Dekentopic, voor alles over dekens.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DaphneL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 19:24

Ik zou gaan voor de 370 grams, eventueel zelfs die met fleece deken eronder.

Mijn paard staat nu onder 330 grams + teddy fleece deken, ze zit niet super dik in het haar, maar heeft toch duidelijk een wintervacht, en ze heeft het echt niet warm, eerder een beetje koud. Zij staat gewoon binnen en het is op stal duidelijk warmer dan buiten.

Fjorden zullen vast winterharder zijn dan echte bloedpaardjes, maar als je hem scheert heeft hij net zo weinig om zich warm te houden als ieder ander paard.
En vraag idd degene die ze buitenzet om te voelen of ze niet extreem warm of koud is 's ochtends en voel zelf 's avonds ook, dat is toch de beste manier om in te schatten of je de goede deken(s) erop hebt liggen.

fjordiezzz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 19:40

RockyLover schreef:
Mijn paardje is woensdag geschoren en hij had het die avond koud onder zijn 300 grams deken in stal. Hij heeft nu een wollen deken eronder. Maar mijn paardje is wel 20, dus heeft het sneller koud. Heb je geen mogelijkheid om het halsstuk eraf te halen? Anders zou ik voor de 200 grams gaan met fleece deken eronder en misschien heb je nog een andere dunne deken die eronder kan? Gewoon proberen en vragen aan degene die ze 's ochtends buiten zet of die even op wil letten of je paardje het koud heeft of niet. Paarden hebben het liever iets te koud dan iets te warm.

de deken heeft een los halssttuk.

Ik doe hem denk ik eerst maar gewoon die 370 grams op en mocht het nog veel kouder worden dan nog teddy fleece eronder. Even kijken hoe hij op alles reageert. Het scheelt natuurlijk wel dat hij zn benen gewoon warm houdt en dat 's nachts droog binnenstaat

ArcesStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 11:43

Berdientje schreef:
Zelf heb ik nog een vraag over de Bucasdekens:
Bucas heeft bij de power turnout en de smartex 2 diktes de een is rond de 200 grams, de ander rond de 500 grams, maar nu is het probleem: ze hebben niks voor ertussen, volgens de bucassite zijn de dekens voor een groot 'oppervlak' aan temperaturen zegmaar...
Hoe doen de mensen met (alleen) bucasdekens dat? Tussendoor een ander merk deken op? Of is dit zo'n wonderdeken die echt voor heel veel temperaturen geschikt is en waar ze niet snel onder zweten/koud hebben?

tjaaa ik ben begonnen met de 170 grams bucas power en ben hierna overgegaan op de smartex 490 gram... deze heeft die dus al tijdje pp, omdat ze zo goed ademen en aanpassen ad temperatuur zal die niet snel te warm zijn ( ja bij 20 zullen ze er natuurlijk wel onder gaan zweten) wel heb ik voor als die daalk is geschoren er een 300 grams onderdeken bij gehaald van Horseware Ireland (Rambo) naar mijn idee zullen rambo en bucas elkaar niet veel ontlopen qua kwaliteit en pasvorm.

N00tje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 12:48

Dus als ik het goed begrijp is de overgang van die 170 naar die 490 niet zo groot? En zoals nu bijv, de ene keer is het 8/9 graden, en dan is het ineens weer 3 met 's nachts rond het vriespunt, dan wordt de temperatuur goed 'geregeld' waardoor ze het er niet te warm onder hebben? Klinkt erg aantrekkelijk...

CaylinnMae

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 13:19

fjordiezzz schreef:

Ik doe hem denk ik eerst maar gewoon die 370 grams op en mocht het nog veel kouder worden dan nog teddy fleece eronder. Even kijken hoe hij op alles reageert. Het scheelt natuurlijk wel dat hij zn benen gewoon warm houdt en dat 's nachts droog binnenstaat

Hey, had je die dekens gekocht van de link die ik je gaf?

Ik denk dat een halsstuk niet nodig is bij Maurits (en ook niet echt handig, dan zijn z'n manen gelijk weg) Als je hem buiten zet met de 370 grams is meer dan voldoende hoor, je mag wel even bij Ullwinn voelen hoe warm hij is onder de 370 grams en Ullwinn zijn hoofd en benen zijn wel geschoren en hij staat dus 24/7 buiten. Hij heeft het helemaal niet koud. Als het straks weer wat warmer wordt (begin voorjaar) kan je de 200 grams op doen (met evt die teddy fleece deken) Zo bouw je het goed af en tegen die tijd is Mau z'n vacht ook wel weer een beetje teug gegroeid!

