vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TJolieke

Re: vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:09

Rowo: ik geef ze hier ook berkenstammen om op te knabbelen, kun je daar niet aankomen? Daar zijn ze uren zoet mee en het is nog gezond ook.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:12

Berken genoeg op ons erf, maar ik voer wel hooi op de wei ;) Daarnaast hebben wij rondom de wei een houtwal, dus ze knabbelen sowieso wel op stammen van bomen.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:47

Ik vind het ook veel te weinig hooi, er wordt ook niks meer bijgedaan overdag. Maar ja, ze zijn allemaal rond en gezond, dus ze zullen niks tekort komen.
Maar erg veel bewegen ze bij ons dus niet in de wei. Als je het hooi op 3 plaatsen legt vreet- ie ze toch 1 voor 1 op. Dan heeft-ie misschien 400 meter extra gelopen. dus da's ook niet echt veel....

Ik ben dan ook op zoek naar berkentakken of wilgentakken, maar die zijn nergens te krijgen....

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:58

Ik weet niet waar je woont, maar wij hebben meer dan genoeg berken thuis :+ Pa kan vast wel wat takken missen.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:36

jamiroquai: zoek eens op bijv. marktplaats naar openhaardhout of professionele bomenzagers, die kunnen je wellicht aan takken of dunne stukken stam helpen?

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:53

Nee met sneeuw erop wordt het inderdaad moeilijk als je dan zout strooit. Ik heb nu een beetje ijs in de bak, maar ik denk dat ik dat misschien wel weg krijg met een goede lading zout. ik ga het in ieder geval proberen :)

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:58

TJolieke, ik heb zojuist een adv. geplaatst op Marktplaats, er stond er nog 1. Maar boomzagers, daar had ik nog niet aan gedacht. Vanavond meteen googelen!

@Rowo: je woont 'iets' te ver weg, maar bedankt voor je aanbod!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:36

Hier in Oost-vlaanderen wordt het vrijdag 10 graden :D
Maar het gaat wel vanaf morgen dagenlang regenen.. :\

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 23:55

eergisteren eindelijk mn paardlief eens kunnen longeren, okay de bak was blub, maar we deden gelukkig weer wat...ikke helemaal blij!
wil ik vandaag weer wat doen....bak weer keihard bevroren!!!
echt hoor....sleetje rijden vond ik leuk, maar nu BEN IK HET BEU!!!
ik wil voorjaar!!!!!!!!!!!!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 00:18

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 09:52

Ja, lekker! Dan heb je er meteen een milieubewust zwembad bij.......... onverwarmd! :brr:

Mijn paard is het nu ook wel zat, hij wil wel weer eens een beetje actie. Dat voorzichtig stappen in de bak en dat longeren zonder galop begint slaapverwekkend te worden. En zelfs een sprongetje zal hem nu blij maken- het is normaal niet zo'n springer.

Even op de buienradar kijken hoeveel regen we krijgen..... :+

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 12:34

Nu gaan we eerst regen krijgen, alles blubber, en dan hebben jullie dáár weer flink over te klagen... het is ook nooit goed! Iedereen wil zon en droogte, in de zomer als het 30 graden is volgt er weer een klachtensaldo... té warm, té droog. En nu zegt iedereen "nee hoor, dan klaag ik niet", maar echt, Hollanders hebben altijd te klagen. ;)

Ik ben geloof ik een van de weinigen die de hele winter écht tevreden is. :D

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 12:43

GamblersCup schreef:
Nu gaan we eerst regen krijgen, alles blubber, en dan hebben jullie dáár weer flink over te klagen... het is ook nooit goed! Iedereen wil zon en droogte, in de zomer als het 30 graden is volgt er weer een klachtensaldo... té warm, té droog. En nu zegt iedereen "nee hoor, dan klaag ik niet", maar echt, Hollanders hebben altijd te klagen. ;)

Ik ben geloof ik een van de weinigen die de hele winter écht tevreden is. :D

Echte Hollanders moeten altijd wat te klagen hebben, daar zijn ze Hollander voor! :D

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:03

Met warmte kun je tenminste gewoon rijden, ik heb er afgelopen zomer ook wel om 6 uur 's morgens opgezeten. Maar met deze winter kun je helemaal niets. Dus ik vind best dat ik reden tot klagen heb, met paarden die gedwongen 23/7 op stal staan.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:17

Fitzroy schreef:
Dus ik vind best dat ik reden tot klagen heb, met paarden die gedwongen 23/7 op stal staan.

Tja, ik heb voor de winter gezorgd dat mijn paardsel niks tekort komt in de winter en zéker niet op stal komt te staan. Goed voorbereid, geen reden tot klagen gelukkig! En ik hou van dit weer... :D

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:24

Hoe bereid jij het weer voor? Dat vind ik knap van je.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:25

Fitzroy schreef:
Met warmte kun je tenminste gewoon rijden, ik heb er afgelopen zomer ook wel om 6 uur 's morgens opgezeten. Maar met deze winter kun je helemaal niets. Dus ik vind best dat ik reden tot klagen heb, met paarden die gedwongen 23/7 op stal staan.

