[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:03

Vraagje want ik begin aan mezelf te twijfelen.

Mijn chunky haflinger heeft altijd de Amigo bravo XL op.. 0 gram voor de liners..

Nu vroeg ik me af, kan 0 gram op een ongeschoren paard - goed in zijn vel - dik in zijn vacht kwaad?

Want ik geloofde altijd dat het best altijd 50 gram was omdat het ander echt koud zou aanvoelen..

Maar ik lees meer dat mensen 0 gram nemen..
Ik sta op het punt mijn deken te verkopen tot ik even stilstond en dacht.. vraag eerst even bokt :+

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:07

Mijn richtlijn blijft altijd:

Vacht checken op isolatie (nulmeting). Is de vacht warm als je je hand erop legt, dan isoleert ie niet optimaal. Vaak bij dunnere vachtjes en warmbloeden. Is de vacht koud maar tussen de haren warm, dan isoleert het wel goed. In dat geval weet je dat het onder een deken ook koel mag voelen, zolang de huid maar warm is.

Ik voel dus altijd als ik aankom onder de deken (bij de schouder vaak of bij de rug). Voelt het daar koel, maar tussen de haren op de huid warm, dan staat hij oke. Als het onder de deken koel voelt en tussen de haren ook, dan staat hij te koud. Als het onder de deken licht warm aanvoelt dan staat hij vaak op de grens van goed/net te warm. Meestal is dat nog oke, zeker als het bijvoorbeeld op het warmste van de dag is. Als het heel warm aanvoelt onder de deken dan staat hij echt te warm. Op basis van dit wissel ik zelf met 0g, 50g liner, 100g liner en heel incidenteel een 200g liner. Maar je voelt in principe vanzelf of je omhoog of omlaag moet en of je paard daar meer grammen bij nodig heeft. Bij dikke teddyberen is 0 grams soms langere tijd echt voldoende omdat de vacht droog blijft en goed isoleert. Anderen hebben het sneller koud en moeten meer grammen.

Isoleert de vacht niet een voel je standaard de lichaamstemperatuur er doorheen? Dan wil je die warmte ook onder de deken voelen. Als het dan koel aanvoelt staat je paard al te koud. En uiteraard als het veel warmer aanvoelt staat je paard te warm.

Klinkt misschien wat ingewikkeld, maar ik vind dit wel echt de beste manier om te testen en je leert je paard zo goed kennen en dan is het steeds gemakkelijker dekens te bepalen. :j

Oh en 0 grams dekens die je paard koud maken is een hardnekkige fabel. Zeker paarden met dikke vachten blijven er prima warm onder. Gewoon goed kijken en voelen.

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:12

Bedankt voor je uitgebreide info!

Amigo heeft geen 50 gr liner in de XL toch? Of heb ik iets gemist? :') Ik loop echt altijd achter de feiten aan. Want ik geloof dat de amigo bravo 50 gr outdoordeken ook pas recent is uitgebracht toch?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:17

Nee helaas niet, want dan wilde ik hem ook wel :j

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:31

ook even een vraagje. Zijn er dekens die lang genoeg zijn zodat het geen minirokje lijkt?

heb gister de 200 gram op gedaan en daar zie je beetje zijn buik nu. Na een aantal jaar toch wat bespiering aangekomen terwijl de lengte wel mooi past.

zo moeilijk om de juiste deken te vinden

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:52

Haf_Woezel schreef:

Amigo heeft geen 50 gr liner in de XL toch? Of heb ik iets gemist? :') Ik loop echt altijd achter de feiten aan. Want ik geloof dat de amigo bravo 50 gr outdoordeken ook pas recent is uitgebracht toch?

Nee alleen 100 en 200

Maar ik vind de 100 best wel heel dun..dus misschien toch een optie voor jou

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:09

kimmetje26 schreef:
ook even een vraagje. Zijn er dekens die lang genoeg zijn zodat het geen minirokje lijkt?

heb gister de 200 gram op gedaan en daar zie je beetje zijn buik nu. Na een aantal jaar toch wat bespiering aangekomen terwijl de lengte wel mooi past.

zo moeilijk om de juiste deken te vinden

Ik heb de Lemieux Arika voor mijn fjord en die komt tot haar voorknieën haha. Die deken heeft een extra lange voorkant en buikgedeelte.

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:25

Nibbit schreef:
Haf_Woezel schreef:

Nee alleen 100 en 200

Maar ik vind de 100 best wel heel dun..dus misschien toch een optie voor jou

Ja de 100 heb ik.
Mijn haf heeft in net geschoren toestand eigenlijk nooit meer op dan 250 gr. ik leg nu eerder een deken op voor hem droog / zuiver te houden voor als het bv in de ochtend regent en ik namiddag wat wil gaan doen

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:26

Afbeelding
Zo valt Amigo bravo XL - 6’0 op mijn
Haf van 1,56

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:32

Damelza schreef:
Vangen jullie dekens ook wat wind?

