[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stal_Fiore

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 09:48

Ja dat heb ik ook gedaan. Super fijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 09:52

Ik neem ze sowieso graag af met olie. Hot cloth noemen ze het in Engeland. Ook zonder scheren. De naf wash vind ik oke, maar niet bijzonder. Heb het ooit gewonnen en gebruik het dus soms, maar pak juist vaak scheutje olie in een emmer heet water en dan doekje uitwringen tot bijna droog en daarmee paard inwrijven en afnemen.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:01

Goh, wat interessant! Wat voor olie gebruik je dan?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:07

Baby olie. Je kan ook speciale paarden olie gebruiken, maar niet nodig. Ik pak liever baby olie en dan zonder parfum. In Engeland heb je wat meer keuzes, maar gebruiken ze alsnog vaak baby olie. Je gebruikt ook echt maar weinig dus ze worden niet vet ervan.

Zal even filmpje zoeken waar het uitgelegd wordt.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:10

Mijn ruin moet ook echt geschoren worden. Vanaf zaterdag gaat hij 'snachts weer op stal, dus kan hem nu wel gaan scheren. Maar ik twijfel nu of ik hem helemaal ga doen of weer een jachtmodel. Vorig jaar ging het jachtmodel opzich prima maar kostte het verharen hem wel echt energie (viel af). Nou weet ik eigenlijk niet of het verschil maakt als hij dan helemaal geschoren is? Ik heb hem pas anderhalf jaar zelf en daarvoor hoefde hii eigenlijk nooit geschoren te worden.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 11:44

Jonnekee schreef:
Zijn hier bokkers die hun paard na het scheren af doen met een bepaalde soort olie, je doet dan een scheut olie in een emmer warm water en spons daar dan je paard mee af, het is tegen eventuele irritatie plekjes en helpt ook om de huid te voeden etc

Ik heb het wel eens gezien maar kan me toch niet meer bedenken hoe dat spul heet… :=

Hotcloth(ing) heet dat ( zie google) en ja dat doe ik. Water zo heet dat je hand het nog kan verdragen, scheut babyolie en azijn en ik doe vaak nog een scheutje naf warmwash maar het belangrijkste is zo heet mogelijk water. Er zijn idd speciale olies voor maar over het algemeen alleen in het buitenland verkrijgbaar, als het goed is krijg ik er 1 voor kerst *\o/*

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 11:56

Zie je dan ook echt verschil? Waarom zou je dat doen dan eigenlijk? (wel vaker gezien, maar nooit echt een wezenloijk verschil?)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 20:23

De olie neemt makkelijk rommel uit de vacht/van de huid mee. En naar mijn idee is dan na het scheren de vacht ook iets soepeler.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 20:27

Ik heb sinds deze zomer een Haflinger en die heeft me toch een pak haar.. snap nu waarom ze haar elk jaar lieten scheren.

Heb er zelf totaal geen ervaring mee en wil de kunst eerst even afkijken, dus zal op zoek naar iemand die het voor me kan doen.

Nu staat ze onder een heel licht gevoerde regendeken, hoeveel gram meer doen jullie erop na het scheren? Vroeger zeiden ze altijd dat paarden stuk drukker worden na scheren, is dat een fabel of is dit echt zo?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 21:26

Mijn geschoren fjord staat nu onder een regendeken. Afgelopen dagen met de koude wind en regen 100 gram

Jonnekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 22:02

Pantykous schreef:
De olie neemt makkelijk rommel uit de vacht/van de huid mee. En naar mijn idee is dan na het scheren de vacht ook iets soepeler.

En welke olie gebruik je dan of heb ik daar overheen gelezen

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 22:50

MarjanB schreef:
Mijn geschoren fjord staat nu onder een regendeken. Afgelopen dagen met de koude wind en regen 100 gram

Mijn ongeschoren warmbloeden staan al onder 100 gram :D zo zie je maar weer wat een ander ras een verschil kan geven.
Als ik nu zou scheren zou ik er 2-300 op gooien en met die extreme wind/regen een hals erbij. Altijd even voelen of ze comfortabel zijn, ene paard staat met een dunner deken te rillen terwijl de ander al bijna staat te zweten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 08:17

Mijn ongeschoren warmbloed staat ook al onder 150 nu :') met hals maar die is ongevoerd. Wel met een range qua temperatuur en bij haar kan die iets warmer al op. Alleen is het hier eigenlijk elke dag kouder als de voorspelling en door de wind voelt het okk nog kouder. Stom :+

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 08:26

Wat een verschil zeg! Als het 15 graden en windstil is staat ie gewoon te zweten onder z’n regendeken _O-

Maar goed hij is ontworpen voor Noorse winters denk ik dan maar..

