[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caroline52

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 14:11

Qhp /decathlon. Weer niet hoe die vallen

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 14:45

__elise__ schreef:
Ik heb trouwens nog een beetje dekenadvies nodig van jullie. Mijn dekens liggen toch niet helemaal lekker. Mijn paard is aan het herstellen van een blessure in het CTO-gebied en in de lendenen, daarvoor staat ze nu al zeker 2 maanden vakantie te houden op de wei. Ze is heel goed aan het herstellen, maar daardoor verandert ook haar hele lichaam met als gevolg dat dekens minder goed gaan passen.

De EJ (200 gr en 400 gr) hebben voldoende ruimte bij de hals. Maar deze beginnen nu iets strak te trekken op de schoft en ze krijgt kale plekken op de borst van deze dekens.
De Nika (300 gr) ligt bij het opdoen prima, maar trekt na een uurtje toch ook strak op de borst (afknelstrak) en strak op de schoft. Deze deken zakt ook scheef na een dagje.

Welke alternatieven zijn er?

Alternatieven genoeg, hoe is je paard gebouwd? Normale bouw of wat small/breed? Lage halsaanzet of juist niet?

Ben zelf Bucas fan, maar die liggen eigenlijk alleen goed op de wat small gebouwde paarden. Vooral het nieuwe system waarbij je met de singels niet meer de deken tegen het paard aan trekt vind ik ideal. Geeft veel meer ruimte aan de voorbenen.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 16:16

Ik heb ook weer eens een vraagje, voor de Amigo-gebruikers dit keer.
Heeft iemand recentelijk een Amigo halsstuk aangeschaft om te combineren met een (oude) Amigo Bravo? Ik zit in dubio namelijk. Ik wil graag alvast dekens aanschaffen voor volgende winter en eventueel het uitlopertje van deze winter omdat de huidige combinatie (Amigo Wug + HH highliner) niet prettig meer werkt. Alleen zou er dan ook een halsstuk moeten komen voor de erg natte perioden, anders heeft mevrouw de pony erg veel inregening aan de schouder en dat vindt ze niet zo prettig. Het probleem is nu dat ik vrijwel overal vind dat ik met haar maat (175/125) voor een maatje M zou moeten kiezen, maar op de site van Horseware zelf staat dat je met 175/125 beter voor een S kiest. Ik heb een vermoeden dat andere informatie (vaak op webshops) misschien niet up to date is met eventuele vernieuwde halzen.

Dus, heeft iemand ervaring met een recente Amigo Bravo hals? (Klik voor foto) Vallen die effectief ruimer dan vroeger of niet? En zijn de aanhechtingen nog dezelfde als bij vorige modellen? Ik heb namelijk nog een 2 jaar oude Amigo Bravo Lite liggen die ik ook wil gebruiken.

Voor de beeldvorming, dit is pony met haar 175/125 Amigo Bug Rug in de zomer van 2015. Die hals paste toen op zich wel, maar misschien al wat aan de grote kant. Alleen heb ik geen idee welke maat dat was en of deze maat nog overeenkomt met de huidige halzen.
Afbeelding

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 16:20

De maten zijn inderdaad aangepast. Zou eerst een S proberen :) Kan je in het ergste geval nog ruilen voor M als ie echt te krap is. Maar denk dat het mee zal vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 16:33

Mijn paard van 1,68 met dekenmaat 198 past van de amigo bravo de M...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 16:56

Ik zou ook een S proberen. Heb hetzelfde gehad met de Rambo halzen en ze vallen echt gigantisch ruim tegenwoordig. Mijn paard heeft de pech dat hij een erg brede en diepe hals heeft, dus hij past alleen in zijn hals als ik de voorste flap terugklap, anders bedekt die de oren. Maar met zo'n slank halsje als bij jou paard zou ik zeker voor een maatje kleiner gaan, want ook in de breedte vallen ze best ruim.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 16:58

@ weidebloem: Inderdaad alternatieven genoeg, maar ik bedoelde meer welke goede alternatieven haha. Er zijn ook zoveel dekens op de markt. Ja, hoe is mijn paard gebouwd? Goede vraag. Ik vind haar vrij normaal gebouwd. Persoonlijk vind ik haar wat aan de smalle kant, maar dekens zitten over het algemeen wat te krap, dus dat zal niet kloppen. Verder gaan ze in de luchtpijp vaak knellen als ze haar hals naar beneden, dus lage halsaanzet wel.
Ik zal vanavond eens een goede foto proberen te maken. Ik heb nog wel wat oude foto's zonder deken, maar dat is niet meer realistisch ten opzichte van hoe ze nu is.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 17:05

Mijn pony voelde vanmorgen lekker warm aan onder zijn deken. zijn temperatuur was 37.5.
Ik twijfel of er een deken bij op moet. Hij is behoorlijk ziek geweest en krijgt nu behoorlijk wat voer om hem aan te laten komen. Ik zou het jammer vinden als hij vannacht de energie weer moet verbruiken om warm te blijven.

