[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mando

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 20:14

Ik had 0 gram op een hij was zeiknat.
Heb zijn deken nu maar af gedaan

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 20:46

Terwijl ik over scheren aan het lezen was, zie ik dat je direct streeploos kan scheren! Ben helemaal verbaasd.. iedereen vertelt mij altijd dat eerste dagen strepen normaal is. Wat doen al deze mensen (inclusief mezelf) fout?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 20:50

Qua sederen: ik was een poosje terug bij de paardentandarts/dierenarts, waar ze toch al sedatie geven. Ik grapte: "volgende keer neem ik de scheermachine mee. Kan dat er meteen achteraan."
Zei hij "Oh, mag best, dat doen er wel meer."
:)*

Ik scheer alleen een baan aan de voorkant eruit en bij de koelste van de twee ook het hoofd. Maar dat is me allemaal uiteindelijk toch zonder sedatie en zonder praam gelukt. *\o/*

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 20:54

Ladyson schreef:
Terwijl ik over scheren aan het lezen was, zie ik dat je direct streeploos kan scheren! Ben helemaal verbaasd.. iedereen vertelt mij altijd dat eerste dagen strepen normaal is. Wat doen al deze mensen (inclusief mezelf) fout?

Geen gelijke druk, messen niet scherp, messen ongelijk geslepen, messen te warm.......

Scheren is een vak apart, dat kan niet iedereen :')

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 20:56

Ik twijfel nog over een patroontje oid...
Zag iemand op FB met sterren, vind ik ook wel erg leuk :')

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 21:15

Stiekem had ik vandaag best alvast de hals/borst willen scheren, maar geen sedatie voor de kiezen vijlen. En zonder ging echt niet, hij schrok al toen ik apparaat aanzette. Toen ik een momentje van verbetering kreeg gelijk apparaat uitgezet en klaar voor vandaag.
Maar ik heb na overleg met dierenarts domosedan liggen. Dus over paar weekjes denk ik gaat hij kaal. Wil nog even wachten om te voorkomen dat ik 2x moet scheren.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 23:34

Ladyson schreef:

Goed oliën tussen door.
En net wat kaatje 77 zegt..

Vandaag les en nog zeiknat bij geschoren gedeelte..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 07:22

Tegen de haren in lukt het vrij streeploos maar met de haren mee is het een ramp.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 08:03

Om de 10 min smeer ik er olie op. En messen goed scherp.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 10:45

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 10:46

Gebruik je dat tijdens het scheren als je nieuw olie er op doet?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 10:58

Nee, Ik spuit het tussen en op de messen vlak voordat ik ga scheren en dan iets olie erop. Na elke 10 minuten paar druppels olie erop en blijf uiteraard af en toe de messen voelen. Als ze warm zijn moet je echt niet verder willen scheren, paard wordt er ook angstig van.
Als je dan BladeSpray weer spuit zijn de messen direct weer afgekoeld.

Strepen zijn echt afhankelijk van je scheerkunsten.
Zijn de messen te warm, zet de huid op en het volgende stukje wat je wilt scheren is verdikt waardoor de afstand diker is en er strepen ontstaan.

Je moet dus continue de messen controleren op warmte. ;)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 11:07

Oh, oke. Ik kende het spul niet. Normaal heb ik helemaal geen last van strepen, maar had laatste keer niet goed geslepen messen en toen stond ik daar steeds te wachten omdat ze warm werden en heb nu ook wel wat strepen dus.. Niet echt handig. Vorig jaar waren de messen steeds goed geslepen dus hoop dat mijn andere set wel gewoon scherp is. Baal er wel van, want heb een hekel aan strepen.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 11:11

Ja, ik kende het ook niet Jarno attendeerde mij erop en ik was direct om vanaf het moment dat ik het gebruikte.
Zéér zeker een behoudt van de messen hoor!
En moet eerlijk zeggen sinds ik bij Jarno mijn messen laat slijpen ze wel 4x zolang meegaan (wel icm de Blade Ice Spray)

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 11:56

Goh ik leer nog is wat. Olieen, geen druk, messen schoonmaken, messen mogen niet warm zijn. Thx voor de tips!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:15

Graag gedaan! It's al about the results! :j

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:04

Kan je die spray ook gewoon ergens kopen ??

