[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:43

Ladyson schreef:
Maysie bedankt!

Waar smeren jullie de olie precies op/in?

Ik ga vrijdag scheren. Normaal draagt ze in de winter voornamelijk 200 grams, bij vorst 350. 200 grams lijkt me nu te warm.. Ik twijfel tussen 100 of 0 (50 of 150 heb ik niet). Wat adviseren jullie, of hebben jullie opliggen?

Bij sommige machines liggen de oliekanalen iets anders maar vaak zie je 2 of 1 klein gaatje op de hop van de scheermachine daar druppel je een beetje in, vervolgens doe ik ook altijd wat druppels over de tanden heen vanaf de bovenkant en ik doe aan beide kanten van de scheermessen wat olie (van de zijkant gezien).

LET OP: Het is heel belangrijk dat je machine heel goed schoon is voordat je oliet . Als er zand er haren zitten en je oliet dan word dat snel door vuil/ haren opgenomen waardoor er dus minder olie komt op de benodigde stukken. Dit is iets wat mensen heel vaak vergeten. Maak er gewoon een routine van om na elk gedeelte te oliën. Schouder en nek - olie - ribbenkast - olie - flank - olie etc etc.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:15

kaatje77 schreef:
Ja, ik kende het ook niet Jarno attendeerde mij erop en ik was direct om vanaf het moment dat ik het gebruikte.
Zéér zeker een behoudt van de messen hoor!
En moet eerlijk zeggen sinds ik bij Jarno mijn messen laat slijpen ze wel 4x zolang meegaan (wel icm de Blade Ice Spray)

Waar zit Jarno en wat kost het bij hem om ze te slijpen?

kaatje77

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:43

Jarno zit in Witharen bij Ommen. Hij is geregeld wel in de buurt. Dus je kunt zo een afspraak maken om langs te brengen en weer op te halen. Prijzen staan op zijn site

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:24

Weet iemand eigenlijk hoe messen geslepen worden?
Ik heb het mij altijd al afgevraagd.
Met wat voor machine, of hoe doen ze dat?

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:38

Ik heb vandaag de sectolin 600 gekocht en kreeg de 100 erbij. Nu heb ik eerst mijn paard geheel geschoren, goed geolied, haren verwijderd steeds etc. Daarna wilde ik een pony scheren waar ze dit weekend mee waren begonnen maar waarop het apparaat alsware vast liep. De buik en kon was geen probleem, nek kwam ik op een lange streep na, niet door heen. Hij liep helemaal vast, de messen deden het nog wel maar hij kwam niet door de haren heen. Snel weer schoon gemaakt etc, maar scheerde zelfs toen niet meer op de eerder geschoren plekken.
Iemand die dit eerder heeft meegemaakt? Apparaat niet op een ander paard daarna uitgeprobeerd, maar zijn mijn messen nu stuk of zelfs het apparaat? Help!!

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:49

Ik kan jullie beide geen antwoord geven helaas..

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 18:02

ik heb dat ook gehad: na 1 paard geschoren te hebben, liepen de messen vast toen ik mijn ezel ging scheren.
De machine zat helemaal vol met haar en de messen waren bot (veel zand in de vacht).
Nu maak ik na het scheren van 1 paard de hele machine schoon: messen eruit, stofzuiger erbij en nu gaat het beter: ik kan er 3 scheren met 1 set messen.

Ik breng de messen bij de Welkoop en krijg ze dan een week later geslepen terug (kost rond een tientje)

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 18:34

ikkebenhier schreef:
Weet iemand eigenlijk hoe messen geslepen worden?
Ik heb het mij altijd al afgevraagd.
Met wat voor machine, of hoe doen ze dat?

Daar weet ik ook nog niet het fijne van en durf ik ook niet snel uitspraken over te doen. Wou mijn vaste slijper eens vragen of ik bij een paar mocht komen kijken.

Het is wel iets wat je niet moet onderschatten het is een specialiteit. Het is niet we halen hem erlangs en dan is die weer scherp. elk merk, type heeft ook een bepaalde hoek erin die erin moet blijven zodat het mes optimaal functioneert.

Al mijn messen worden al jaren gedaan door Slijperij Jorna in Leeuwarden. Die mensen doen het al van generatie op generatie en krijgen uit zowel binnen als buitenland messen toegestuurd voor het slijpen. Financieel zit er ook nog eens een mooi plaatje aan dus dat is mooi meegenomen.

