[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cruise

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 17:38

Ik vind 1,5mm prima. 3mm is gangbaar voor de grote apparaten, maar 1,5 is een heel normaal mes voor een tondeuse. Alhoewel ik er ook rustig een heel paard mee zou scheren.

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 20:15

Nou heb ik een #7FW mes erbij gekocht, snap-on systeem, maar als ik die op mijn tondeuse (Wahl KM Supera) klik, maakt ie veel meer lawaai dan de standaard meegeleverde #10W. Ik had juist de Supera gekocht vanwege de lage decibellen/nerveus paard. Heeft iemand dit ook? Het nwe mes is een keramisch mes. Zou dat het verschil zijn? Toch raar >;)

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 16:18

Hoihoi, ik ben er weer na een hele tijd afwezig te zijn geweest.

Ik scheer alles op 3mm
Van het zomer waren de 3mm messen niet verkrijgbaar, dus een 3.2 en 2.8 in de koffer gedaan, maar nee.....ik zie gewoon verschil

Nu toch maar weer op zoek naar 3mm

Ik krijg nog steeds veel aanvragen binnen om te scheren, dit seizoen was echt raar
Heel veel dikke vachten en vaak scheren omdat ze de vacht niet met dekens goed konden reguleren....

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 16:27

kaatje77 schreef:

Ik scheer alles op 3mm
Van het zomer waren de 3mm messen niet verkrijgbaar, dus een 3.2 en 2.8 in de koffer gedaan, maar nee.....ik zie gewoon verschil

Ik krijg nog steeds veel aanvragen binnen om te scheren, dit seizoen was echt raar
Heel veel dikke vachten en vaak scheren omdat ze de vacht niet met dekens goed konden reguleren....

Is het niet schadelijk om nu nog te scheren? Ik zie hier duidelijk de zomervacht dekharen alweer doorkomen. Die scheer je dan kapot?

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 17:26

Die van mij is aan verharen maar twijfel echt om er een jachtpatroon in te scheren maar twijfel of dat nu nog kan .

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 17:56

AnnoNiemand schreef:
kaatje77 schreef:

Ik scheer alles op 3mm

Is het niet schadelijk om nu nog te scheren? Ik zie hier duidelijk de zomervacht dekharen alweer doorkomen. Die scheer je dan kapot?

Nee joh. In Dubai scheren ze de paarden het hele jaar en sommige eventers ook wel.

Cruise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 19:14

AnnoNiemand schreef:
kaatje77 schreef:

Ik scheer alles op 3mm

Dat is echt een fabeltje.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 07:27

Citaat:

Ik vraag me dat af. Als je kijkt naar hoe een vacht in elkaar zit en werkt (denk ook aan honden bijv). Dan kan ik mij voorstellen dat het voor een goed functionerende zomervacht niet goed is om de dekharen stuk te scheren als je een vacht wil die weersbestendig is in de zomer. Maar ik weet niet hoe lang die zomervacht doorgroeit, dus ik weet niet of deze theorie klopt (maar is wel aannemelijk i.m.o).

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 12:09

Ik kom hier even binnen vallen na heel wat pagina's terug te hebben gelezen.

Wat voor machine zouden jullie aanraden voor het scheren van de benen en borst van een Haflinger met Cushing? Zijn vacht is echt dik en lang door de cushing, en laat moeilijk los waardoor het in het voorjaar begint te klitten. Daarom wil ik hem een handje helpen.
Ik dacht eerst aan een scheermachine vanwege de stugge vacht maar juist vanwege dat het voornamelijk om de benen, borst en, als hij het toelaat, buik gaat dacht ik weer aan een tondeuse. Alleen zou die deze stugge haren aan kunnen? We hebben beide geen ervaring met scheren, snoerloos lijkt me het gemakkelijkst ivm geen stopcontact op de weide.

Dankjewel alvast!

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 12:19

Als de haren echt heel dik en stug zijn moet je vooral kijken naar de messen die je erop zet. Scheermachine moet je dan aan 23/15 oid denken. Tondeuse kan dat ook aan want vervilte honden worden ook met een tondeuse geschoren. Ook hier even goed kijken naar de kop, en vooral het apparaat de tijd geven om er doorheen te komen. Dus niet te snel willen want dan blijf je hangen en dat is pijnlijk.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 13:33

Goede tip, dankjewel!
Nog even een foto ter illustratie, dit was 2024 maar ongeveer zelfde tijd in het jaar. Omdat het zo lang is en vanwege het zweet blijven de losse haren plakken. Zijn benen zijn tegen april redelijk ontembaar :+ Afbeelding

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 13:59

Ik zou juist geen grote machine kopen voor de oksel en borst, de kans dat je in het vel scheert is daar zeker aanwezig. Ik scheer die delen altijd met de Heiniger Saphir, die komt hier wel doorheen.

Cruise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 20:07

AnnoNiemand schreef:
Citaat:

Ik vraag me dat af. Als je kijkt naar hoe een vacht in elkaar zit en werkt (denk ook aan honden bijv). Dan kan ik mij voorstellen dat het voor een goed functionerende zomervacht niet goed is om de dekharen stuk te scheren als je een vacht wil die weersbestendig is in de zomer. Maar ik weet niet hoe lang die zomervacht doorgroeit, dus ik weet niet of deze theorie klopt (maar is wel aannemelijk i.m.o).

Alleen is de vacht van een paard en een hond absoluut niet met elkaar te vergelijken. Een paard heeft in de zomer niet dat grote verschil in lagen die je nu aanhaalt. Wat je afscheert, groeit weer terug. En tot die tijd gebruikt iemand die scheert, een deken.

Zou wat zijn als alle sportpaarden of PPID'ers nu al niet meer geschoren konden worden.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 08:35

Ja het is echt niet waar. In het voorjaar toen het opeens warm werd had ik nog de hals van Maddy uitgeschoren, een streep onder de manen en een hartje op haar kont. Een maand later kon je echt niet meer zien waar ik dat had gedaan en ik scheer op 1,8 mm... Ze leek volledig ongeschoren

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 09:54

Dan werkt het blijkbaar bij paarden toch ecbt wel anders dan bij honden (ook al hebben ze beide -althanse veel hondenrassen- een dubbele vacht). :)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 11:27

Ik scheer mijn fries toch ook nog wel in mei. Zijn vacht groeit het hele jaar door zo hard, dat hij staat te zweten op de wei. Maar een maand later zie je dat toch echt al bijna niet meer....

Dat een hond een dubbele vacht heeft (een ondervacht en bovenvacht) is in dit geval echt echt anders.
Een paard heeft geen dubbele vacht, die kun je niet ontwollen/uitdunnen, of de ondervacht verwijderen met een hark bijv.