Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 13:31

_Dorien_ schreef:
kan je een fries scheren? Omdat ie zo'n lang haar aan zijn benen heeft gaat dat toch moeilijk? Ik zou een van onze friezen willen scheren omdat hij echt veel te veel haar heeft maar weet niet hoe.... Gewoon scheren tot aan dat behang ofzo?
Iemand idees/fotos ?

ja hoor mijn vriendin heeft het ook gedaan en is net boven de knie gestopt

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 15:30

Bies is ook weer geschoren, voor foto's check de link in mn onderschrift..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 15:51

Marrepar schreef:

de 6de foto in je topic; wat een malle sprong!! schitterend moment van die foto, zal wel perongeluk geweest zijn he, LOL

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 16:03

phannie schreef:
Marrepar schreef:

de 6de foto in je topic; wat een malle sprong!! schitterend moment van die foto, zal wel perongeluk geweest zijn he, LOL

Hahaha, ja ze was een beetje overdreven hyper
Meestal blijft het wel bij een paar bokkensprongen enzo, maar dit was echt asociaal gewoon

BiancUgo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 16:48

Perla schreef:
ik vind 300 grams voor een geschoren paard wel weinig het vriest hoor!! ik zou er zeker 450 grams op doen liever meer die van mij heeft een 550 grams deken op met een 200 er onder ze is ook geschoren en staat in een buitenstal

Uh zo veel al wat doe je er dan op als het zometeen 10 graden onder nul vriest...
Oke het verschilt wel erg per paard maar om er nu al 750 gram op te leggen en dan zometeen als het harder vriest moet er nog meer op.

Die van mij heeft er nu 300 gram op liggen en is ook geschoren, wordt woensdag weer voor de tweede keer geschoren.

Nou hoor het graag van je.

_Dorien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 17:03

BiancUgo schreef:

Uh zo veel al wat doe je er dan op als het zometeen 10 graden onder nul vriest...
Oke het verschilt wel erg per paard maar om er nu al 750 gram op te leggen en dan zometeen als het harder vriest moet er nog meer op.

Die van mij heeft er nu 300 gram op liggen en is ook geschoren, wordt woensdag weer voor de tweede keer geschoren.

Nou hoor het graag van je.

Volledig met je eens! Mijn paard is ook geschoren en heeft een 300 grams opliggen en heeft echt lekker warm! Ik denk dat het per paard verschilt hoe warm hun deken moet zijn. Pas in januari (als hij voor de tweede keer geschoren word leg ik er een wollen deken onder.

Freggel

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 17:20

Tsja mijn haf is gisteren geschoren. Buik, benen en hoofd niet.

Hij heeft nu een fleecedeken op en een ongevoerde regendeken. Hij staat 24-7 buiten en heeft het gewoon echt niet koud. Integendeel hij heeft het prima naar zijn zin en is supervrolijk .

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:08

ik heb inmiddels op mijn geschoren paard een winterdeken van 300 gram en een onderdeken van 220. Hier heeft ze het prima onder...ik heb die 220 er onder geld toen het weer echt een stuk kouder werd.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 20:04

Freggel schreef:
Tsja mijn haf is gisteren geschoren. Buik, benen en hoofd niet.

Hij heeft nu een fleecedeken op en een ongevoerde regendeken. Hij staat 24-7 buiten en heeft het gewoon echt niet koud. Integendeel hij heeft het prima naar zijn zin en is supervrolijk .

hoe bedoel je dat hij supper vrolijk is als hij gaat rennen, bokken etc doen ze vaak ook als ze het koud krijgen en ik vind dat je wel weinig bij hem op hebt aangezien hij ook nog eens buiten staat.

ik zou toch nog maar eens naar je paard kijken en bepalen of hij het echt niet koud heeft

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 20:19

Hij rent niet door de wei, wordt hij moe van .

Hij staat er gewoon vrolijk en attent bij. Hij wordt goed in de gaten gehouden zowel door mij als door de stalhouder.

Bovendien zijn nu alle geschoren delen bedekt. Zijn lijf door de deken en zijn hals door zijn langen manen .

Tijdens het rijden is hij ook niet ineens superactiever en hij begint ook niet spontaan te springen en te doen.

Ik merk vooral dat hij na al behoorlijk wat werk nu lekkerder doorloopt dan voorheen omdat hij zijn vacht nu kwijt is en daardoor zijn warmte beter kwijt kan.

Zelf heb je er 750 gram opliggen, en dat vind ik persoonlijk wel erg veel.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:24

Ik heb er ook zoveel opleggen en vindt 300 gram ook te weinig voor een geschoren paard.

Mijn paard voelde gewoon koud aan toen hij iets minder op had.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:39

Daar krijg je weer het is per paard verschillend.

Het scheelt enorm dat zijn buik, benen en hoofd niet geschoren zijn. Zeker de buik en benen ivm optrekkende kou. Daar heeft hij dus al geen last van.

Warm blijven kost misschien voor hem wat meer energie daarom heeft hij ook onbeperkt ruwvoer tot zijn beschikking. En bovendien heeft hij een lekkere speklaag die ook nog eens isoleert.

