[INFO] Alle vragen over dekens? #02

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

doemaar

Re: [Centraal]Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 16:21

Hoe wassen jullie de waterdichte dekens? Brengen jullie deze weg of spuiten jullie ze zelfs schoon?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 16:28

Breng ze weg.
Hier in het dorp zit een ruitersportzaak die het voordelig doet :).

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 16:38

Ik bracht ze altijd weg en was daar ook tevreden over maar nu heeft dit seizoen mijn paard waarschijnlijk een allergische reactie gekregen van het wasmiddel waar de deken mee is gewassen dus ik denk dat ik ze deze zomer zelf ga wassen.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 16:39

Oke ja dit is mijn eerste deken jaar. Ik dacht ook aan weg brengen maar het schijnt toch aardig je deken aan kunne tasten voor de waterdichtheid. Het is wel de bedoeling dat ik het professioneel laat doen maar nog met niemand ervaring, vind zo eng dat ze het deken niet verpesten :o

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 16:44

Vaak als je het aangeeft dat ze waterdicht gemaakt moeten worden maken ze met het wassen gewoon weer waterdicht :).
Als je deken al heel oud is en hij is dan niet meer waterdicht, kan gebeuren, dekens hebben ook geen eeuwig leven :).

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 16:52

Waterdicht betaalde ik ook extra voor en dan waren ze ook goed waterdicht. Alleen is afgelopen keer de voering bij mijn zgan Amigo deken wel helemaal los gegaan en ze zeggen er niks aan te kunnen doen.. Het zou gekomen zijn doordat mijn paard op de deken heeft gelegen... Uh ja, dat doet een paard nu eenmaal lijkt mij :')

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 16:54

Haha ja precies MoniekV voor zulk soort dingen ben ik ook bang. En uiteraard snap ik dat ze niet voor eeuwig leven helaas :P haha. Gewoon me er maar aan wagen dus

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 16:55

doemaar schreef:
Haha ja precies MoniekV voor zulk soort dingen ben ik ook bang. En uiteraard snap ik dat ze niet voor eeuwig leven helaas :P haha. Gewoon me er maar aan wagen dus

Ik zou het gewoon doen, en goed vermelden dat ie waterdicht gemaakt moet worden en controleren of alles goed is als je hem weer ophaalt.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 17:04

doemaar schreef:
Hoe wassen jullie de waterdichte dekens? Brengen jullie deze weg of spuiten jullie ze zelfs schoon?

Ik kan de mijne zelf wassen :) maar ik spuit het meeste vuil er eerst af.

In mijn deken zit een waterdicht binnenwerk dus die hoeft niet speciaal behandeld te worden.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 19:09

hoe wassen jullie je bucas dekens? want ik lees regelmatig dat de coating los laat, dat ze gaan vervellen enz??

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 19:20

als het past was ik ze zelf met bucas wasmiddel en de dikkere breng ik weg naar Limpia dekenservice.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 19:22

Nouvel schreef:
als het past was ik ze zelf met bucas wasmiddel en de dikkere breng ik weg naar Limpia dekenservice.

maar er word juist gezegd dat dat vervellen door de bucas wasmiddel komt? maar jij geen ervaring mee?

ik zelf waste altijd me smartex rain met bucas wasmiddel thuis ... maar tegewoordig breng ik ze gewoon weg.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 19:49

ik heb nog nooit problemen met voering of coating gehad, ik waste mijn bucas smartex ook zelf en die kwam als nieuw uit de wasmachine, verder ook wel dunne rambo's, amigo's,rhino's en dominick gewasssen zonder problemen.

gevoerde dekens breng ik weg, die passen er niet in...

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 21:27

Ik heb zonet ook maar de Rambo wug lite gekocht.. In het paars :oo :r
Paars staat m'n paard echt niet maar goed heb niet veel keus haha.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 21:47

Mensen die hier ervaring hebben met de Harrys Horse Highliner 500 gram staldeken ?
Ben van plan deze aan te schaffen voor mijn paard.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 21:51

Yvank_ schreef:
Amiigo schreef:

Hier wel dus. Ook een 270 rhino + 200 liner en mijn paard krijgt schuurplekken op de boeg.

