[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

asjemenou

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 22:10

Ik heb ook een vraagje.
Ik scheer mijn paarden al jaren met de easculap favorita II.
Alleen heb ik altijd strepen. Ik dacht, dat komt omdat ik het gewoon niet beter kan, maar na het een keer met een scheermachine van iemand anders geprobeerd te hebben had ik helemaal geen strepen.

Hoe weet ik of dit aan de machine ligt, of aan de messen?
Messen worden elke jaar geslepen (ik scheer niet zo heel vaak en maar 1 paard), ik kan ook nergens vinden hoe vaak je messen kunt laten slijpen voordat je een keer nieuwe moet kopen.
En ik blijf het ook lastig vinden hoe strak ik het mes aan moet draaien.

Ik vindt het geen probleem om nieuwe messen te kopen, maar als ik dan alsnog altijd strepen heb, dan had ik dat geld liever geïnvesteerd in een nieuw scheermachine.

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 23:36

asjemenou schreef:
Ik heb ook een vraagje.
Ik scheer mijn paarden al jaren met de easculap favorita II.
Alleen heb ik altijd strepen. Ik dacht, dat komt omdat ik het gewoon niet beter kan, maar na het een keer met een scheermachine van iemand anders geprobeerd te hebben had ik helemaal geen strepen.

Hoe weet ik of dit aan de machine ligt, of aan de messen?
Messen worden elke jaar geslepen (ik scheer niet zo heel vaak en maar 1 paard), ik kan ook nergens vinden hoe vaak je messen kunt laten slijpen voordat je een keer nieuwe moet kopen.
En ik blijf het ook lastig vinden hoe strak ik het mes aan moet draaien.

Ik vindt het geen probleem om nieuwe messen te kopen, maar als ik dan alsnog altijd strepen heb, dan had ik dat geld liever geïnvesteerd in een nieuw scheermachine.

Is de kop vh apparaat niet versleten? Dan tikt het de messen niet ver genoeg heen en weer en blijven er strepen met haar staan.

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 23:37

Kommer Biopharm in Heiloo is echt top.
Ik krijg mijn messen altijd keurig retour.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 07:00

Hartje schreef:
Is de kop vh apparaat niet versleten? Dan tikt het de messen niet ver genoeg heen en weer en blijven er strepen met haar staan.

Dat zou kunnen, maar hoe kan ik dat zien?

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 16:35

asjemenou schreef:
Hartje schreef:

Dat zou kunnen, maar hoe kan ik dat zien?

Hangt van de machine af. Bij mijn Liscop kon ik zoen dat het geen rond palletje meer was maar dat het ovaal was gesleten.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 13:27

Ik heb hem maar gewoon weggebracht voor een onderhoudsbeurt.
Moet de beste man maar beoordelen of het mes geslepen moet worden, of een nieuw mes, of beter een nieuwe machine.