Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Luf_Midnight

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 22:17

hier allemaal onder 1oograms behalve de shet die onder 0 grams.
straks shet en zwartje scheren dan gaan ze naar 300 grams.
als het echt vriest heb ik
de shet 300 grams buitendeken met 200 grams staldeken en fleecedeken
zwartje 100 grams regendeken 300 grams liner 300 grams staldeken en 200 grams buiten deken boven op.
schimmel 100 grams regendeken 300 grams liner 400 grams staldeken
bruine 100 grams regendeken 300grams liner en 2 200 grams staldekens.

en ja de hoeveelheid is echt nodig staan hele dag buiten op de open vlakte en dat op texel daar waait het echt hard, anders hebben ze het enorm koud!

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 22:23

Een vraag voor de mensen waarvan hun paarden 's nachts op stal staan en overdag buiten: Hoe doen jullie dat dadelijk als het kouder wordt - aparte outdoor dekens en staldekens of gewoon in de nacht op stal de outdoor deken ophouden? Is dit zweterig of te warm op stal? Mijn paard staat in een dicht stalgebouw, dat wel van beton is en ik denk dat het behoorlijk koud gaat worden.

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 22:24

ik hou alles op wat ie buiten ook op heeft.

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 22:28

Bij mij staat alles nog deken loos. Wil van het weekend even kijken voor nieuwe 0 - grams regendekens.

Maar wil graag even jullie advies/ervaringen.
Ik heb altijd een amigo regendeken gehad. Heel fijn deken, maar zijn van die verschrikkelijk dekens, waar ze zo snel onder gaan zweten. (Door die gladde nylon voering)

Bij een regendeken met fleecevoering, gaan ze daaronder minder zweten?
Ik heb 1 paard wat soms nog onrustig kan zijn op stal (rondjes lopen), en die zweette zich altijd kapot onder dat amigo deken.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 23:05

Polderpaard schreef:
Een vraag voor de mensen waarvan hun paarden 's nachts op stal staan en overdag buiten: Hoe doen jullie dat dadelijk als het kouder wordt - aparte outdoor dekens en staldekens of gewoon in de nacht op stal de outdoor deken ophouden? Is dit zweterig of te warm op stal? Mijn paard staat in een dicht stalgebouw, dat wel van beton is en ik denk dat het behoorlijk koud gaat worden.

Mijne paarden hebben ook op stal gewoon de waterdichte dekens op, maar dan iets dunner dan je zou gebruiken voor paarden die buiten blijven. Nu een ongevoerde regendeken op op stal.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 23:07

rooslover schreef:
Bij mij staat alles nog deken loos. Wil van het weekend even kijken voor nieuwe 0 - grams regendekens.

Ik heb altijd een amigo regendeken gehad. Heel fijn deken, maar zijn van die verschrikkelijk dekens, waar ze zo snel onder gaan zweten. (Door die gladde nylon voering)

Ik heb 1 paard wat soms nog onrustig kan zijn op stal (rondjes lopen), en die zweette zich altijd kapot onder dat amigo deken.

Dan zou ik kiezen voor katoengevoerde regendeken. Fleecegevoerd kan ook, maar is een stuk warmer. Ik heb beide, en onder beide zweten ze niet maar ik doe dan ook niet te snel de warme uitvoering op, nu dus nog geen fleecegevoerde deken maar de katoengevoerde regendeken.

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 23:11

simodi schreef:
Polderpaard schreef:

Mijne paarden hebben ook op stal gewoon de waterdichte dekens op, maar dan iets dunner dan je zou gebruiken voor paarden die buiten blijven. Nu een ongevoerde regendeken op op stal.

Bedankt! Dat lijkt me inderdaad een logische aanpak ;)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 08:18

rooslover schreef:

Dan is het een teken dat je paard het simpelweg te warm heeft onder de deken en hoeft die geen deken op :D
Ik heb ook regendekens met gladde voering en geen last van zweten omdat ik veel later begin met dekens.
Onder een regendeken met fleecevoering zweet je paard ook alleen fleece zorgt ervoor dat het sneller afgevoerd word.

visje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 08:26

Die van mij staat sinds dindag onder een 0 grams regen deken.
Ik laat deze nu gewoon de hele dag op. Bij droog weer staat hij 's ochtends in het land en vanaf 12:30 in stal met 0 grams regen deken op.
Zodra het ook kouder over dag wordt gaat de 200 gr. op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 08:27

Paarden gaan niet zweten door een bepaalde voering van de deken, maar door warmte. Waarschijnlijk is dat bij een ongevoerd deken veel beter te zien aangezien het vocht tegen de voering aan gaat plakken. Fleece neemt het op waardoor het lijkt alsof het beter is. Paarden zweten door warmte, dan zou het paard het dus te warm hebben onder de ongevoerde deken en niet nodig hebben. :)

S'avonds op stal staat mijn paard met dezelfde deken op als buiten. De stal is niet heel warm, en s'avonds wordt het meestal nog kouder. Plus dat de paarden buiten zichzelf nog wel wat warm kunnen lopen. En eerlijk is eerlijk, zoveel wandelmogelijkheid is er niet in stal. Als ze een dekentje om krijgen speciaal voor de regen, dan gaat die op stal lekker af natuurlijk. Regen hebben we niet op stal. :D

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 08:33

Paarden kunnen wel degelijk last hebben van bepaalde dekenmaterialen ;)
Voorop gesteld omdat ze helemaal niet bedoeld zijn om een deken op te hebben..

