[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 06:21

Bedoel je om het lopende seizoen of meerdere jaren? En meer grammen op leggen doen de meeste toch omdat paard het nodig heeft of bedoel je wat anders?

Een deken heeft maar weinig invloed op de dikte vacht en hoe kouwelijk ze zijn. Gezondheid, en leeftijd veel meer. Naast het licht natuurlijk voor de vacht, wat de belangrijkste factor is samen met genetica. Doe je een jaar geen lampen aan hebben ze sneller en meer vacht dan wanneer de lampen elke dag aanstaan tot de zomertijd zonsondergang. En zelfs type lamp schijnt uit te maken. Voor het kouwelijk is het aanleg en management in de vorm van mogelijkheid tot bewegen, schuilen en eten. Als dat in orde is heb je te maken met de aanleg of ze kouwelijk zijn of niet, maar ik heb ze alleen kouwelijketr zien worden als beweging, ruwvoer of schuilplaats niet in orde was en niet door dekens.

Als het namelijk zoveel invloed zou hebben zou je paarden door middel van dekens in een zomervacht dikte kunnen houden of juist nooit meer zonder deken kunnen zetten als ze ze ooit opgehad hebben. Die gewenning is alleen in het lopende seizoen zo, maar dat is ook al van toepassing als je paard zonder deken in de winter verhuisd van s nachts op stal naar 24/7 buiten of andersom. Maar zelfs dat is niet zo extreem als jij beschrijft want dan zou je in de winter niet meer terug kunnen in grammen, terwijl de meeste toch aan het wisselen zijn. Of zou je al een probleem hebben met alleen een regendeken op doen met fikse buien en daarna weer bloot, zelfs als het kouder wordt. Ik heb een paard nog nooit kouwelijker gekregen door dekens, zou juist handig zijn bij sommige met artrose die eigenlijk deken op moeten maar het snel te warm hebben. En toch lukt het daar niet om ze meer op te leggen en kouwelijker te laten worden. Ook zou je dan richting het voorjaar toch niet zonder deken kunnen op mooie dag, want die 12 graden van jouw voorbeeld was het in najaar ook maar toen hadden ze een deken op bij wijze van. Als je ze kouwelijker zou maken zou je die deken niet af kunnen laten met een mooie dag zon en 10 graden.

Het duurt echt langere tijd voordat je een beetje invloed hebt uitgeoefend op de dikte van de vacht. Als een paard langere tijd het koud gehad heeft wordt vacht volgende seizoenen iets dikker en andersom. Maar dat is echt een minimaal verschil. Zo zie je bijvoorbeeld problemen als mensen van warm naar koud land en andersom verhuizen met paarden of ze importeren. Dat duurt soms wel paar jaar voordat ze qua vacht meer aangepast zijn. Het enige wat echt een groot verschil maakt is gezondheid in mijn ervaring. Een paard wat niet fit de winter in gaat maakt een veel dikkere vacht aan als datzelfde paard in fitte toestand. Ook met precies dezelfde dekens en kunnen ze wel echt kouwelijker worden, omdat de energie naar andere dingen gaatmbJaar 1 fit en normale vacht, jaar 2 niet fit en dikke vacht en zelfs extra dekens, jaar 3 fit en normale vacht zoals jaar 1 met weer minder gram ook. Terwijl je met jouw stelling dus zou verwachten dat ze jaar 3 meer grammen nodig zouden hebben, omdat de vacht weer dunner is en ze gewend zijn aan dikke vacht plus grammen.

Een vacht is ook niet te vergelijken met een jas. Wij kunnen geen haren overeind zetten en eten niet het grootste deel van de dag zoals paarden horen te doen om zich op die manier ook warm houden.

Celebi

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 08:08

Als ik het te warm heb in een winterjas ben ik wat blij als ik die kan wisselen voor een dunnere jas hoor. :D

Geloof er zelf ook niet zo in. Ik denk als je zonder reden elke keer je paard warmere dekens opgooit dat ie niet perse kouwelijker wordt, maar het in ieder geval wel continu heet heeft.

