[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 11:56

En anders leggen Diego z'n vrienden de boel wel even recht :Y)

Rianne die van mij worden niet nat tot op de huid. Mijn merrie haar dekhaar is ongeveer 8 centimeter lang.

Fetisje als het alleen voor op stal is zou je kunnen denken aan een 100 grams staldeken. Voor buiten zou ze dan een outdoordeken (waterdichte deken) nodig hebben. Waarom denk je dat ze het koud heeft?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 11:58

Hier staan ze nu buiten in de paddock in de sneeuw, staan best wel op de koude wind, maar ik wil ze toch graag even buiten hebben.
Geschoren onder 550 met hals en ongeschoren onder 350 met hals.

Het sneeuwt hier best aardig door nu... -O-

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 11:58

fetisje schreef:
Ik heb heel weinig ervaring met dekens maar wil met dit weer graag een deken op stal hebben voor mijn oudje voor moest ze koud krijgen. Zeis ongeschoren en heeft een serieuze wintervacht. Naar welk soort deken kijk ik dan best? :)

Zodat je het hebt mocht het nodig zijn? Dan zou ik kijken voor 150-250 grams. Dikker is gelijk zo'n dik pak als je met niks begint en dunner is vaak niet heel effectief als het echt om de warmte gaat.
RianneH schreef:
Iets vochtig kunnen ze wel aan inderdaad, de Bucas Irish leg ik ook op nadat we een 20 minuutjes hebben gewerkt in de regen, en de zweetdeken nog niet alles afgevoerd heeft. Maar als ze echt nat op de huid zijn zou ik het iets minder snel de deken er weer op doen.

Zijn er meer mensen met ervaring met de Select onderdekens? Jammer dat ie hierboven niet goed is bevallen.. Ik heb nu de Irish 50grams maar een stapje hoger is direct 300grams, dat is me wat te fanatiek. Zou toch graag een 50 of 100 grams onderdeken willen, de horsewareliners vallen af, ik heb een Schneider 180 grams maar die moet ingenomen worden want steekt achter behoorlijk uit en wil dus een tussen gewicht. Bucas leek me wel wat, maar alleen als de pasvorm goed is..

En inderdaad, sneeuw! Prachtig wit is het hier <3

Je kan kijken of je de multi stable nog ergens vandaan kan halen, maar die is wel met die fleece voering. Of een staldeken eronder.

fetisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 12:04

Ik bedoel inderdaad om achter de hand te hebben moest ze echt koud krijgen! Binnen op stal staat ze uit de wind en droog dus dat is zeker geen probleem. Gaat eerder om de natte koude dagen! Bedankt voor de tips!

Blijf het moeilijk vinden om te weten of ze koud heeft. Vooral omdat ze niet meer van de jongste is en heel stijf kan zijn maak ik mij wat zorgen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 13:09

Mijn merrie wordt dit jaar 27, is ongeschoren en leeft dag en nacht buiten. Dit jaar heeft ze voor het eerst de hele winter een deken. Omdat ik vorig jaar het idee kreeg dat ze toch wat last had van de kou. Ze is dit jaar ook monterder, al heeft ze nog steeds een hekel aan regen. Ik heb het dus gewoon maar gedaan, de meest logische manier om er achter te komen of ze het koud heeft leek mij door er een deken op te leggen en dan te kijken of ik verschil zie. Ik ben in september, toen het 's nachts onder de 10 graden was, begonnen met een dikke ongevulde deken (ongeveer 20 grams). In de praktijk draagt ze de hele winter al voornamelijk 100 grams, heel af en toe een dag bloot (wanneer het echt zonnig is zoals vorige week) of een regendeken. En ook een tijdje 200 grams toen het harder vroor. Rond de -6 krijgt ze dan de dikkere onderdeken. Het is bij mij op de wei niet kouder geweest dan -9.

Ik voer 2 keer per dag en dan voel ik ook even onder de deken. Inmiddels weet ik wel hoe warm het aan mijn handen moet voelen wanneer het voor haar nog prettig is. En dan kan ik een dikkere of dunnere onderdeken pakken.

fetisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 15:07

Bedankt voor je reactie! Ik ga het ook gewoon proberen! Een deken op voorraad hebben kan ook gewoon geen kwaad. Rond de 100-200 gram zou dus ideaal moeten zijn?

