[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:58

SansaS schreef:
Dan is het dus gewoon niet goed gewassen altijd na vragen of ze wel bucas of horseware wash gebruiken en aan de lucht laten drogen.

Met niet wassen vervalt uiteindelijk ook je garantie aangezien merken aangeven je juist wassen moet omdat mest en urine de waterdichte laag aantast.

Dit dus. Wij hebben juist een aantal dekens kunnen weggooien omdat ze aangetast waren door de urine en alles omdat mijn moeder bang gemaakt was voor wassen door een stalgenoot. Die stalgenoot haar dekens gingen vele malen minder lang mee als die van de rest die wel liet wassen. En die dekens van ons dus ook vergeleken met wel wassen.

Dus niet alleen de binnenkant als je geen liners gebruikt, maar ook zeker de buitenkant heeft onderhoud en schoonmaak nodig. Het scheelt echt jaren :=

De 0 grams passen idd wel in wasmachines, ik had het over de dikkere outdoordekens. Dan moet je echt een grotere hebben als de standaard huis wasmachines

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:06

Daarom vind ik met liners werken wel fijn.
Dan past het in een gewone maat wasmachine.
En eventueel een dikke liner kan dan nog bij het tankstation, daar maakt de zeep wat minder bij uit

MyChoice

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:15

Hier liggen ze niet in mest en urine ivm 24/7 buitenstaan, dus dat probleem heb ik niet. Ik borstel mn dekens ook regelmatig af met een zachte borstel als ze op het paard liggen zodat het schoon blijft.
Ik ga voor dekens uit van 3 jaar meegaan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:21

En jij vindt 3 jaar meegaan goed? Ik vind dat echt te kort met de prijzen van die dekens. Zeker als ik minimaal 5 tot 6 jaar red en sommige zelfs 10 jaar met goed onderhoud en dus wassen jaarlijks.
Ik vind een afschrijving van 100 euro per jaar echt te gek en je mag verwachten dat zo'n aankoop langer meegaat juridisch gezien. Maar ja, dan hoor je je wel te houden aan hun voorschriften qua onderhoud.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:26

Ja, dat deed ik ook altijd. Maar de laatste 2 x bij verschillende wasserijen dekens verpest. Dus ik durf het gewoon niet meer. Ik vind 3 jaar voor een deken die 24/7 weer en wind door moet staan wel ok eigenlijk. Ik gebruik ze enkel in juni, juli en augustus niet. De rest van de maanden zitten vaak al dagen bij dat ik hem wel nodig heb. In de winter echt 24/7.

Mocht iemand een wasserij weten waar ze het niet verkloten........

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:41

Mijn oudste Amigo Bravo van Horseware gaat nu 7 jaar mee en is nog prima waterdicht.
Uiteraard wel wat slijtage en reparaties, maar niks geks.

Edit: daarbij moet ik zeggen dat hij niet elk jaar even veel er op heeft gelegen. Deels met 's nachts op stal, deels 24/7 buiten. Laatste jaren wel echt elke winter.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:21

Ik vind 3 jaar ook echt weinig!

Met goed wassen en drogen kunnen ze echt wel 5+ jaar meegaan.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:22

Ik heb op onze vorige paarden onze Rambo’s een jaar of 5/6 gebruikt en daarna zijn ze naar een kennisje gegaan en die gebruikt ze nu ook alweer een jaar of 2.
En ik heb ze elk jaar laten wassen.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:29

Maar waar laten jullie ze wassen dat het wel goed gaat?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:31

Ik heb altijd alles bij Limpia laten wassen maar die stoppen ermee omdat het voor hun niet meer rendabel was. Enorm balen, geen idee waar ik nu heen moet…

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:09

MyChoice schreef:

Dekenwasserij Reeuwijk heb ik de beste ervaringen mee.
Met Midden Nederland ook wel, maar daar heb ik m'n dekens wel altijd nog na-ingespoten.
Hebben ook inzamelpunten, maar ik weet niet waar je woont. Je kan het ook naar ze opsturen, maar gewicht van dekens is niet goedkoop qua post.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:10

Als er mest of urine op mijn dekens zou zitten dan zou ik ze ook zeker wassen. Maar met 24/7 buiten heb je dat echt niet zo snel. Ik gebruik trouwens erg veel dekens. Zou mijn paard het grootste deel van de winter met dezelfde deken staan dan is het ook weer anders.

Mijn dekens blijven trouwens jaren goed. Als ik ze vervang dan is het omdat er een scheur in is gekomen bijvoorbeeld. Nooit gehad dat ze niet meer waterdicht zijn.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:48

Ik wil mijn dekens ook graag wassen maar durf het na een slechte ervaring ook niet meer.
Dus als iemand top ervaringen heeft in noord Brabant hoor ik het graag…

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:53

manzano schreef:
MyChoice schreef:

Dekenwasserij Reeuwijk heb ik de beste ervaringen mee.
Met Midden Nederland ook wel, maar daar heb ik m'n dekens wel altijd nog na-ingespoten.
Hebben ook inzamelpunten, maar ik weet niet waar je woont. Je kan het ook naar ze opsturen, maar gewicht van dekens is niet goedkoop qua post.

Wij ook reeuwijk en een ander in die omgeving maar moet ik even de naam van zoeken. Beide kwamen ze ook ophalen en terug brengen bij ons. Konden reparaties doen en waren heel fijn

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:00

Ach al mijn dekens zijn nog waterdicht, zelfs mijn amigo hero van 5 jaar oud.
Ik spuit ze alleen af als ze echt goor zijn, aan de binnenkant wel eens een doekje gehaald maar het valt enorm mee hoe vies dat wordt. Het is wel een 24/7 buiten paard dat alleen op schoon zand slaapt, absoluut nooit binnen of op een hoop stront. Scheelt toch denk ik. Ik wissel ook regelmatig dekens af en hang de andere dan uit

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:27

Volgens mij laat ik het wassen bij Just Clean ofzoiets. Althans ik lever ze in bij de plaatselijke ruitersportzaak en ze komen gewassen daar weer terug :D !

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:45

ApplePapple schreef:
Ik wil mijn dekens ook graag wassen maar durf het na een slechte ervaring ook niet meer.
Dus als iemand top ervaringen heeft in noord Brabant hoor ik het graag…

Ik breng ze altijd naar Roekes in Weert. Zij heeft een wasserette aan huis (boerderij) en je krijgt ze helemaal top terug. Helemaal waterdicht en als er iets aan is herstelt ze het ook. Erg tevreden over.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 6 min geleden

Mag ik jullie om advies vragen?

Na jaren IJslanders (die geen deken nodig hadden) heb ik nu een wat oudere KWPN. Hij lijkt een prima vacht aan te maken maar omdat hij altijd schraal wordt in de winter, wil ik toch graag een deken op. Bij de vorige eigenaresse had hij ook in de winter dekens op.

Maar wat een keuze tegenwoordig :wow: Ik had op een andere KWPN vroeger een Bucas, maar deze heeft een behoorlijke schoft en ik vrees dat dat gaat schuren:

Afbeelding

Ik lees over dekens met schoftkussens, zijn die echt beter?

Aan wat voor merken zou ik kunnen denken?
En wat is het verstandigste als basisdeken, 0 of 50g? Hij staat overdag 8-10u op de wei, 's nachts in een stal met buitenluik dat altijd open is

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 3 min geleden

Mijn oude kwpn merrie had een beetje een vergelijkbare bouw en bij haar lag rhino erg mooi