[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SansaS

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 19:26

Ik heb van andis een 2,5 mm. Die scheert ook prima

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 21:41

Hoi allemaal

2 vragen…

Vraag 1: als ik mijn paard begin november scheer, heeft hij tegen maart terug voldoende haar? Hiermee bedoel ik; als ik in januari scheer zit hij helaas nog niet mooi in genoeg vacht om de koude ochtende vs warmere dagen te over bruggen met 1 en dezelfde deken.

De keer ervoor had ik hem in september geschoren en toen was die vol behaard in december :') dus ik zoek mijn gouden middenweg…

Vraag 2:
Ik heb nu de Agradi Horse Scheermachine HC-2000 Paard Groen. En ik ben éch content van het ding. Op de grote en het lawaai na dan :') :D maar daar heb ik dan alleen last van mijn paard helemaal niet.
Het enige dat ik echt jammer vind is dat er alleen 3 mm mesjes op kunnen..

Ik zoek eigenlijk een scheermachine die nog wat vacht (zomervacht lengte) laat staan.
Met of zonder snoer maakt niet uit.
Maar ook betaalbaar.

Iemand tips?
En zoja graag met een link

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 23:14

De middenweg is voor elk paard anders. De een scheer je in oktober en heeft na 4 wkn weer een flinke vacht, de ander scheer je in dezelfde week en blijft mooi kort. Manier waarop een paard gehouden wordt, ras en conditie bepalen allemaal hoe het paard in zijn vacht zit.
Maar als je 1x wilt scheren en toch wat haar terug wil, dan zou ik gokken op scheren in de eerste 2 weken van november.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:51

De wintervacht houdt na december in principe op met groeien. Ik heb twee Shetlanders die helaas eind augustus begin september sowieso moeten. Maar ik hoop dit jaar met een patroon af te kunnen. Ik ga ze volgende week dus alweer in patroon scheren. Helaas krijg ik het niet voor elkaar om mijn messen op mijn grote apparaat goed af te stellen nu dat ze naar een andere slijper zijn geweest. Dus ik ben toegewezen op mijn Moser tondeuse.
Als ik niet scheer kan ik maar 3 maanden per jaar met ze werken.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:14

Ik heb mijn fries nog niet zo lang geleden met mijn nieuwe liveryman geschoren, helemaal blij mee maar hij zit er eigenlijk alweer dik in het haar.... dus denk dat de volgende scheerbeurt niet heel lang meer zal duren....
Ik scheer overigens alleen als hij echt druipt van het zweet na een simpele training.

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:02

wel het **** eraan is dat ik opnieuw van stal verander..

Ik merk dat ik wat "kinderachtig" overkwam in mijn vorige post (ben thans 37 :') ) het ligt er maar aan hoeveel tijd ik heb om iets uit te leggen.

in 2021 had ik in september geschoren, toen stond hij in januari terug volledig in wintervacht (te vroeg dus) Hier had hij een "open stal" dus geen temperatuur verschil zeg maar.

in 2023 had ik mijn haflinger in januari geschoren na overgang van stal (waar ik nu weer heen verhuis) helaas bleef hij dus erg kort in zijn vacht, nog nét te kort om de vervelende dagen met een gerust hart 1 deken op te laten. Hij komt s'avonds binnen in een "warme dichte stalling" met een temperatuur dat niet onder 8 graden zakt, en overdag dan hetgeen buiten is. Ik kan s'morgens zijn deken opleggen, en dan in de avond weer veranderen, niet doorheen de dag (werk)

in 2024 weer van stal verhuisd en geschoren in januari maar dit was dan weer te koud wegens véél te grote hangaar met stallen

in 2025 opnieuw andere stal, hier heb ik hem pas in maart of april geschoren..... dat doet ik dus NOOIT meer, geen last van zijn zomervacht ofzo, maar de dagen waren té zeer schommelend in temperatuur dat ik meer om 6 u s'morgens toch maar ging voelen dan iets anders, de eigenaar van deze stal wou niet graag dekens wisselen en had er ook geen verstand van dus ik kon niet meteen rekenen op zijn expertise zeg maar.

Nu verhuis ik vanaf 1/11 opnieuw naar stal waar s'avond nog relatief warm is, en ik twijfel om hem dan begin november te scheren zodat ik meer controle heb over de dekens, en ben ik zeker dat hij toch iets vacht terug heeft tegen dat de dagen weer op en af gaan.

Ik scheer zowel voor gebruik (wat nu wat minder is) maar ook voor handigheid (en ja ik weet dat hier mensen niet achter staan, maar voor mij is dat gewoon fijn) ik heb de nodige dekens en ook hij lijkt er vrolijker door te zijn