Jijzelf, of laat ik liever over mezelf spreken, zweet met een bepaalde stof ook meer als met een ander.
En dan komt omdat de ene stof ademend is en de andere niet.

Tuurlijk klopt het dat ze gaan zweten als ze het warm hebben en dan dus de deken eigenlijk nog niet op hoeven..maar soort materiaal werkt daar zeker aan mee!

Ik voeg nog even toe;

De mijne staat overdag nog buiten, 10:30 / 17:00 en daarbuiten om op stal.
Nog geen deken op vind het overdag te warm, wil dat gaan doen als het snachts zakt naar de 3 a 4 graden.
Dan gaat er een ongevoerde 0 grams regendeken op welke ze ook gewoon op stal op houdt.
( vrij open stal dus temparatuur zal daar niet meer als 5 graden verschillen met buiten )

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 08:38

Polderpaard schreef:

De paarden die bij ons overdag naar buiten gaan hebben standaard outdoor dekens op, in principe blijven ze op tenzij ze nat geregent zijn dan wisselen we de outdoor deken door een andere gelijkbaar aantal grams deken.
Paarden staan hier in hele degelijke duitse stallen (muren van zo'n minimaal 40cm dik en dik in het stro)
Zodra het echt koud word houd je de kou niet buiten ook niet in goed geisoleerde stallen, als de kou eenmaal binnen in stal is is het erg koud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 08:41

Lovebailyes; daar heb je gelijk in. Misschien heb ik het niet helemaal neergezet zoals ik bedoelde. Immers, bij de ene stof zou je het ook sneller zijn dan bij de andere stof. Inderdaad ook bij slecht ademende dekens. Maar de hoofdoorzaak van zweten is warmte, de ene deken zal het beter laten zien of verergeren dan de andere.

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 08:49

juist...ik moet zelf echt niet iets van zijden dragen of wol zonder er een shirtje onder te doen, katoen en lycra en dergelijke gaat gewoon goed :)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 09:02

Mijne staan overdag met een 0 grams regendeken op(tenzij het echt zonnige dag is) en s'nachts op stal zonder deken.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 09:33

Ik had mijn merrie altijd outdoor dekens op, ook op stal, nooit een probleem mee gehad. :n Ik heb gisteren de 3-jarige z'n 100grams Rambo opgegooid, ik zag 'm gewoon afvallen met dit weer. Die houd hij 's nachts op stal gewoon op. Overdag staat hij buiten.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 10:00

Mijne staat nog steeds dekenloos :j
Ik liep net buiten met de honden in mijn zomerjas en had het niet koud. Als ik mijn paard nu zijn regendeken om zou doen, er van uit gaande dat hij veel rent (zoals hij altijd doet in de wei :)) ), gaat hij het echt te warm krijgen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 10:05

Ik snap niet hoe het kan dat m'n kind het toch koud heeft dat hij zo afvalt, hij heeft 3 jaar in de bergen gelopen! Maar ja, is niet anders.

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 10:10

Ga vnv denk ik ongevoerde regendeken op doen..
Dat cadeautje van goedkopepaardendekens was idd een notitieblokje :')

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 10:13

Hier nu 100 gr vannacht op, en verder ongevoerde.
Vind 100 gr toch teveel nu overdag.
Als het overdag onder de 15 komt,of veel regen met wind, gaat de 100 gr op

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 10:22

de een staat bij mij momenteel met een 0grams regendeken en een fleecje eronder en de ander met een 50 grams regendeken, binnenkort even 2 150 grams dekens kopen en wanneer de grades dalen komen die erop... wanneer het nog kouderword, gaat bij de een een 200 grams op, en bij de ander een 50 grams eroverheen....

vorige winter stond de een al te bibberen in zn stal, en aangezien ze beide totaal geen vacht aanmaken en tog koud hebben gaan ze van de winter in de dekens.

ik ben benieuwd hoe hun vachtje het nu gaat doen, omdat ze nu ook langzaam aan beginnen aan de longe en de 1 het al super op pakt.

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 10:33

Die van mij staat nu met een 50 gram deken op :) Vond het toch echt koud, en ze had het lekker warm onder de deken :)

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 10:38

De mijne staat 24/7 buiten en heeft een fleece gevoerde deken op. De deken houd ze dag en nacht op.
Het is in Friesland niet zo warm als in het zuiden. Ik wil niet in de winter eindigen met 500gram dus voor dat ze nog een andere deken krijgt moet het overdag zeken onder de 10 graden wezen.
Ik denk dat ik dan aanvul met een echt wollen deken.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 10:39

Ik heb de mijne vanochtend een deken op gedaan. Gewoon een outdoordeken van geloof ik 100 of 200 gram. Die gaat hij vanaf nu ophouden, overdags en snachts. Behalve als het ineens warm wordt dan.
Hij is nu al een beertje aan het worden!

Die van mij staat overdags buiten en snachts binnen, maar blijft gewoon dezelfde deken ophouden hoor. Heb allemaal outdoordekens.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 10:47

Pantykous schreef:
Ik snap niet hoe het kan dat m'n kind het toch koud heeft dat hij zo afvalt, hij heeft 3 jaar in de bergen gelopen! Maar ja, is niet anders.

Die van mij heeft daar ook snel last van hoor! Daarom ook gisteren de 100gr op gedaan.