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 13:51

Berdientje schreef:
Dus als ik het goed begrijp is de overgang van die 170 naar die 490 niet zo groot? En zoals nu bijv, de ene keer is het 8/9 graden, en dan is het ineens weer 3 met 's nachts rond het vriespunt, dan wordt de temperatuur goed 'geregeld' waardoor ze het er niet te warm onder hebben? Klinkt erg aantrekkelijk...

ik heb nu een smartex all in one opliggen van bucas en mijn paard heeft deze sinds een kleine maand opliggen, dus ook met vorst en nu met deze temp van 8/9 graden en hij heeft het niet koud en ook niet warm.
Ik vind het een ideale deken wat dat betreft.

Ik heb wel opgebouwd met ongevoerde regendeken, dan fleece en regendeken, dan gevoerde regendeken van 200 gram en daarna gevoerde regendeken met dunne onderdeken(=300 gram totaal) en nu dan de smartex...

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 13:55

Ik heb die deken ook opliggen! Fijne deken!
Ik heb me paard na t scheren gelijk deze opgelegd. Ging super.

_Dorien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 16:07

is een 600 grams deken te veel voor op een geschoren paard?
Normaal ligt er een staldeken van 350 grams op met daaronder een wollen deken. Nu krijgt ze van de wollen deken schuurplekken. Ik heb hier nog een deken liggen, een gewoon staldeken met speciale voering tegen de schuurplekken. Ik weet alleen niet hoeveel grams het is.. is schat het ook zo'n 300 grams. Zou dat teveel zijn? Die twee staldeken over elkaar?

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 17:00

Ik zou dat nu nog teveel vinden, bij extreme vorst etc zou ik het wel kunnen, naar mij idee

fjordiezzz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 18:57

Ullwinn schreef:
fjordiezzz schreef:

Hey, had je die dekens gekocht van de link die ik je gaf?

Ik denk dat een halsstuk niet nodig is bij Maurits (en ook niet echt handig, dan zijn z'n manen gelijk weg) Als je hem buiten zet met de 370 grams is meer dan voldoende hoor, je mag wel even bij Ullwinn voelen hoe warm hij is onder de 370 grams en Ullwinn zijn hoofd en benen zijn wel geschoren en hij staat dus 24/7 buiten. Hij heeft het helemaal niet koud. Als het straks weer wat warmer wordt (begin voorjaar) kan je de 200 grams op doen (met evt die teddy fleece deken) Zo bouw je het goed af en tegen die tijd is Mau z'n vacht ook wel weer een beetje teug gegroeid!

Ja jij was niet online dus kon niet ff met je overleggen hehe.

Maar op stal kan hij dus ook gewoon die 370 om??

**spreek je snel wel ff, kunnen we wat afspreken voor het scheren**

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 21:47

help, kom net van stal en mijn paard heeft iets met zijn deken gedaan op de wei, geen idee WAT, maar nu het volgende: er is een plek van 1 bij 1 wat beschadigd ter hoogte van zijn lendenen/rug. Beschadigd in de zin van: het is ruw en het is net alsof je met een spijkerbroek ben gevallen oid.. ken je dat? Je voelt een oneffenheid..
Zal nu de deken nog wel waterdicht zijn?

Het is een bucas smartex all in one...

Sophiee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 22:43

Mijn paard had dat vorig jaar ook, en de volgende dag zat er een scheur van hier tot Toykio in..
Dus ik denk dat je even met zo'n speciale stof een lapje erover moet strijken, dan kan het iig niet verder.

_Dunja_

Re: [centraal] Dekentopic, voor alles over dekens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 23:13

vraagje:
mijn pony is geschoren (al groeit het al aardig hard)
ze loopt overdag met een fleece/zweet deken en een bucas rain
en in de nacht heeft ze alleen een staldeken van 280 gram
ik heb niet het idee dat ze het koud heeft maar wat vinden jullie?
moet ze meer grams op of zo maar laten verlopig?
het is een hafllinger

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 23:50

vlasta schreef:
vraagje:
het is een hafllinger

dat de vach hard groeit is niet zo'n wonder want je pony is geschoren en vervolgens leg jij er te weinig dekens op zodat de vacht weer aangroeit omdat het te koud is, ieders eigen keus

ik heb mijn paard onder een beetje meer staan namelijk 550 grams dag en nacht

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 09:09

Perla schreef:
vlasta schreef:
vraagje:
het is een hafllinger

dat de vach hard groeit is niet zo'n wonder want je pony is geschoren en vervolgens leg jij er te weinig dekens op zodat de vacht weer aangroeit omdat het te koud is, ieders eigen keus

ik heb mijn paard onder een beetje meer staan namelijk 550 grams dag en nacht

vandaar dat ik het ook wilde vragen, ze zweet namelijk wel heel snel als je teveel op legt.

