wanneer met welke dekens beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joceline

Re: wanneer met welke dekens beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 21:37

Ik vind dat bij 20 graden ook geschoren paarden zonder deken kunnen vooral met het prachtige weer. Juist als de paarden op stal staan hoeven ze niet een dikke deken op behalve misschien bij nachten met vorst. Rond de 16 graden krijgt de mijne de ongevoerde regendeken op, rond de 11/12 de 200 gr, en lager winterdeken of combinaties. Iedereen weet wat het beste is voor haar/zijn eigen paard maar met dit weer een dikke deken kan toch niet gezond zijn met 20 graden? Vooral als ze zweten dan ben je te laat

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 21:40

Joceline schreef:
Ik vind dat bij 20 graden ook geschoren paarden zonder deken kunnen vooral met het prachtige weer. Juist als de paarden op stal staan hoeven ze niet een dikke deken op behalve misschien bij nachten met vorst. Rond de 16 graden krijgt de mijne de ongevoerde regendeken op, rond de 11/12 de 200 gr, en lager winterdeken of combinaties. Iedereen weet wat het beste is voor haar/zijn eigen paard maar met dit weer een dikke deken kan toch niet gezond zijn met 20 graden? Vooral als ze zweten dan ben je te laat

Het probleem is dat mensen vaak s´avonds bij hun paard komen en dan is het wat frisser weer
ze denken er verder niet bij na dat het overdag op stal bloedheet kan worden zeker met een zonnetje
dus staan die beesten te stikken van de hitte met die dekens
had echt diep medelijden met die paarden Ach gut

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 06:07

unamie schreef:
Vandaag was ik op een stal, en daar stonden bijna alle paarden te zweten onder dekens Verward
Sommige hadden ongevoerde waterdichte dekens op terwijl het paard niet eens geschoren was oid
1 paard had er zelfs een onderdeken onder... zelfs de hals van dat paard was helemaal nat
Gelukkig op mijn aandringen hebben ze die dekens bij sommige paarden eraf gehaald
Ga zelf eens een (te) dikke winterjas aantrekken die je niet uit kan doen...
Als paard zou je toch knettergek worden!!
ingepakt onder een deken met zo´n aangename temperatuur Gestoord
Bij twijfel... kies altijd de dunste deken
paarden hebben het nooit (te) koud eerder (te) warm!!

ik kies dan juist voor een dikkere deken bij twijfel
mijn paard zit al iets te dik in zijn vacht ondanks dat hij het hele jaar dekens op heeft
en ik wil hem absoluut niet dikker in zijn vacht hebben
daarbij komt nog dat de temperatuur s avonds wel heel fis is en ik geen tijd heb om de dekens 2 x per dag te wisselen
dus de mijne staat al een aantal weken met de bucas rain en een fleecedeken eronder
en hij staat de gehele dag buiten en hij staat er niet onder te zweten want anders zou ik natuurlijk ook de dekens wisselen

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 07:08

Bij ons was het gisteravond dus echt bloedjeheet op stal en heb mijn pony mooi zonder deken laten staan, zweten is ook ongezond. Vandaag gaat de zomerdeken er weer op, wordt volgens mij niet zo'n mooi weer.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 09:07

mijn pony stond te zweten onder haar deken,veel te warm.
's avonds is het dan wel frisser,maar ik vind het welzijn van mijn pony belangrijker dan dat ze een wat dikkere vacht kweekt.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 11:29

Wat ik niet snap, wat is er tegen op een wintervacht.... Tenzij ze bevangen raken van de warmte met rijden.... Het neemt iets meer tijd met de verzorging, mn het op adem stappen. Droog hoeft niet eens. Als een paard afgekoelt is kan ie zo weer naar buiten.
Sinds knolliebollie dekenloos door het leven gaat is ie een stuk blijer, en heeft met de seizoenswisselingen geen kuch meer gegeven. ZIjn eigen winterjas werkt beter als een deken. Hij zit nu zelfs dunner in zijn vacht zonder jas Clown

Hier ook een Tinkie op stal, met alleen geschoren hals (alleen de onderkant) en boeg, daar kan ie zijn warmte kwijt. Verder krijgt ook hij geen deken op.

Sniesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 11:36

Wat mij betreft niks mis met een wintervacht, zolang hij niet voor mij hoeft te presteren.... Jij gaat bijv. in de winter toch ook niet een rondje hardlopen met een winterjas aan? Die doe je toch ook eerst uit en als je klaar bent weer aan....

roosbananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 11:43

Bij ons op stal is het juist een pak frisser dan gewoon buiten. Enkel de frisse wind komt in de stallen terecht. De zon verwarmd niets.
Ik had zondag in de stallen een jas + vest aan en buiten gewoon een shirtje Bloos

Draflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 12:08

ahh mijn arme paard, ik zit met me been in h et gips dus kan bij me kwpn de deken er niet af doen dat zouden me ouders doen maar het ws niet gelukt. stond ie gister kletsie nat onder zijn dekentjje arm paard. Hij heeft nu alleen de regendeken op voorheen had hij er ook een 200 grams onder.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 12:14

Pff. naja na dat ik het probleem met me stal eigenaar een maand geleden had over een 0 grams deken op doen.
Heb ik eindelijk een nieuwe 0 grams regen deken wil ik hem op doen zegt hij zal je niet meteen een 200 doen.. het is al best wel koud snachts NOu ik kon wel ontploffen ik denk dat is helemaal neit goed hij zit al aardig in zijn vacht dan ga ik toch niet in 1x een 200 grams op gooien. Heb nu gewoon mijn 0 grams op en dat bevalt mij en mijn pony super.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 12:17

