[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 00:44

Hallo iedereen,

Ik heb net mijn eerste pony gekocht - en mag dus alles nieuw kopen :D

Mag ik jullie mening hebben of dit voldoende/teveel is? Dit gaat puur over haar stal en regendekens, uiteraard koop ik ook nog zweetdekends enz. Het is een connemara merrie en ze is nu helemaal geschoren. Ik zal haar blijven scheren, maar misschien niet helemaal. Overdag staat ze buiten, snachts binnen.

Regendeken: Horseware Rambo deken met nekstuk - 100gram
Staldeken: Amigo Insulator Lite 100g
Horseware liners van 100,200,300 en 400 grams.
*Ik kan dus tot 500 grams gaan

Komt uit op zo een 530 euro.....heb ik graag voor over, maar hebben jullie ook zoveel uitgeven aan jullie denkens?

Ik hoor graag jullie meningen

Caroline52

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 00:58

Aller eerst gefeliciteerd!
Als je met liners gaat werken zou ik zelf een hele sterke 0 gr deken nemen en dan een simpelere 0gr waar ook liners onder kunnen net als de andere zodat als de ene deken doorweekt is je ene reserve hebt en voor de rest liners om de 100 gram

Maar ik ben geen liner mens dus weet niet of dit briljant of heel dom is :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 01:02

Ik zou voor een 0 grams rambo gaan dan, los nekstuk
En dan gewoon beginnen met een 200 grams en 400 grams liner, je kan ze ook nog 2e hands scoren, is hele handige FB groep die alles aanbied van horseware :).

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 01:38

Ik zou beginnen met 1 deken om te kijken of ze de dekens wel past...

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 09:09

Ik ga mee met Veulen84. Ik zou eerst even kijken wat qua pasvorm goed past (al weet je dat wellicht al via de vorige eigenaar?). Het linersysteem is prachtig, maar werkt helaas ook niet voor elk paard. Bij mijn paard bijvoorbeeld bleef de buitendeken perfect liggen, maar gingen de liners toch schuiven met schuurplekken tot gevolg. Ik heb nu dus toch maar weer drie dekens in verschillende diktes gekocht en ga mijn liners weer verkopen.

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 09:56

Ik vind decathlon ook altijd verrassend goed niet zo goed als horseware natuurlijk maar wel degelijk genoeg. Wat je ook kan doen is een bucas ligt medium en heavy kopen dan heb je 3 dekens ze claimen narmelijk dat het voor heel veel temeratuuren dan 1 deken genoeg is en ze zijn heel erg sterk daarbij is er nu korting bij bvb ej op bucas

Linda1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 10:35

Als je met liners wilt werken zou ik een 0 grams buitendeken kopen van rambo met de volgende liners:
- Fleece, 100 gram, 200 gram, 300 gram.

Je kan de 'buiten' deken op stal op laten liggen, Mocht je toch graag een staldeken willen hebben zou ik kijken naar een staldeken waar dezelfde liners in passen. Dan hoef je geen dubbele liners te kopen en deze alleen elke keer omwisselen.

Voor een hals zou ik gaan voor een losse hals. Van Rambo kan je deze in 0 grams en een x-aantal grams halen.

Voor volgende winter zou ik even nagaan of je je pony wel helemaal wilt scheren. Ik weet niet of je in de bak buiten of binnen gaat rijden, in verband met de overgang in temperatuur en weersomstandigheden. Dan zou een overgang van 500 gram naar niks erg groot zijn tijdens de warming up en cooling down van je paard. Een waterdichte (winddicht tegenhoudend, maar wel ademend uitrijdeken is vanuit mijn ervaring een deken die niet gemist kan worden.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 10:58

Caroline52 schreef:
Maar niemand heeft dus ervaring met theromaster van kramer?

Geen ervaring maar klinkt wel interessant!

Dekbed heb ik ooit ook gebruikt. Voor tijdelijk kan het maar het ging wel schuiven.
Ik gebruikte een tweepersoons

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 11:03

Caroline52 schreef:
Maar niemand heeft dus ervaring met theromaster van kramer?

Ik ook niet. Maar ik vind ze nog best prijzig om te proberen. dan kies ik zelf liever een ander merk, waarvan ik wel zeker weet dat t goed waterdicht is. Wearherbeeta bijvoorbeeld. En Pro Rider geb ik ook. Die is in 300 gr. Vind ik ook een hele fijne.

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 11:42

woepsie90 schreef:
hele vieze QHP = boven
Weatherbeeta = onder

Zit stuk krapper om z'n nek dus
[ [url=m/A2B77J.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ohw ja deze past echt niet mooi. Sluit wel heel hoog..

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 14:42

Dank jullie allemaal voor de tips!

En refelcterend uitrijdeken komt er uiteraard ook bij. Ik dacht aan die van EJ.

De pony staat nog in ierland bij een vriendin (zij verkoop enkel connemara's) Dus ik hoop dat ze me kan vertellen welke maat gaat passen. Ik heb de horseware dekens al vaak gezien op connemara's in Ierland - dus dat moet lukken. Hoe dan ook heb ik een warm deken nodig voor als ze van de vrachtwagen stapt in Februari.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 15:03

Hoi! Ik moet een nieuwe winterdeken voor mijn paard hebben. Nu wil ik heel graag iets van Horseware omdat ik nu een 200 grams Amigo heb en die past hem ontzettend mooi, alleen twijfel ik heel erg.
Ik zag namelijk dat liner systeem en dat klinkt wel ideaal, maar nu is het wel zo dat hij redelijk snel schuurplekken krijgt dus ik ben een beetje bang dat hij dat met die liners ook snel krijgt doordat het wellicht toch iets schuift, iemand ervaringen met schuurplekken door liners? En als ik alleen een dikke deken erbij koop twijfel ik weer welke, omdat het dus de keuze is tussen 250 en 350/400, want 300 is er niet. Ik vind het redelijk nutteloos om 250 te koop als ik 200 al heb, want dat is zo'n klein verschil. Maar 350 of 400 is gelijk weer zoveel warmer..

