Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amiigo

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 11:19

Vannacht een fleecedekentje op gehad, omdag hij erg zweette van de les en het op stal niet echt warm is...
Nu staat hij met een regendekentje lekker buiten :) Als het straks onder de 10 graden komt, gaat de 150 grams erop en onder de 5 de hals eraan.
Wanneer ik ga scheren weet ik nog niet.. iig een week voor de selecties, hij heeft nu nog niet zo;n dikke vacht gelukkig :)
Die van mij staat trouwens van 8 tot half 7/7u buiten, straks in de winter blijft hij de dekens die hij overdag opheeft snachts ook op houden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 11:27

Je hebt de hele nacht dat fleecedeken op gehad nadat hij gezweet had? Dat zou ik voortaan niet meer doen :n
Deken wordt vochtig van het zweet en dat deken op houden is niet fijn voor je paard..

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 11:28

Geryon schreef:
Je hebt de hele nacht dat fleecedeken op gehad nadat hij gezweet had? Dat zou ik voortaan niet meer doen :n
Deken wordt vochtig van het zweet en dat deken op houden is niet fijn voor je paard..

Ik had eerst een andere deken erop gelegd totdat hij droog was en daarna eentje met buiksingels etc ;)

Donatello86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 15:03

Mijn fries staat helaas nog met zn RSIH (rot muggen nog steeds) , maar als ze regen opgegeven leg ik er een ongevoerde regendeken overheen.. Ik vind het met dit weer te koud om zn RSIH nat te laten regenen , het duurt nu tenslotte langer dat de deken is opgedroogd dan wanneer het warm is. ( ze staan nu nog 24/7 buiten )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:32

Ik heb bij de mijne gisteren de ongevoerde toch maar omgeruild voor de fleecegevoerde, hij voelde er prima onder vanmiddag. :)

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:44

Ik heb nu 100 gram regendeken op die houdt ze ook op stal op staleigenaar wil geen geklooi met dekens en ik redt het voor m'n werk niet om te wisselen

malissapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:08

die van mij heeft lekker al een 200 gram op, wil hem dit jaar niet scheren, zonder hele zware verdoving is het onmogelijk! hij slaat je dood. dus dan maar een x zo proberen....

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:39

ik heb nu een ongevoerde regendeken en een hals op. Mijn pony maakt erg snel met kouder weer (het is nu al ontzettend fris) een vachtje aan. Maar omdat ze vollop getraind wordt en wedstrijden rijd wil ik deze winter wat minder vacht. Wil namelijk niet scheren eigenlijk.
Pony voelt er helemaal niet warm onder dus geen reden om het niet te doen. En ze staan nu nog snachts buiten en dat kan behoorlijk koud worden al.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 00:27

Ik twijfel heel erg. Heb ze nu onder een regendeken met fleece staan. Maar ik wil ze liever niet scheren dit jaar. Dus ik twijfel of ik over zal gaan op een onderdekentje (150 a 200 grams) met regendekentje erop of nog even wachten..

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 00:32

Mn merrie is blij met haar 100gr hoor! Voorlopig hou ik het ook nog even zo. 200gr gaat er pas op zodra het overdag ook onder de 10 graden komt.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 00:34

Ik heb mijn pony vanmiddag geschoren en staat nu onder een 150grams deken zonder nek. :j
Staan sinds vandaag weer snachts op stal. Andere pony's worden volgende maand geschoren denk ik.

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 00:41

Onze paarden gaan al rennen als ze de dekens zien! we moeten ze dus echt even vastzetten om de deken op te doen. Ze willen t dus zelf echt niet, niets lekkerder dan in je blootje.

Maar we doen t wel want ik heb geen zin in dikke vacht, daar wordt de forester niet knapper van en lastig met rijden. de natte pony afterwards bedoel ik dus ;-) Maar tja, of t nu zo paardvriendelijk is?? Ik denk dat we het voornamelijk voor onszelf doen, toch?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 00:48

Hier nog steeds 24/7 zonder deken buiten.. Straks als ze op stal komen pas een keer scheren denk ik..

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 00:54

PLK schreef:
Onze paarden gaan al rennen als ze de dekens zien! we moeten ze dus echt even vastzetten om de deken op te doen. Ze willen t dus zelf echt niet, niets lekkerder dan in je blootje.

Maar we doen t wel want ik heb geen zin in dikke vacht, daar wordt de forester niet knapper van en lastig met rijden. de natte pony afterwards bedoel ik dus ;-) Maar tja, of t nu zo paardvriendelijk is?? Ik denk dat we het voornamelijk voor onszelf doen, toch?

Nou met regen en kou maak ik mijn merrie toch echt wel blij met een dekentje hoor!