Danique07 schreef:
Ik heb vandaag de sectolin 600 gekocht en kreeg de 100 erbij. Nu heb ik eerst mijn paard geheel geschoren, goed geolied, haren verwijderd steeds etc. Daarna wilde ik een pony scheren waar ze dit weekend mee waren begonnen maar waarop het apparaat alsware vast liep. De buik en kon was geen probleem, nek kwam ik op een lange streep na, niet door heen. Hij liep helemaal vast, de messen deden het nog wel maar hij kwam niet door de haren heen. Snel weer schoon gemaakt etc, maar scheerde zelfs toen niet meer op de eerder geschoren plekken.
Iemand die dit eerder heeft meegemaakt? Apparaat niet op een ander paard daarna uitgeprobeerd, maar zijn mijn messen nu stuk of zelfs het apparaat? Help!!

De sectolin 100 kan ik uit mijn ervaring kort over wezen.. Waardeloos -O-. Veel te weinig kracht om als "opscheermachine" zo word hij aangeprezen te worden verkocht. Heb hem ooit ook zelf gehad en rap doorverkocht. De sectolin 600 heb ik zelf nog nooit mee geschoren dus kwalitatief kan ik er weinig over zeggen. Zelf zou ik hem alleen nooit kopen omdat ik liever voor een gedegen kwalitatief goede tweedehands ga. Kostten vaak ook nog wel wat maar... zijn ook keigoed.

Kan je wellicht duidelijke foto's maken van je messen los zowel voor en achterkant. En dan echt van de scheertanden. Botte messen kan zo maar, al moet je met een goede kwaliteit messen op schone paarden er toch echt wel meerdere achter elkaar kunnen doen.

Waren je paarden schoon?
Is de bovenste schroef genoeg aangedraait. Dus zodat ze net stabiel vastzitten (te strak is ook niet goed)?
Machinaal liep hij wel door maar de messen liepen er enkel in vast?

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 18:39

Morrie schreef:
ik heb dat ook gehad: na 1 paard geschoren te hebben, liepen de messen vast toen ik mijn ezel ging scheren.
De machine zat helemaal vol met haar en de messen waren bot (veel zand in de vacht).
Nu maak ik na het scheren van 1 paard de hele machine schoon: messen eruit, stofzuiger erbij en nu gaat het beter: ik kan er 3 scheren met 1 set messen.

Ik breng de messen bij de Welkoop en krijg ze dan een week later geslepen terug (kost rond een tientje)

Zand is echt funest voor je messen :j. Persoonlijk vind ik voor een optimaal resultaat een kleine wasbeurt een must vooraf :)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 18:42

Een nat paard kan je niet scheren, is mij geleerd, dus zal je dat een dag van tevoren moeten doen.
Ik heb ze 24/7 buiten, 's nachts in een zandbak en wat doet een nat paard?? Rollen!!!! Beetje kansloos dus als je ze niet met een deken op op stal kan zetten.
Dus scheren en messen laten slijpen. Ik heb gelukkig 2 sets messen

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 18:45

Morrie schreef:
Een nat paard kan je niet scheren, is mij geleerd, dus zal je dat een dag van tevoren moeten doen.
Ik heb ze 24/7 buiten, 's nachts in een zandbak en wat doet een nat paard?? Rollen!!!! Beetje kansloos dus als je ze niet met een deken op op stal kan zetten.
Dus scheren en messen laten slijpen. Ik heb gelukkig 2 sets messen

Dat helemaal waar. Maar de dag ervoor wassen en met een licht dekentje op naar buiten en de volgende dag scheren is ook heel goed te doen. Over de rug en flanken zit het ergste zand dus als je dat er al uit hebt ;). Het is ook altijd aan te raden om de rug als laatste te scheren.

Edit: Even geheel offtopic !Gaaf dier heb je die zwaargebouwde :):)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 18:54

die zwaargebouwde is een Noriker, die zweet al als ie ziet dat ik een zadel uit de auto pak...... ik scheer hem in de winter een aantal keer, anders loopt ie voor geen meter.Heb hem een paar weken terug, toen het zo warm werd, deels geschoren, maar hij staat nu weer te zweten in z'n blootje.

De pony&ezel scheer ik begin mei helemaal kaal, want die komen moeilijk uit hun vacht. (een ezel gaat pas heel laat verharen en de pony is al erg oud).

De pony houdt van drama, dus scheren is errrrug leuk :j kwestie van heel snel scheren en verder geen gezeur.
Paard&ezel vinden het heerlijk en gaan gewoon staan pitten :z

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:05

Bedankt voor jullie reacties!
Eerste paard was zo goed als schoon, staat al een tijd onder een deken, pony niet, misschien dat het daar aan licht, die heeft veel buiten gestaan. Schroef zat goed, hebben we nog even op andere manieren gecontroleerd. Machinaal liep hij, de messen bewogen ook maar hij scheerde niet. Messen waren dus ook nog maar een keer gebruikt omdat ik hem pas net gekocht had. Ga hem zo proberen uit elkaar te halen en goed schoon te maken.
Vorige machine waarmee het zelfde was gebeurd was trouwens een asculaap (?) en deed het na de pony ook niet meer op mijn 'schone' paard.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:16

Dan kan het zijn dat ze gewoonweg bot zijn. Maar dan moeten ze wel tegen vuil aan zijn gelopen. Paarden zijn alleen echt schoon als ze gewassen zijn. De bovenste laag komt met poetsen schoon maar als ze al wat vacht hebben dan zit eronder vaak nog zand wat je er gewoonweg niet weg krijgt met enkel poetsen.

