1 heb ik deken af gedaan, 1 onder 0 gram en de ander onder 50 gram. Het is totaal niet koud nee.
Nouvel
Geplaatst: 29-11-25 15:12
Hier ook eentje ongevoerd en eentje 50 Grams
MyWishMax
Geplaatst: 29-11-25 15:19
Gewoon onder de 150 nog steeds. Zelfs de range zegt dat dat kan en mijne heeft altijd wat eerder die deken nodig en wat sneller onderdeken eronder. Maar moet zeggen dat er hier niet echt zacht is door een best koude wind die er flink waait en de gevoelstemperatuur lager ligt. (7 graden op het moment) Met zulk weer in de winter wisselen wij dus niet, vooral niet met nachten van 6 graden.
Oh ook ongeschoren trouwens. Maar vergeleken met andere paarden geen dikke wintervacht en kouwelijk. Met die koudere periode pas zat er zelfs een 100 gram liner al onder, want ze was koud. Normaal komt die er pas onder als het echt gaat vriezen, maar we hadden hier meer paarden die het toen ineens koud hadden onder de 'normale' dekens vreemd genoeg.
Als ik iets geleerd heb dan is het wel dat ieder paard zo anders is.
De pony staat nu onder een 50 gram regendeken. Maar mijn kwpn onder 250 gram met hals. Het waait en het is fris. Maar ze heeft dr warmte nodig. Het is zo'n kouwelijk paard
MyWishMax
Geplaatst: 29-11-25 15:43
Ik vind het bij de bucas dekens altijd lastig met die grammen hoor. Want met andere merken had ik echt veel meer grammen op om de paarden even comfortabel te krijgen en die konden echt niet zo lang op blijven als de range van bucas aangeeft. Nu kunnen de bucas dat ook niet bij dit paard, maar wel langer als andere merken.
En ja, ze zijn zo verschillend allemaal die paarden. Maar ook de regio maakt zoveel uit.
Ik heb mijn geschoren paard van 300 vorig weekend van de week terug getuned naar 200 en sinds vandaag weer onder 100 grams deken staan. Morgen gaat die terug naar 200 grams.
AnnoNiemand
Geplaatst: 29-11-25 16:35
Geschoren en nu weer 200. Afgelopen tijd met die kou en miezer 300.
Continue ongeschoren 50 gram met hals. Vandaag geschoren en naar 150 gram met 0 hals gegaan. Ben benieuwd. Eerste keer scheren dus even passen meten of ze het niet te warm of koud heeft.
Hier ongeschoren (wel een dunne vacht) onder 300 gram sinds de vorst. Had eigenlijk afgelopen dagen wel terug kunnen wisselen naar 100/200, maar ze voelde niet te warm.
Figo88
Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-25 17:31
AnnoNiemand schreef:
Geschoren en nu weer 200. Afgelopen tijd met die kou en miezer 300.
Ik heb hetzelfde gedaan met die van mij inderdaad. En met een 0 grams hals.
Fayyah19
Geplaatst: 29-11-25 17:39
Beide ongeschoren, Arabieren. 100 en 150 gram. Vanmiddag hebben ze lekker zonder deken gestaan.
Mijne stonden de afgelopen week onder 300. Heb ze vandaag weer beiden geschoren, dus onder 400 gram. Voor vannacht wellicht wat warm maar morgenochtend zakt de gevoelstemperatuur hier naar 4 graden.
Hier geschoren weer 50gr met hals. Gisteren 150 gr zonder hals. Wat een verschil tussen de paarden hier. Ze heeft met met hals echt warmer dan zonder.
Haf_Woezel
Geplaatst: 30-11-25 06:24
Ongeschoren paard : geen deken Geschoren paard : 100gr liner en 50 gr outdoordeken.
Nu graag even jullie ervaring/ mening Sorry voor de lange tekst.
Ahh ik zit in een wat onzekere zaak vind ik zelf. Ik heb gisteren besloten om mijn oudste haflinger grotendeels op pensioen te zetten (14,5 maar artrose in de knie en geen plezier meer in het rijden). Ik heb de kans gekregen hem in een buitenwei te zetten bij ons op stal. Wat wil zeggen 24/7 buiten met schuilstal en onbeperkt ruwvoer in zo een grote gezamelijke hooiruif.
Nu zal de beweging hem veel beter doen want ik zie een aanzienelijke “verstijving” van zijn lichaam sinds hij weer vast op stal stond (voorheen ook 1,5 jaar) oo een soort van track gestaan.
Half december zal hij naar buiten gaan..
Nu zit het zo dat ik natuurlijk weer net besloten had hem te scheren half november. Dus ik doe s’avonds buitendeken af en laat hem onder de liner/staldeken staan. En in de ochtend na het checken van 3 weerapps en buienradar beslis ik hoeveel grap buitendeken ik opleg.
Maar als hij permanent buiten gaat weet ik niet hoe ik dat best doe.. ik heb enkel Horseware bravo dekens en dus geen “range”. Hij is gelukkig helemaal niet kouwelijk maar zonder stalbedekking en de overdekte hooiruif staat wel zo dat als hij eet hij in de regen staat.
(4 weiden hebben 1 grote gezamelijke hooiruif en ze eten met de hoofden allemaal bijeen).
Moet ik me zorgen maken? Wantja dag vs nacht..
Nu heb ik wel geschoren in november omdat ik weet dat als het echt schommelen van de temperatuur nacht vs dag pas In maart/april begint en hij vaak al start met de rui of teruggroeien van zijn vacht midden tot eind februar.