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 07:50

Het maakt ook verschil wat voor dekens je op hebt. Sinds ik Rambo's gebruik heb ik nooit meer chagrijnige dieren met dekens op doen. Gewoon omdat die zoveel beter liggen. :j

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 08:34

Pantykous schreef:
Het maakt ook verschil wat voor dekens je op hebt. Sinds ik Rambo's gebruik heb ik nooit meer chagrijnige dieren met dekens op doen. Gewoon omdat die zoveel beter liggen. :j

precies, hier het zelfde sinds ik horseware dekens gebruik

hier nog ongevoerde regendeken met hals, heeft nog niet echt een wintervacht.
ze word wel geschoren dit jaar

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 08:38

K heb ze sinds gister onder een 200 grams deken staan, ik wil niet scheren dus wil ze zo kort mogelijk in het haar houden. Tis hier gister overigens niet boven de 13 graden geweest..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 08:38

Pantykous schreef:

Die liggen alleen niet zo lekker in mijn portemonee :D

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 08:40

roxiie schreef:
K heb ze sinds gister onder een 200 grams deken staan, ik wil niet scheren dus wil ze zo kort mogelijk in het haar houden. Tis hier gister overigens niet boven de 13 graden geweest..

In sommige plekken van nederland is het idd al best koud, zeker in combinatie met regen en/ of wind.
Maar hier is het overdag tussen de 15 en de 19 graden, dus hier nog niks.
Vaak midden of eind oktober krijgt die van mij meestal pas een deken op.
Maar goed ik kijk naar haar hoe zij zich voelt.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 08:46

Tot gister wilde ik mn paard tot volgend weekend onder 0-gramregendeken houden omdat ik dan zou gaan scheren en dan ook pas 200-gram op wilde doen.
Paardmans stond echter gister met het haar omhoog en was enorm stijf met longeren.

Staat nu dus met 200 gram blij te zijn...

Dan maar 300 gram op na t scheren, t is niet anders.
-O-

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 08:54

Ik heb een zomerdekentje ( katoen) met daarover een regendeken op.

paard had eindelijk zn haar plat en neit overend, dus hij vind het wel lekker zo!

indriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 09:00

Mijn paarden staan alleen binnen op stal op te voeren en rijden.Overdag gaan de dekens af en na het voeren s avonds/s middags(16.00) gaan ze met deken de wei op.
Afgelopen nacht een paar keer gaan kijken naar mijn merrie die s middags koliek had.
Wat was het koud.De paarden waren ook alle kanten op aan het rennen.De veulens maken al een dikke vacht hier.
Zou een 0 grams regendeken voldoende zijn s nachts?Hier in limburgs was het gisteren overdag 20 graden.Heel mooi zonnig weer.
Is zo raar om al ee dikkere deken op te doen.

Ik ben benieuwd naar de temperaturen bij de dekens.
ze zeggen dat 15 graden ideaal is voor het paard.Beneden de 10 een dunne deken op.
Maar met welk temp. een 200 grams op.En welk een 300 of 400 op???
Wanneer zetten jullie ze onder 2 dekens???

Onze paarden staan wel zoveel mogelijk buiten.In de echte winter(-5 of kouder) blijven ze s nachts binnen.
Als het overdag -10 is gaan ze toch een paar uurtjes naar buiten....
Rij ze gewoon,dus wil ze dun is het haar houden(ook al is dat soms moeilijk met weidegang)
Scheren doe ik de laatste jaar niet.Dit jaar wil ik dat ook niet....

Iemand advies??

Angeline1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 09:12

Die van mij heeft sinds gister een 100 gram deken opgekregen. HIj begon toch iets een vacht aan te maken en dat wil ik voorkomen dus de 100 gram deken opgedaan. Ik kijk het elke dag aan zolang hij het niet warm heeft blijft deze deken lekker op.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 09:27

jesito schreef:
roxiie schreef:

In sommige plekken van nederland is het idd al best koud, zeker in combinatie met regen en/ of wind.
Maar hier is het overdag tussen de 15 en de 19 graden, dus hier nog niks.
Vaak midden of eind oktober krijgt die van mij meestal pas een deken op.
Maar goed ik kijk naar haar hoe zij zich voelt.

Ja indd de verschillen zijn best groot,
Ik woon zelf in het noordelijkste puntje van Friesland, bijna in de waddenzee :p
T wat hier zondag 15/16 graden en ontzettend guur weer. Wij die zondag naar kennissen in Valkenburg gereden, zitten ze daar verdorie in kortebroek en tshirtje (was 23 graden en zon) bij t wielrennen te kijken. Ze hadden nog tegen ons gezegd dat we een korte broek mee moesten nemen, maar we dachten dat het gek aanstekerij was :P

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 09:30

Poeh wat hebben sommigen al dikke deken op liggen! :=
Mijne staat nog steeds zonder deken buiten, misschien vandaag of van t weekend een 0 grams regendeken erop.