MVasbo

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 15:12

Ik ben super blij met mijn Bucas select deken. Einige wat ik erg irritant vindt is dat als je de staydry voring hebt ga alle paardenharen daar inblijven.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 15:14

ok helder, dank allemaal.

zie ik het nu verkeerd. ik zag dat bijv. 150 tot min 10 is.

maar zie hierboven allemaal berichten van hele dikke dekens, het is toch maar een paar graden onder nul??

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 15:18

200 gram vind ik wel veel voor op stal bij een dikke vacht.. Je moet ook niet hebben dat ze eronder gaat staan zweten.. Ikzelf zou kijken naar een 50 tot 100 grams deken.

Het gewicht dat je kiest als deken hangt van nogal veel factoren af. Staan ze flink op de toch, 24/7 buiten, komen ze korter buiten, wat voor vacht hebben ze van zichzelf, zijn ze geschoren, hebben ze voldoende reserves of juist niet, etc.
Ik vond het vandaag een stuk minder koud aanvoelen dan gister omdat de wind was gaan liggen, maar met het oog op de kou van vannacht toch de 200 grams opgelaten. Vanaf maandag wordt het weer warmer, dan mag ze weer terug naar de 50 grams.

Fijn dat de Select bevalt MVasbo!

Nies_ schreef:
fetisje schreef:
Ik heb heel weinig ervaring met dekens maar wil met dit weer graag een deken op stal hebben voor mijn oudje voor moest ze koud krijgen. Zeis ongeschoren en heeft een serieuze wintervacht. Naar welk soort deken kijk ik dan best? :)

Zodat je het hebt mocht het nodig zijn? Dan zou ik kijken voor 150-250 grams. Dikker is gelijk zo'n dik pak als je met niks begint en dunner is vaak niet heel effectief als het echt om de warmte gaat.
RianneH schreef:
Iets vochtig kunnen ze wel aan inderdaad, de Bucas Irish leg ik ook op nadat we een 20 minuutjes hebben gewerkt in de regen, en de zweetdeken nog niet alles afgevoerd heeft. Maar als ze echt nat op de huid zijn zou ik het iets minder snel de deken er weer op doen.

Zijn er meer mensen met ervaring met de Select onderdekens? Jammer dat ie hierboven niet goed is bevallen.. Ik heb nu de Irish 50grams maar een stapje hoger is direct 300grams, dat is me wat te fanatiek. Zou toch graag een 50 of 100 grams onderdeken willen, de horsewareliners vallen af, ik heb een Schneider 180 grams maar die moet ingenomen worden want steekt achter behoorlijk uit en wil dus een tussen gewicht. Bucas leek me wel wat, maar alleen als de pasvorm goed is..

Je kan kijken of je de multi stable nog ergens vandaan kan halen, maar die is wel met die fleece voering. Of een staldeken eronder.

Ik heb deze Select op het oog:
https://www.paardendrogist.nl/product/1 ... 771?v=True

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 16:37

fetisje schreef:
Bedankt voor je reactie! Ik ga het ook gewoon proberen! Een deken op voorraad hebben kan ook gewoon geen kwaad. Rond de 100-200 gram zou dus ideaal moeten zijn?

Ik heb een 100 en een 200 grams liner (onderdeken). In principe heeft ze aan de 100 grams de hele winter genoeg behalve als het echt koud is. Met 150 denk ik dat ze het te warm zou kunnen krijgen. En van 0 naar 150 zonder tussenstap zou ik voor een ongeschoren pony een te grote stap vinden. Als ik bedenk wat mijn merrie (shetlandpony) voor vacht heeft dan heeft die aan 100 grams echt wel genoeg. Ook afgelopen week met oostenwind en sneeuw en een paar graden vorst stond ze er prima onder. En voor een pony die op stal kan staan lijkt het me helemaal dik voldoende.

fetisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 17:53

Ik heb veel aan de informatie, bedankt! Ze staat zoveel mogelijk buiten maar kan in de nacht opdrogen op stal! :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 17:59

