Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 08:40

roxiie schreef:
Aranel schreef:
Ik vind echt dat sommigen er al wel halve dekbedden op hebben liggen hoor :=
Als ik nu buiten loop in een dun vest en mijn zomerjas heb ik het al warm, laat staan mijn paard met een vacht en een deken van x aantal gram..

Mijne staat sinds gisteravond dan ook onder een ongevoerde regendeken (hele dag in de wei).

En toen ik eind van de middag in mn winterjas ( de bekende kL bomber) ging lessen in de binnen bak had ik het nog steeds koud ;)
Conculsie; niet iedereen heeft de zelfde warmte beleving. Dat is bij paarden net zo. Het enige juiste dat je kunt doen is goed naar je paard kijken en daar de dikte van de dekens op af stemmen :)

Amen!
Ik kijk ook niet naar de grams, maar naar of mijn paard er warm onder staat en geen wintervacht aan maakt. Is dat onder een 100 grams doe ik die op, is dat toevallig onder een 700 grams, doe ik die op.

Met hoeveel gram is een fleecedeken (zweetdeken) te vergelijken? En een fleecedeken + regendeken van 100 gram? Weet iemand dit?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 08:47

150?

ik ben zelf geen voorstander van fleecedekens als onderdeken gebruiken, tenzij je echt een hele stevige hebt...
ze gaan meestal schuiven en hangen/knellen op de schouders en schoft...

Geryon

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 08:50

Hmm oke.. Ja die van mij heeft gewoon allemaal riemen, schuiven doet ie er niet onder. Maar dat knellen op de schouders heb je wel een punt mee inderdaad! Maar het lijkt me warmer/fijner dan een onderdeken.

Ik weet niet of mijn winterdeken 300 of 200 gram is en overstappen van 100 naar 300 gram vind ik een beetje te. Dus vandaar de vraag!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 08:52

Nouvel.. klein voorbeeld is die van mezelf.. :o
Al 2 jaar kreeg hij hetzelfde voer (een muesli van Pavo), en al 2 jaar vond ik em niet slecht in zijn vacht zitten, maar ook niet mooi.
Nu ben ik sinds een paar maanden overgestapt op een ander type muesli (Havens), en zijn vacht is aanzienlijk veranderd :j
Beide merken staan goed aangeschreven, en toch voor mijn paard een wereld van verschil..

Het is maar net wat een lichaam nodig heeft aan voedingsstoffen, of dat in de juiste hoeveelheden aanwezig is in dat voer..
En dan ook nog eens of dat allemaal goed opgenomen wordt door het lichaam ;)

Voorgaande jaren zat ik dus al te plannen wanneer ik em ging scheren..
..nu staat hij nog steeds onder een ongevoerde regendeken en heeft het heerlijk warm, zonder wintervacht in aantocht..

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 09:26

Hai allemaal, heb even paar pagina's meegelezen ik meld me ook even! Mijn jonkie van 3 staat nu onder regendeken (0grams) +100gram onderdeken sinds gisteren. Afgelopen 2 weken stond hij onder diezelfde regendeken met een fleece eronder en daarvoor nog even onder alleen de regendeken.

Ik baseer mijn overweging voor een bepaalde deken ook puur op hoe hij er zelf bij staat. Hij maakt sowieso al vroeg in het najaar veel haar aan (toen ik em eind oktober uit de opfok haalde vorig jaar was het al een complete teddy) en begon begin september ook alweer aan zijn winterjas te werken. Ik wil hem niet hoeven scheren. Gelukkig begint hij nu flink te verharen.

Verder speelt voer denk ik ook wel een rol ja.. heb hem sinds een week op Havens Natural Balance en eigenlijk verhaart hij sinds die week ook ineens! Hij glom altijd al wel maar nu helemaal. Heb hem daarop gezet ivm zijn ontlasting (hij had wat last van diarree) en dat was gelijk goed maar heb het idee dat deze muesli op veel meer dingen positieve invloed heeft.