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:23

DeniseMacho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 17:21

hallo :wave:

ik had even een vraagje

mijn shet heeft in de winter echt een enorm dikke wintervacht waardoor hij na 10/15 minuten longeren of mennen al helemaal bezweet is.
maar nu zit ik dus te twijfelen om hem te laten scheren, want ik ben altijd bang dat ponylief het dan veelste te koud krijgt :')

het wordt dan zeg maar de eerste keer en ik zou echt niet weten of ik hem helemaal moet laten scheren of alleen zijn benen niet of sportmodel, en wat voor dekens ik dan moet aanschaffen..

hopelijk kunnen jullie mij een beetje helpen en tips geven !!!!

hij staat 24/7 op het land ook in de winter

wat zouden jullie doen ????

groetjes Denise :)

graag antwoorden in pb is wat overzichtelijker voor mij , alvast bedankt :)

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 18:06

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 18:23

DeniseMacho schreef:
hallo :wave:

ik had even een vraagje

mijn shet heeft in de winter echt een enorm dikke wintervacht waardoor hij na 10/15 minuten longeren of mennen al helemaal bezweet is.
maar nu zit ik dus te twijfelen om hem te laten scheren, want ik ben altijd bang dat ponylief het dan veelste te koud krijgt :')

het wordt dan zeg maar de eerste keer en ik zou echt niet weten of ik hem helemaal moet laten scheren of alleen zijn benen niet of sportmodel, en wat voor dekens ik dan moet aanschaffen..

hopelijk kunnen jullie mij een beetje helpen en tips geven !!!!

hij staat 24/7 op het land ook in de winter

wat zouden jullie doen ????

groetjes Denise :)

graag antwoorden in pb is wat overzichtelijker voor mij , alvast bedankt :)

Ik heb mijn shetlander 2 weken terug geschoren. Hij had ook al een erg dikke vacht. Ik wilde hem liever niet scheren voor de winter, maar hij had er erg last van. Ik heb hem helemaal geschoren, alleen zijn hoofd heb ik tot de bakstukken gedaan.
Mijn pony staat nu in principe overdag zonder deken, tenzij het heel erg regent. 's Nachts heeft hij wel een deken op (100 grams). Hij staat nu nog 24/7 buiten.
Hij heeft het niet koud, en volgens mij is hij er erg blij mee dat hij wat minder vacht heeft!

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:00

Ladyson schreef:

Ik vind het eigenlijk altijd een must om voor een optimaal resultaat het paard te wassen de dag van te voren. Zelf scheer ik het gehele jaar door en ook veel showpaarden waar alles heel precies komt. Als ze gewassen zijn dan kunnen ze na de scheerbeurt bij wijze van zo de showring in.

Wanneer ze nog zand hebben liggen in de diepte laag van de haren dan scheer je daar over heen wat voor oneffenheden zorgt. Daarnaast drukken veel mensen ook veel te hard waardoor je vaak de zogeheten "vochtstrepen" ziet. Deze trekken met de tijd weg in tegen stelling tot haar strepen. Veel vochtstrepen kan je over het algemeen zelfs nog weg "drukken/ masseren".

Maar streeploos scheren is altijd het ideaalst en dat is ook grotendeels ervaring. Je moet de machine het werk laten doen en goed mee gaan met de lijnen van een paard.

Wat voorheen ook aangegeven word is dat je ook op moet letten op de warmte van de messen aangezien dit oncomfortabel kan zijn voor het paard. Naast het schoonhouden van je messen is het even belangrijk om de "ventilatie" stukken in je machine schoon te houden ondertussen. Hierdoor geef je de machine de kans om goed te blijven ventileren onder het werk zodat het geheel niet warm word.

Over de rug en op de achterhand en flank zit over het algemeen het meeste zand dus scheer je daar dan is het belangrijk om tussendoor er (ook als ze gewassen zijn) even een borstel over te halen. Bij veel paarden is het namelijk moeilijk om ze helemaal zandvrij te krijgen als ze zo dik in de vacht zitten.

En tot slot (maar dat was al aangegeven :')) scherpe messen. Zoek een zaak die er ervaring mee heeft want messen slijpen is een kunst apart en kan niet zomaar iedereen met een slijpmachine. Wat ze ook beweren met die "kleine handige apparaatjes" om ter plekke te slijpen :o.

Tip: Als je je paard heb gewassen spuit hem daarna in met antiklit of cowboy magic je scheermachine glijd er een stuk makkelijker door heen :)

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:36

Ik kom ook even binnenvallen!
Heb twee vraagjes, bovenop mijn scheerapparaat (en volgens mij op vrijwel alle apparaten) zit een knop waaraan je kan draaien. Dit doet volgens mij iets met de afstand van je messen, maar ik weet dit niet zeker. Kan iemand mij misschien uitleggen wat er precies gebeurd als ik hier aan draai?
En de tweede vraag, ik heb nu 3 weken geleden mijn pony geschoren en sinds afgelopen week komen er allemaal 'appeltjes' in zijn vacht. Is dit iets goeds?

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 09:33

Maysie bedankt!

Waar smeren jullie de olie precies op/in?

Ik ga vrijdag scheren. Normaal draagt ze in de winter voornamelijk 200 grams, bij vorst 350. 200 grams lijkt me nu te warm.. Ik twijfel tussen 100 of 0 (50 of 150 heb ik niet). Wat adviseren jullie, of hebben jullie opliggen?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 09:41

Iets van fleece deken. 200 is wel veel. Niks of 0 gram vind ik voor de nacht echt te weinig.

Olie. Speciaal voor scheermachines.