Hooien dit seizoen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Re: Hooien dit seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 20:52

Hier toch maar vandaag gemaaid ipv morgen, kan het eventueel een dag langer drogen. Maar met temperaturen van rond de 30 graden verwacht ik niet zo veel problemen :+

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 20:53

palousa_boy schreef:
Hier toch maar vandaag gemaaid ipv morgen, kan het eventueel een dag langer drogen. Maar met temperaturen van rond de 30 graden verwacht ik niet zo veel problemen :+

Lekker he, in eigen beheer!
Is niet altijd mogelijk helaas.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:42

Hier ligt het al af sinds donderdagavond, is al heel lekker aan het drogen. :j
Eind van de week grote onverpakte hooibalen. Duimen dat het lukt zonder problemen.
Eind van de week dan ons ander perceel maaien als de vooruitzichten droog blijven en dan zijn we er hopelijk ineens vanaf. :)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:41

We hebben echt mooi hoog, uitgebloeid gras met weinig onkruid en het was er vanochtend ook op tijd af, dus ik hoop zo op prachtige, droge balen met een laag suikergehalte!! Is altijd maar afwachten en billenknijpen totdat het in het plastic zit. :=

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:16

Hier ook gisterenochtend gemaaid voor kleine droge baaltjes! Zoals het weer eruit ziet, gaan we probleemloos kunnen drogen, persen en inhalen. Dit wordt een mooie partij kwaliteitsvol hooi <3
Enige nadeel dat ik, zoals bijna elk jaar, weer de klos ben omdat ik 4 dagen op graspop zit en dus weer een uur over en weer kan rijden om te keren en in te halen -O-

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:05

Hier is het ook gemaaid! Heel blij dat het dit jaar gewoon in juni kan. Erg benieuwd hoe het eraf komt, maar het zag er alleszins erg mooi uit op het veld.

Ik heb hetzelfde als Lorette wel: blijft altijd spannend totdat het binnen ligt :=

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:18

ja echt he.
Altijd zo blij als het weer in de pak zit.
Vind het ook altijd spannend en blij als het weer gedaan is.
Ook hier ligt het er overigens nu af.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:16

Vorig jaar kon het inderdaad pas mega laat. Toen lag het gras wel mooi gedroogd op het land, maar was bij ons de grond nog steeds (!!) nat. De machines reden het toen nog stuk met het balen. :oo Dat zijn nu 3 gekke stroken in de wei waar het gras niet zo hoog staat, omdat het daar weer recht is getrokken en opnieuw is ingezaaid. Ik ben zo blij dat dit jaar wat normaler is!

*edit: o, ik lieg! Het ging er toen 22 juni af. Ik dacht veel later. Oeps. Maar er was nog geen mest op uitgereden. Dat kon pas na het hooien.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op Gisteren, 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:18

ja tegenover vorig jaar is dit een hele verademing. Toen is de eerste snee hier ook pas gemaaid half juli.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:44

Ik had net terug gekeken.
26 juni vorig jaar in de pak.

Het tijdstip was voor ons toen niet zo spannend. Wij zijn vaak rond deze tijd.

Maar de hele tijd regen wel.

De loonwerker gaf met het persen aan dat hij bij ons met droge banden het erf af kwam. Dat was niet overal zo.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:26

Bij ons vorig jaar pas 26 juli gemaaid doordat wij die ene droge week in juni hadden gemist. Toen was de grond inderdaad bij ons ook zó nat. Net na het persen vond ik het hooi ook niet zo mooi als normaal, maar uiteindelijk hebben de paarden er toch een jaar fijn van kunnen eten. Ben benieuwd hoe dit hooi eruit gaat zien!

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:38

ja vorige jaar was echt een ramp .. zoo nat toen .. alleen op de hoge percelen echt mooi hooi kunnen oogsten ( meerendeel van mijn percelen zijn vrij laag )

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:27

Vandaag gemaaid! Weer een nieuwe ronde

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:34

Ben vorig jaar op sommige plekken ook gewoon achteruit weer terug gegaan om de rest van de rug te laten liggen omdat de pers wegzakte in de modder.
Het is dus ook in Frankrijk weleens te nat om te hooien half juni :Y)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:45

Wij hebben gister al gemaaid en het kan door drukte pas zaterdag in het pak. Dan ligt het dus 6 dagen. Is dat teveel?

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:34

Sanet schreef:
Wij hebben gister al gemaaid en het kan door drukte pas zaterdag in het pak. Dan ligt het dus 6 dagen. Is dat teveel?

is niet erg , ik zou niet vaker als ik 1 keer per dag schudden. en als het in grote overpakte balen gaat is 6 dagen juist wel goed , dat probeer ik tenminste wel aan te houden . ik heb het perceel waar grote vierkante balen onverpakt worden gemaakt zondag gemaaid en vandaag de eerste keer geschud en gaat ook zaterdag in de baal

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:45

hakkipilke87 schreef:
vierspan schreef:
Iemand tips over de juiste baaldichtheid bij grote pakken die gesealed worden? (Krone pers)
De loonwerker doet dat, maar het is ieder jaar weer afwachten.
Afgelopen jaar super zware pakken gehad waar je bijna geen plak vanaf kon nemen omdat ze zo vast geperst waren.

hoe vaster hoe beter , vooral bij folie balen :)

Zou je willen toelichten waarom dit is? Jij lijkt mij een kundige op dit gebied?

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:16

hoe strakker de baal hoe beter de folie luchtdicht om de baal gewikkeld kan worden en dus minder kans op schimmel plekken in de baal

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:02

Hier ligt het er ook af, nu best nog wat hooi van vorig jaar over dus dat moet nog even aan de kant, dubbel slepen dus

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 04:10

vierspan schreef:
Iemand tips over de juiste baaldichtheid bij grote pakken die gesealed worden? (Krone pers)
De loonwerker doet dat, maar het is ieder jaar weer afwachten.
Afgelopen jaar super zware pakken gehad waar je bijna geen plak vanaf kon nemen omdat ze zo vast geperst waren.

Hier ook ongesneden in dichte pakken met krone pers gedaan. Gewoon zo strak mogelijk persen en wikkelen. Hier valt het wel los met plakken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:16

Vandaag gaan wij ook maaien. Was eigenlijk niet de bedoeling want ik heb 4 paarden op 9000M².
Maar 2 trekpaarden en een sobere pre (enkel de draver mag onbeperkt gras). Dus het groeide sneller dan ze het veilig konden opeten, en ik heb 1 groot en 1 middenmatig stuk over waar het gras inmiddels meer dan kniehoog is, superdik en begint om te vallen. Paarden eten het ook niet meer zo graag dus grazen de kleine grasjes eruit, lopen erdoorheen, mesten erin, en dat is zonde.
Dus besloten om toch te maaien. Kans zit er wel in dat het in het algemeen niet meer zo mooi terugkomt en we straks gras tekort hebben, maar dan hebben we toch al hooi dat we kunnen bijvoeren van eigen land ipv dat we er moeten bijkopen (want als ze het plat lopen verspillen ze het toch.)

Volgend jaar volg ik mijn gevoel en laat ik begin juni de helft sowieso maaien, tegen dat ze de eerste helft dan opgegeten hebben is er al een deel teruggegroeid.