Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Steph__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 17:08

Heeft iemand in twente een scheerapparaat te leen/ te huur ? Ik wil mijn paard nl. graag voor de 2e keer scheren

Rijlaarsdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 17:56

hu krijg ik vast veel commetaar hier op maar ik heb altijd geleerd dat je als je wilt weten of een paard het koud heeft z'n temperatuur op moet meten.

en het ene paard krijgt een dikke vacht en de andere niet, dus waarom alle paarden over 1 kam scheren en zeggen dat er 300 gr of meer op moet???

verder wil ikniemand de les lezen, alleen wat stof doen opwaaien!

groetjes

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 20:08

Mijn paard heeft momenteel een uuuuuuuberdikke wintervacht, over een week of 2 zal het veulen eraf gaan en dan moet Ivanka er ook aan gaan geloven; helemaal kaal!
En dan na al die maanden zwangerschapsverlof, moet ze ook weer hard aan het werk.. dus ze krijgt het nog zwaar .

Omdat ze nu zo'n dikke vacht heeft en naar niks gaat, wil ik haar de eerste weken een halsdeken op doen. Die is waarschijnlijk 300 grams en dan heb ik nog een 300 grams, 200 grams en ongeveeer 100 grams deken. Wel genoeg denk ik he?

Madelief28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 21:25

sjors liep met het koude weer (sneeuw) met dekens op...
Puur uit noodzaak omdat mijn thermodeken kaduuk is...
nu was het dus een 150 grams deken een 100 grams deken, een 150 grams winterdeken, die niet waterdicht is en er dus ook nog een ongevoerde regendeken op ligt..dus 4..

sinds zondag heb ik de 100 grams zomer deken er af gehaald...nu loopt ze dus met in totaal 300 grams op+ ee ongevoerde regendeken..

Paintlinger

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 21:40

JewelFamke schreef:
BlazingBoots schreef:

Ik scheer Bronco het hele jaar door (83 cm) en dat gaat prima.
Dat doe ik omdat Bronco bereden wordt door zijn 2 Anky's (haha)..en aangezien hij 's nachts binnen staat heb ik dat halsdeken-probleem niet. Maar je zou er 1 kunnen laten maken bij een dekenmaker (mijn buuf doet dat)...of gewoon zelf even enorm crea zijn, zo moeilijk is het niet hoor.

Ik niet zo creatief, maar Jewel haar "anky" haar moeder wel
Zij is al voor me aan het kijken of ze iets kan maken.
Op zich kan Jewel wel op stal 's nachts als het echt nodig is, maar ook dat is een niet-geisoleerde buitenstal.

Wat voor deken heb jij erop liggen?

Hij heeft een BR winterdekentje en een eigenmaak van mijn buurvrouw

deze:
Afbeelding
Deze heeft hij nu om, het is een Canvas met wollen binnenkant deken.

Deau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 21:51

kvika schreef:
hu krijg ik vast veel commetaar hier op maar ik heb altijd geleerd dat je als je wilt weten of een paard het koud heeft z'n temperatuur op moet meten.

Als jij het koud hebt heb je het toch ook niet onder de 36/37 (?) graden..

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 18:49

Bokkers,

ik ga morgen mijn paard voor de eerste keer scheren.
Momenteel heb ik nog een tussenseizoendeken op.
Moet ik na het scheren een winterdeken opleggen? of moet er nog een deken (fleece bijvoorbeeld) onder?

hoe krijg ik een mooi geschoren dekje (aan de schoft) geschoren?
Ik las al iets over met krijt aftekenen? ik heb een schimmel, dus gewoon krijt zal niet zichtbaar zijn, welke kleur gebruik ik dan het beste?

Moet ik na het scheren ervoor zorgen dat haar hals ook bedekt kan worden door een nekstuk? of is dat niet nodig?