Heb de buiksingels nog wat korter proberen te maken maar die zitten al aan het eind

Nee, maar kan helpen om een wat korter bilkoord aan te maken zodat de deken wat dichter op het lijf blijft. Zal per paard/deken verschillen, maar merk bij sommige nieuwe dekens dat er een heel lang bilkoord aan hangt waardoor hij idd veel meer wind zou kunnen vangen als ze met de kont in de wind gaan staan. Ik wissel ze altijd om dan.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:53

manzano schreef:
Damelza schreef:
Vangen jullie dekens ook wat wind?

Heb de buiksingels nog wat korter proberen te maken maar die zitten al aan het eind

Nee, maar kan helpen om een wat korter bilkoord aan te maken zodat de deken wat dichter op het lijf blijft. Zal per paard/deken verschillen, maar merk bij sommige nieuwe dekens dat er een heel lang bilkoord aan hangt waardoor hij idd veel meer wind zou kunnen vangen als ze met de kont in de wind gaan staan. Ik wissel ze altijd om dan.

Een deel van de dekens van Horseware en Bucas zijn ook uitgerust met extra lus voor de staart aan de staartflap. Als ze met kont in de wind staan ligt de deken nog steeds heel stabiel door deze extra lus. Zit deze niet op je deken kun je die er zelf heel makkelijk aan naaien.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:01

Bagheera_206 schreef:
Een deel van de dekens van Horseware en Bucas zijn ook uitgerust met extra lus voor de staart aan de staartflap. Als ze met kont in de wind staan ligt de deken nog steeds heel stabiel door deze extra lus. Zit deze niet op je deken kun je die er zelf heel makkelijk aan naaien.

Die heb ik inderdaad ook! Hij blijft verder wel mooi liggen, maar staat af en toe een beetje bol :+

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:10

Gebruiken jullie die staartlus ja?
Ik heb die echt nog nooit gebruikt.
Sowieso dikke staarten om doorheen te halen.
Maar ben ook altijd bang dat dit schuurt aan de onderkant van de staartwortel.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:22

Oh, ik doe dat wel, maar ik heb niet zo'n dikke staart om er doorheen te rijgen. Die van mijn shet is wel dikker, maar gaat ook goed. Zo blijven ze wel beter liggen, en gelukkig nog geen schuurplekken gehad *klopt af*. Normaliter doe ik met storm wind vaak een deken op met extra lieskoorten, maar nu heeft ze nog haar rhino's op gehad zonder die lieskoorten.

Ik twijfel om mijn shet een dekentje op te doen. Het is echt nat en komende dagen ook nog en die dombi staat steeds in de regen naast haar hokje te rusten in plaats van de droogte en beschutting op te zoeken. De afgelopen 2 jaar had ze deze periode steeds koliek en heb ik haar een aantal keren sochtends vroeg liggend in de nattigheid redelijk onderkoelt aangetroffen (hele nacht in de regen gelegen) en ik wil voor mijn eigen gevoel toch graag een dekentje op doen zodat ik iig beter slaap en dat zij - als ze toch een aanval krijgt - niet gelijk zeikesnat en mega koud wordt. Ik heb voor haar een bucas smartex (dus met fleecevoering). Met die dikke vacht is het wellicht tussen de buien wat te warm, dus misschien moet ik haar een stukje scheren op de hals? Wat zouden jullie doen/aanraden?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:49

Ik heb die van mij haar borst eruit geschoren en staat met dit weer onder een 0 grams deken.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:50

Tancreda4 schreef:
Oh, ik doe dat wel, maar ik heb niet zo'n dikke staart om er doorheen te rijgen. Die van mijn shet is wel dikker, maar gaat ook goed. Zo blijven ze wel beter liggen, en gelukkig nog geen schuurplekken gehad *klopt af*. Normaliter doe ik met storm wind vaak een deken op met extra lieskoorten, maar nu heeft ze nog haar rhino's op gehad zonder die lieskoorten.

Ik twijfel om mijn shet een dekentje op te doen. Het is echt nat en komende dagen ook nog en die dombi staat steeds in de regen naast haar hokje te rusten in plaats van de droogte en beschutting op te zoeken. De afgelopen 2 jaar had ze deze periode steeds koliek en heb ik haar een aantal keren sochtends vroeg liggend in de nattigheid redelijk onderkoelt aangetroffen (hele nacht in de regen gelegen) en ik wil voor mijn eigen gevoel toch graag een dekentje op doen zodat ik iig beter slaap en dat zij - als ze toch een aanval krijgt - niet gelijk zeikesnat en mega koud wordt. Ik heb voor haar een bucas smartex (dus met fleecevoering). Met die dikke vacht is het wellicht tussen de buien wat te warm, dus misschien moet ik haar een stukje scheren op de hals? Wat zouden jullie doen/aanraden?

