Dekentopic, voor alles over dekens.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marja1988

Re: [centraal] Dekentopic, voor alles over dekens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 22:01

namiro schreef:
even een vraagje over een regendeken mn paardje staat de hele winter op het land en nou wil ik een regendeken omdoen ongevoerd maar is dat niet erg voor zijn wintervacht? niet dat als het dadelijk kapot gaat dat hij zn vacht kwijt is ofzo

Mijne staat ook 24/7 op t land. Ik doe een ongevoerde regendeken op zodra het echt vies weer wordt. Niet met een paar spettertjes.
Als het weerbericht voorspeld dat het gaat regenen de hele dag gaat ie erop.
Ik zou m niet constand ophouden

Melissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 23:58

oke dank je wel!

Ilse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 16:54

Ik heb mijn pony net geschoren en hij staat nu onder 630 gram totaal. Voordat ik hem had geschoren stond hij onder ongeveer 500 gram.
Het is een echte koukleum; zet ik hem onder een dunnere deken is dat met rijden meteen te merken; dan is hij stijver en heeft hij vaak kuren. (staat overigens ook hoog in het bloed, denk dat dat ook wel een deel van de kou-gevoeligheid is)
Meer paarden die hier ook last van hebben?

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 17:06

ik geloof dat Stalleke ook een gevoel paardje heeft, weet het niet zeker

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 17:07

geen idee of het er al staat, maar wie weet wat dekenmaten 74, 76 en 78 betekenen??? op www.westernstore.nl heb ik een gave deken gezien, maar er staan dus alleen die 3 maten bij... en kan nergens vinden hoe groot dat is

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 17:31

misschien kun je starbreeze of boldy even een pb-tje sturen.
zij heeft een western-deken

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 19:30

tnx, zal ik doen

stalleke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 14:12

Ik heb idd ook een gevoelig paardje

lightmorebh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 16:37

hoi ik heb een vraagje ik ben op zoek naar 2 dekens voor mijn paardjes . ze staan overdag buiten in de paddock en s'nachts in een buitenstal.de ene staat al met een deken op 24/7 en de anedre alleen s'nachts en heeft nu al; wel een vachtje . nou vond ik deze dekens bij piaffe BR winterdeken club high neck 600 D
(BI381038)
600D nylon met 280 grams vulling. Voorzien van 2X standaard borstsluiting en een verstelbaar eenzijdig afneembare kruissingels.
2000 mm waterdicht, getapte naden en 3000 grams ademend.
en vroeg me af of dit wat is hoop snel wat te horen

Ilse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 21:53

stalleke schreef:
Ik heb idd ook een gevoelig paardje

Fijn, een lotgenoot . Veel mensen verklaren me voor gek met zijn hoeveelheid dekens, maar het kan gewoon niet anders.
Zet ik hem onder minder dan merk ik het meteen aan zijn gedrag en onder het zadel, is stijf, wil niet mee werken is is enigzinds saggerijnig.

Ik heb er vandaag zelfs nog een fleecezweetdeken onder gedaan, hij voelde koud, was niet vrolijk en inderdaad; onder het zadel stijf .

Onder hoeveel staat jouw paardje nu? En is hij/zij ( ) ook geschoren?

stalleke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 21:56

Ik ben blij dat er iemand hier is die mij ook niet voor gek verklaard Ik heb er nu 550 grams opliggen met halve hals, ze is niet geschoren maar zit wel super dun in haar vachtje, die van mij is nu met de kou ook veel sneller geirriteerd op de spieren, moet haar goed met zweetdeken losstappen en met uitstappen ook meteen op doen..

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 18:04

Ik ga volgende winter voor het eerst dekens opleggen bij mijn haje. Voorheen kon ik niet zo veel rijden in de winter, dus had ik geen last van die vacht, maar nu we een bak hebben is het toch verdomd lastig.
Dus even een paar vraagjes:
-Wanneer moet ik beginnen met een deken?
-Hoeveel gram moet ze op als ik alleen wil zorgen dat ze geen volledige ijsbeer wordt?
-Hoe voorkom ik eventuele schuurplekken?

Alvast bedankt iedereen!

N00tje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 18:48

@ Flapper: Meestal begint met zo rond de herfst (eind sept/begin okt) met een dunne deken, het ligt ook een beetje aan het weer, dit jaar was erg moeilijk met dat mooie weer afgewisseld met koude en regenachtige periodes.
Hoeveel gram is verschillend per paard, de een staat nu onder 300 gr, een ander paar staat nu onder 600 gr... Dat is zelf een beetje uitzoeken, en naar je gevoel handelen.
Schuurplekken voorkom je door een goed passende deken, die niet teveel druk op de schouders uitoefend. Ik heb nu een wollen deken onder mijn 30 gr. deken liggen, maar die trekt (mede door de deken erop) naar achteren, en die schuurt.

