[INFO] Alle vragen over dekens? #02

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flits__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 23:39

Mijn geschoren pony (in oktober, dus alweer wat haar terug) staat met 300 gram op. Voelt ze nog steeds lekker warm onder :).

Tancreda4

Re: [Centraal]Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 23:40

Bedankt voor de reacties :) Mijn wintervachtpaardje krijgt met nat weer haar 50 gram op. Als het langdurig giet de smartex.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 07:59

Gisteren geschoren, 400 Gr met hals en 200 Gr onderdeken

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 10:28

Oh jee.. Een dekenvraag, of nouja..

Mijn paardlief heeft altijd schuurplekken op de borst van dekens. Gevoelig huidje is t. Alle pasvormen geven sooner or later kale plekken helaas en ook een borstbeschermer maakt het alleen maar erger. Sinds vorige winter staat hij onder bucas wat hij ontzettend lang vol houd. Maar dan krijgt hij nu -nadat hij er sinds +- oktober al onder staat- ineens wel weer schuurplekken terwijl er eigenlijk niks veranderd is.

Ik hoef geen dekenadvies maar ben wel benieuwd waarom nou juist nu? Ook omdat hij in november geschoren is en toen weer geen last had..

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 12:22

Lara schreef:

Mijn paardlief heeft altijd schuurplekken op de borst van dekens. Gevoelig huidje is t. Alle pasvormen geven sooner or later kale plekken helaas en ook een borstbeschermer maakt het alleen maar erger. Sinds vorige winter staat hij onder bucas wat hij ontzettend lang vol houd. Maar dan krijgt hij nu -nadat hij er sinds +- oktober al onder staat- ineens wel weer schuurplekken terwijl er eigenlijk niks veranderd is.

Ik hoef geen dekenadvies maar ben wel benieuwd waarom nou juist nu? Ook omdat hij in november geschoren is en toen weer geen last had..

Horseware al geprobeerd? Deze dekens passen op heel veel paarden en hebben een gladde binnenkant wat schuurplekken voorkomt.

Mijn paarden hadden ook vaak last van schuurplekken maar dat is met deze dekens verleden tijd :)

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 12:26

Ik ben dus niet opzoek naar een andere deken. Heb ook al eens Horseware geprobeerd ja, het is echt door zijn gevoelige vacht. Hij heeft ook van halsters etc snel plekken.

Ik vraag me alleen af hoe het kan dat hij nu binnen 2 weken ineens intense schuurplekken kan krijgen na 2/3 maanden al onder te zijn.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 12:35

Lara schreef:
Ik ben dus niet opzoek naar een andere deken. Heb ook al eens Horseware geprobeerd ja, het is echt door zijn gevoelige vacht. Hij heeft ook van halsters etc snel plekken.

Ik vraag me alleen af hoe het kan dat hij nu binnen 2 weken ineens intense schuurplekken kan krijgen na 2/3 maanden al onder te zijn.

Ik heb ook een gevoelig paard.. Kan ook niet met een halster aan buiten staan.

Misschien viezigheid aan de binnenkant van de deken, paard aan het verharen..

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:56

Staat hij al die tijd met dezelfde deken? Dan kan het best zijn dat het gewoon viezigheid is wat gaat schuren. Je kunt het nylon even schoonmaken met bijvoorbeeld groene zeep en dan de schouders inspuiten met anti-klit. Angel heeft het ook als ze lang dezelfde deken op heeft. Als hij echt zo'n gevoelig vachtje heeft zou ik volgend jaar al gewoon dagelijks of om de dag wat anti-klit op de schouder spuiten. Dat moet dan wel een goede gladde zijn, niet zo'n vettige stroeve.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 14:24

meestal krijgen ze richting eind van de winter schuurplekken omdat de dan de rui er aan komt en de huid gevoeliger is...

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 14:46

Ik spray inderdaad nu antiklit op zijn schuurplekken. Viezigheid van de deken had ik nog niet aan gedacht, dus ga m lekker (laten)reinigen :j

Bedankt iig :)

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 15:58

Klopt door die huidvet die er aan kleeft kan het wat gaan schuren :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 16:00

Mijn pony begon al voorzichtig met verharen..

Hier pony onder 200 grams, geschoren(maar helaas met haar) paard onder 300

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:49

Hmm paardlief vandaag maar onder 300gr gezet.. Ze was niet warm onder 200 en ook echt niet te genieten :Y) Zal haar woensdag weer terug naar 200gr zetten maar voor vannacht en morgen nog even 300.

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 20:36

Hier mijn jonkie vanavond even gewisseld van 200 naar 300.

Hij voelde er niet echt warm onder..

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 20:44

Heeft iemand ervaring met paardendekens van de Welkoop? Zo ja, hoe bevallen ze?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:44

Op het werk hebben een aantal de staldekens van de Welkoop.
Zijn niet heel erg stevig, gaan best snel stuk na een stoeipartij.

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:36

MoniekV schreef:
Lara schreef:

Horseware al geprobeerd? Deze dekens passen op heel veel paarden en hebben een gladde binnenkant wat schuurplekken voorkomt.

Mijn paarden hadden ook vaak last van schuurplekken maar dat is met deze dekens verleden tijd :)

bij mij hetzelfde verhaal :) geen schuurplekken meer dankzij de gladde binnenvoering

DeniseBirnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:12

Hier met al die regen sneeuw wind en kou toch ook onze merrie maar een deken op gedaan. 100g

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 00:17

Mijn geschoren pony net overgezet naar 500, hij had het koud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 00:41

Geschoren pony vandaag terug gezet naar 400 gram :)

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:54

Ik vind toch dat ze met liners eronder sneller kouder worden dan met een gewone staldeken met singels.
Hier nu een highliner 200 gram met daarover een 100 gram waterdichte Rambo met 100 gram liner.
De buik blijft dan warmer en daardoor het hele paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 12:34

HAd je dan wel goede maat liner? Door je buitendeken zou het net zoveel warmte moeten geven aangezien die wel singels heeft. Maar als je liner veel te kort is wordt het al anders.

Ajpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 13:17

Paardje mag vandaag (deels geschoren) deken loos na een lange tijd weer even genieten op de wei :)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:39

Even vraagje aan ervaren dekenaars :) Ik heb 2 paardjes die ik onder een deken wil gaan zetten. Ze vallen deze winter wel erg terug in. Maar ze hebben dus al wel een wintervacht. Welke dikte is verstandig? Het liefst werk ik gewoon met 1 dikte deken door het jaar9winter) heen, maar wil ook niet dat ze straks het koud hebben onder een te dunne deken als de vacht geminderd is.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:45

Riddershow schreef:
Even vraagje aan ervaren dekenaars :) Ik heb 2 paardjes die ik onder een deken wil gaan zetten. Ze vallen deze winter wel erg terug in. Maar ze hebben dus al wel een wintervacht. Welke dikte is verstandig? Het liefst werk ik gewoon met 1 dikte deken door het jaar9winter) heen, maar wil ook niet dat ze straks het koud hebben onder een te dunne deken als de vacht geminderd is.

Ik zou dan voor een 100 grams gaan, of regendeken met fleece. Eventueel als het echt heel koud word kan je dan nog een onderdekentje kopen en eronder doen :)
Verschilt toch erg per paard en voelen, voelen, voelen!