Maar als je het niet vertrouwt mag je gerust komen kijken (en voelen) hoor.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 22:42

nouwja iedereen moet natuurlijk voor zich zelf uitmaken wat het beste is voor je paard.

mijn paard:
is een kwpn-er (half volbloed)
word 5/6 keer in de week intensief getraind
staat in een buitenbox niet geisoleerd
staat 2/3 uurtjes per dag buiten
en krijgt voldoende ruwvoer

ik vind het zeker omdat het nu snachts zeker erg koud is (hier in friesland in ieder geval wel) en over dag houd de tempratuur ook niet over, vind ik het redelijk dat mijn geschoren paard 750 grams aan dekens op heeft.

en nog als het hard waait en ze staat al ff buiten wil ze graag weer naar binnen hoor

ik wil je er niet op aanvallen hoor dat je je paard niet genoeg deken ophebt of wat ook maar maar ik wil je er voor waarschuwen zeker omdat je paard 24/7 buiten staat wel last van zijn spieren kan krijgen.

ik weet niet hoe je traint en hoe vaak, wat je reden is om hem te scheren en toch nog buiten te laten maar dat moet je ook allemaal zelf weten...
als jij vind dat je paard het goed heeft moet je zo door gaan

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 22:56

Siem wil juist graag naar buiten .

Siem is dus een haflinger en wodt zo'n 4 keer per week flink gereden zowel dressuurmatig als stevige buitenritten. Daarbij zweet hij zoveel dat hij niet met een uurtje droog is.

De reden dat hij buiten staat is simpel, dat is (imo) als het kan het beste voor ieder paard. Daarbij is hij koliekgevoelig en dan is 24/7 kunnen bewegen altijd beter dan een box.

Waar hij ook nog eens op zaagsel staat ivm eten, eten en eten. Om hem voor de nacht genoeg ruwvoer te moeten geven dan mag je zijn hele stal wel bedekken.

Nu heeft hij constant eten tot zijn beschikking en kan altijd bewegen.

En een groot verschil is (wat ik al eerder zei) zijn buik, hoofd en benen zijn niet geschoren en daar verliest hij dus ook geen warmte en er trekt dus ook geen kou op omhoog. Hij kan gewoon liggen. En hij heeft zijn eigen puur natuurlijke halsdeken .

Ik weet wat kou kan doen met een paard, daarom heb ik hier zowel als in het dekentopic al gezegd: "Let op je paard" . Die is ten slotte de enige die kan "vertellen" of hij het warm genoeg heeft .

Zo en dat was weer een hele lap tekst

Barbara_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 10:42

Mijn hafje is ook geschoren, alleen haar benen heb ik niet gedaan. Maar die staat met een HH highliner van 330 gram en een bucas regendeken (fleece gevoerd).... dit zou officieel in totaal 550 grams moeten zijn. Maar ik heb t idee dat dit helemaal niet zo warm is voor haar. Ook wordt haar vacht nu best snel weer dikker dus ik denk dat ik binnenkort toch maar de HH deken en een gevoerde regendeken (340 grams) op ga leggen, of is dit wel erg veel?

kapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 19:41

STELLING:

Als je je paard 1 keer scheert, moet je het eigenlijk elk jaar gaan doen omdat de haren er harder van gaan groeien.
Dus: eens scheren altijd scheren

Ik vind het zelf onzin maar ik heb het vaak zat mensen horen zeggen.

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 21:08

Mijn merrie is bij de vorige eigenaren ook geschoren in de winter, en ik begrijp waarom. Ik denk alleen niet dat de haren er harder van gaan groeien...

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 00:16

JewelFamke schreef:
Zijn hier ook bokkers met een A-ponytje die geschoren is?

Jewel is er vandaag net helemaal uitgehaald. Ze staat nu lekker op het land met een warme deken op, lijkt prima te gaan.
Alleen wil misschien toch een hals voor 's nachts, enig idee waar ik die kan vinden in de juiste maat?

Ik scheer Bronco het hele jaar door (83 cm) en dat gaat prima.
Dat doe ik omdat Bronco bereden wordt door zijn 2 Anky's (haha)..en aangezien hij 's nachts binnen staat heb ik dat halsdeken-probleem niet. Maar je zou er 1 kunnen laten maken bij een dekenmaker (mijn buuf doet dat)...of gewoon zelf even enorm crea zijn, zo moeilijk is het niet hoor.

vivaldi15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 18:51

aangezien ik geen tijd heb om alle pagina's te lezen maar ik wel een vraag heb stel ik hem zo even ik hoop dat iemand mij kan helpen

mijn vragen...

moet je paard een hals deken op als die geschoren is?als je de hals ook scheert?

ik heb zelf van voren een open stal zeg maar gewoon een buiten stal is het verstandig om me paard dan te scheren? ik heb zelf een 300 grams dek en een 250 grams om er onder te doen dat is toch wel genoeg???
alleen geen hals deken.

bedankt alvast!!