Mijn paard had 20 jaar in de bossen van Frankrijk geleefd zonder dekens. Toen hij hier kwam dacht ik 'makkelijk, lekker natuurlijk houden, geen dekens, misschien geen ijzers nodig, hoeft amper voer in, etc.'. Nou met alles zat ik mis. Het Nederlandse klimaat en de manier van huisvesten hier (toen 24/7 buiten, maar wel open in de polder met een kleine schuilstal) maakten dat hij gewoon opeens enorm veel in de regen en de wind stond. Was niet prettig voor dat oudere lijf dus hop binnen 2 weken na aankomst had ie toch al een deken op. Achteraf had ie ook al beginnende PPID (dierenarts zei dat de test negatief was, maar met terugwerkende kracht zijn de cijfers nu aangescherpt en zat hij toen al in de grijze zone en een aantal jaar later was hij flink positief) en er was waarschijnlijk toen al beginnende artrose, dus dat hielp ook niet mee. Maar ik ben dus wel iemand die inderdaad opeens een paard dekens op gegooid heb en die in de loop der jaren wat warmer geworden zijn, maar natuurlijk wel met een reden: ouderdom, artrose, PPID en deels scheren. Zonder reden steeds warmere dekens opleggen lijkt me echt niet comfortabel. Heb mijn paard wel eens puffend onder een 0 grams vandaan gehaald toen het opeens mid winter heel zonnig en 14 graden was. Lijkt me echt niet fijn voor een paard om chronisch zo te warm te staan.

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 13:16

Interessant allemaal, merci :)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 13:41

Natuurlijk went een paard aan dekens en wordt dus kouwelijker.

Paarden in de opfok overleven de winter zonder dekens en Passen hun vacht hier op aan.

Mijn pony krijgt nu dus zodra het kouder wordt een deken op. Blijft hierdoor ook iets dunner in het haar. En als ik dat ding nu af haal heeft hij het echt koud, omdat zijn vacht anders is dan wanneer je ze zonder dekens laat staan.....

En natuurlijk heb je paarden die het snel of minder snel warm of koud hebben, maar je kunt ze er bijna allemaal wel aan laten wennen....( Aan zo wel met- als zonder deken laten staan bedoel ik daar mee)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 14:21

Dat dacht ik ook altijd, en elk jaar weer komt dat moment dat mel toch echt de deken nodig heeft :+ het wordt elk jaar wel later in het jaar maar zonder gaat het vrees ik niet worden. Ze staat op dit moment met een 0 grams deken bij 6 graden

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 15:26

Het management in opfok is in de meeste gevallen ook heel anders als bij een volwassen dier op een pensionstal. En een paard in de opfok wordt ook niet gereden en vaak minder gecontroleerd waardoor er dieren tussen kunnen zitten die het wel koud hebben. Zoals de mijne, stijve spieren en vooral rug en narrig als ze het koud heeft of heeft gehad valt niet of minder op als je er niet op zit/niet elke dag aan het poetsen bent. Een dikke berenvacht maakt niet uit als je niet hoeft te werken. Overleven alleen is wel hele aparte manier van bekijken of een paard het goed doet of koud heeft of niet. Vooral omdat wij ons er enorm mee bemoeien. Zoals bij de dieren die erg afvallen en flink bijgevoerd moeten worden in de winter omdat ze te veel energie moeten besteden aan zich warm houden. Diezelfde paarden worden dan niet kouwelijker als er een deken opkomt als ze eenmaal beleerd zijn, ze hebben simpelweg minder energie nodig om zich warm te houden en zullen niet die berg voer nodig hebben/niet zo erg afvallen. Hier is als veulen en jong paard al in te schatten welke kouwelijk zijn en welke niet. En dus ook welke later een winter zonder deken kunnen en welke niet. Mijn huidige merrie is zon kouwelijke en heeft zich niet aangepast qua vacht hoor, terwijl ze toch al 15 is. Die heeft heel dun vachtje nog steeds, terwijl ze juist heel kouwelijk is en er echt last van heeft. Terwijl een ander het altijd enorm snel heet heeft, als veulen al, maar alsnog elk jaar een vacht van een ijsbeer aanmaakt.