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 09:41

wendy1987 schreef:
Zie je dan ook echt verschil? Waarom zou je dat doen dan eigenlijk? (wel vaker gezien, maar nooit echt een wezenloijk verschil?)

Hot clothing provides a soothing and refreshing means of grooming as well as applying extra shine. It's ideally best to use this method on clipped or shorter summer coats. It will accentuate the natural shine of a horse in good condition and moisturise and condition the skin as well. This is particularly good after the coat has been clipped to re-generate the natural oils by massaging and applying heat directly to the skin.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 09:48

Melissa schreef:
Mijn ruin moet ook echt geschoren worden. Vanaf zaterdag gaat hij 'snachts weer op stal, dus kan hem nu wel gaan scheren. Maar ik twijfel nu of ik hem helemaal ga doen of weer een jachtmodel. Vorig jaar ging het jachtmodel opzich prima maar kostte het verharen hem wel echt energie (viel af). Nou weet ik eigenlijk niet of het verschil maakt als hij dan helemaal geschoren is? Ik heb hem pas anderhalf jaar zelf en daarvoor hoefde hii eigenlijk nooit geschoren te worden.

Verharen moeten ze uiteindelijk toch, dus qua energie zal het niet uitmaken. Of ze nou lange haren loslaten of korte haren, die werking blijft hetzelfde. Misschien eerder kijken of je paard alle vitamines en mineralen binnenkrijgt in het voer ter ondersteuning?

Zou dus vooral scheren wat nodig is. En je kan altijd meer weghalen, terugpakken is lastiger. :+

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 11:14

Celebi schreef:
Melissa schreef:

Verharen moeten ze uiteindelijk toch, dus qua energie zal het niet uitmaken. Of ze nou lange haren loslaten of korte haren, die werking blijft hetzelfde. Misschien eerder kijken of je paard alle vitamines en mineralen binnenkrijgt in het voer ter ondersteuning?

Zou dus vooral scheren wat nodig is. En je kan altijd meer weghalen, terugpakken is lastiger. :+

Ja dat is waar! Ik heb hem nu pas anderhalf jaar zelf en vorige winters was zijn management heel anders (veel meer op stal) waardoor hij niet zo'n dikke vacht kreeg als nu en vorige winter. Nu ben ik er iig op voorbereid en staat ie ook op veel beter voer :-)

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 14:20

MyWishMax schreef:
Baby olie. Je kan ook speciale paarden olie gebruiken, maar niet nodig. Ik pak liever baby olie en dan zonder parfum. In Engeland heb je wat meer keuzes, maar gebruiken ze alsnog vaak baby olie. Je gebruikt ook echt maar weinig dus ze worden niet vet ervan.

Zal even filmpje zoeken waar het uitgelegd wordt.

Tof! Ik heb het geprobeerd en hij vond het echt mega lekker. Stond helemaal te gapen en te smakken _/-\o_ Ben benieuwd hoe hij er straks opgedroogd uitziet :D

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 06:32

[/quote]

Zou dus vooral scheren wat nodig is. En je kan altijd meer weghalen, terugpakken is lastiger. :+[/quote]

Ja dat is waar! Ik heb hem nu pas anderhalf jaar zelf en vorige winters was zijn management heel anders (veel meer op stal) waardoor hij niet zo'n dikke vacht kreeg als nu en vorige winter. Nu ben ik er iig op voorbereid en staat ie ook op veel beter voer :-)[/quote]

Hier beetje zelfde verhaal . Pony is 4 jaar en zweet al na 2 rondjes draf bijwijze van. Afgelopen nacht voor eerst weer op stal maar deken kon af hij had het te warm.
Morgen kan hij geschoren worden en ik twijfel dus of helemaal behalve hoofd en benen of jachtmodel.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 07:35

Ik scheer eerlijk gezegd altijd helemaal. De keren waarbij ik een patroon heb gedaan bevielen toch minder goed en heb ik altijd vrij snel alsnog alles eraf gehaald. Maar dat zal echt per paard wisselen ook.