Iemand het geniale plan voor mij?

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 17:38

Wat vinden jullie?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 17:47

Ik zou zeggen dat die opzich wel prima ligt, maar wie weet heeft iemand met meer verstand een andere mening :+

Nog een vraag:
Zou ik 2 onderdekens(of een staldeken en onderdeken) kunnen combineren?

Momenteel staat ponylief onder 400g omdat die met deze temperatuur wisselingen het moeilijk heeft met temperaturen. Het ene moment te warm het andere moment te koud en onder tussen nog dekens vies maken..
Onder 250g had ze het koud en een andere tussenstap was er helaas niet.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 18:11

Oeh die is mooi hoog Jennifer bij de hals.
Jammer dat ze hem maar in 3 voeringen hebben... ik zoek nog een betaalbare 400 of 450 grams, met aansluiting op de hals zoals op jou foto.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 18:16

@ Capriootje, Yvank_ en xyzutu2, heel erg bedankt voor al jullie informatie! Zeker gezien beide getuigenissen wordt het een S. Moest dat om één of andere bizarre reden toch niet passen kan ik altijd nog ruilen inderdaad :)

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 18:24

Wow, dat is echt een superstoere deken! :oo
Eerlijk gezegd vind ik de deken niet heel mooi liggen. Het lijkt me dat jouw paard zijn / haar nek niet comfortabel naar beneden kan doen.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 19:17

Ik bem juist blij dat hij zo mooi hoog aan sluit normaal is alles te wijd of te laag waardoor alles inregent.
Ik kan nog wat spelen met de borstsluitingen maar algemene pasvorm viel me niet tegen.
De 150 en 300gr versie hebben een stuk bij de schoft als drukverdeling dat heeft de 0 grams niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 19:26

Hij lijkt niet mooi te zitten! Strak om.de schouders dat zie je ook aan de plooi in de deken.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 19:52

De HH highliner trekt toch naar achteren, misschien omdat hij te groot is maar op de lange termijn gaat het hem dus niet worden. Jammer, ze staat er wel netjes op haar (lauw)warme temperatuur onder.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 20:06

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 21:45

Ir1ne schreef:
Jammer dat ze hem maar in 3 voeringen hebben... ik zoek nog een betaalbare 400 of 450 grams, met aansluiting op de hals zoals op jou foto.

HH Highliner heeft een 500 grams versie, of is dat te warm?

Das een mooie deken die Rambo <3

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 21:51

Jennifer, zit 'ie niet te strak om de hals?
Wel mooie deken verder .

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 21:53

RianneH schreef:
Ik zag dat de Paardendrogist een mooie deken binnen heeft. De Rambo Techni-Waffle Cooler. Nu ben ik vooral weg van het kleurtje, zijn er mensen die er al ervaring mee hebben?
https://www.paardendrogist.nl/product/1 ... 194?v=True

Die zag ik ook! Ben benieuwt nar de ervaringen en of je paard wel echt warm blijft...

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 22:23

Nouvel schreef:
Jennifer, zit 'ie niet te strak om de hals?
Wel mooie deken verder .

Hij sloot aan maar zat zeker niet strak.
Heb besloten hem te houden en zodra de deken nodig is nog wat te spelen met de voorkant, zit nog een oogje aan zodat hij iets losser komt, maar dan moet ik even kijken of hij niet inregent, wat tot nu toe bij elke deken zo is.
De 1e sluiting zit mooi boven de bult
Het is een 0 grams dus mooi voor straks.

Paard staat nu nog onder de 300gr bucas irish

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 00:33

Ladygiroc schreef:
Ir1ne schreef:

HH Highliner heeft een 500 grams versie, of is dat te warm?

Das een mooie deken die Rambo <3

Nee, dat is zeker niet te warm, maar mijn paard rolt nogal graag; en rolt een outdoordeken dan aan de kant; vervolgens is de liner smerig en nat en het paard koud
8)7 %)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 00:48

Ir1ne schreef:
Nee, dat is zeker niet te warm, maar mijn paard rolt nogal graag; en rolt een outdoordeken dan aan de kant; vervolgens is de liner smerig en nat en het paard koud
8)7 %)

Beensingels aan de buitendeken vastmaken. Dan vallen de flappen mooi naar beneden.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 00:51

Hihi, helaas........ ik heb geen idee hoe hij het doet, maar dat werkt dus niet :(

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 14:17

Ik zou een ander paard kopen Ir1ne :))