[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 11:58

Ben ik weer.
Vanmorgen de nieuwe Rambo Supreme gepast, maat 190/6'3.

Hij kon niet verder naar achter want dan kon de borstsluiting niet dicht... denk dat ik er een extra klip tussenzet, geeft net wat meer ruimte zeker als er nog liners ondergaan.

Dit is een 0 grams, en ik wil dan nog een 100 en 200 liner bestellen. De buikgespen heb ik op z'n strakst aangesnoerd dus daar zit genoeg groeiruimte/linerruimte.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Paard heeft zijn mening gegeven :+ wat denken jullie?

JenniferU

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 12:07

Zo vanaf de foto's lijkt hij netjes te zitten toch?

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 12:47

Deken lijkt zo wel netjes te liggen ja. Wordt het met een liner eronder niet te strak bij de schoft?

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 13:11

Ja dat denk ik dus ook dus wil iets extra's aan de borstsluiting maken zodat die wat wijder wordt. Deze bijvoorbeeld

Afbeelding

Of iets van een sterke elastieken lus ertussen... iemand nog ideeen toevallig :+?

Ik heb nou zoveel dekens geprobeerd en deze zit tot nu toe het best (bij gebrek aan beter). Daarom wil ik wel wat knutselen om 'm geweldig te krijgen...

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 13:17

woepsie90 schreef:
Ja dat denk ik dus ook dus wil iets extra's aan de borstsluiting maken zodat die wat wijder wordt. Deze bijvoorbeeld

[ [url=m/6ys4pP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Of iets van een sterke elastieken lus ertussen... iemand nog ideeen toevallig :+?

Ik heb nou zoveel dekens geprobeerd en deze zit tot nu toe het best (bij gebrek aan beter). Daarom wil ik wel wat knutselen om 'm geweldig te krijgen...

Zo iets bestaat gewoon: https://www.ruitersportimport.nl/access ... haak-.html

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 13:21

Geweldig! Super bedankt!

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 16:50

mag ik jullie mening?

Mijn c pony ( deels shetlanderbloed) is sinds het vriezen icm ziekte enorm afgevallen. Heupbeenderen en ribben steken af. Dit is niet te zien door zn dikke vacht, wel goed te voelen.
Ik twijfel dus om een deken op te gooien zodat hij aan kan komen, hij wordt bijgevoerd en krijgt onbeperkt hooi. Hoeveel gram gooi je op een wintervacht? wil het vnl snachts op doen of is dat nog verwarrender voor hem?
Hij loopt 24/7 buiten met schuilstal.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 17:01

Zamora98 schreef:
Mooie deken Ir1ne, past ook mooi!

Het waait hier ook flink, brr! Bij mij verschilt het, eentje is geschoren en staat nu onder 450 gram, ongeschoren eentje onder 250 gram VariLayer en een andere onder een oude 300 gram met daarover een 100 gram. :)

Ook heel blij mee :) is een rib uit je lijf maar het geld wel waard!

Pelryo schreef:
mag ik jullie mening?

Mijn c pony ( deels shetlanderbloed) is sinds het vriezen icm ziekte enorm afgevallen. Heupbeenderen en ribben steken af. Dit is niet te zien door zn dikke vacht, wel goed te voelen.
Ik twijfel dus om een deken op te gooien zodat hij aan kan komen, hij wordt bijgevoerd en krijgt onbeperkt hooi. Hoeveel gram gooi je op een wintervacht? wil het vnl snachts op doen of is dat nog verwarrender voor hem?
Hij loopt 24/7 buiten met schuilstal.

Ik zou hem dan gewoon een fleecegevoerde of evt een 100 grams outdoordeken opdoen en dat even aankijken.
Zou het gewoon dag/nacht zo laten, je kunt evt aankijken als hij begint te zweten kun je hem er zo afhalen overdag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 17:06

Als een shet echt een dikke vacht heeft dan zou je met een 0grams deken al genoeg bescherming moeten hebben tegen wind, regen en kou. Als een pony zo sterk is afgevallen dan zou ik er sowieso de tandarts bij halen en hem ontwormen. Hier viel eentje met een enorme wintervacht in december ook enorm af; hij bleek een ontstoken kies te hebben. Hij was graatmager toen we het ontdekten, maar ook al was hij zo dun, hij heeft het geen moment koud gehad omdat hij zo'n enorm dikke vacht heeft. Als een pony zoveel vacht heeft dan hij ongemerkt kan afvallen en al onbeperkt ruwvoer krijgt, dan zou ik eerder naar tandarts & ontworming kijken dan naar hem warmer houden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 17:18

Mijn ongeschoren shetlander die de neiging heeft om in te vallen (vanwege leeftijd) staat het grootste deel van de winter onder 100 grams. Wel al sinds september onder de dekens waardoor haar vacht wat minder lang is. Met het huidige weer (overdag zonnig) zou ik 'm lekker bloot laten staan pelryo. Als hij nu weer hersteld is komt 't vet er ook wel weer op. En nu nog met dekens gaan rommelen zou niet mijn aanpak zijn. De enige reden dat mijn merrie nu een deken draagt is omdat ik het na 5 maanden met te koud vind ineens zonder.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 17:34

Als ik een 0 grams op doe tijdens bv regen/wind. Dan heeft hij toch helemaal geen warmte meer of wel voldoende door zn vacht?