Als het zo simpel werkte als jij stelt Sky_as zou niemand meer hoeven scheren, gewoon goede dikke dekens op en ze krijgen niet zo'n dikke vacht want ze passen zich aan. Of degene met artrose uit mijn voorbeeld gewoon deken opgooien, dan wennen ze wel aan de warmte en maak je ze kouwelijker waardoor je genoeg dekens op kan gooien. En dan zou je dus een paard geen deken op kunnen doen met rot weer en vervolgens eraf met kouder weer. In het lopende seizoen heeft het wel lichte invloed, maar niet zon grote dat je steeds eerder en meer grammen op moet gaan doen de volgende jaren. Wel dat je in dat lopende seizoen meer zal moeten gaan voeren om ze genoeg energie te geven om zich warm te houden. Want die energie hadden ze daarvoor niet nodig door de deken. Voor een deel is dat extra eten genoeg en voor een deel niet. En een ander deel heeft er geen moeite mee om de ene keer 50 gram op te hebben, dan 100 en dan weer niks. Zelf niet als die dag met niks qua temperatuur een stuk kouder is.
Dat heeft echt meer te maken met aanleg/genetica. En wat Sinatra zegt, het zonder zetten is bij sommige paarden heel makkelijk en bij anderen amper voor elkaar te krijgen. En dat is aanleg. Dan gaat er soms echt jaren overheen waarbij ze het of te warm of te koud hebben gehad en zo dus meer of minder aan gaan maken, als ze het al doen. En ook afhankelijk van gezondheid. Zo simpel en maakbaar dat ze de vacht aanpassen is het echt niet.

Daarom ook de vraag of het gaat over een lopend seizoen of meerdere jaren. Maar dekens is 1 van de dingen die juist weinig invloed heeft vergeleken met aanleg, gezondheid en licht.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 17:48

Ik denk dat je mijn punt niet helemaal begrijpt:-)

Ik denk namelijk dat we het eens zijn...
Alleen ik zeg, dat je een paard wel kouwelijker maakt met een deken.

Want je kunt dus niet eerst een deken op gooien, en die dan halverwege de winter er af trekken....
Terwijl als je ze al die tijd zonder deken laat staan, ze daar aan wennen.
(En ja, dan kunnen ze het nog steeds koud hebben, dat hoor je mij niet zeggen of ontkennen)

En ja, de ene heeft echt een deken nodig en de andere niet. Ook dat hoor je mij niet zeggen.

Mijn enige punt, en daar blijf ik bij, is het feit dat als je kiest om een deken op te doen, ongeacht de reden ( dus ouderdom, omdat je een koukleum hebt, omdat je een sportpaard hebt) je paard vanzelf dus iets kouwelijker wordt.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 06:38

Mag ik inbreken met een vraag :o

Mijn e pony is geschoren eind oktober en heeft dan ook een deken opgekregen een amigo 1200 50 gram met liner eronder. Deken zit gewoon goed knelt nergens genoeg ruimte voor en maat is prima billen zie je net zoals het hoort .
Met het opdoen van de deken en de weken daarna viel het mij op dat hij trilt als je hem aanraakt net alsof er een vlieg zit . Dit doet hij bij de manen waar de deken eindigt . Inmiddels is het zo erg geworden dat hij begint te schudden als je hem daar aanraakt en hij ook licht een plek gaat krijgen net boven de schouder het is echt heel lichtjes bijna niet te zien niet op de schoft . Meerdere winkels foto’s gestuurd mensen op stal mee laten kijken en iedereen zegt deken ligt goed maar als de deken goed ligt dan doet hij dit niet .

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn of ook meegemaakt ?
Ik heb nu maar andere dekens besteld om te passen met name nu bucas dekens . Zit daar veel verschil in qua pasvorm ?
Pony is normaal gebouwd van voren maar wel dikke billen hals normaal tot ietsje breder niet overdreven veel .

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 08:14

viphorse schreef:

Mijn e pony is geschoren eind oktober en heeft dan ook een deken opgekregen een amigo 1200 50 gram met liner eronder. Deken zit gewoon goed knelt nergens genoeg ruimte voor en maat is prima billen zie je net zoals het hoort .
Met het opdoen van de deken en de weken daarna viel het mij op dat hij trilt als je hem aanraakt net alsof er een vlieg zit . Dit doet hij bij de manen waar de deken eindigt . Inmiddels is het zo erg geworden dat hij begint te schudden als je hem daar aanraakt en hij ook licht een plek gaat krijgen net boven de schouder het is echt heel lichtjes bijna niet te zien niet op de schoft . Meerdere winkels foto’s gestuurd mensen op stal mee laten kijken en iedereen zegt deken ligt goed maar als de deken goed ligt dan doet hij dit niet .