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 16:07

FatCat schreef:
Dank jullie allemaal voor de tips!

En refelcterend uitrijdeken komt er uiteraard ook bij. Ik dacht aan die van EJ.

De pony staat nog in ierland bij een vriendin (zij verkoop enkel connemara's) Dus ik hoop dat ze me kan vertellen welke maat gaat passen. Ik heb de horseware dekens al vaak gezien op connemara's in Ierland - dus dat moet lukken. Hoe dan ook heb ik een warm deken nodig voor als ze van de vrachtwagen stapt in Februari.

Vraag gewoon welke deken ze daar op heeft. Het is niet dat omdat veel andere connemara's ze passen, ze haar ook moeten passen.

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 17:13

mariekerocky schreef:
Hoi! Ik moet een nieuwe winterdeken voor mijn paard hebben. Nu wil ik heel graag iets van Horseware omdat ik nu een 200 grams Amigo heb en die past hem ontzettend mooi, alleen twijfel ik heel erg.
Ik zag namelijk dat liner systeem en dat klinkt wel ideaal, maar nu is het wel zo dat hij redelijk snel schuurplekken krijgt dus ik ben een beetje bang dat hij dat met die liners ook snel krijgt doordat het wellicht toch iets schuift, iemand ervaringen met schuurplekken door liners? En als ik alleen een dikke deken erbij koop twijfel ik weer welke, omdat het dus de keuze is tussen 250 en 350/400, want 300 is er niet. Ik vind het redelijk nutteloos om 250 te koop als ik 200 al heb, want dat is zo'n klein verschil. Maar 350 of 400 is gelijk weer zoveel warmer..

Mijn paard kreeg van allerlei diverse merken schuurplekken op der schouders. Nu heb ik sinds 4 jaar een Rambo Supreme lite (0 gram) met alle diktes liners( 100, 200, 300 en 400 gram) en heb nooit meer last van schuurplekken gehad!
De liners zitten aan de voorkant en achterkant aan de deken vast, dus de liners gaan niet schuiven, en ideaal vind ik ook dat je ze tussendoor kan wassen.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 21:40

Wat is een fijne fleece uitrijdeken? Welke niet te dun is en voorkeur met uitsparing bij het been.

Heb een hele fijne van equitheme gekocht maar past niet om mijn zadel? Moet dus een grote uitsparing hebben. Liefst ook niet te duur aangezien ik m maar af en toe zal gebruiken..

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 00:28

Gewoon die van het huismerk van de Epplejeck :D weet niet of je die te dun vind overigens.Afbeelding

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 01:17

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 09:42

Die van de ej ziet er wel groter uit! Hoe 'dun' is deze?

Doe van br weer kleiner? Of is dat zichtsbedrog op de foto? Qua dikte is die wel goed

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 09:59

Afbeelding
Zo ligt de BR op mijn paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 10:16

Ik heb er eentje van br jos lansink vollectie.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 10:52

Tja tis gewoon een fleecedeken die je bijvoorbeeld ook op de bank hebt.. ik rij normaliter altijd in de buitenbak en dan gooi ik hem erop (geschoren paard) zodat die kou geen kans krijgt om op z'n nieren te slaan. Maar echt super warm krijgt ie het er niet van. Maar voor het geld dat ie kost kan je het proberen haha.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 11:25

Hier eentje van Divoza eigen merk. Dun dekentje maar het houd de echte kou/wind wel een beetje tegen. Ze is niet geschoren, maar gisteren hebben we een rustig buiten ritje gemaakt.. ik vind een 400 gram deken op, en dan met helemaal niks op naar buiten gaan nu toch wel fris voor ze!Afbeelding

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 12:40

Het is enkel voor buiten rijden dus als die vrij dun is zal die snel opwaaien. Bedoeling is dat ik de deken opknoop tijdens draven etc en losknoop met stappen omdat ze te snel afkoelt.

Weet iemand hoe harry's horse valt? Is dat gat vrij groot?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 13:07

Je kan een deken er gewoon oplaten hoor buiten.. Ik heb zelf de amigo die is wel waterdicht maar super fijn!waait niet op en past mooi.

Ik heb zondag een flinke rit gemaakt en laat de deken dan gewoon in draf en galop op. Wil prima en wordt niet te warm.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 16:48

Yvank_ schreef:
Je kan een deken er gewoon oplaten hoor buiten.. Ik heb zelf de amigo die is wel waterdicht maar super fijn!waait niet op en past mooi.

Ik heb zondag een flinke rit gemaakt en laat de deken dan gewoon in draf en galop op. Wil prima en wordt niet te warm.

Die van mij zweet erg zodra ze gaat draven. ze krijgt t met deken dan veel te warm. We draven waar we kunnen en vaak stappen we maar erg weinig. Maar als we stappen krijgt ze t wel te koud doordat ze zo zweet.