Ik weet dat de meningen nogal verdeeld zullen zijn, toch had ik graag jullie ideetjes gelezen.

many thx

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 19:05

Als een paard het koud heeft kun je dat niet zien aan de temperatuur.
Als ze het koud hebben staan de haren tussen de benen rechtop....net als bij mensen kippenvel.
De temperatuur blijft gewoon hetzelfde...anders zou je wel snel ziek worden als je het koud hebt (koorts)

heb mijn paardje maar niet geschoren, heeft een 300gr deken op en meer word het echt niet...(wil er geen mietje van maken...)
Haren laat ik er maar op zitten, als ze eenmaal conditie heeft word het zweten ook minder, moet alleen wel erg lang uitstappen maar heb ook verder geen hulp bij t scheren en geen scheermachine.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 19:15

Steph__ schreef:
Heeft iemand in twente een scheerapparaat te leen/ te huur ? Ik wil mijn paard nl. graag voor de 2e keer scheren

Ik weet dat iemand bij ons op stal paarden scheert voor anderen.
haar apparatuur is voor zover ik weet niet beschikbaar voor anderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 19:16

Wirobelgje schreef:
Bokkers,

ik ga morgen mijn paard voor de eerste keer scheren.
Momenteel heb ik nog een tussenseizoendeken op.
Moet ik na het scheren een winterdeken opleggen? of moet er nog een deken (fleece bijvoorbeeld) onder?

hoe krijg ik een mooi geschoren dekje (aan de schoft) geschoren?
Ik las al iets over met krijt aftekenen? ik heb een schimmel, dus gewoon krijt zal niet zichtbaar zijn, welke kleur gebruik ik dan het beste?

Moet ik na het scheren ervoor zorgen dat haar hals ook bedekt kan worden door een nekstuk? of is dat niet nodig?

Ik weet dat de meningen nogal verdeeld zullen zijn, toch had ik graag jullie ideetjes gelezen.

many thx

een mooi geschoren dekje? wat dacht je ervan als je je eigen dekje erop legt en dan eromheen scheren

Roihi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 19:32

@phannie: dat is idd een leuk idee hopelijk schuift het niet terwijl ik scheer want dan zou ik een origineel patroontje krijgen

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 19:46

elmiran schreef:
Haren laat ik er maar op zitten, als ze eenmaal conditie heeft word het zweten ook minder, moet alleen wel erg lang uitstappen maar heb ook verder geen hulp bij t scheren en geen scheermachine.

Dit is dus niet waar. Ik quote even iemand van het endurance-forum die zit hier wel op bokt maar niet zoveel.

Tonkie schreef:
Toch zijn er een hoop fabeltjes over de relatie tussen zweten en conditie. Door training zal een paard beter (meer zweet per tijdseenheid over een groter oppervlak) gaan zweten. De zweetdrempel (de lichaamstemperatuur waarbij je begint te zweten) is per individu verschillend. Uit mijn hoofd meen ik dat die zweetdrempel nog wel kan veranderen door training en door klimaatverandering maar dat weet ik niet helemaal zeker. Ik zal het nog eens opzoeken.

Tonkie schreef:
Opgezocht; door duurtraining gaat een paard;

* eerder zweten (zweetdrempel komt bij een lagere lichaamstemperatuur te liggen).
* over een groter huidoppervlak zweten.
* meer zweet per vierkante cm produceren (maximale capaciteit neemt toe)
* het zweet wordt hypotoner van samenstelling (minder electrolieten verlies)

Dit zijn intra individuele aanpassingen. Dus het is mogelijk dat een zeer goed getraind paard weinig zweet (wel meer dan voordat dit paard in training kwam maar het is niet zo'n zweter) terwijl een ander paard druipt en nog nooit echt aan het werk is gezet (die gaat nog meer druipen als hij wel in training komt).

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 19:58

Wirobelgje schreef:
@phannie: dat is idd een leuk idee hopelijk schuift het niet terwijl ik scheer want dan zou ik een origineel patroontje krijgen

dubbelzijdig tape?....grappie hoor, maar misschien niet eens een slecht idee, ik ken het niet zo goed, als je erna de haren maar niet meetrekt he, zo zielig.

Freggel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 20:18

phannie schreef:
Wirobelgje schreef:

dubbelzijdig tape?....grappie hoor, maar misschien niet eens een slecht idee, ik ken het niet zo goed, als je erna de haren maar niet meetrekt he, zo zielig.