Inderdaad even alles uit elkaar, goed schoonmaken en in elkaar en olie erop. En dan nog eens proberen, loopt hij weer vast dan wordt het waarschijnlijk toch even laten slijpen. :)

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:26

Na het lezen van jullie ervaringen, heb ik beslist om mijn paard volgende week te scheren. Vandaag stond hij weer wit schuimend in het zweet, zo kan het niet verder.

Het wordt volgende week overdag kouder en dus minder t° verschil tussen dag en nacht.

Ze geven overdag +/- 14 à 18° en 's nachts +/- 10°. Hoeveel gram deken heeft hij dan nodig om 24/7 op weide te staan? Ik heb 0, 200 en 300 (misschien wel 400gr, staat er niet in maar zeer dik, dat is voor -10°). Heb ook nog een fleece, eventueel met 0gr erop tegen regen/vuil?

Ik was op stal altijd de laatste om dekens te leggen, daar ging er bij 20° al zomerdeken op. Wanneer de hele stal onder winterdeken en fleece stond, dan stond mijne met enkel het winterdeken. Dus ik wil hem zeker niet overgevoelig maken, maar toch zal hij dekentje nodig hebben :)

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 21:17

Maysie, bedankt voor de tip.
Net uit elkaar gehaald, tussen de bovenlaag en het mest veel zand, in het apparaat zelf ook heel erg veel haar. Alles eruit gehaald en goed schoongemaakt. Morgen verder kijken! Ik ben benieuwd! Pony eerst wassen dus!!

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 22:27

Danique07 schreef:
Maysie, bedankt voor de tip.
Net uit elkaar gehaald, tussen de bovenlaag en het mest veel zand, in het apparaat zelf ook heel erg veel haar. Alles eruit gehaald en goed schoongemaakt. Morgen verder kijken! Ik ben benieuwd! Pony eerst wassen dus!!

Ik raad het gewoon altijd iedereen aan om de dag van te voren te wassen of in de ochtend. Zolang ze voor dat je begint maar goed schoon en droog zijn. ;) Succes en show vooral het eindresultaat :D !

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 14:50

Laatst bijgewerkt door Nathalie84 op 04-10-14 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

anoniempje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 15:13

Welke dekens hebben jullie geschoren paarden op dit moment op? En wat krijgen die van jullie vannacht op? (meldt er even bij of ze op stal staan of buiten) :D

Dunesjka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 15:41

De mijne wordt volgende week geschoren en ik doe denk ik 100/200 op

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 16:21

Onze pony is vanmorgen geschoren en staat nu met een vliegendeken in de wei, warm genoeg nu. Twijfel ook over wat hij vannacht op stal op moet. Ze staan met 16 paarden in een grote ruimte, geen tocht verder. Maar misschien is een 0 grams regendeken wel lekker voor hem.

Hij heeft overigens keurig stilgestaan met scheren. Geen praam gebruikt en alle voetjes netjes aan de grond gehouden. Hoofd is ook gelukt met een kleine handscheermachine.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 20:46

Zit te denken om voor het eerst paard te laten scheren.
Wat doe jullie met de olie?
Lees soms berichten dat mensen olie gebruiken?
Hebben jullie allemaal een hals aan een deken voor de winter of kan ook zonder?

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 20:49

Olie heb je nodig voor het smeren van de messen tijdens het scheren. Anders lopen deze warm en/of worden ze bot.

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 08:36

Mijn paard wordt vandaag geschoren. Wat voor deken kan ik na het scheren op doen nu het nog zo warm is?

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 08:54

linnie050 schreef:
Zit te denken om voor het eerst paard te laten scheren.
Wat doe jullie met de olie?
Lees soms berichten dat mensen olie gebruiken?
Hebben jullie allemaal een hals aan een deken voor de winter of kan ook zonder?

Olie is indd voor de smering.

Die van mij heeft enkel een hals op als het heel koud is. Als je een hals neemt let dan op dat hij goed past en wat ruim zit. Controleer ook dat er geen manen beschadigd raken want dat zou natuur zonde zijn. Wil je perse je paard een hals op maar gaan de manen toch wat brokkelen wees dan slim er doe er een sleezy onder :)