een gedegen kwalitatief goede tweedehands ga. Kostten vaak ook nog wel wat maar... zijn ook keigoed.
Kan je wellicht duidelijke foto's maken van je messen los zowel voor en achterkant. En dan echt van de scheertanden. Botte messen kan zo maar, al moet je met een goede kwaliteit messen op schone paarden er toch echt wel meerdere achter elkaar kunnen doen.
Waren je paarden schoon?
Is de bovenste schroef genoeg aangedraait. Dus zodat ze net stabiel vastzitten (te strak is ook niet goed)?
Machinaal liep hij wel door maar de messen liepen er enkel in vast?