[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 20:30

prugelpiet schreef:
Saaams schreef:
Ik heb een fijne bucas deken nu voor mn paard. Past mooi.

Iemand ervaring met de bucas therapy liner of de gewone liners van bucas, bevallen die?

https://hypostore.nl/bucas-therapy-line ... soQAvD_BwE

Ik heb de gewone staldeken recuptex maar die is qua pasvorm niet fijn voor onderdeken.
De amigo therapy liner ga ik verkopen, past haar beroerd :+

Welke maat heb je van de Amigo therapy liner? O:)

6’0 (183)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 22:55

Haf_Woezel schreef:
Wie laat allemaal zijn "outdoordeken" gewoon opliggen s'nachts op stal?

Ik :j Als ik zelf binnen en buiten zet wil ik nog wel eens wisselen naar een staldeken, zit toch vaak net wat meer comfortabel maar mijn paard is niet zo lief met dekens wisselen, dus als anderen binnen of buiten zetten, dan staat ze binnen met dezelfde deken als buiten. Ik heb nou niet het idee dat het mijn paard wat uit maakt, of tsja eigenlijk wel want ze vindt 't verschrikkelijk om een deken op te krijgen dus het is een voordeel als er niet gewisseld hoeft te worden :D Ik gebruik overigens Horseware XL dekens maar daarvoor met andere merken ook gedaan.

Binnen tussen de 8-10 graden zou ik 100 g zeker niet te koud vinden als je paard geschoren is. In het najaar als mijn paard nog strak in de zomervacht zit heeft zij met die temperaturen enkel een regendeken op buiten. Zeker als ze dik zijn hebben ze vaak meer dan genoeg isolatie ;)

Celebi

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 23:07

Hier staat mijn deels geschoren pluizebol nu met 50g, gezien hij van de week met die hevige regen koud was onder de 0 grams. Denk inderdaad dat 100 grams op geschoren niet zo gek is?

Toen hij nog op stal stond in de nacht moest hij ook zijn deken ophouden. Daar was het helaas wel echt heel warm binnen doordat alles potdicht dicht bleek te gaan. Maar hij stond dus met de dunste outdoor deken gewoon buiten. En nu staat hij 24/7 buiten met een outdoor deken. Als de outdoor deken goed past lijkt dit me helemaal niet minder comfortabel dan een staldeken.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 23:27

ApplePapple schreef:
Ik ben niet in de gelegenheid om 2x per dag dekens op en af te doen en op stal gaan ze daar ook niet aan beginnen. Dus hier gewoon dezelfde deken in de nacht op als overdag.
Scheelt wellicht wel dat ze hier pas rond 8.30 naar buiten gaan

Hier is dat ook het geval. In de overgangsperiode wil ik nog wel eens snachts een deken op doen en die overdag af doen, maar continue wisselen doet bij ons vrijwel niemand op stal. Dat is gewoon geen doen.

Ik zorg er dan wel door dat de deken passend is bij de warmste plek. Ze kunnen het beter eventjes ietsje fris hebben dan te warm.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 08:04

Saaams schreef:
Ik heb een fijne bucas deken nu voor mn paard. Past mooi.

Iemand ervaring met de bucas therapy liner of de gewone liners van bucas, bevallen die?

https://hypostore.nl/bucas-therapy-line ... soQAvD_BwE

Ik heb de gewone staldeken recuptex maar die is qua pasvorm niet fijn voor onderdeken.
De amigo therapy liner ga ik verkopen, past haar beroerd :+

Zou zo'n bucas therapie liter onder een horseware deken passen? De bevestiging ziet er hetzelfde uit.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 08:15

De Bucas liners vallen net anders dan de horseware dekens, achter zitten de ringetjes voor het blikoord ook hoger.
Laatst bijgewerkt door Nouvel op 16-11-25 08:17, in het totaal 1 keer bewerkt

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 08:16

Ja, dat past. Alleen achteraan zit de bevestiging anders. Ik loste dat op met een touwtje.

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 08:22

Bedankt voor jullie antwoorden.
Het wisselen zou ik nu alleen willen doen wegens het temperatuurverschil tussen binnen en buiten in de winter. Als je een stal hebt met open luik naar buiten of inloopstal waar het temperatuur zo goed als gelijk is dan is dat natuurlijk veel makkelijker.
Maar met de warmte binnen en de koude buiten is het wel weer een dingetje

- tis altijd iets haha -

Gisterenavond dacht ik nog “ja ik ga scheren” midden in de nacht hoorde ik het zo hard regenen dat ik dacht, mmm misschien toch maar niet..