Hij is in januari ontwormd en door de tandarts behandeld. Hij heeft veel stress gehad en daardoor maagzweren ontwikkeld. Daardoor minder gegeten en snel afgevallen toen het ging vriezen. Met medicatie hersteld hij nu.

Misschien moet ik hem ook meer tijd geven om aan te komen.
bedankt voor jullie input :)
Het is trouwens een kwart shetlander. Meeste mensen verwarren hem met een ijslander. Dus veel vacht.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 17:35

woepsie90 schreef:

[ [url=m/6ys4pP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo heb ik het nu ook en de deken past weer perfect :D

Die oranje plastic dingetjes lijken me niet zo sterk? Wat als het breekt dan is de deken los aan de voorkant, dat lijkt me echt niet handig :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 17:56

Ik denk zelf dat als je paard een shetlander/ijslandervacht heeft dat een lichte 0-grams deken al dik genoeg is. Bij paarden met een dunne vacht wordt de vacht door de deken geplet waardoor die geen warmhoudfunctie meer heeft, maar een shetlandervacht is zo dik dat hij zich gewoon niet laat pletten, die blijft wel isoleren. Maar je kunt altijd voor de zekerheid voor een 50 en 100grams deken gaan, alleen zal die bij temperaturen boven de 5 graden denk ik wel erg warm worden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 18:38

Hier iemand met 1 IJslander en 1 volbloed shetlander :Y) 0 grams is voor die van mij bij vorst niet genoeg. Afgelopen weekend, met die sneeuw enzo, heeft mijn IJslander onder 100 gram gestaan (neerslag + oostenwind). Ook als het overdag boven nul was. Hij heeft er niet onder gezweet. Voelde onder de deken ook niet overmatig warm aan.

En mijn shet dus ook als het droog is hoofdzakelijk onder 100 grams. Vandaag was het 8 graden en dan is het wel te warm maar halverwege de middag heb ik 'm wel weer op gedaan. Alleen is zij dus gewend om een deken te dragen.

Een pony die het niet gewend is en de hele winter zonder deken heeft gestaan zou ik er nu geen op leggen. Het is niet heel koud, het regent/sneeuwt niet. Als hij uit de wind kan staan en zich vol kan vreten en de medicatie aanslaat zou ik gewoon wachten tot hij weer op gewicht is. Tenzij hij aangeeft het koud te hebben natuurlijk.

mooneye15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 21:16

Hoeveel gram licht er bij jullie op? Nu halfgeschoren met 340 gram al naar 250 gram gaan ?

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 21:25

Mijne stond de afgelopen dagen met die vorst onder een 0 gr outdoor Rambo Optimo en daar onder een liner van 200 gr plus een liner van 100 gr. Nu het wat warmer is heb ik de 100 gr er onderuit gehaald.

Paard heeft een dekenmodel geschoren en staat de hele dag buiten van 7/8 tot 4/5.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 21:38

Zijn hier meer mensen met harrys horse dekens van deze winter die aan de binnenkant snel kapot gaan? Het gaat om het stukje waar de sluiting zit vast genaaid, daar scheurt de binnenvoering kapot. Mijn pony heeft de deken nu 2.5 maand op.
De andere deken die ik begin van de winter heb gekocht heft het ook.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 21:42

Mijne half geschoren en ongeschoren stonden beide onder de 300gram maar vanmiddag waren ze beide heel warm eronder dus terug gezet naar 200gram

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 22:07

Ik heb ze vanavond terug gewisseld naar 300 en 250

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 22:50

Hier nog steeds geschoren onder de 400 grams liner + 0 grams rambo deken.
De buitenluiken blijven gewoon open vannacht en zo veel opgewarmd was het niet op stal.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 23:03

Vanacht hier onder de Bucas smartex gezet. Nu het niet meer vriest ben ik erg blij dat ik deze deken heb. Alleen de stay dry voering vind ik wel een beetje irritant. Denk dat als mijn paard echt gaat verharen, mijn deken een stuk warmer gaat worden. :+

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 23:34

Hier vanmiddag ook terug naar 200 gram (ongeschoren, wel korte vacht) gezet.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 23:36

's Nachts nog 500. Overdag in fases afgebouwd naar lekker bloot. Daarna weer opgebouwd naar 500. Het houdt je van de straat.... :+

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 23:54

Wat een werk Fabster!
Die van mij was best warm toen ik vanavond thuis kwam onder de 400 gram. Maar vannacht wordt het weer tegen het vriespunt. Een andere deken zag ik dus niet helemaal zitten. Morgen doe ik de 200 gram op, dan wordt het wel heel erg warm. Raar weer.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 07:16

Ja, is wel werk, maar ik bende hele dag thuis, dus dan is t niet zo erg.