Ik heb nu maar andere dekens besteld om te passen met name nu bucas dekens . Zit daar veel verschil in qua pasvorm ?
Pony is normaal gebouwd van voren maar wel dikke billen hals normaal tot ietsje breder niet overdreven veel .

Een paard dat ik een tijdje bijgereden heb doet dat ook bij aanraking precies waar de manenkam begint. Ook alleen wanneer hij geschoren was. Dat kon wel een vervelend effect geven als ik met uitrijdeken op naar buiten ging. Dan moest ik erop letten dat de deken voor het zadel niet op zijn manen kwam. Anders werd je alleen maar door elkaar geschud. Werd minder naarmate het haar meer terug groeide. Kennelijk voelt aanraking daar erg vervelend of kriebelig met die stekeltjes.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 08:19

Ik las iets over 24/7 buiten en dekens, en wisselen. Hier ook paarden die 24/7 buiten staan, en zeker de begin en eind periode van de winter is wel echt lastig soms vind ik met de temperatuursverschillen. Maar over het algemeen doe ik niet wisselen voor de nacht. Ik kijk vooral naar de minimale en maximale temperatuur en beslis aan de hand daarvan welke dekens ik op doe; en uiteraard met monitoren en voelen. Soms ga ik daarvoor wel 2x per dag naar stal om even te voelen, maar ook dat is vooral als ik echt heel erg twijfel maar niet standaard.

Dit jaar moet mijn grote blijkbaar ietsjes dikker staan, omdat ze wat minder goed aan het eten was. Nu ze weer beter eet merk ik dat ze het ook weer minder snel koud heeft en misschien wel weer wat minder dik op kan hebben. Ik pas de dikte dekens wel steeds aan in de winter. Het is niet zo dat ik eens een deken op, steeds die deken op heb. Maar veranderd waar nodig. Bij mijn shetje is wisselen minder snel nodig, die kan met alleen een fleece voering of 50 grams een hele winter door soms. De grote is wat gevoeliger voor kouder of juist warmer weer, en daar pas ik de dekens dan op aan. Maar dat is dan dus per dag en niet per dag/nacht.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 08:54

Sky_As schreef:
Want je kunt dus niet eerst een deken op gooien, en die dan halverwege de winter er af trekken....
Terwijl als je ze al die tijd zonder deken laat staan, ze daar aan wennen.
(En ja, dan kunnen ze het nog steeds koud hebben, dat hoor je mij niet zeggen of ontkennen).

Vraag me dit echt af hoor. Volgens mij 'wennen' ze niet aan de kou. De vacht groeit gewoon ongeveer mee met de wisselingen in temperaturen (door de langer of korter wordende dagen natuurlijk, niet door de temperatuur zelf). Dus een paard met een goede vacht die geen deken nodig heeft, zal het van begin tot eind van de winter niet koud hebben op misschien een uitzondering na als ze ziek worden of er een dag bizar gure omstandigheden zijn. Echter een paard die geen goede vacht heeft of andere kwalen die heeft het vanaf dat de temperatuur flink daalt tot het einde het koud zonder deken.

Het voelt voor mij niet als gewenning. Zet je dat eerste paard onder een deken dan haal je die daar ongetwijfeld bezweet en/of puffend onder vandaan en zal die blij zijn dat die jas uit gaat. Je ziet paarden soms ook eigen dekens uittrekken of in een plas water gaan liggen. Dat kán een teken zijn van warmte willen kwijtraken. Hoeft niet natuurlijk, sommige paarden doen dat gewoon. En als de temperatuur opeens weer omhoog gaat zul je bij dat tweede paard die wel de deken op moest ook weer moeten afschalen in grammen of de deken weer afdoen anders staat deze wederom ook te puffen en zweten.

Blijf dus van mening dat het geen gewenning is en het puur aan de vacht en gezondheid van een paard ligt een de huisvesting natuurlijk of ze het koud hebben en of er een deken bij moet.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 09:07

viphorse schreef:

Heb je de foto's?

