Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
chantalvdv schreef:die van mij heeft overdag 550 op, en 's nachts 750.
Ezumii schreef:Ik vind dit echt zo'n nutteloos topic. Alle mensen die vertellen wat ze ophebben, vervolgens zegt de rest dat het teveel is, en dan vertel je weer dat het per paard verschilt. En zo gaat het al 42 pagina's lang.
Elke paar pagina's hetzelfde
Ezumii schreef:Ja, en het is óók nog nutteloos omdat wat je op moet doen om hem kort in zijn vacht te houden héél erg verschilt per paard. Wij hebben een KWPN-er die strak blijft met een regendekentje, en een ander die 600 gram opmoet en dan nog 2 keer geschoren moet worden.
Dus je kunt er ook niks uit afleiden..
Waratje schreef:Sniesjuhh schreef:Hmm... wij zijn vorige jaar voor het eerst begonnen met dekens, ongeschoren. Omdat we er helemaal geen ervaring mee hebben gehad heeft hij tot nu toe alleen nog onder een regendeken gestaan en als het kouder is een fleecedeken met regendeken maar stond de volgende morge nat van het zweet... Maar als ik al die grammen zo hoor, kan ik volgend jaar wel wat gaan verhogen!
Waarom? Je paard zweet zich nat als je meer oplegt, waarom zou je dan meer gaan opleggen? Heb je behoefte aan een ziek paard of zo?
Sniesjuhh schreef:Sorry, had het anders neer moeten zetten en dat nat heb je denk ik iets te grof opgevat. Maar wat ik meer bedoelde was dat ik hier allemaal dingen lees dat ze op een ongeschoren paard makkelijk 300grams dekens leggen, maar als ik een fleece deken onder mijn regendeken leg dat hij daar al gelijk bezweet van is. Natuurlijk snap ik ook wel dat dat niet de bedoeling is, maar ja wat zou jij doen als het gaat vriezen? En zoals ik ook al zei we hebben er helemaal geen ervaring mee en het paard ook niet, dus we hebben gewoon gekeken hoe hij erop reageert enzo.
Dan mag ze van mij gewoon zonder deken naar buiten. Vrieskou is namelijk vrijwel altijd droog en dan kunnen ze gewoon de vacht uitzetten voor de warmte. Als het net boven het vriespunt is en regent, dan gaat er bij mij een deken op, want dan kan de vacht door de regen niet goed uitzetten en komt dat koude natte spul te dicht bij haar huid en spieren. Gevolg daarvan is teveel spanning in de rugspieren en dus een paard waar je niet mee kunt rijden en dat zich oncomfortabel voelt.

Sniesjuhh schreef:Sorry, had het anders neer moeten zetten en dat nat heb je denk ik iets te grof opgevat. Maar wat ik meer bedoelde was dat ik hier allemaal dingen lees dat ze op een ongeschoren paard makkelijk 300grams dekens leggen, maar als ik een fleece deken onder mijn regendeken leg dat hij daar al gelijk bezweet van is. Natuurlijk snap ik ook wel dat dat niet de bedoeling is, maar ja wat zou jij doen als het gaat vriezen? En zoals ik ook al zei we hebben er helemaal geen ervaring mee en het paard ook niet, dus we hebben gewoon gekeken hoe hij erop reageert enzo.
Nouks schreef:Sniesjuhh schreef:Sorry, had het anders neer moeten zetten en dat nat heb je denk ik iets te grof opgevat. Maar wat ik meer bedoelde was dat ik hier allemaal dingen lees dat ze op een ongeschoren paard makkelijk 300grams dekens leggen, maar als ik een fleece deken onder mijn regendeken leg dat hij daar al gelijk bezweet van is. Natuurlijk snap ik ook wel dat dat niet de bedoeling is, maar ja wat zou jij doen als het gaat vriezen? En zoals ik ook al zei we hebben er helemaal geen ervaring mee en het paard ook niet, dus we hebben gewoon gekeken hoe hij erop reageert enzo.
logisch; dat ademt voor geen meter.
MyrtheJ schreef:Komende week wordt het snachts een graad of 7 en overdag rond de 13 graden, hoeveel leggen jullie er dan nog op?
Ik twijfel tussen 100gr regendeken of deken er helemaal af....