Sorry voor de lange tekst maar ik was nu wel lichtelijk aan het panikeren hoe ik dat allemaal zou doen. De buitenweien zijn ook een eind wandelen En op deze stal is het binnen en buiten zetten voor je eigen rekening.. dus ik moet mn jonge paard wel nog - ook - binnen en buiten zetten dus ik vrees wat voor de tijdsdruk in de ochtend.
Horseware heeft idd geen ‘range’ maar wat ik zelf heb ervaren, kan je met een deken best wel +- 5 graden verschil overbruggen. Dus net zoals nu, overdag 7 en ‘s nachts 3 denk ik dat je met dezelfde deken wel prima vooruit kunt. Ik zou misschien wel een hals op doen, ivm regen. En verder denk ik dat het toch ervaren is en uitproberen wat werkt voor jullie…
Nouvel
Geplaatst: 30-11-25 08:45
Ik denk wel dat het fijn voor hem in inderdaad. Gewoon proberen en steeds even voelen of hij niet te koud of te warm is. Een hals op doen bij veel regen of erge kou is wel wijs denk.
Hier probeer ik ook niet 2x daags te wisselen inderdaad, maar soms net hele koude nachten en warme zonnige dagen proberen we onderling in de groep 's ochtends wel dekens af te halen en einde dag weer op te gooien. Anders staan ze echt weg te koken. Voor de rest voel ik altijd als ik aan kom hoe de temperatuur onder de deken en op de huid is een wissel ik dan eventueel qua grammen als dat nodig is en het weerbericht zegt dat het kouder of warmer wordt. De mijne is welliswaar niet helemaal geschoren, maar wel de hele buik, de borst en een streepje hals.
Marije_jiplover
Geplaatst: 30-11-25 10:28
Mijn geschoren haflinger van 15 staat 24/7 buiten en ik wissel niet voor dag en nacht. Ik kom nl doorgaans maar 1x per dag op stal en dan is wisselen niet te doen.
Ik weet van hem dat hij beter iets te warm kan staan dan net iets te fris, bij iets te warm functioneert hij beter tijdens het rijden.
In het voorjaar heb ik gelukkig lieve stalgenoten die overdag als de zon lekker staat te schijnen de deken voor me af kan doen, dan doe ik hem zelf s avonds weer op. In de winter moet hij het doen met wat hij op heeft, maar ik wissel dus wel mee met weersveranderingen. Vorige week stond hij in totaal onder 300 grams, op dit moment onder 100 grams, vanavond wordt t weer 200 grams.
Haf_Woezel
Geplaatst: 30-11-25 11:45
Hartelijk dank allemaal voor jullie raad en bijdrage.
Halzen heb ik gelukkkig ook. En ik denk dat ik met mijn huidig assortiment aan dekens ook wel genoeg op voorraad heb.
(Horseware amigo bravo 250 gram met losse hals en daar kan ik dan alsnog een liner naar keuze onder vastmaken. En dan ook een 50 gram variant met hals alsook hier kan ik een liner onder vasthangen)
Moet wel goed zijn toch.. ik denk ook dat ik het altijd vermenselijk.. ik weet dat hij liever een vettige pretbeer is buiten dan in een stal. Alleen merkte ik wel dat hij nu op stro veel meer ligt dan toen hij nog buiten stond.. Alleen staat hij graag buiten maar mogen we geen stalbedekking in de schuilstal leggen.
Weer aan de andere kant zag ik dat hij net graag kiest om in zand te liggen dus als de schuilstal waar zand ligt mooi zacht is.. ik meende er eerst matten te leggen.. maar dat ligt dan weer gelijk een pak harder..
Ach tis zoals jullie zeggen even afwachten. Dit zal dan ook het laatste jaar zijn dat ik hem volledig geschoren heb.. hij vind dekens zoiezo niet leuk (boos kijken) .. dit is gestart na een heel slecht passend bucas deken. Helaas ook niet weggegaan bij de goede pasvorm voor hem in de horseware dekens. Dus ik weet niet goed of hij dekens algemeen haat of eerder de herinnering aan een slechte ervaring. Eens het deken opligt is hij vrolijk maar als je er mee afkomt is hij wat zuur in zn gezicht ( bijten of trappen doet die nooit.)
Mijn geschoren paardje (haf en new Forest) staan beiden onder 150 gram. De ene zonder hals en de ander met.
Jonnekee
Geplaatst: 01-12-25 00:56
Mocht er iemand nog interesse hebben in de Dominick cosy zweetdeken, ik ben helaas te laat met retourneren en heb het deken een maat te groot gekocht een XL
Mocht je interesse hebben stuur maar een pb
Haf_Woezel
Geplaatst: 02-12-25 05:33
Gezonde Discussie op stal gisteren. Het ging over de theorie dat:
stel je hebt een paard dat nog nooit een deken op heeft gehad. En je had em gekocht en je begint dekens te leggen, systematisch vroeger en hoger in grammen, maak je je paard dan niet kouwelijk omdat die aan het aantal grammen gewend geraakt? Beetje zoals de mens.. eerst heb je het warm met een winterjas op 12 graden maar als die winterjas na x aantal tijd uitgedaan wordt en je doet een regenjas aan dan ga je toch ook kou(der) hebben omdat je al gewend was aan de warmte?
Mijn mening zegt ja.. sommige op stal denken nee en andere wisten het niet goed dus dacht.. dat leg ik hier even voor