Het is toch een kwestie van per dier bekijken wat je moet hebben. Elk paard is weer anders. Door onder de deken te voelen en door te kijken naar het gedrag van je paard kun je hopelijk gauw opmaken of ze het warm genoeg of te warm heeft.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 18:11

@Zidore het is paard afhankelijk waar ze onder staan. Mijn 24/7 buiten shet had het s ochtends koud onder 350 gram dus nu staat hij onder 450 gram.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 18:57

Diva net maar weer onder 500g gezet, ze laat haar wintervacht nog totaal niet los maar 300g was toch te koud.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 19:15

RianneH schreef:

De select die jij op het oog heb is de staldeken versie, je moet even kinken hoe de aansluiting daarbij is.
Dat is volgens mij nml gewoon een staldeken waar liners onderkunnen.
Of te wel een buitendeken maar dan niet waterdicht.
Als je die onder je irish wilt doen weet ik niet hoe de aansluitingen vallen.

Ik heb de irish light en de irish extra.
De light is classic cut en de extra een high neck.
Onder de light heb ik de select 150gr big neck fleece gevoerd gehad.
Alleen qwa ruglengte goed maar qwa neck iets te wijd.
De gewone select was te krap op de borst en te kort op de rug daarom heb ik de big neck in laten nemen.
Echter twijfel ik over me irish light qwa waterdichtheid.
De onderdeken was nat op de billen en de bovendeken klam aan de onderkant.
Ga maandag dus even bellen met de winkel, deken is nml ongewassen en net een jaar oud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 19:36

Hoe duurzaam zijn de Rambo liners eigenlijk bij jullie?
De mijne (ionic) wordt netjes onder de bijbehorende Rambo dekens gedragen, maar ik heb hem al drie keer kunnen plakken omdat op de buitenzijde van de liner (dus de kant die tegen de binnenkant van het dek aanligt) gaar werd. Geen scheuren of zo, maar echt doorgesleten plekjes. >;)

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 19:37

Liners zijb hier nog 100% heel

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 20:09

Mijne (pony liner)is ook nog netjes maar die heeft hij ook niet continu eronder alleen als de temperatuur rond t vriespunt zit.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 20:13

xyzutu bedoel je Rambo liner of Horseware liner?

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 20:18

Koper schreef:
xyzutu bedoel je Rambo liner of Horseware liner?

Is er verschil :)? Moet nog liners hebben voor mijn Rambo Supreme 0grams...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 20:22

Ja, de Horseware liners zijn die gewone blauwe die onder alle lijnen kunnen (Amigo, Rhino en Rambo). En dan heb je nog liners die speciaal voor Rambo zijn. Met therapeutische dingetjes er in, en natuurlijk de Optimo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 20:29

De ionic is een Rambo liner, zie vorige post. 8-) Ik weet niet wat voor liners Rambo nog meer heeft, maar voor deze prijs zou ik het toch wel leuk vinden als je niet al na een maand naar de lijm hoeft te graaien...
Ik zou het ook nog kunnen begrijpen als hij op plekken met meer wrijving gaar werd zoals de voorkant van de borst of op de heupbotten of onder de sluitingen an de bovendeken, maar de plek die ik nu weer moet gaan lijmen zit gewoon halverwege de ribben. :o?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 20:30

Zitten daar niet extra veel ionen ofzo waardoor er meer straling is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 20:34

Hmm, interessant! Ik ga het eens controleren, maar volgens mij zaten de 1e twee gaten niet op de plek waar de ionic stof onder zit. Bij die van vandaag ben ik het even vergeten, maar volgens mij zat die er ook onder. Maar misschien dat de werking van de toermalijn inderdaad invloed heeft op de deken zelf...

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 20:49

Fennadev schreef:
@Zidore het is paard afhankelijk waar ze onder staan. Mijn 24/7 buiten shet had het s ochtends koud onder 350 gram dus nu staat hij onder 450 gram.

Ik begrijp het. Dacht er in m'n haastige getyp niet aan dat er verschil zit in geschoren of ongeschoren paardjes, binnen of buiten, leeftijd etc. Kunnen een hoop verschillen in zitten natuurlijk :j :)