Casarell geef jij ook de Natural Balance?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 09:41

Aanleg telt mee maar ook voedingstoestand en aankomende temperaturen denk ik. Onze tinker heeft een aanleg voor een mega dikke vacht. In volle winterhaar toestand is hij een ontplofte wolhaarmammoet met buikharen van tien cm. Maar hij past zijn vacht aan aan de temperaturen die eraan komen in de weken erop. Vroeg in het voorjaar was hij rap door zijn haar heen. Meteen werd het flink warm.

Daarna werd zijn vacht dikker en vol aan het verharen en de koude natte zomer kwam eraan. Hij is nu dunner in zijn haar dan toen we weggingen met vakantie en het schijnt mooi warm weer geweest te zijn. Nu zit hij voor de tijd van het jaar kort in de vacht en verhaart nog niet. Vorig jaar om deze tijd was hij al aardig harig. En werd het snel koud. Ik gok op nog even hogere temperaturen dadelijk. Als meneer weer gelijk heeft tenminste met zijn harigheid. :+ .

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 10:52

Ik heb die van mij maandagavond een ongevoerde regendeken opgelegd echter toen ik dinsdag kwam had hij het ontzettend heet onder de deken en hij voelde aan alsof hij verhoging had, zo gedroeg hij zich ook.
Dus deken maar weer eraf gehaald, iemand misschien ervaringen hiermee en enig idee wanneer ik wel een deken op kan leggen voordat hij teddy is? Ik vind het namelijk erg moeilijk inschatten omdat hij het heel snel warm heeft.
Hij staat gewoon de hele dag (in de regen) op de wei en heeft nergens problemen mee alleen dus met een deken -O-

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 11:01

Mijn Engels volbloed staat inmiddels onder zijn jas. De rest gaat hopelijk ook dit weekend.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 13:38

ik kijk ook hoe mijn paard is maar ik ga niet zes dekens op doen. wat sommige mensen wel doen. stapelen stapelen. dat vind een paard echt niet fijn zes dekens op. en dat hoeft ook niet der zijn dekens die zijn al 500 gram dus een onder deken der onder en je zit zo al aan de 800 gram !! als dat nodig zou zijn. die van mij red het nog prima onder ze ongevoerde regendeken. staat van zeven tot zeven op het land.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 14:31

Inderdaad het verschilt echt per paard! Mijne ene merrie kan nog makkelijk zonder deken maar heeft er eentje op voor de regen.
Andere merrie moet overdag echt met deken, en snachts met 100 grams anders vind ik haar rillend terug ;)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 14:51

Hier nog steeds 100 grams met hals op, ze voelt er lekker onder helemaal niet warm/heet.
Ze staat de hele dag buiten en savonds/snachts in een buitenbox (met groot luik)

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 15:01

Ik had die van mij gister een ongevoerde regendeken op gedaan en hij stond te zweten.

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 15:16

Had die van mij van de week een fleecegevoerde regendeken opgedaan. Nu staat ie helaas weer binnen en stond ie eronder te zweten, dus ook maar weer afgedaan. Krijgt ie m wel weer op als ie weer naar buiten gaat.
Laatst bijgewerkt door __Nienke op 28-09-12 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Okaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 15:20

Die van mij heeft op het moment een 100 grams regendeken op. Ik ben begonnen met een 0 gram en sinds een week overgestapt aangezien het 's nachts best veel afkoelt. Ik heb geen zin om te scheren dus daarom is er vroeg een deken op gegaan. Maar als ze eronder zou zweten zou ik de 0 gram er terug opleggen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 15:31

Nouvel schreef:
ik vraag me toch soms wel af wat nou de reden is dat het ene paard nog zo kort in het haar zit en 't andere paard al teddy is...

zou dat toch ook met aanleg te maken hebben?

Mijn merrie is enorm in de rui en heeft al flink lange haren terwijl ze al een paar weken met een deken op staat.
Feit is wel dat ze vanwege een blessure op rust staat en een tijd metacam heeft gehad, misschien heeft dat ook wel invloed...

Mijn 2,5 jarige ruin staat nog zonder deken en die heeft echt een nog prachtig kort vachtje en is ook nog nauwelijks in de rui...

