[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aatrox

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 08:38

En sommige borstbeschermers vallen zo uit dat je wel dat plekje kan tackelen.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 12:50

Ik ga de opties bekijken van de borstbeschermers .

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 00:27

Borstbeschermers vind ik echt de grootste ondingen die bestaan. Als je daar mee moet gaan werken, past je deken gewoon niet.

Maar worden hier nu niet schoft- en borstbeschermers door elkaar gehaald?

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 07:22

Ik kan mij in jou antwoord dus ook wel vinden . De deken zorgt voor een plek dus past de deken gewoon niet . Inmiddels ligt er nu een bucas op en ik wacht dat even af .

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 14:14

Merken jullie verschil tussen de pasvorm van de ecoliner en de gewone liner? En hoe vaak in het seizoen wassen jullie?

Merk dat er toch aardig wat huidvet bij die borst gaat zitten dus twijfel om hem nu al in de was te gooien, maar ze heeft hem nou ook weer niet al zo lang op. Verder doet ze het er eigenlijk vrij goed onder

Fayyah19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 14:33

De regen dekens was ik jaarlijks en de liners gaan 2x per maand in de was. Ideale stof, ze zijn zo weer droog

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 14:34

Ik was de liners zodra ik ze smerig vind om zelf aan te raken. Kan gerust na 2 weken al zijn, zeker in overgangsperiodes.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 14:44

Regendekens was ik ook als de binnenvoering vies plakkerig voelt. Heb de perfect fit van kramer na 6 weken al in de wasmachine gegooid, want jakkie. Brandschoon en nog perfect waterdicht! Eerst 30 graden met extra water zonder wasmiddel en lage toerental (400 ofzo) vervolgens op outdoor programma met dekenwasmiddel, en dan het impregneer programma met deken conditioner. Omdat de deken niet meer stinkt kan ik m op de vloerverwarming laten drogen en was ie na 1 nacht alweer droog. Dus binnen 1 dag schoon en droog voor misschien een €10 aan wasmiddel kosten. Gaat wel om een 50grams regendeken maat 185 en een 9kg machine.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 18:00

Top, nu ik er twee heb gooi ik hem dan mooi ook even in de was vulling blijft dan wel een beetje oké?

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 18:54

Deken is echt weer in nieuwstaat!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 20:16

prugelpiet schreef:
Borstbeschermers vind ik echt de grootste ondingen die bestaan. Als je daar mee moet gaan werken, past je deken gewoon niet.

Maar worden hier nu niet schoft- en borstbeschermers door elkaar gehaald?

Kentucky heeft een borstbeschermer die je ook als schoftbeschermer kan gebruiken. Bucas en qhp hebben schoftbeschermers.

En ja eens. Maar als een tijdelijk probleem ermee opgelost is en het paard daar geen last van heeft heb ik er geen probleem mee. Met die schoftbeschermer kan ik een periode overbruggen want vreemd genoeg als ze totaal geen spieren heeft liggen ze keurig, tijdens het opbouwen komt er een korte periode waar ze niet ideaal liggen (of eigenlijk 1 if 2 dekens maar) en vol in de bespiering ligt alles weer netjes.

Als het standaard zou moeten moet je op zoek naar een ander ja.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:09

Hoi! Ik heb wat advies nodig, na jaren geen dekens gebruikt te hebben. Begin januari wordt mijn nieuwe paard gekeurd en dan komt ze hopelijk naar huis. Ze staat nu op een stal met buitenluik met 100 grams deken op. Ze heeft vrij weinig vacht vind ik. Ze komt hier 24/7 buiten te staan, met een goede inloopstal, waarschijnlijk zet ik nog een tweede open, en er is de hele dag ruwvoer in slowfeeders. De 2 pony's waar ze bij komt, staan alleen met heel nat weer binnen, verder altijd buiten en ze slapen ook buiten in de sneeuw enzo, dus wellicht heeft ze wat dat betreft niet zoveel aan de stal. De hele verandering zal haar energie kosten en ik denk dat het ook wat kouder is dan ze gewend is. Vacht bijmaken gebeurt denk ik niet meer, de pony's komen in januari in de rui. Wat zou handig zijn qua dekens? Meteen al een dikkere op of afhankelijk van de temperatuur en wind afwisselen met de 100 grams en een 200 grams of een onderdeken? Ik heb het idee dat met 24/7 buiten een deken beter zit dan twee lagen maar extra laagje geeft natuurlijk wel extra warmte.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:03

Ik zou niet meteen al een dikkere deken op doen. Met een 100 grams deken op in combinatie met onbeperkt ruwvoer en 24/7 buiten kunnen lopen met inloopstal, denk ik dat ze best wel een eind komt qua zichzelf warmhouden. Ik zou dat zelf even aankijken. Een warmere deken kan altijd nog.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:27

Hier ook dubieo ga zo mijn jonkie scheren en idd waar begin ik mee met haar.. ik denk een 100 gram ( snachts op stal) overdag wei zonder schuilplek of toch de dikkere ( dacht 230 gram)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:51

Ik weet niet hoe warm het is, maar het is hier 6 graden met regen en wind. Dan ga je het niet redden met 100gram imo. Heb je niks er tussenin? Als je gaat scheren, moet je nou eenmaal regelmatig dekens wisselen. Dan is alleen 100 of 230 een groot verschil.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:58

Ik denk dat ook echt heel persoonlijk is.