CaylinnMae

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 10:48

@ Vlasta Trilt je Haf ook? Dat zou een teken moeten zijn dat ze zichzelf probeert op te warmen en het dus koud heeft. Hoe voelt ze aan onder haar deken? Lekker warm of koud?

Mijn Fjord staat dag en nacht buiten met zijn stal aan het land vast, dus hij kan zelf kiezen of hij wel of niet naar binnen gaat. Hij heeft een 370 grams deken op en hij is helemaal geschoren. Hij heeft het niet koud, hij voelt zelfs heel lekker warm aan onder zijn deken.

Zoveel als Perla op haar paard heeft liggen vind ik wel erg veel als je Haf het nu niet koud zou hebben.

@ Perla Ik weet dat jij er voor pleit zoveel mogelijk dekens op je paard te leggen, maar zo werkt het toch echt niet altijd. Misschien voor jouw paard, maar lang niet voor alle andere paarden.

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 12:16

Ullwinn schreef:

@ Perla Ik weet dat jij er voor pleit zoveel mogelijk dekens op je paard te leggen, maar zo werkt het toch echt niet altijd. Misschien voor jouw paard, maar lang niet voor alle andere paarden.

sorry als ik over kom als een deken freak maar ik weet gewoon wat de consequenties zijn als je paard koud word op de spieren (zeker een geschoren paard)

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 12:59

mijn pony is kaal en staat nog steeds onder een 300 grams gaat super! pas als het kouder word komt er een onderdeken onder.

N00tje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 17:13

Tíbra heeft alleen in de persioden dan het 's nachts rond het vriespunt is en overdag rond de 3 graden een wollen deken onder haar 300 gr. gehad, nu staat ze weer met 300 gr, en dat gaat prima. Ze is gedeeltelijk kaal (zie middelste link in mijn onderschrift). Ik heb voor evt nog koudere dagen nog een 200 gr. om er onder te leggen.

Binnenkort (als ik wat gespaard heb ) Komen er 2 Bucasdekens

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 18:25

Ullwin:
nee hoor ze trilt helemaal niet en voelt ook niet koud onder haar deken maar ik vroeg het mij af omdat iedereen bij mij op stal al mega veel dekens en grammen erop heeft liggen en die zijn niet geschoren.

CaylinnMae

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 19:21

Daarom zeg ik altijd, kijk naar het paard. Ze zijn niet allemaal hetzelfde, dus hoeven ze ook niet allemaal dezelfde dekens op. Sommige paarden zijn geschoren en hebben het koud met 550 grams deken op stal en sommige paarden (zoals die van mij) zijn geschoren en staan lekker warm onder een 370 grams deken buiten.

maxie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 16:14

mijn pony is niet geschoren en staat buiten met een 370 grams deken en op stal een 300 grams en toch maakt ie nog behoorlijk wat wintervacht aan

Barbara_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 16:54

Mijn haflinger staat met een bucas smartex rain (220 gram), een HH highliner (330 grams) en een staldeken (150 grams). Daar heeft ze het gewoon lekker warm onder, ze zweet niet ofzo!
En ze is helemaal geschoren behalve haar benen...
Zo zie je maar weer! Voor mijn haf zou 300 grams echt te koud zijn!

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 23:28

Hoi Hoi,

Ik zou graag willen weten welke dekens nou handig zijn (die je dus ook echt 'veel' gebruikt) en welke dekens meer een 'leuk extraatje' zijn..

In ieder geval bedankt!

Groetjes

regine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 23:39

Geen 1 deken is een leuk extratje... ???

Mijn paard staat nu met haar 200 gram staldeken met daaronder een fleece dag en nacht binnen. Ze is kreupel en moest op rust.
Anders loopt ze met een 300 grams met fleece eronder overdag buiten en snachts binnen.