[INFO] Alle vragen over dekens? #02

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Re: [Centraal]Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:05

Ik heb het een lange tijd vol gehouden zonder deken, maar sinds 1.5 krijgt ze een deken op met zulk weer als vandaag. Ze staat met een 50 gram op. Gisteren dacht ik dat het mee zou vallen en stond ze bloot, heeft het ook de hele ochtend geregend.... Ze heeft een goede vacht, heeft het niet koud, maar merk dat ze wel nukkiger is in haar blote billen als het zulk rot weer is. En ik zit ook wat rustiger op mijn werk :o

Killian1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:07

Bij erge kou heb ik een dik dek met een vaste hals van Rambo, met zo'n gladde binnenvoering. Manen blijven heel en geen kale plekken. Mn paard heeft alleen wel altijd erge jeuk aan zn hals als ie hem op heeft gehad...

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:31

heey ben ik weer :D heb even een vraagje aan jullie:
ik heb een bucas power light met losse hals maar die lekt door met de hevige regen van vd week.... niet doorlekken maar hals is meer vochtig, daarbij heeft hij het toch wel fris als het zo koud is/word......

nu heb ik een bucas freedom extra full neck besteld en binnen maar twijfel toch...

de bucas freedom is 800D rib stof door de fullneck lekt hij in iedergeval niet door
http://www.paardendrogist.nl/product/11 ... 6527/57107

maar ik kan natuurlijk ook een onderdeken voor onder me power bestellen en de full neck retourzenden....
http://www.paardendrogist.nl/product/11 ... 7810/57267

van de huidige power deken krijgt hij toch weer kale plekken op de borst daarom ook niet de stay dry variant
de freedom heeft een gladde voering en daar krijgt hij geen kale plekken van.
en onder alleen de power heeft hij het toch koud....( als het rond het vriespunt komt)

wat is jullie advies?
aangezien de freedom behoorlijk minder sterk is dan de power maar weer het voordeel heb dat hij een vaste hals heeft.
alle dekens van horseware zijn in iedergeval geen optie.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:45

Ik zou voor de Freedom gaan als deze wel goed ligt op je paard.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:53

ik heb van de freedom al een 0 grams en die ligt als een zonnetje.....

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 19:31

JenniferU schreef:

Dan lijkt mij de keuze niet zo moeilijk... Ik vind een goed passende deken belangrijker en de Freedom is verder een prima deken volgens mij

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 19:55

MoniekV schreef:
JenniferU schreef:

Dan lijkt mij de keuze niet zo moeilijk... Ik vind een goed passende deken belangrijker en de Freedom is verder een prima deken volgens mij

oke bedankt :D

gaat mij ook een beetje om de stevigheid...
is rib stop polyester sterker als gewoon polyester?
heeft dat te maken met t feit dat het lijkt alsof de deken uit allemaal vierkantjes bestaat?
en dus bij een scheur die niet groter scheur en alleen een klein gaatje blijft?
Laatst bijgewerkt door JenniferU op 15-01-15 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 19:58

De sterkste stof nu verkrijgbaar is Ballistic Nylon. Horseware, Bucas en Fal Pro maken hiervan dekens. Direct daaronder zitten nog andere Nylon mixen zoals Polyester Nylon. Canvas, Wol en Jutte (laatste 2 niet waterdicht) zitten op het zelfde niveau maar zijn natuurlijke stoffen. Pas daaronder staat gewoon Nylon.
Stoffen worden sterker als er een rib aan toegevoegd word. Dan kan iets wel scheuren, maar stopt de scheur vaak op de rib waardoor de kans op hele grote scheuren wordt verminderd.
Soms zijn er dekens met Aluminium Coating (Rambo) Of Zilver in de voering (Fal Pro). Dat maakt de deken niet percee sterker, maar verhoogt wel de isolatiewaarde.

Dat betekend dat een hoger denier in nylon minder sterk kan zijn dan bv ballistic nylon.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 20:02

Veulen84 schreef:
De sterkste stof nu verkrijgbaar is Ballistic Nylon. Horseware, Bucas en Fal Pro maken hiervan dekens. Direct daaronder zitten nog andere Nylon mixen zoals Polyester Nylon. Canvas, Wol en Jutte (laatste 2 niet waterdicht) zitten op het zelfde niveau maar zijn natuurlijke stoffen. Pas daaronder staat gewoon Nylon.
Stoffen worden sterker als er een rib aan toegevoegd word. Dan kan iets wel scheuren, maar stopt de scheur vaak op de rib waardoor de kans op hele grote scheuren wordt verminderd.
Soms zijn er dekens met Aluminium Coating (Rambo) Of Zilver in de voering (Fal Pro). Dat maakt de deken niet percee sterker, maar verhoogt wel de isolatiewaarde.