Mijn geschoren 4 jarige begon direct na scheren met 150 gram met 0 hals.
Ze stond er onder als een krokant kroketje. Toen terug gezet naar 100 met hals. Daarmee is ze warm/heet. Maar terugzetten naar 50 wil ik pas vanaf morgen overwegen als t boven de 10 blijft.

Ze staat de hele dag buiten maar had het echt zo warm.
Nu kan ik wel van 0, naar 50, 100, 150 en 250. Hoger kan ik niet. Maar is met dat dier van mij niet nodig :+

Ik ben heel blij met mn bucas dekens na de tip van hier.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:36

Mijn Haflinger van 4, welke ik vorige week heb geschoren, staat onder 400 gram…
Overdag buiten nachten op stal. Het is nu volgens de weer apps wel 10 graden maar gevoelstemperatuur echt veel lager. ze staat er prima onder.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:08

ApplePapple schreef:
Overdag buiten nachten op stal. Het is nu volgens de weer apps wel 10 graden maar gevoelstemperatuur echt veel lager. ze staat er prima onder.

Heeft ze 24/7 ruwvoer beschikking?
Heb al eerder gemeld maar die van mij staat nu geschoren 24/7 buiten onder 50 gram lekker warm.
Wat een verschil. Heb haar warmer gezet maar toen kwam het stoom er bijna vanaf. 18 jaar met IBD.. kacheltje doet het gelukkig nog.

Voor degene die haar paard gaat verhuizen naar 24/7 buiten, hou er rekening mee dat ze veel meer kunnen en gaan bewegen en je ze dus niet te warm wilt zetten. Zeker op een nieuwe plek gaan ze toch wat rennen (vaak), dan wil je geen oververhit paard.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:42

prugelpiet schreef:
Ik weet niet hoe warm het is, maar het is hier 6 graden met regen en wind. Dan ga je het niet redden met 100gram imo. Heb je niks er tussenin? Als je gaat scheren, moet je nou eenmaal regelmatig dekens wisselen. Dan is alleen 100 of 230 een groot verschil.

Nee er tussen in niet echt vorige paard was een kou kleum deze niet zo naar mijn idee heb nu eerst maar zo gedaan en voelde na nog effe uurtje buiten na het scheren warm zat. ( ze had wel een hals op)

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:28

Die van mij staan bijna allemaal nog onder 250 grams, heb niet gewisseld sinds begin deze maand denk ik, 2 drachtige dames, ongeschoren en 3 heren geschoren onder de 250, mijn jonkie van 2 staat nog blood en jonge ongeschoren merrie staat onder 100 grams. Mocht het dadelijk onder/rond de 5 blijven gaat het omhoog naar 400 maar voor nu nog prima denk ik.

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:41

Ik wissel morgen van 200 naar 100 grams met hals. Dan gaat de temperatuur zoveel omhoog (ook de gevoelstemperatuur). En dan woensdag/donderdag weer terug naar de 200 grams.
De mijne is geschoren en staat ook 24/7 buiten met grote inloopstal.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:23

Mijn ongeschoren, bejaarde koukleum staat sinds gisteren onder 100 gram + nek (kwam van 200 gram + nek) en morgen gaat er kort terug 0 op want het wordt gewoon echt warm. Nachten nog minstens 10 graden en overdag 13/14 graden. Woensdag of donderdag wordt het waarschijnlijk wel weer 100 gram + nek. Overdag rond de 10 maar snachts een stuk minder. Die van mij staat overdag (meestal) buiten en 's nachts binnen.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 01:04

Macs schreef:
ApplePapple schreef:

Heeft ze 24/7 ruwvoer beschikking?
Heb al eerder gemeld maar die van mij staat nu geschoren 24/7 buiten onder 50 gram lekker warm.
Wat een verschil. Heb haar warmer gezet maar toen kwam het stoom er bijna vanaf. 18 jaar met IBD.. kacheltje doet het gelukkig nog.

Voor degene die haar paard gaat verhuizen naar 24/7 buiten, hou er rekening mee dat ze veel meer kunnen en gaan bewegen en je ze dus niet te warm wilt zetten. Zeker op een nieuwe plek gaan ze toch wat rennen (vaak), dan wil je geen oververhit paard.

Nee dat niet inderdaad. Helaas eet ze zich dan letterlijk rond. Maar dat zou zeker mee kunnen spelen!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:12

Ik heb ergens gelezen dat een wug deken wat kleiner valt (Rhino) tov een normale deken. Is dat ook jullie ervaring?

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 51 min geleden

xHaithi schreef:
Mijn ongeschoren, bejaarde koukleum staat sinds gisteren onder 100 gram + nek (kwam van 200 gram + nek) en morgen gaat er kort terug 0 op want het wordt gewoon echt warm. Nachten nog minstens 10 graden en overdag 13/14 graden. Woensdag of donderdag wordt het waarschijnlijk wel weer 100 gram + nek. Overdag rond de 10 maar snachts een stuk minder. Die van mij staat overdag (meestal) buiten en 's nachts binnen.

Hier hetzelfde! Behalve dat ik die van mij niet zou omschrijven als bejaarde met haar 16 jaar haha….
Ik twijfelde maar heb t zelf na de stal mesten al warm.