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 21:07

vivaldi15 schreef:
aangezien ik geen tijd heb om alle pagina's te lezen maar ik wel een vraag heb stel ik hem zo even ik hoop dat iemand mij kan helpen

mijn vragen...

moet je paard een hals deken op als die geschoren is?als je de hals ook scheert?

ik heb zelf van voren een open stal zeg maar gewoon een buiten stal is het verstandig om me paard dan te scheren? ik heb zelf een 300 grams dek en een 250 grams om er onder te doen dat is toch wel genoeg???
alleen geen hals deken.

bedankt alvast!!

ik zou als je paard geschoren is de 300 en de 250 op doen er er een deken van 300 bij kopen voor als het gaat vriezen

ik heb mijn paard in een buitenstal en ik heb haar geen hals op

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 23:03

Ik zou de 300 erop doen, en als het iets kouder wordt de 250 erbij. Elke dag even voelen of het warm genoeg is. Zeker op het moment is het niet zo koud. Einde van de week wordt het kouder, dan kun je dus die andere deken erbij doen.

Chrystal-gek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 23:36

Mijn paard had een deken op voordat ze geschoren werd (een dunne deken, gok zo'n 100 a 200 grams) en ze kreeg er een zweetdeken bij onder toen ze geschoren was.
Toen het kouder werd, heb ik de zweetdeken er onder uitgehaald en daarvoor in de plaats een oude verwassen deken onder gedaan (was eerst een dikke deken, door het wassen dunner geworden, gok ook op zo'n 200 grams nu).

Ze zit nu beter in haar vel dan voordat ik haar geschoren heb.
Op de wei en tijdens het werk (ideaal! kan haar droog op de trailer zetten, dat was eerst wel anders).
Ik heb geen halsdeken voor haar, was het eerst wel van plan, maar besloten dat ze ook wel zonder kan.
Ze is van top tot teen geschoren, staat snachts op stal (redelijke warmte) en overdag op de wei.

Kapje, dit is de 1e keer dat ik mijn paard geschoren heb, dus kan jou stelling niet beantwoorden.
Of ze geschoren is geweest voordat ze van mij was, weet ik niet, dat kan ik alleen gokken.
Weet alleen wel dat de vacht die ze aanmaakt haar niet goed warm houdt (wou haar zonder deken laten staan tot het scheren omdat ze toch al een behoorlijk vachtje aanmaakte en dan pas met dekens beginnen, maar merkte dat ze het koud had zonder, dus toch maar wel een deken opgedaan, terwijl het toen nog lang niet zo koud was als nu) en dat het sowieso lang duurt met het verharen.
Ook vorig jaar (en daarvoor) toen ik haar niet reed, heb ik dus met dekens gewerkt, omdat ik merkte dat ze het koud had (en dat had dus niks met het zweten tijdens en na het werk te maken, wat dit jaar wel zo was en daarom mijn beslissing tot scheren), tijdens de allerergste kou (was maar een week of 2 ofzo) stond ze met 3 dekens op en toen was ze dus niet geschoren.
En of dat nou komt door het misschien eerdere scheren, het eerdere gebruik van dekens of door wat anders???

Vivaldi, niet met teveel dekens beginnen, het is makkelijker om er een deken bij op te gooien dan om er een deken af te doen.
Ik denk dat ik zou beginnen met de 300 grams en het dan even aankijken, merk je dat je paard het koud heeft, dan de de 250 grams bij opdoen.
Wel zou ik er dan nog een extra deken bijhalen, voor als het nog kouder wordt.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 08:37

kapje schreef:
STELLING:

Als je je paard 1 keer scheert, moet je het eigenlijk elk jaar gaan doen omdat de haren er harder van gaan groeien.
Dus: eens scheren altijd scheren

Ik vind het zelf onzin maar ik heb het vaak zat mensen horen zeggen.

Is inderdaad onzin!!! De haren gaan niet harder groeien.
Ik kan me wel voorstellen dat als je eenmaal je paard geschoren hebt, niet meer anders wilt, het is enorm handig!

vivaldi15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 09:57

Bedankt voor jullie tips ja ik denk da tik hem wel ga scheren ja dan die 300 grams op en als het kouder is de 250 en heb ook nog een 200 die kan er altijd nog weer bij onder...

bedankt!

Anne

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 10:25

BlazingBoots schreef:

Ik scheer Bronco het hele jaar door (83 cm) en dat gaat prima.
Dat doe ik omdat Bronco bereden wordt door zijn 2 Anky's (haha)..en aangezien hij 's nachts binnen staat heb ik dat halsdeken-probleem niet. Maar je zou er 1 kunnen laten maken bij een dekenmaker (mijn buuf doet dat)...of gewoon zelf even enorm crea zijn, zo moeilijk is het niet hoor.

Ik niet zo creatief, maar Jewel haar "anky" haar moeder wel
Zij is al voor me aan het kijken of ze iets kan maken.
Op zich kan Jewel wel op stal 's nachts als het echt nodig is, maar ook dat is een niet-geisoleerde buitenstal.

Wat voor deken heb jij erop liggen?