Waarom.. de plek waar ik sta is op 3 min van thuis. Maar elke stal (paard dus) heeft zijn eigen weide en daar staan geen schuilstallen op.. dus buiten is buiten.. en zeker als ik dan overdag werken ben is het blijven staan door weer en wind tot je terug bent.

Nu werk ik op 5 min afstand en zou ik bij erg weer mn paarden tijdens de pauze wel binnen kunnen gaan zetten maar je snapt dat ik dit ook niet zou kunnen uitmelken bij mijn werkgever.

Ps: ik moet zelf binnen en buiten zetten dus de weerapp is wel mn beste vriend..

Ik heb al overal gestaan en er is overal wel IETS.
Waardoor ik terug op mn huidige plek ben gaan staan waar ik de touwtjes veel meer in eigen handen heb en zelf beslis wat ze eten, hoevaak en hoelang ze buiten gaan (ook in de winter) en zo dicht aan huis..

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 09:03

Mijn koudbloed is nu 2,5 week geleden geschoren hij had het met rijden zo warm het was niet te doen . Hij heeft daarna onder 100 gram gestaan overdag buiten nacht op stal maar wel roldeur helemaal open etc. Hij voelde altijd lekker aan onder 100 gram maar gister wat minder dus nu onder 150 gram gezet . Ik ga vanmiddag naar stal kijken en voelen hoe hij dan staat . Ik verwacht dat het goed zal zijn hij heeft het eerder te warm dan te koud .

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 19:08

Voor de lemieux arika: liner een maat kleiner bestellen of niet?

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 19:22

Niet past er gewoon netjes onder en steekt niet uit

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 19:37

SansaS schreef:
Niet past er gewoon netjes onder en steekt niet uit

Fijn!
En nog een vraag :+ weet iemand of daar ook een horseware liner onder past? Ik gebruik de hals ook, die zit op 2 van de 3 sleufjes vast. Past op de derde dan een onderdeken van horseware? (Volgens mij middelste..)

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 19:42

Geen idee maar mijn paard heeft vandaag andersom buiten gestaan..

Arika staldeken/liner met amigo bravo xl buitendeken :) die hing ni vast aan mn delen
Aan het hals maar wel vanachter.
Maar met de buiksingels en dubbele voorsluiting hoeft dat volgens mij zelfs niet perse.
Kwam er ook niet onderuit

Wel hals om

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 20:59

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 21:30

Thanks voor de tips eerder! De voorflap was gewoon te naaien inderdaad. Is misschien niet prachtig geworden, maar wel functioneel.

Inmiddels is ook de nieuwe deken binnen dus die ligt nu op en de oude is thuis voor de reparatie. Op zich wel fijn om 2 dekens te hebben natuurlijk voor als er een keer eentje doorweekt is van in een plas gaan liggen of toch kapot getrokken is of lek gaat. Misschien was 2x 0 grams achteraf een beetje onhandig maar goed 0 grams gebruik ik het meeste dus eigenlijk ook wel logisch.

Heb er nu trouwens een 100g liner in gedaan. Vond het toch wel erg fris en guur.. Bizar want vorige week was het nog 18 graden met volop zon en liep die teddybeer van me te zweten als een otter tijdens het rijden.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 09:32

Weet iemand toevallig waar de ionic liners in 50gr nog te koop zijn in maar 183/130?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 09:42

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 09:43

Oh wauw, gisteren was die niet op voorraad haha! Bedankt!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 10:10

Mazzeltje dan!

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 12:30

Hier mijn jonge merrie ook een deken opgedaan. Heb altijd problemen gehad met het vinden van passende dekens op kastelen met grote schoften. Nu een kleine merrie zonder schoft en wat een verademing, deken past gewoon meteen goed en staat ook nog eens leuk zo met dat witte staartje :D . Enige is dat ze wel een erg brede borst heeft, ben benieuwd of ze er volgend jaar nog in past als ze ook wat meer spiermassa gaat krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 13:16

Wat een beauty eef_bam <3 fijn dat de deken goed past

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 16:22

Is die rambo dry rug echt de moeite waard voor het drogen?
Ik heb nog geen goede zweetdeken.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 16:48

De oude versie sowieso. Binnen kwartier droog.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 16:50

MyChoice schreef:
De oude versie sowieso. Binnen kwartier droog.

Maar daar moet je dan tweedehands naar zoeken denk ik. Dat is dan de grijze variant? En de blauwe is de nieuwe supreme?

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 09:49

De badstof is de oude variant en de gladdere stof de nieuwe. Allebei blauw volgens mij

Zijn er al mensen met ervaring met de nieuwe?