Zelf heb ik nog een vraag over de Bucasdekens:
Bucas heeft bij de power turnout en de smartex 2 diktes de een is rond de 200 grams, de ander rond de 500 grams, maar nu is het probleem: ze hebben niks voor ertussen, volgens de bucassite zijn de dekens voor een groot 'oppervlak' aan temperaturen zegmaar...
Hoe doen de mensen met (alleen) bucasdekens dat? Tussendoor een ander merk deken op? Of is dit zo'n wonderdeken die echt voor heel veel temperaturen geschikt is en waar ze niet snel onder zweten/koud hebben?

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 18:55

Bedankt Berdientje!

Ik denk dat ik er als het echt koud wordt maar 200 gram opleg. Ze hoeft niet helemaal glad te zijn, maar gewoon een beetje dunner in het haar. Ik vind zo'n vachtje onwijs schattig, maar je blijft aande gang als je gereden hebt.

N00tje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 18:57

Let er wel op dat je dus met een deken het haar plat legt, daardoor het paard zijn haar niet meer rechtop kan zetten als hij het koud krijgt. Soms hoor je wel eens dat sommige paarden in de winter met nat weer even een regendeken op krijgen, en het daar dan juist koud van krijgen.
Ach, het is vooral uitzoeken en aanvoelen, en vooral zelf ervaren wat het beste is voor jouw paard.

Succes

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 19:29

Maar er vormt zich wel een laagje lucht tussen deken en haar, die weer het luchtlaagje vervangt als ze de haren overeind zetten.

Dus op zich maakt het niet uit. De deken moet uiteraard wel passen.

N00tje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 19:31

Het ligt er ook maar net aan hoe zwaar de deken is

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 21:00

Ik zie het al, het wordt ingewikkeld .
Ik zal het wel zien. ik overleg ook nog wel even met mijn instructrice, misschien heeft zijn nog wel tips. Ik ga denk ik de deken na het winterseisoen in de uitverkoop halen, dat scheelt weer.

lightmorebh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 21:02

kan iemand mij nog helpen?

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 23:16

@ flapper naar mijn idee ben je erg laat met het op leggen van een deken, de vacht is er nu al en kun je dus niet meer tegen houden of je zult je paard moetten scheren...
anders zou ik zeggen doe een 200 grams deken op want wanneer een paard al een winter vacht heeft kan hij zich in de regel( mits gezond en uitzonderingen daar gelaten) goed warm houden en zal het met een dikke winter vacht en een deken dus te warm krijgen...
houd je paard goed in de gaten en leg na het rijden niet gelijk de winterdeken er op maar eerst ongeveer een half uurtje een zweetdeken zodat hij niet bezweet onder de winter deken staat (in verband met na-zweten)

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 14:32

Ik ga ook volgende winter pas beginnen hoor! nu ben ik inderdaad te laat.
Misschien dat ik nog wel een ssportstreep ofzo ga scheren, en dan een licht dekentje op.

Sophiee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 15:41

Weet iemand waar je een deken mét waterdichte buikflap kan kopen, maat 165, maakt niet uit hoeveel grams, het liefst niet duurder dan 80 euro? 2de hands mag ook.

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 17:48

Berdientje schreef:
Zelf heb ik nog een vraag over de Bucasdekens:
Bucas heeft bij de power turnout en de smartex 2 diktes de een is rond de 200 grams, de ander rond de 500 grams, maar nu is het probleem: ze hebben niks voor ertussen, volgens de bucassite zijn de dekens voor een groot 'oppervlak' aan temperaturen zegmaar...
Hoe doen de mensen met (alleen) bucasdekens dat? Tussendoor een ander merk deken op? Of is dit zo'n wonderdeken die echt voor heel veel temperaturen geschikt is en waar ze niet snel onder zweten/koud hebben?

Ik ben benieuwd naar het antwoord hierop

fjordiezzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 19:14

Ik heb dan ook even een dekenvraag:

Fjord wordt binnenkort voor het eerst geschoren, dus van een mega vacht naar kaal, benen en helft vh hoofd niet!!
Hij staat van 8 - 5 buiten en 's nachts op stal.
Er is 's avonds wel mogelijkheid tot dekenswisselen maar 's ochtends niet dus heeft geen nut!!

Ik heb een 200 grams waterdichte deken en een 370 grams deken + halsstuk.

Wat is nu verstandig om op te doen. 370 dus zowel buiten als op stal, op stal is het niet extreem warm, maar wel iets warmer dan buiten , of moet hij die 200 grams op met een dikke teddy fleece eronder.

Ik hoop dat iemand me gauw tips kan geven.

Ga er dus wel vanuit dat dit een koudbloed is en meer winterhard is dan een hoog in het bloed staand paard.

RockyLover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 19:18

Mijn paardje is woensdag geschoren en hij had het die avond koud onder zijn 300 grams deken in stal. Hij heeft nu een wollen deken eronder. Maar mijn paardje is wel 20, dus heeft het sneller koud. Heb je geen mogelijkheid om het halsstuk eraf te halen? Anders zou ik voor de 200 grams gaan met fleece deken eronder en misschien heb je nog een andere dunne deken die eronder kan? Gewoon proberen en vragen aan degene die ze 's ochtends buiten zet of die even op wil letten of je paardje het koud heeft of niet. Paarden hebben het liever iets te koud dan iets te warm.