Om deze reden heb ik mijn fjord deels geschoren en een deken op gedaan. Die had het ongeschoren veel te warm voor een deken maar stond met een regenbui wel met opgetrokken buik (ze heeft IBD). Al helemaal blij met mijn beslissing, ik slaap nu ook een stuk beter haha. En niet meer steeds heen en weer naar stal voor deken op/af.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:55

Ik heb om die reden ook de borst en een streepje hals weg geschoren. Hij heeft het snel warm onder dekens, maar kan met zijn PPID en artrose echt niet in de regen staan. Om nu kan hij een klein beetje warmte kwijt en als het kouder wordt gooi ik er gewoon een liner onder.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:08

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga stukje scheren en dekentje doen!

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:59

Die van mij heb ik vandaag onder 100 grams gezet.
Gisteren is hij zeiknat geworden onder de 0 grams, dus die blijkt niet waterdicht :( Was nog niet helemaal droog, dus dan dit maar...

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:48

Heeft er iemand hier ook een huismerk liners onder de 0 grams liggen ( amigo disk bravo 12) en passen de aansluitingen goed of niet en blijft het netjes liggen?
Gaat voor mij alleen om een tussen pauze denk ik tot dat het echt kouder gaat worden ( hoop binnenkort mijn paard op te kunnen pakken maar dan zal ik hen eerst scheren ivm dik pak haar... )

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:13

snorkel1986 schreef:
Heeft er iemand hier ook een huismerk liners onder de 0 grams liggen ( amigo disk bravo 12) en passen de aansluitingen goed of niet en blijft het netjes liggen?
Gaat voor mij alleen om een tussen pauze denk ik tot dat het echt kouder gaat worden ( hoop binnenkort mijn paard op te kunnen pakken maar dan zal ik hen eerst scheren ivm dik pak haar... )

ik geloof - maar ben niet 100% zeker - dat een medewerker van de Epplejeck me zei dat hun liners (van EJ dus) ook passen onder de Horseware dekens.

ik heb toen op het punt gestaan ene te kopen, maar niet gedaan (ook omdat ik een XL deken heb) maar ik ben wel van plan om het eens te proberen voor mijn jonge haflinger die geen XL nodig heeft :j

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:20

:o ben al even gaan vergelijken - ja je hebt m'n gedachtegang aangezet -
het verschil tussen de Horseware liners en de EJ liners.

wat me opvalt: 1 loopsplit (al vind ik een liner niet lang genoeg vallen om een verschil te maken met of zonder - correct me if i'm wrong.
En hun hals lijkt niet zo uitgesneden te zijn, waarbij ik - in mijn geval - mijn denken aan het feit dat het onderdeken niet boven het buitendeken zou uitkomen..

Afbeelding

het scheelt zich toch zeker minimum €20 in prijs.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:32

Hoe doen jullie het volgende.

Mijn merrie kan de deken die ze opheeft buiten prima hebben. Heeft het er niet eens heel warm onder.
Maar komt ze binnen krijgt ze het echt warm en gaat ze zweten bij de elleboog en flank.
En dan haal ik de deken maar af.
Maar mensen op pension kunnen dit ook niet.

Mijn ruin heeft nergens last van.

Het is ook niet dat de stal zo heel warm is.
Is maar een paar graden warmer dan buiten.
Staat een deur open.
En de stallen zitten in een vrij grote schuur.
Uiteraard wel uit de wind.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:37

Als iemand tips voor liners heeft onder een bucas ( Atlantic; zelfde vorm als smartex)

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:55

Haf_Woezel schreef:
:o ben al even gaan vergelijken - ja je hebt m'n gedachtegang aangezet -
het verschil tussen de Horseware liners en de EJ liners.

wat me opvalt: 1 loopsplit (al vind ik een liner niet lang genoeg vallen om een verschil te maken met of zonder - correct me if i'm wrong.
En hun hals lijkt niet zo uitgesneden te zijn, waarbij ik - in mijn geval - mijn denken aan het feit dat het onderdeken niet boven het buitendeken zou uitkomen..

[ Afbeelding ]

het scheelt zich toch zeker minimum €20 in prijs.

Idd de prijs is een groot verschil maar qua hals is de ej op foto ook gesloten en hw plat gevouwen en van het drunseruiterhuis heeft ook eigen merk wat lijkt maar wie heeft de mogelijkheid om er eens 2 op elkaar te gooien en de plaatsing van de aansluiting te vergelijken ( voor en achter)