Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

. 
JewelFamke schreef:BlazingBoots schreef:
Ik scheer Bronco het hele jaar door (83 cm) en dat gaat prima.
Dat doe ik omdat Bronco bereden wordt door zijn 2 Anky's (haha)..en aangezien hij 's nachts binnen staat heb ik dat halsdeken-probleem niet. Maar je zou er 1 kunnen laten maken bij een dekenmaker (mijn buuf doet dat)...of gewoon zelf even enorm crea zijn, zo moeilijk is het niet hoor.
Ik niet zo creatief, maar Jewel haar "anky" haar moeder wel
Zij is al voor me aan het kijken of ze iets kan maken.
Op zich kan Jewel wel op stal 's nachts als het echt nodig is, maar ook dat is een niet-geisoleerde buitenstal.
Wat voor deken heb jij erop liggen?
kvika schreef:hu krijg ik vast veel commetaar hier op maar ik heb altijd geleerd dat je als je wilt weten of een paard het koud heeft z'n temperatuur op moet meten.
Steph__ schreef:Heeft iemand in twente een scheerapparaat te leen/ te huur ? Ik wil mijn paard nl. graag voor de 2e keer scheren
Wirobelgje schreef:Bokkers,
ik ga morgen mijn paard voor de eerste keer scheren.
Momenteel heb ik nog een tussenseizoendeken op.
Moet ik na het scheren een winterdeken opleggen? of moet er nog een deken (fleece bijvoorbeeld) onder?
hoe krijg ik een mooi geschoren dekje (aan de schoft) geschoren?
Ik las al iets over met krijt aftekenen? ik heb een schimmel, dus gewoon krijt zal niet zichtbaar zijn, welke kleur gebruik ik dan het beste?
Moet ik na het scheren ervoor zorgen dat haar hals ook bedekt kan worden door een nekstuk? of is dat niet nodig?
Ik weet dat de meningen nogal verdeeld zullen zijn, toch had ik graag jullie ideetjes gelezen.
many thx
hopelijk schuift het niet terwijl ik scheer want dan zou ik een origineel patroontje krijgen
elmiran schreef:Haren laat ik er maar op zitten, als ze eenmaal conditie heeft word het zweten ook minder, moet alleen wel erg lang uitstappen maar heb ook verder geen hulp bij t scheren en geen scheermachine.
Tonkie schreef:Toch zijn er een hoop fabeltjes over de relatie tussen zweten en conditie. Door training zal een paard beter (meer zweet per tijdseenheid over een groter oppervlak) gaan zweten. De zweetdrempel (de lichaamstemperatuur waarbij je begint te zweten) is per individu verschillend. Uit mijn hoofd meen ik dat die zweetdrempel nog wel kan veranderen door training en door klimaatverandering maar dat weet ik niet helemaal zeker. Ik zal het nog eens opzoeken.
Tonkie schreef:Opgezocht; door duurtraining gaat een paard;
* eerder zweten (zweetdrempel komt bij een lagere lichaamstemperatuur te liggen).
* over een groter huidoppervlak zweten.
* meer zweet per vierkante cm produceren (maximale capaciteit neemt toe)
* het zweet wordt hypotoner van samenstelling (minder electrolieten verlies)
Dit zijn intra individuele aanpassingen. Dus het is mogelijk dat een zeer goed getraind paard weinig zweet (wel meer dan voordat dit paard in training kwam maar het is niet zo'n zweter) terwijl een ander paard druipt en nog nooit echt aan het werk is gezet (die gaat nog meer druipen als hij wel in training komt).
Wirobelgje schreef:@phannie: dat is idd een leuk ideehopelijk schuift het niet terwijl ik scheer want dan zou ik een origineel patroontje krijgen
phannie schreef:Wirobelgje schreef:@phannie: dat is idd een leuk ideehopelijk schuift het niet terwijl ik scheer want dan zou ik een origineel patroontje krijgen
dubbelzijdig tape?....grappie hoor, maar misschien niet eens een slecht idee, ik ken het niet zo goed, als je erna de haren maar niet meetrekt he, zo zielig.

maar tis het proberen waard.Wirobelgje schreef:@freggel: mar welke kleur krijt? Ik heb een schimmel dus gewoon wit krijt lijkt me een beetje gek te gebruiken![]()
ik denk dan aan rood of zo? blauw kan misschien ook nog, of groen?
Wirobelgje schreef:@freggel: mar welke kleur krijt? Ik heb een schimmel dus gewoon wit krijt lijkt me een beetje gek te gebruiken![]()
ik denk dan aan rood of zo? blauw kan misschien ook nog, of groen?
@phannie: haha dubbelzijdige tape, weet niet of het sterk genoeg is om een gelpad om zijn plek te houdenmaar tis het proberen waard.
ze staat nu met een tussenseizoensdeken (weet niet hoe jullie het noemen of hoeveel grams het is) kan ze na het scheren met dezelfde deken blijven? of moet ik een dikker opleggen?

)
ziet er leuk uit!