Daardoor ook nog even wbt het advies aan mij, voor mij heeft een model minder nut. De delen die nat worden worden dan niet allemaal geschoren en zullen nat blijven worden, omdat deel bijvoorbeeld onder het tuig ligt. Onze baan is ook geisoleerd dus met trainen echt wel stuk warmer als andere banen, terwijl de box 3 buiten is met 3 open wanden en dus echt buiten en geen warmere box. Dan is helemaal kaal veel fijner, juist met 1 die het sneller koud heeft want dan kan ik een dikkere deken op doen en wel de voordelen van vacht eraf hebben (sneller drogen en minder nat worden). Ook al heeft ze echt geen hele dikke vacht, maar voor haar doen wel. Maar ik twijfel nog even verder tot volgende week woensdag. Dan voor het eerst, in anderhalf jaar tijd na gebroken been, weer les en dan even kijken hoe lang we bezig zijn met droog krijgen en hoe ze het trekt tijdens de les.

Wel ga ik morgen de 'buurman' scheren. :') Ruin van stalgenootje naast ons heeft ook echt veel dikkere vacht als normaal en die krijgen ze dus niet meer droog voordat stal dicht gaat. Ze gooien er nu wel deken met stay dry op, maar toch niet lekker in die boxen waar wij staan en hij is echt heel nat. Mag dus mooi weer even oefenen, vroeger deed ik het meerdere keren per winter, maar nu doe ik alleen nog benen enzovoorts want afgelopen 2 paarden hoefden nooit geschoren te worden voor training.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 08:08

Ik vind een patroon wel fijn. Paarden wonen hier in het bos en rijden veel in het bos. Veel stappen dan ook. Dan is een patroon fijner dan hoef ik geen uitrijdeken op

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 08:44

Ik deed ook altijd helemaal scheren, maar ben paardlief nu aan het opbouwen in de training. Ze heeft het nu ook echt warm na rijden, maar ze wordt ook enorm scherp van geschoren zijn. Dus ik twijfel of ik er binnenkort niet een patroon uit haal. Als dat niet bevalt kan ik altijd de rest nog scheren.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 09:00

Uitrijdeken doe ik sowieso op in de winter in het bos. Ook veel stappen en daarom doe ik hem juist op. Maar dat ligt dus helemaal aan paard, voor de ene werkt patroon goed en voor de ander is dat juist onhandig.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 09:15

Mijn paard houdt niet van uitrijdekens dus ik bespaar hem dat liever ;)

Verder loopt die Z2 en springen in de sport maar ik scheer het model altijd zo dat die eigenlijk amper zweet. Voor ons is het ideaal want we rijden zeker 2x per week in het bos :)

Maar als je een flinke zweter hebt en een patrook scheert met halve hals ofzo dan zal het inderdaad niet werken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 09:22

Ze wordt vooral nat op de rug, buik en achterhand. De hals niet zo extreem en borst juist bijna niet. Ja, bij een fikse les ook Z/ZZ licht niveau. Dus dan moet je al zo'n groot kaal patroon scheren dat alles eraf halen makkelijker is want dan makkelijker dikkere deken op. Bij 1 die het snel warm heeft voordelig dat dat met patroon niet hoeft en ze het minder warm hebben, 1 die het snel koud heeft vind ik het juist voordeel als je er dikker op kan gooien en niet het deel onder de deken juist nog dik in haar hebt.

Maar ik heb haar bijvoorbeeld nu ook met hals staan, omdat ze daar toch veel warmte verliest op de een of andere manier. Enige nadeel is met scheren dat je die ook kaal maakt en ik normaal alleen een 0 grams hals gebruik tegen regen en wind en ik zonder vacht niet weet of dat genoeg is. (Ook al heeft ze nu echt geen dikke vacht vergeleken bij andere paarden haha)

Ik hoop nog steeds dat het niet hoeft hoor. Vind ik veel simpeler :') Doe wel altijd de benen, maar lijf liever niet.