vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 11:38

Nou, toen ik vanmorgen buiten kwam was ik niet blij. De ellende is nog niet voorbij :( .

Er lag weer een wit laagje en alles was keihard bevroren. Omdat de wei nog maar een klein beetje groen is en de rest bevroren gedooide sneeuw, kunnen de paarden hier niet meer de wei in. Levensgevaarlijk. De bak is ook bevroren, maar die had ik gisteren met de traktor gesleept, dus geen grote ijsplakaten. Daar staan ze nu dus maar weer in. Ik had echt gehoopt vandaag weer serieus aan het werk te kunnen. Niet dus. Heb net nog wel een volte gestrooid en geharkt en nu maar hopen dat ik daar dan straks in ieder geval in stap wat oefeningen kan doen. Ik wil weer gewoon aan het werk met ze!

twannn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 11:48

wij kunnen weer een beetje normaal over het erf om te lopen, ook het sneeuw is van het dak van de bak, dus nu hoeft de muziek niet meer zo hard aan voor het schuivende sneeuw :+

Ra_chel

Re: vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 12:22

de beste wensen allemaal!
gisteren had ik de ijdele hoop dat het weer wat beter zou worden,maar vanmorgen moest ik al weer krabben op de auto......
het pad naar onze wei heeft veel weg van een ijsbaan maar langs de kant konden ze gelukkig wel goed lopen. hopelijk doit het vanmiddag voldoende om te kunnen longeren in de bak, want wil hem graag weer aan het lopen hebben,dan kan ik ook op woensdag weer naar de manege.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 12:34

Vanmorgen had mijn man gevoerd en vertelde dat het wel een beetje glad was. Ik verder niet gekeken, maar toen we weg wilden gaan met de auto, bleek alles vreselijk glad te zijn (we zijn uiteindelijk mee thuisgebleven). De paddock is voor een groot gedeelte ook glad, maar de paarden staan er wel in (ze kunnen de stal in als ze willen). Voorgaande jaren hebben we ook een ijsbaan in de paddock gehad en ze zijn heel voorzichtig. De weg is hier bij ons spiegelglad, dus ik ben blij dat ik gisteren met ze ben wezen rijden. Ben bang dat het vandaag een flinke poets/knuffelbeurt wordt en meer ook niet. Van de week schijnt het weer wat milder te worden.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 13:02

bigone schreef:
Halleluja, alle ganzen vlogen vandaag in grote groepen naar het noorden, de warmte komt eraan!!!!!!!!!!!!!!!!

Die zijn volgens mij al langer de weg kwijt! :+ Ik zie ze dagelijks van oost naar west vliegen en weer terug. Naar het noorden is me nog niet opgevallen, wel afgelopen week naar het zuiden. Zouden die ook al de kluts kwijt zijn???? :D

@ Twannn; hoezo de muziek niet meer zo hard aan voor schuivende sneeuw? Bedoel je dat je die hard zet om het dak schoon te krijgen :+ of schrikken de paarden anders? Lawinegevaar dus!

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 11:49

Hier zijn ze 2 dagen op de wei geweest. Ging best aardig. De eerste dag heeft bruintje het eerste half uur alleen maar gebokt haha die was blij buiten te zijn. Zwartje vond het raar dat er geen witte prut meer lag bij de deur. Die keek even heel raar. Maar goed ze hebben weer lekker kunnen lopen! De bak was nog slecht helaas...... maar ja ik was al blij dat ik ze wei kon bereiken! Het gangpad kenden we intussen wel!

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 12:03

Nou, ik baal als een stekker. Zeer dichte mist en spekgladde wegen. Ijs onder de sneeuw. Op de weg naar de bak is een strook in het midden wel ijsvrij. Maar als er een vrachtwagen langs komt, kunje geen kant op, behalve over het ijs.

Gelukkig konden ze wel naar de wei, dus staan ze lekker te knabbelen. Beessie toch aar even naar binnen gehaald om te poetsen, maar daar vond hij niks aan. Hij wil maar 2 dingen; lekker rijden of op de wei vreten...

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 12:07

Van mij mag er wel weer een pakkie vallen dan kunnen de paardjes weer lekker veel in de wei staan :)
Laatst bijgewerkt door shilady op 03-01-11 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 12:22

tjemig, t houdt niet op bij jullie zeg!!

Hier tot nu toe alles super.
Gister wel wat glad en vanmorgen op sommige stukken ook.
Maar nu schijnt het zonnetje en het heeft hier flink gedooid. Bijna geen sneeuw meer te zien.

Shi: geen sneeuw meer hoor! Hou op.
Dan liever vriezen en overdag net boven nul met zonnetje, zodat iedereen kan blijven rijden!

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 12:57

tegen het eind van de week gaat het echt dooien, maar tegen die tijd kun je me wel bij elkaar vegen van ellende!

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:06

jamiroquai schreef:
tegen het eind van de week gaat het echt dooien, maar tegen die tijd kun je me wel bij elkaar vegen van ellende!

En dan gaat het weer regenen :+

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:21

jamiroquai schreef:

Maar ze beloven steeds dooi en die komt dan niet, dus durf er nog niet op te rekenen. Ben het ook zo vreselijk zat. En mijn paard ook. Die wil heel graag weer aan het werk. Hij wordt steeds vervelender, ook al staat hij tot nu toe nog steeds iedere dag buiten.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:24

Gisteren zaten we de bak te bekijken en te hopen dat we morgen er weer in konden rijden. Het bovenste laagje was al wat zachter. Maar net was alles al weer keihard met een sneeuw laagje er op.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 15:52

Wij kunnen schaatsen in onze bak..
De sneeuw die eroip lag begon vanaf zaterdag te dooien, maar het water had te weinig tijd om weg te lopen voordat het ging vriezen 's nachts..
Ben er nou wel weer klaar mee..