Dat betekend dat een hoger denier in nylon minder sterk kan zijn dan bv ballistic nylon.

en wat betreft dit is een onderdeken voor de power weer de beste keus?
maar dan zit ik alsnog met t probleem van klam worden met veel regen aan de binnenkant vd hals..

of dan toch voor de bucas freedom extra met full neck?

stof vd freedom lijkt erg veel op de smartex.....

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 10:37

Hoe bepalen jullie of je paard warm genoeg staat?
Ik heb de mijne half geschoren en op die geschoren stukken voelt ze lekker warm. Maar nu dacht ik; daar is natuurlijk geen isolatie meer van de vacht en voel je gewoon de warmte die naar buiten komt. Op de behaarde stukken voelt het namelijk kouder.
Ze heeft overigens een 200gr winterdeken met 150gr(?) hals.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 10:47

Ik voel altijd met mijn hand eronder. Of ze was genoeg zijn.

Tijdje niet geschreven hier, ben zo verdrietig. 9 Jan mijn paard laten inslapen.
niet geheel onverwacht. Maar kwam als een klap.
Had net mooie dekens voor haar gekocht die gaan allemaal de zolder op. Bewaren we.
Je weet maar nooit.

Ze staan hier redelijk dik in de dekens moet ik zeggen.
Zaterdag verhuizen mijn andere 2 dames naar een nieuwe plek., en dan staan ze meer uit de wind. Hopelijk kunnen ze dan wat minder op.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 10:52

oh wat naar marjo...
heel veel sterkte... :(:)
was je paardje ziek?

Ik voel ook elke dag even onder de dekens of ze gewoon goed warm voelen, niet broeierig en niet koud.
Evt kun je als je echt twijfelt de temp. opnemen.

Ik zou nu de temp naar beneden gaat een geschoren paard iets dikker zetten dan 200, maar dat ligt ook helemaal aan het paard.

Hier staan ze op dit moment nog ongeschoren onder 200 zonder hals.

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 10:54

Ja voor het weekend doe ik er ook wat extra bij, maar nu voelde ze steeds gewoon lekker warm :j

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 11:13

Ooteman heeft uitverkoop en de horseware liners zijn in de aanbieding.... als ik normaal van deken 195 heb ( paard is 162 en heeft volgens dekentabel 190 nodig) zal ik dan van de liners een 6.3 nemen dus 190?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 11:23

Welke maat is je bovendeken?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 11:28

Vraagje: paard met wintervacht staat buiten, ook in de regen. Merk alleen dat haar vacht openstaat, dus koud denk ik dan.
Is het een optie om een regendeken op te doen voor alleen buiten, en binnen weer af?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 11:30

Lizzyy schreef:
Vraagje: paard met wintervacht staat buiten, ook in de regen. Merk alleen dat haar vacht openstaat, dus koud denk ik dan.
Is het een optie om een regendeken op te doen voor alleen buiten, en binnen weer af?

Ja zou kunnen, zou dan wel eerder een 50 grams of een fleece gevoerde deken doen :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 11:30

Als een paard haar vacht openzet voor de regen hoeft het niet perse kou te zijn hoor :).
Kan je paard ook schuilen voor de regen?

Als je voor een regendeken gaat, doe van een eentje met een beetje voering!

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:03

Yvank_ schreef:
Welke maat is je bovendeken?

6.6 van bucas power light.
die is voor nu te koud ( paard is geschoren en staat in een buitenbox)

Maar de amigo hero die ik heb 2 modellen 6.6 zijn beide te groot bij de schouders

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:16

Ik voel ook altijd onder de deken. Achter de singels.

Mijn geschoren paard staat nu nog onder een 100 grams rambo met een 300 gram liner. Nu het kouder word ga ik naar een 400 gram rhino heavy met 100 gram liner.

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:36

Jeetje, nu krijg ik het idee dat ik veel de weinig op haar heb liggen.. Ze heeft een jachtmodel, voor de rest dik (teddy) in de vacht. Maar ze voelt wel gewoon lekker warm.

RoosyesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:41

Mijn paarden met jactmodel (race streep) hebben niks op. Mijn geschoren heeft het heet onder haar 200 grams. Verschilt gewoon heel erg per paard :).

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:51

Dat is waar! Ze heeft wel iets meer dan een race streep eruit en staat 24/7 buiten (wel met afdak). Zal vanavond wel wat meer opdoen, aangezien het toch wel kouder gaat worden.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:47

Nouvel. Mijn paard bleek Een peesschede ontsteking te hebben. Na 5 weken dokteren en met herstel kans van 5% hebben we besloten haar te laten gaan.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:00

Marjo89 schreef:
Nouvel. Mijn paard bleek Een peesschede ontsteking te hebben. Na 5 weken dokteren en met herstel kans van 5% hebben we besloten haar te laten gaan.

Heftig, sterkte ermee...