Ze krijgen beide hoofdzakelijk ruwvoer met een totaalsupplement en ze staan beide overdags buiten en 's nachts op de stal, alleen jonge paard op de wei en de merrie in een postzegelpaddockje vanwege de blessure...

Mijn paard heeft 2 winters stil gestaan door blessure en 1,5 winter was hij gewoon fit(die 0,5 was toen we hem kochten ;) ) De winters dat hij aan het werk was, zat hij korter in het haar, dan de winters dat hij een blessure had. Dan was hij al vrij snel een teddy, terwijl de omstandigheden hetzelfde bleven.

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 17:14

Het zou natuurlijk best kunnen dat een paard die niet lekker in zn vel zit door bijv een blessure, daardoor minder fit is, en dus meer haar aanmaakt? Ik denk alleen dat het bij sommige paarden gewoon zo is dat ze sneller teddy worden dan anderen (zoals de mijne, die verder topfit is).

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 17:48

Ja mijn merrie krijgt sowieso vrij veel haar in de winter, maar de jaren dat ze goed in het werk stond bleef ze super kort tot eind nov en dan schoot ze ineens flink in het haar en redde ik het met 1x scheren...

Vorig jaar heeft ze een tijd stil gestaan met een grote buikwond en heel veel medicijnen gehad en nu staat ze al 2 maanden stil met een beenblessure, veel metacam gehad en geen werk...
Ik denk zeker dat dat invloed heeft, want dit jaar en vorig jaar schoot ze in sept al flink in het haar en ziet ze er gewoon ook minder mooi uit...

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 18:15

Nou die van mij staat dit jaar beter in het werk dan dat hij ooit gedaan heeft en hij staat nu ook al behoorlijk ik het haar. Normaal kon ik prima 1 keer scheren maar ben bang dat het dit jaar 2 keer word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 18:39

Vandaag dan eindelijk de 100 grams deken binnen, gelijk opgedaan!
Onder de deken zonder voering voelde ze niet warm, dus toch maar de dikkere opgedaan.

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 18:45

D_Desteny schreef:
Nou die van mij staat dit jaar beter in het werk dan dat hij ooit gedaan heeft en hij staat nu ook al behoorlijk ik het haar. Normaal kon ik prima 1 keer scheren maar ben bang dat het dit jaar 2 keer word.

Tis ook wel een kl*te zomer geweest qua weer en dan ineens die hete dagen nog aan het eind. Zou t wel logisch vinden als paarden daar qua vachtgroei ook op reageren.

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 18:49

ik hb mijn engels volbloed vandaag onder een 100 gram gezet heb een nieuwe weatherbeeta gekocht echt een super mooie deken <3 en mijn fries staat onder een regendeken, maar die ga ik denk ik dit weekend scheren want hij heeft het alweer veelste warm

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 19:01

Hehe weer een bloot paard. Meneer wilde vandaag zijn deken weer af hebben volgens mijn mannetje. Gelukkig hoe meer haar hoe beter.

rosalyvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 19:11

Onze paarden staan momenteel al in de dekens. Weliswaar dunne.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 22:28

Mijn merrie staat onder een regendeken en mijn ruintje bloot... die heeft al complete wintervacht en wondjes het verstikt (shetlander)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 23:42

amykimmie schreef:
Vandaag dan eindelijk de 100 grams deken binnen, gelijk opgedaan!
Onder de deken zonder voering voelde ze niet warm, dus toch maar de dikkere opgedaan.

Volgens mij hoeft je paard ook niet warm te voelen, maar gewoon lekker!

Je kunt het niet vergelijken met wat wij als lekker warm ervaren. Ze hebben niet voor niets een vachtje!
Ik vind wel dat sommigen hun paard echt te dik inpakken met dekens, zeker als dat preventief gebeurt om winterhaar te voorkomen. Dan moet zo'n paard het nu verplicht (te) warm hebben om geen haar te krijgen! :?
Als je paard het echt koud heeft of niet fit is vind ik het wat anders.