Ik heb nu lekker de 200 grams opliggen vandaag.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 12:26

het is hier 15 graden vandaag,vond ik veel te warm voor een 200 gr,ik heb hem eraf gehaald bij mijn pony.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 12:54

Vanaf donderdag wordt het weer ietsjes kouder, maar ook niet noemenswaardig Nagelbijten / Gniffelen En daarna wordt het wéér warmer, dus laat nu gewoon de zomerdeken op... Pff baal echt van dit weer!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 12:58

ja echt super irritant weer is het nu,laat het dan gewoon wat frisser blijven

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 12:59

nou ik heb m al september op bij sommigen. Sommigen nog geen deken, maar heb er ook al 3 pony's geschoren. Gewoon vanwege teveel haar.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:00

ik heb het besluit genomen om toch te scheren eind deze maand,ze was zeiknat na een uurtje rijden gisteravond.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:03

Ja ik was gisteren aan het buitenrijden en ze was ook al nat? Beetje jammer, maar ik wil eigenlijk niet scheren.. Moet ik weer iemand gaan regelen ed. Nu is haar vacht ook nog niet zo dik dus het kan prima voor in de winter, maar dan moet ik wel gewoon een deken op kunnen doen! Clown

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:11

ja maar dat ze nu met het rijden nat worden is niet zo gek, tis ineens veel warmer..
gister was die van mij ook zeik nat na het rijden..

maar ik heb een vraagje aan onze bokkers Haha!

aangezien een regendeken overeenkomt met 100 grams.. en ik van de winter een 300 grams op wil gooien, hoe moet ik dat dan doen in de tussenperiode.. eerst deed ik er dan een 100 grams staldeken onder. alleen de een zegt dat het dan samen ong 200 gram zou zijn, en de andere zegt weer dat het warmer is dan een 300 grams omdat het 2 dekens zijn..
wie weet hoe dit in elkaar steekt? Haha!

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:38

kheb nu ook 0 grams opliggen

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:50

MaaikeMo schreef:
ja maar dat ze nu met het rijden nat worden is niet zo gek, tis ineens veel warmer..
gister was die van mij ook zeik nat na het rijden..

maar ik heb een vraagje aan onze bokkers Haha!

aangezien een regendeken overeenkomt met 100 grams.. en ik van de winter een 300 grams op wil gooien, hoe moet ik dat dan doen in de tussenperiode.. eerst deed ik er dan een 100 grams staldeken onder. alleen de een zegt dat het dan samen ong 200 gram zou zijn, en de andere zegt weer dat het warmer is dan een 300 grams omdat het 2 dekens zijn..
wie weet hoe dit in elkaar steekt? Haha!

Die van mij hadden eerst een dunne staldeken + een ongevoerde regendeken op.
Toen mijn andere dekens schoon waren hadden ze een 200 gr regendeken op.
Ze hadden het idd warmer met die 2 dekens dan met die ene regendeken.
Inmiddels hebben ze een 200gr Rhinodeken op en dat wil prima.
Ergens denk ik dat het ook met de kwaliteit van je deken te maken heeft en natuurlijk speelt de voering ook mee.
Want de Rhinodekens hebben ook een 200gr voering, maar dat is wel een thermovoering

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:54

Ik heb die van mij nu sinds een paar dagen onder een regen deken staan.Het is wel even wennen voor haar maar vanaf morgen wordt her weer frisser dan zal ze het wel fijn vinden.Zoals gisteren het weer hoeft ze geen deken op veels te warm

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 15:21

Vannacht heeft mijn pony zonder deken gestaan (was niet de bedoeling Tong uitsteken). Vanochtend kreeg ze dr deken weer op en stond ze rond het middaguur te zweten onder haar deken. Nus staat ze dus weer lekker zonder deken in het land Ja. Straks even wisselen naar 100 grams

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 20:00

Snoevie schreef:
ik heb het besluit genomen om toch te scheren eind deze maand,ze was zeiknat na een uurtje rijden gisteravond.

ja, ik wil ook heel graag scheren want mijn paard is binnen 15 min flink draven al zeiknat maar heb besloten om niet te scheren omdat mijn paard nu al gevaarlijk fris en pittig is en dus veels te snel al
afgelopen weekend zowat verongelukt omdat meneer het leuk vond om even vol op de kletter te gaan
dus nee dan toch maar niet scheren want dan zal hij nog frisser worden en het is nu af en toe al een kunst om er op te kunnen blijven zitten Knipoog

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 20:01

die van mij heeft nu overdag 0 grams waterdicht op, en 's nachts 200 grams.
Geloof dat het aan het eind van de week wel weer kouder wordt......

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 20:35

tamaramt schreef:
ja, ik wil ook heel graag scheren want mijn paard is binnen 15 min flink draven al zeiknat maar heb besloten om niet te scheren omdat mijn paard nu al gevaarlijk fris en pittig is en dus veels te snel al
afgelopen weekend zowat verongelukt omdat meneer het leuk vond om even vol op de kletter te gaan
dus nee dan toch maar niet scheren want dan zal hij nog frisser worden en het is nu af en toe al een kunst om er op te kunnen blijven zitten Knipoog

Je kunt er met rijden toch een warm uitrijdekentje op houden als je daar bang voor bent?
Dan heb je in ieder geval niet het probleem dat 'ie lang nat blijft...