[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SharonIndezz

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:42

Hier ongeschoren net onder 400 gezet, het is waterkoud hier, gevoelstemperatuur was -15 flink oostenwind erop bah

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:43

Celebi schreef:
Ja hier 24/7 buiten dus volop in de wind. Dat maakt het zo koud, want de temperatuur zelf viel wel mee. Dus als je paard binnen staat scheelt dat al zoveel. Nou geeft mijn paard wel meerdere schuilplekken maar toch ook veel open dus denk dat ie het best fris gehad kan hebben onder 200g. Achteraf had ik misschien de hals erbij op moeten doen. Al is die ook 0g dus het zet niet veel zoden aan de dijk.

Mijn paard staat van 6:00 tot 16:30-17:00 buiten en hemelsbreed max. 10 km van de kust, in een open polder. Die krijgt dus echt genoeg wind om zijn oren, maar heeft het niet koud. Ik ben een enorme koukleum en moest echt leren dat als ik het koud heb, mijn paarden zich nog prima voelen. Ik heb het koud als het onder de 20 graden is.

Het verschilt ook per paard, maar ik zet wel vraagtekens bij 700 gram of meer. Vraag me ook af of zoveel liners over elkaar nog wel comfortabel is voor het paard.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:13

Staan hier allemaal gewoon lekker onder de 650 gram.. Niet klam, temperatuur is echt dikke prima. Op sportstallen helemaal niet gek maar die hoor je hier niet denk ik

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:45

Ik heb ook 650 op, ik kijk gewoon per dag aan of ze lekker staat. De paddock staat bij ons in de gure wind en ze staat ook buiten heerlijk warm. Het is ook wel gevoelstemperatuur -13 hier.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:54

Die van mij heeft nu 300 gram op, wel dun geschoren.
Ik haal voor de zekerheid morgen toch even een hals op bij de EJ van 150 gram maar denk dat dat wel genoeg is voor nu. Ze voelt warm en comfertabel. Mocht het echt nog kouder worden, kan ik altijd nog 400 Van haar deken maken.

Staat ‘s nachts binnen, maar buiten is het hier wel guur buiten en helaas geen schuilmogelijkheid.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:23

Mijn geschoren haflinger vanmorgen al vroeg buiten gereden. Gestart met een fleecegevoerde water/winddichte uitrijdeken, maar die heb ik er na 1,5 km afgehaald, opgerold en voor het zadel bevestigd.
Pas een kleine kilometer voor we terug bij de trailer waren heb ik hem weer over zijn billen gelegd. Toen was het zweet op zijn hals weer opgedroogd en het laatste stuk over de parkeerplaats en bij de trailer was vol in de wind.

Het was vanmorgen -6 met een gure ijzige wind, gevoelstemperatuur geen idee, ik kan daar echt helemaal niks mee, met een gevoelstemperatuur.
Onderweg hebben we ons beide goed warm gereden.
Bij de trailer een zweetdeken op en even lekker slobber wegwerken en weer terug naar stal.

Terug op stal kreeg hij de 100 grams outdoordeken met hals (geen idee hoe dik die hals is, zat bij de deken, dus denk 100 grams?) en 200 grams liner weer op, daar stond hij vannacht ook mee in de wei.
IJs uit de waterbakken verwijderd, hooi zowel in de schuilstal als vooraan op de vloerplaats bijgevuld.
Vanavond nog een rondje ijsbreken en water bijvullen en hooi aanvullen even onder de deken voelen, maar tot nog toe heb ik hem niet warmer hoeven zetten dan hoe hij nu staat.
24/7 buiten, schuilstal die momenteel niet volledig wind vrij is, voerplek die vandaag wel aardig in de luwte lag.
En onbeperkt ruwvoer.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:42

Mijn ongeschoren volbloed staat onder een 100 grams en mijn Noord Zweedse die in jacht patroon is geschoren stond bloot te zweten nadat ze aan kwam rennen :+ hier -2 en gevoelstemperatuur -5, op het open veld vlakbij de kust in Denemarken.

Ze hebben wel een heel ruime schuilstal binnen waar het lekker luw is en een halve meter stro ligt

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:20

Die van mij hadden een 400gr outdoor met hals op, maar waten daar niet heel comfortabel onder. Ik heb de mio staldekens van 150gr er bij onder gedaan. Later nog een x gevoeld en toen wel lekker. Ze staan best wel in de wind. Hebben een schuilstal waar nu ook het water in staat, maar verder gaan ze daar nu niet echt in.
De 2 paarden van een stalgenootje hebben een 200gr met hals op, maar die waren niet echt lekker. En 1 van die paarden staat wel steeds in de schuilstal

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:26

Zijn hier nog mensen die gebruik maken van temperatuur uitlezers zoals horsepal destijds? Lees er geen recente reviews over.

Zijn soort van thermometers die in dekens genaaid werden en in een app de temperatuur en vochtigheid weergaven.

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:01

Mijn geschoren haf staat nu buiten met 350 gram op incl hals (100 gr staldeken/liner) en 250
Gr buitendeken.

Ik had deze ochtend op -4 nog gevoeld en hij was lauw wat ze zeggen dat goed is. Gevoelstemp was nog minder.. maar als ze hier al 400 of meer opleggen begin
Ik altijd te twijfelen

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:04

BenaLaars schreef:
Zijn hier nog mensen die gebruik maken van temperatuur uitlezers zoals horsepal destijds? Lees er geen recente reviews over.

Zijn soort van thermometers die in dekens genaaid werden en in een app de temperatuur en vochtigheid weergaven.

Jaren terug had ik er eentje. Volgens mij worden ze niet meer geproduceerd. Horsepal heette die. En op hun site staat ie niet in de shop.

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:02

Iemand toevallig gechecked of een gewone ionic liner ook voor een XL. - gevalletje past?

Heb de ionic voor mn jonge gekocht