Wie dwingt de paarden op stal te staan dan? :)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:26

Het weer. Het is hier een grote ijsplaat zowel in de wei als in de paddock. En daar doet helemaal niemand wat aan. Ik heb zelfs sneeuwbeslag dus praat me niet over goed voorbereid.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:27

Niet iedereen heeft de luxe dat paarden elke dag de hele dag buiten kunnen. 23/7 op stal doet niemand voor zijn lol.

Klagen over het klagen is ook klagen............... ;)

Off topic: Alle Hollanders over een kam scheren is ook niet netjes. Niemand zegt toch ook dat in Duitsland alles beter is? Of hebben jullie beter weer?

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:36

mijn paarden staan zonder beslag prima in de weides en paddock. Ook waar ijs ligt... ze leren daar mee om te gaan als je ze er niet vanaf haalt :) Ik bedoel alleen maar, de voorspellingen zijn dat dit soort winters normaal gaan worden, dus misschien tijd voor een andere aanpak..? Kijk naar paarden die in 'winterse'landen wonen, zuiden van duitsland, oostenrijk tsjechie...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:40

Ze hebben ook tot het ijs kwam in de sneeuw gestaan, maar die van mij doen zo gestoord (ondanks het iedere dag buiten staan) dat het echt niet verantwoord is om ze buiten te laten. Die hebben geen boodschap aan ijs en doen geen pas minder voorzichtig. Dus nee, ze leren het niet. Het blijft een hardnekkig fabeltje dat alle paarden zich maar aanpassen, dat is echt niet zo.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:43

Het is wel tijd voor een andere aanpak, dat klopt.
Stap 1: meer strooizout kunnen kopen, want dat is nergens meer te vinden..........
Het is jammer dat ik geen foto va het ijs kan laten zien. Ik denk niet dat veel mensen daar hun geliefde paard over laten blibberen. Ze moeten er overheen als Bambi......... Alleen breek je natuurlijk niet een poot in een tekenfilm, want dat is zielig..........

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:50

Hoe ga jij je wei strooien dan en de hele wei? En hetzelfde voor de paddock? Dan mag je wel een vrachtwagen bestellen alvast voor volgend jaar :D

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:28

Ik klaag niet over het klagen, ik vind het gewoon grappig. Eerst is iedereen enthousiast want sneeuw is leuk, en zo langzamerhand wordt het vervelend. Zo gaat dat met alle jaargetijden. (let op de smilies)
Afijn, Fitzroy, ik schrijf nergens dat ik het weer voorbereid heb, maar ik heb me voorbereid op de winter. Logisch, niet? Beetje minder op de teentjes getrapt mag wel. En hoe ik dat gedaan heb? Ik weet dat we strengere winters krijgen, dus ik ga niet meer van slappe winters uit. Ten eerste ben ik van stal veranderd, ten tweede hebben we een overvloed aan hooi en voederstro ingeslagen (vantevoren dus al), ten derde hebben we een „plan B“ gemaakt voor als de paarden niet meer op de wei zouden kunnen ivm ijs en daar ruimte voor gemaakt. En extra mankracht stand-by voor (extra) winterse klussen. Gelukkig konden de paarden gewoon op de wei, en gelukkig hebben we een binnenbak, waardoor we zelfs een „plan C“ konden maken, voor als buiten niet meer zou gaan. Dan wordt het rijhallenrooster aangepast en zouden ze ipv in de wei/paddock in de hal komen te staan. Het is geven en nemen (iedereen zou het ermee eens zijn, dan maar minder rijden maar de paarden uit de boxen in ieder geval) en gelukkig hebben we hier ook mogelijkheden toe.
Ik zeg nergens dat iemand verkeerd bezig is, als je de mogelijkheid niet hebt, dan zit je. Maar ook dat heeft met mijn verhuizing te maken, daar ben ik heel makkelijk in. Paard staat dáár op stal, waar ze het goed heeft. Word mijn paard (ook al is het door het weer) beperkt in de basisbehoefte dan ben ik zó weg, naar een plek waar ze niet beperkt wordt.

Ik ben blij dat we het hier zo goed hebben, zelfs tijdens een strenge winter. Meer werk, maar goed, dat vind ik allemaal niet erg. En op deze manier kan ik volop genieten van mijn favoriete jaargetijde!

Afbeelding

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:52

Fitzroy, ik ben al blij als ik een paadje naar een bak- paddock- wei kan maken! Alles strooien is zeker geen optie, ook niet op een wei, maar ik neem aan dat dat een grapje was. :)

Het is inderdaad fijn dat je voor een pensionstalling kunt kiezen waar veel mogelijk is. Maar als we ons goed moeten bereiden op strengere winters, zullen we dit seizoen toch even moeten roeien met de riemen die we hebben.

Ik vind het ook niet erg om niet te kunnen rijden. Maar als je paardje veel binnen moet staan, is dat behoorlijk frustrerend. Zoals bij Fitzoy. Maar ik heb ook gelezen van paarden die helemaal hun stal niet uitkwamen toen het weer nog slechter was dan nu. Een uurtje is altijd nog beter dan geen uurtje. En het is maar tijdelijk- hopen we!