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:09

Vandaag de paarden maar overgezet in een andere wei, waar al enkele meters zeer kort gras is te zien. Misschien dat dat ze ook aanzet wat meer rond te lopen. Met al die sneeuw gaan ze in een hoekje staan en blijven zo de hele dag staan. Ook niet best voor de spijsvertering zou je zeggen.
Maar goed, we krijgen warmer weer! Ze voorspellen igg zaterdag temperaturen van 8 tot 11 graden! Wat nu weer het andere uiterste is.

linnke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:48

de paarden zijn bij ons de kou nu ook beu blijkt....
We moesten de wei dichtmaken zodat ze nog niet het goede gedeelte ook kapot lopen.
Hebben we het net af, besluit mijn lieve fjord dat hij moet schrikken van sneeuw dat van een schuurtje afgleed.
Knalt hij vol door het draad op naar de weg.... had hem gelukkig optijd.
Maar ja als de baas gaat doen de andere 2 niet moeilijk en die gaan dan ook wel.
na 10 minuten alle 3 eindelijk terug in de wei met dank aan mijn schoonfamilie die kwam helpen.

Draad gemaakt, probeert hij het toch weer!
Nu was ik hem alleen voor gelukkig....
Ze hebben eigenlijk nooit halsters om in de wei maar nu wel, voor het geval dat, dan hebben we ze wat sneller.

Ze zijn fris en pakken alles aan om te rennen, ben blij als de lente begint.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:53

Bravura schreef:
Met al die sneeuw gaan ze in een hoekje staan en blijven zo de hele dag staan. Ook niet best voor de spijsvertering zou je zeggen.

Hebben ze bij jou dan geen bulten hooi/stro op het weiland?

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:00

Zijn er hier nog mensen die de buitenbak strooien? En zo ja: werkt dat nou? Ik heb het tot nog toe niet gedaan omdat ik dacht dat het niet zou werken, maar zag het zo af en toe toch nog voorbij komen hier. Alleen niet echt kunnen vinden of het nu echt helpt... als het wel helpt ga ik vandaag nog wat kilo's halen want moet over 2,5 week shows rijden ...... Nu rijden we 2-3 keer in de week met paarden naar de binnenbak, maar dat blijft een hele onderneming + dat het eng blijft om trailer te laden met een spekgladde omgeving.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:04

jep wij strooien zout in de bak.
En het werkt prima.

Zout strooien, vervolgens goed blijven slepen 2 a 3 keer per dag.
Dan kan je wat doen.

Onze bak is vrij zacht gebleven.
Tuurlijk uiteindelijk ook wel iets hander dan anders, maar ik heb eigenlijk al die tijd wat kunnen doen.
hetzij soms wat aangepast, dan alleen maar stappen en draven. Maar je kan je paardje beweging geven.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:43

ja inderdaad, dat zou echt ideaal zijn. Ik hoef geen perfecte bodem, als ik maar wat kan doen.... Toch maar proberen. bedankt voor je reactie!

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:01

Wij hebben de buitenbak opgegeven. Eerst maar wachten tot de sneeuw weg is en het water gezakt. We hebben goede drainage, dus als het blijft dooien, kunnen we er overmorgen weer in.

Overigens krijgen onze paarden echt maar heel weinig hooi en kuil op de wei, terwijl er zat op voorraad is. Dat is een nadeel bij ons op stal. Soms geef ik stiekum een beerje bij, maar meestal lukt dat niet. He hebben hun hooi in plm een uurtje op! Ook sávonds is het zo weinig.....

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:09

Ik heb de bak ook gestrooid. Maar toen er zoveel sneeuw op kwam, kon ik het niet meer redden. Nu heeft het geen zin, is een dikke ijskoek.

Gek dat ze zo weinig hooi geven. Klinkt niet als een goede stal.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:35

Dat vind ik ook een beetje raar. Het gaat niet eens alleen om "bezigheidstherapie" maar ook om het kacheltje aan te houden bij de paarden. Het is behoorlijk koud geweest. Wij hebben juist bérgen op het land gegooit, verspreid zodat ze zich ook bewegen, en 3x op een dag bijgevuld zodat ze van 's morgens tot 's avonds echt wat te knabbelen hadden op de wei. Tuurlijk vervelen ze zich als ze op sneeuw staan zonder een sprietje gras en veels te weinig hooi/stro.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:00

Hier hebben ze ook bijna de hele dag voordroog (bijna hooi), tussendoor staan ze te soezen of spelen ze, ze zoeken in elk geval niet naar gras. Ik zie hier in de omgeving ook paarden die de hele wei overhoop gooien op zoek naar een grassprietje, zou ik niet zo heel blij mee zijn, volgens mij krijgen die best veel zand binnen nu.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:05

Ik voer tussen de middag altijd hooi op de wei. Zomers doe ik dat nooit, omdat er dan genoeg gras is. Nu hebben ze gewoon niets te doen, behalve een beetje sneeuw weg krabben. Zo kunnen ze iig nog een aantal uur extra buiten staan. Daarnaast krijgen ze op stal ook nog 2x per dag hooi.

Ik heb zout gestrooid in de longeercirkel en het helpt echt tegen bevriezen :j Heb het telkens gestrooid als ik er weer in gelongeerd had. Maar als het sneeuwt helpt het helaas niet meer, dan zul je dat wel echt weg moeten scheppen. De grond eronder blijft wel goed, maar met sneeuw erop longeren is natuurlijk missie kansloos.