[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SansaS

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 09:25

Ohja haha wij doen het echt andersom. Ik doe ook nooit de benen. Ook niet met hele lijf scheren. Ze staan veel buiten en vind het fijner met ongeschoren benen.

En paard is zeker geen koukleum. Heeft helemaal geschoren eigenlijk nooit meer dan 200 grams op. Dat gaat altijd goed.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 09:53

Echte tegenpolen dus. :+ Op de benen krijgt die van mij dus wel veel en echt dik haar en ze staat veel buiten maar zonder haar gaat dat beter. Zowel qua been beschermers die anders toch gaan schuren (denk door het zand wat je er bij haar met dat lange dikke haar er niet goed uitkrijgt) en het blijft natter. Haar beenhaar is niet zo functioneel als het hoort te zijn en zorgt dus niet dat het water afgevoerd wordt. :') Ben er ooit mee begonnen na flinke mok op advies van de da en daarna blijven doen. Daarvoor haalde ik alleen de extreem lange haren weg.

Maar dat doe ik allemaal met tondeuse. Hoewel oud stalgenootje met diezelfde tondeuse hele paard deed moet ik daar niet aan denken. De sectolin, maar die heeft regelmatig moeite met de benen bij de mijne omdat het haar te dik is.

Ze heeft wel 4 witte benen en dat haar is dus echt dikker en anders als de voskleur apart genoeg.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:05

Mando staat sinds 5 maanden op pensioen en normaal scheer ik begin oktober maar nu niet gedaan.

Hij is ontploft maar heeft het ook zo vreselijk warm dat hij zeiknat onder een regendeken staat.
Dus maar zonder deken nu gezet en morgenmiddag maar streepje scheren.
Zaterdag vertekken we naar een Bejaarden-pensioen stal en ik zag ze daar ook met dekentjes op staan dus dan krijgt hij ook een dekentje.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 13:03

Ik scheer eigenlijk meestal de eerste keer helemaal. Dan is het haar echt te dik en onpraktisch en de temperatuur nog redelijk. (hence onwerkbaar: van ieder ritje overal zweet)

Als ik dan een 2e keer moet scheren dan kies ik dan vaker voor een half geschoren patroon. Dan zitten we al veel verder in de winter met meer dagen koud en guur weer en vind ik het wel praktisch dat ze niet half naakt door het leven moeten.

kanttekening daarbij: ik heb zelf alleen een buitenbak. En kom meestal max één keer in de 2 weken in een binnenbaan. Als ik altijd de beschikking ver een binnenbaan had en mijn paard niet 24/7 buiten zou staan, zou ik misschien anders kiezen.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 15:09

pol013 schreef:
Ik scheer eigenlijk meestal de eerste keer helemaal. Dan is het haar echt te dik en onpraktisch en de temperatuur nog redelijk. (hence onwerkbaar: van ieder ritje overal zweet)

Als ik dan een 2e keer moet scheren dan kies ik dan vaker voor een half geschoren patroon. Dan zitten we al veel verder in de winter met meer dagen koud en guur weer en vind ik het wel praktisch dat ze niet half naakt door het leven moeten.

kanttekening daarbij: ik heb zelf alleen een buitenbak. En kom meestal max één keer in de 2 weken in een binnenbaan. Als ik altijd de beschikking ver een binnenbaan had en mijn paard niet 24/7 buiten zou staan, zou ik misschien anders kiezen.

Dit is eigenlijk wel een goede nu helemaal en dan mocht het nodig zijn een patroon. Ik had zo gehoopt niet te hoeven scheren maar mijn pony heeft nu een vacht alsof het min 20 gaat worden. Vandaag kreeg ik hem gewoon niet meer droog . Hij zweet met name op zijn hals en borst veel maar als ik hem echt wat doorpak voel ik dat zijn lijf ook licht klammig is .

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 15:13

Maar even voor mijn beeldvorming, willen jullie je paard dan altijd echt droog droog hebben?
Mijne zweet ook veel, maar gaat pas eind november kaal want 2 keer is gewoon veel werk voor mij.
Maar als ze goed op adem zijn en op stal staan is het toch ook niet zo'n groot probleem?
Dus uit de wind staan dan. Ik kan bij 24/7 buiten ook wel snappen dat je droog wilt, maar als t regent zijn ze ook nat.. of denk ik dan te simpel?
Je hebt nat, en warm en nat natuurlijk..

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 15:20

Als mijn paard niet meer dampt gaat de deken er gewoon op, ook als ze nog licht vochtig is. Ik stap er na het rijden vanaf, trek het zadel er vanaf en ga dan aan de hand stappen om op adem te komen en uit te dampen. Dat werkt toch het beste en snelste.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 16:03

Die van mij die stond gewoon al zonder deken te zweten met dit weer. Gewoon tijdens chillen al. Met rijden gewoon niet te doen blies zichzelf op.

Had het plan 1 keer kaal en daarna jachtmodel maar nu 2 keer volledig gedaan omdat ie alsnog stond te zweten. Hopelijk was dat het en kan ik hem hierna weer deels scheren

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 16:33

Ik scheer ook het hele lijf. De mijne zweet enorm snel. Staat nu ook onder een staydry regendeken maar mag eigenlijk al wel weer. Heb hem een maand geleden geschoren -O- en mag dus nu al wel weer. Ik stap ook uit en dan spons ik de zweetplekken af. Daarna gaat de deken erop. Ik wil gewoon dat het kouder wordt, deze temperaturen bezorgen me extra werk. :')

De mijne is dus niet droog droog, maar zonder geschoren of maar gedeeltelijk is hij echt zeik en zeik nat en loopt het eraf. Ik rijd helemaal niet lang zo´n 30 min. Maar meneer fokt zichzelf op en is overijverig.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 17:50

Ja oke, mijne is 1 keer in de week ook wel drijfnat door springen. Maar dan is ze op adem, dampt niet meer en dan gaat idd de deken gewoon op.
Niets raars dus O:)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 18:48

Ik wil wel grotendeels droog, in ieder geval niet meer nat dus hooguit licht vochtig nog. Anders gooi ik de deken er nog niet op en ze staat als de wind verkeerd staat dus wel in de wind.

Met vorige dieren merkte ik ook echt dat ze het zwaarder hadden met dikke vacht, sneller moe ondanks goede conditie en ik vond het niet eerlijk om flinke inspanning te vragen terwijl ze de warmte niet kwijt konden.

Degene die ik morgen ga scheren is na anderhalf uur nog steeds echt nat. Geen idee hoelang het duurt voordat hij echt droog is, want dan is stal al dicht en moet je dus al van terrein af zijn.