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 10:16

viphorse schreef:

Lijkt heel erg op irritatie/overspanning. (Even vanuit spiergroepen gesproken)

Het deel wat je aangeeft wat trilt is het stukje waar de hengst de merrie wil (of) bijt tijdens het dekken. Of dit nu een ruin of merrie is even daargelaten. Doordat hier druk komt verstijven de spieren en heeft het paard niet meer de neiging om door / weg te lopen. Nu waar ik op aan wil, deze spieren zijn gevoelig. Ik zou even voor de zekerheid dubbelchecken dat het deken niet
Spant op de borst. Want vaak leggen mensen het deken op en voelen aan de schoft.. alles lijkt prima.
Ik raad aan om te checken als je je hand op de schoft legt (of dat deel) en een wortel ofzo op de grond gooit dan zien of het deken aanspant.. daarnaast even met je paard een eindje wandelen en opnieuw testen.. soms gaat het deken naar achteren en gaat het ineens wel trekken bij dezelfde test

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 11:01

Ik heb er een dierenarts bij gehad die geeft aan het is van de deken .
Het begint hoger in de manen daar waar de deken drukt / zit . Dan net naast de schouder trilt hij en dat trillen gaat nu over in schudden hij heeft er dus echt last van. Gekke is dat het alleen links is rechts heeft niks.

Ik zal ook eens aan de voorkant voelen als hij de deken al even op heeft en dan iets van de grond geven zien of de deken spant bij de borst maat als die dat doet geeft die dan druk ook op de schoft ? Meeste irritatie geeft hij bovenop zijn manen nu .

Iemand nog enig idee wat voor deken ik kan proberen ? Ik neig nu naar bucas maar hoorde ook bijv een optimo van Rambo vanwege de loopsplitten.
Laatst bijgewerkt door viphorse op 03-12-25 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 11:07

Ik denk niet dat Bucas perse beter is dan horseware daarin, misschien een XL versie proberen (of Big Neck van Bucas?). Of de Rambo Optimo, deze vallen wat hoger maar zijn wel een stuk duurder, ik weet niet welke maat je nodig hebt, misschien dat je er eentje kan lenen/proberen in de buurt?

Of misschien een Trust Tetris deken?

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 11:13

Ik ben de foto’s aan proberen maar internet is slecht hier .

Big neck is te groot voor hem die staat open van voor . Afbeelding
Afbeelding

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 11:50

Heb je ook een foto van de huidige deken die opligt?

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 12:33

Wel wat wazige foto’s

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 13:09

Kan je makkelijk je hand onder de deken krijgen als hij zijn hoofd naar beneden doet?

Ik zie best wat front en ook wel een lage hals aanzet, maar foto's blijven moeilijk beoordelen. Een Bucas zou ik iig niet aanraden omdat die juist nog hoger sluit.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 17:01

Ik heb de oorzaak gevonden . Daar waar de deken op de manen zit en dat is bij hem best hoog is een wondje ook ontstaan. Borstbeschermer heeft geen zin daarvoor zit het plekje te hoog .

femkepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 18:37

En een schoftbeschermer? Weet dat kentucky en decathlon zoiets had

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 19:52

femkepien schreef:
En een schoftbeschermer? Weet dat kentucky en decathlon zoiets had

Qhp ook. Die gebruik ik onder recuptex als die even niet ideaal ligt door verandering van spieren enzo, afgewisseld met die kentucky. Hoewel die kentucky officieel een borstbeschermer is. Toen stond er ook nog schoft als optie bij en hadden ze geen aparte/losse voor de schoft.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 21:26

Bucas heeft ook een fijne schoftbeschermer

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 06:45

Het plekje zit de hoog voor een schoftbeschermer de deken komt ook vrij hoog en die is op de manenkam gaan drukken met wondje als gevolg .

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 08:08

viphorse schreef:
Het plekje zit de hoog voor een schoftbeschermer de deken komt ook vrij hoog en die is op de manenkam gaan drukken met wondje als gevolg .

Degene die ik benoem vouw je om de deken heen dus die komen net zo ver en verder als de deken. Het zijn geen dingen die je aantrekt.

Die van bucas moet maar net passen bij de recuptex zit klittenband te laag en bij de rest niet nodig. Daarnaast is die vrij smal. Wel fijn ding als je hem dus bij dekem nodig hebt die normaal formaat klittenband heeft en alleen bij de bies.