Dan past je deken dus niet 100%

Wel hoor, ligt prima. Paard loopt alleen 24/7 buiten en gevoelige huid dus dan krijgen ze wel schuurplekken.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 21:53

Perryx schreef:
Mensen die hier ervaring hebben met de Harrys Horse Highliner 500 gram staldeken ?
Ben van plan deze aan te schaffen voor mijn paard.

Ja top dekens! Welke maat heb je nodig? Heb nog een 175 liggen, dekens vallen wel groot, paste prima op mijn E pony van 1.56.
Fijne pasvorm en door dat halsje trok die niet zo naar achter wat andere dekens wel deden. Pony kreeg daar nog een outdoordeken met hals overheen, nooit geen last vsn schuurplekken.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 21:55

Kasmir schreef:

die van mij heeft zijn rambo deken gesloopt -O-

hij raakt zo gefrustreerd als zijn buurmannen aan zijn deken beginnen de trekken dat hij aan het voorflapje gaat trekken. Het is wel prima herstelbaar denk ik maar kan hem niet zo maar even aflaten. Het is precies dat randje van de deken. Buurman heeft het precies op dezelfde plek. Ik zie hem het namelijk alleen doen als een ander paard aan zijn deken gaat lopen trekken. Als hij gewoon normaal staat gebeurt er niks. Heb al antibijt erop gesprayd maar dat wil ook niet echt helpen. Pff

denk dat ik maar de rambo wug medium gewoon ga bestellen. Dan kan hij die even op. Moet alleen nog wintersport en festivals gaan betalen deze maand dus komt niet zo goed uit

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 22:03

200 grams deken is kapot, dus nu onder een 100 grams deken + 100 grams onderdeken.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 22:11

175 gaat zeker niet passen!!!
Paard heeft ene keer 195 andere keer 205... Ik heb ergens een 205 te koop gezien!, vallen ze groot ja? waar precies? voor kant of achterkant of ? sluit hij hoog aan voor? hij moet hoog zitten aan de voorkant

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 22:15

Damelza, wat vervelend! Is het geen optie om een extra draad tussen jouw paard en de buurman te plaatsen?

Ik heb een oude highliner liggen als reserve en die valt idd ook heel groot, in zijn geheel..

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 22:18

hij lijkt of hij heel hoog aansluit is dit dan niet zo ?! valt hij aan de voorkant erg breed? mn paard is niet heel breed van voor ...

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 22:33

Perryx schreef:
hij lijkt of hij heel hoog aansluit is dit dan niet zo ?! valt hij aan de voorkant erg breed? mn paard is niet heel breed van voor ...

Het model is idd een vrij hoge hals, maar ik vind hem in omvang vrij breed vallen.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 22:43

Kasmir schreef:

Even in de blubber laten rollen en je ziet het niet meer!! Ha ha.

Mijn paard staat onder 300 gram maar ookal vriest het is ze er sinds vandaag behoorlijk warm onder... Ze staat wel sinds een week in een soort binnen stal, schuurtje met 6 paarden stallen. Stond daarvoor in een buiten stal.

Ik ga het morgen aan kijken en als ze dan nog steeds te warm eronder is krijgt ze 100 gram op. Voor de nacht vind ik zelf te koud maar ze staat beschut en het word weer warmer!

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 22:55

Afbeelding
Hier onder de Rambo 0 gram met 200 gram liner eronder. Ik werk alleen maar met liners en de 0 grams deken. Ideaal!

El: De Rambo dekens hoef je niet te (laten) impregneren. De waterdichte stof zit in de deken nl.

Een oude deken die niet meer waterdicht is, krijg je met impregneren niet meer geheel waterdicht. De fabriekslaag is er dan af en dan helpt het impregneren niet voor 100 % helaas.