[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

michelle___

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 18:03

Die van mij staat in een binnenstal, denk dat een deken dan overbodig is. :))

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 18:04

Horseware schreef:
Als ik de mijne nu volledig zou scheren (heb nu een dekenmodel gedaan) zou ik hem 's nachts een 0 grams regendeken opdoen. Maar bij mij staan ze wel in buitenstallen die dus net zo koud worden als buiten (8 graden nu 's nachts). Overdag lekker zonder nu met 20 graden :-)

Zo staat mijn paard inderdaad. Overdag met vliegendeken dan.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 18:05

Ja Michelle in een binnenstal is het anders. En jij woont geloof ik meer naar het westen toch? Daar koelt het vaak ook minder af 's nachts.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 18:18

Ik woon aan zee, paard staat in een polder :) koelt niet heel erg af idd, sowieso is die binnenstal wel warm.. Maar we hebben een paar ventilators in het dak.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:35

Even een vraagje over de sedatie. Wij hebben volgende week zondag wedstrijd met onze pony en degene die hem gaat scheren kan de dag ervoor komen. Ik twijfel of het handig is om het een dag van tevoren te doen... Pony is niet eerder geschoren (bij ons dan), dus ik weet ook niet hoe hij erop gaat reageren. Een week uitstellen is ook weer zowat, want hij was vanmorgen binnen 20 min al flink bezweet op de hals. Staat al een flinke teddyvacht op.

Ik hoop dat het met 2 streepjes sedatie voldoende is en dat hij er niet teveel last van heeft. Het is een D pony van 15.

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:00

Vorig jaar bij het scheren heeft mijn haflinger een hele spuit Tranquigel gehad. De volgende dag was er niks meer van die sedatie te merken.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:17

Nordsvensk schreef:
Vorig jaar bij het scheren heeft mijn haflinger een hele spuit Tranquigel gehad. De volgende dag was er niks meer van die sedatie te merken.

Zit me net te bedenken dat het natuurlijk onder de 'doping' artikelen valt. Ik denk dat het dan toch scheren met een praam gaat worden..

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:22

Scheren met een pony die Tranquigel of dergelijke krijgt doe ik niet. Eenmaal eentje gehad die echt levensgevaarlijk werd, brak er doorheen.
Als ik sedeer voor het scheren is het door de dierenarts. En anders zonder sedatie.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:26

Die van mij vind scheren heerlijk..
Vandaag ze hals eruit gehaald..
En lekker onder deken naar buiten.
Alleen gedeelte van zijn hals was steeds mega nat..
Kijken morgen met de les

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:35

Dyonne schreef:
Scheren met een pony die Tranquigel of dergelijke krijgt doe ik niet. Eenmaal eentje gehad die echt levensgevaarlijk werd, brak er doorheen.
Als ik sedeer voor het scheren is het door de dierenarts. En anders zonder sedatie.

Wij hebben de paarden ook nooit gesedeerd, de jonkies ook niet. Wel vaak de praam erop met het hoofd uitscheren. Maar we hebben deze pony nu een jaartje en eigenlijk nooit eerder geschoren, dus ik weet ook niet hoe hij erop gaat reageren. Als ik hem een beetje inschat, dan denk ik dat we best een eind komen zonder sedatie.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:37

Tranquigel breken ze af onder echte stress.
Domosedan is dan een beter middel,werkt hetzelfde als het spuiten vd DA.
Tranqui gebruik ik bij paarden die wat geïrriteerd raken vd aanraking vh apparaat en dan steeds die benen optillen.
Dan ben je met een paar streepjes klaar.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:51

Inderdaad tranquigel raad ik bijna altijd af. Domesedan ben ik dan een voorstander van of relaquine daar reageren ze vaak ook heel goed op. En twijfel je echt laat de dierenarts hem dan gewoon even een spuit geven.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:58

Zou gewoon proberen zonder hulp middelen.

De ervaring leert dat ze goede ervaring wel onthouden. Als je direct met praam aan komt zouden ze dat hier direct onthouden.
Mijn ponys scheer ik los. Mocht er iets zijn dan heb ik dat gauw in de gaten.