Aftekenen met een krijtje, werkt prima.

Roihi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 20:27

@freggel: mar welke kleur krijt? Ik heb een schimmel dus gewoon wit krijt lijkt me een beetje gek te gebruiken
ik denk dan aan rood of zo? blauw kan misschien ook nog, of groen?

@phannie: haha dubbelzijdige tape, weet niet of het sterk genoeg is om een gelpad om zijn plek te houden maar tis het proberen waard.
ze staat nu met een tussenseizoensdeken (weet niet hoe jullie het noemen of hoeveel grams het is) kan ze na het scheren met dezelfde deken blijven? of moet ik een dikker opleggen?

Freggel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 20:33

Wirobelgje schreef:
@freggel: mar welke kleur krijt? Ik heb een schimmel dus gewoon wit krijt lijkt me een beetje gek te gebruiken

Idd een gekleurd krijtje, of eventueel een wasco-krijtje.

Roihi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 20:57

@freggel: wasco-krijtje weet niet of ik dat nog heb liggen, maar is wel duidelijker dan gewoon krijtje...

kan jij me helpen met dat deken-gedoe? ik denk dat ik het wel goed heb als ik na het scheren gewoon het winterdeken opleg, moest het kouder worden dan kan ik er nog altijd iets extra's onder leggen he?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 21:28

Wirobelgje schreef:

@phannie: haha dubbelzijdige tape, weet niet of het sterk genoeg is om een gelpad om zijn plek te houden maar tis het proberen waard.
ze staat nu met een tussenseizoensdeken (weet niet hoe jullie het noemen of hoeveel grams het is) kan ze na het scheren met dezelfde deken blijven? of moet ik een dikker opleggen?

ik zou wel wat meer opleggen hoor, niet hetzelde als nu, je paard krijgt het een stuk kouder na het scheren, warm houden hoor! het is zo koud buiten....

Roihi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 21:53

@phannie: bedankt voor je tips, zal proberen morgen het scheerresultaat hier op bokt te zetten

ik ga beginnen met een dekenmodel (hoofd ,hals en buik scheren)en als dat heel erg mislukt dan gaat ze helemaal kaal (op een klein dekje op de schoft na).

thx

groetjes

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 23:22

Tsja ik blijf erbij het is per paard verschillend. Siem loopt gewoon 24/7 buiten met een bucas power turnout light en is kaal op buik, benen en hoofd na.

Nou verliest hij op zijn hals ook weinig warmte door zijn lange dikke manen die 2 kanten opvallen dus ook dat scheelt heel veel. En hij heeft geen last van optrekkende kou.

Als je paard nu al een deken opheeft moet je er na het scheren wel meer opleggen ter compensatie van de vacht.

Ik zou in ieder geval met zo min mogelijk beginnen, een deken erbij is makkelijker dan er weer 1 afhalen.

Belangrijkste blijft houdt je paard in de gaten!

Roihi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 22:03

paardje is geschoren (foto's voor en na volgen nog) en heb er een wollen deken en winterdek opgelegd. Het wollen deken is niet super dik, maar zou toch genoeg moeten compenseren...
de stalhouder ging morgenvroeg mijn paardje checken, vooral om te zien of het wollen dek er nog op ligt. als het dek door het liggen ervanonder is geschoven dan legt hij er een fleece in de plaats.

handig zo goede staleigenaar, je kan er echt alles aan vragen

morgen heb ik nog wel een beetje afwerkingswerk nodig aan het hoofd. Ze was het stilstaan beu en heb geen zin om een oor af te scheren...
dus morgen neem ik foto's van na het scheren.

groetjes

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 12:05

Bronco is ook weer kaal

Afbeelding

Waarom?? Hij wordt gereden, gelongeerd en loopt voor de kar...(ben ik dat alvast voor )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 12:21

@BlazingBoots; wat een kanjertje ziet er leuk uit!

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 12:32

haha, thanks!

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 14:22

Wasco zou ik niet gebruiken. Ik heb bij mijn schimmel gewoon een rood krijtje gebruikt.