Vandaag schrok de oudste. Helaas stijgerd zij direct. Ipv afstraffen heb ik dat genegeerd. En de rest van tijd stond ze los. Af en toe stapje naar voren.
Idee dat zij dat kan doen. Maakt het dat zij meewerkt.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 06:17

Ik heb ook nooit iets gegeven.
Eerste keer eerst rond hem heen gelopen en steeds een stukje.
Nu staat hij gewoon stil en vind het prima zelfs zijn hoofd
koppie hangt gewoon naar beneden als ik zijn oren scheer

Aks je t met beleid opbouw dan wennen ze er naar mijn idee wel aan maar daar heb je ook uitzonderingen op natuurlijk.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 06:46

Toendertijd heb ik mijn merrie laten spuiten door de dierenarts (nu heb je inderdaad ook domosedan pasta, al heb ik daar nog geen ervaringen mee). Ik heb erg getwijfeld, maar ze was zo stresser en reageerde zo heftig op het apparaat. Dat was met die sedatie helemaal weg. De keren daarop kon ik haar ook zonder problemen scheren.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 07:24

De mijne vind het heerlijk gisteren kwam hij met zijn neus tegen me gezicht hangen kijken wat ik aan het doen was.. <3 <3

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 08:23

Ik heb mijn cushingpony met heel lang haar gisteren toch maar geschoren, nog nooit gedaan op het najaar.
Maar hij had al zo'n dikke lange vacht waarin het steeds broeide en de komende tijd zou het hier steeds rond de 20 graden blijven of zelfs meer.
Ik heb wel met het haar meegeschoren wat me opzicht heel goed bevalt (van het voorjaar ook gedaan) want er blijft net effe meer haar staan.
Maar helemaal netjes krijg ik dat nooit, vind tegen de haren in makkelijker en mooier.
Doe ik nu iets mis met het scheren met de richting mee??
Of ligt het ook aan het apparaat??

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 08:26

Dyonne schreef:
Toendertijd heb ik mijn merrie laten spuiten door de dierenarts (nu heb je inderdaad ook domosedan pasta, al heb ik daar nog geen ervaringen mee). Ik heb erg getwijfeld, maar ze was zo stresser en reageerde zo heftig op het apparaat. Dat was met die sedatie helemaal weg. De keren daarop kon ik haar ook zonder problemen scheren.

Domosedan moet onder de tong gegeven worden, veel gebitsverzorgers gebruiken het omdat ze vaak niet mogen spuiten.
Ik vind het beter werken dan de andere pasta's.

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 09:09

1e keer scheren ook met verdoving gedaan. Het is nogal een stresskippie.
Keren daarop zonder geprobeerd. Hij vind het zo lekker om te scherenm, gaat er helemaal voor staan.
Hij gaat er zelfs van schachten haha :')

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:51

Ik twijfel om hals/borst eruit te scheren voor nu. Wil dadelijk als het niet meer te warm is voor dekens het jachtmodel doen en indien dat niet genoeg is helemaal.

Heeft hals/borst scheren nut of heeft dat niet zo heel veel toegevoegde waarde?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 13:29

Ik scheer 99% zonder verdoving.

Tenzij de eigenaar erop staat om net paard te verdoven.

Heb een x meegemaakt dat het paard later aan koliek overleden is. Dat wil je niet meemaken.

Gestreste paarden scheer ik doorgaan met een kleinere machine, doe er iets langer over, maar paard ervaart het als totaal stressvrij.

Natuurlijk moet je ook over een flinke dosis horsemanshipo beschikken en absoluut niet denken wat als.....dan begin je al verkeerd.

Gewoon paard scheren alsof er niks aan de hand is.

Heb de nodige verhalen wel weer aan gehoord van diverse klanten, het is echt schikbarend hoe diverse scheerders die zich aanprijzen op internet met paarden omgaan :x
Benen opknuppen, praam continue op de lip, 2e praam op het oor, met 5 man paard vasthouden, trappen, slaan, gillen. :n
En dan niet te spreken over het resultaat....

Als je het niet vertrouwd, huur dan iemand die er wel verstand van heeft. ;)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 13:53

Praam op het oor ja? Nog nooit van gehoord := Ik scheer ook altijd zonder verdoving.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 14:34

Ik scheer altijd met praam om de lip. Hele tijd eromheen..

Anders is die niet te doen, staat super braaf still met praam om.. Tsjha.

Vorig jaar wou iemand perse zonder doen, meneer maakte adrenaline aan.. Diverse pogingen nope. Uiteindelijk is die verdoofd.

Hoop dat dit jaar met pasta en praam gaat :)

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:29

Ik heb ook nog een vraagje over scheermachines.

Heb mijn oog laten vallen op de constanta 4 rund en de easculap econom gt474.
De constanta is 400 watt en de econom 200 watt. Echter is de econom een 100 euro duurder.

Waar zit het verschil in en waar zouden jullie voor kiezen?!

Dunesjka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:24

Ik heb de eerste keer een praam erbij gehouden voor stel dat... Maar nooit nodig gehad.. Al vindt ze der oren niet leuk