Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Calente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:58

Ik heb mn paardje nog maar 2 weken, dus ik heb geen idee hoe dr vacht in de winter is.
Ga denk binnenkort een 0 grams regendeken op doen, en dan voor de winter een 220 grams. Daar kan ik dan een fleecedekentje onder doen en een regendeken er over.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:59

mijn ene paard heeft een regendeken met voering en mijn andere paard heeft alleen een regendeken op.en als het s'nachts te koud wordt gaan ze gewoon naar binnen,en dan de volgende dag weer lekker naar buiten.

_Noor

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:10

Die van mij heeft sinds gisteren zijn regenjas (0 grams) aan. 's Nachts (nog) niet want bij ons op stal is het altijd erg warm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:12

Ik baal een beetje dat ik een ongevoerde deken heb.. Ze heeft al een beetje een vachtje.. zou ze het juist niet kouder hebben nu omdat ie de haren plat duwt?

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:13

Ik geloof niet dat ze het al echt koud hebben hoor, Share. In stal is het toch al wel warmer omdat er geen
wind staat en overdags schijnt het zonnetje ook nog.

Edit: gewoon even onder je deken voelen. Als ze warm aanvoelen is het prima, toch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:34

Nee ik denk idd niet koud.. maar misschien kouder dan zonder deken omdat ie de haren platduwt?? was zomaar ineen een gedachtegang die ik kreeg.. Ik zal vanavond wel eens voelen.. Maar jij denkt van niet dan? Pff lastig he, dat deken gedoe..

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:42

Mijn paard staat al een tijdje met een ongevoerde deken. Eerst alleen 's nachts, sinds deze week ook overdag. Toen het vorige week enkele dagen wat frisser was, heb ik het deken overdag ook aan gelaten.
Sinds gisteren heb ik hem voor 's nachts (op stal) een 100 grams aan gedaan aangezien het zo fel afkoelt. Momenteel schijnt hier nu lekker het zonnetje, maar er staat toch wel wat wind, en dus heb ik terug de 0 grams aan gedaan voor in de weide.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:45

Haren isoleren doordat ze lucht vast houden, en een deken isoleert ook omdat deze lucht vast houdt ;)
Echter kan door de deken geen wind en regen, wat door de haren wel kan.
De lucht onder de deken zal hierdoor niet afkoelen.. lucht tussen de haren wel (ze gaan rillen om dat warm te houden).
Dat is de reden dat paarden die dekenloos gehouden worden vaak een dichtere vacht hebben..
Het is dus maar net waar je voor kiest :+

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:51

Hier staan de paarden ook buiten met een 0 grams op. :) Om ongeveer 19:00 gaan ze weer naar binnen toe en krijgen ze een 200 grams op, aangezien het hier 's nachts best koud is.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:59

Mijn paard staat onder 2 regendekens (bovenste regendeken heeft gaten omdat de meiden graag in elkaars deken happen -O- ).
Als de voorspelling goed is (geen regen) staan ze s'nachts buiten maar gisteravond hebben ze bijvoorbeeld wel op stal gestaan.

simo0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:07

Ik twijfel een beetje wat voor maat ik moet doen voor mijn 23 jarige. Overdag staan ze buiten en begin denk ik met een 200 gram. Hijzelf is 1,72 en best wel breed. Wat voor maat ongeveer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:11

Grr ik ben zo boos he.
Zondag had ik haar de regendeken op gedaan en op stal gezet. Bedoeling was dat ze de volgende ochtend weer de wei in ging en dekentje lekker op hield. Nu heeft de staleigenaar hem af gedaan.
Maandag niet geweest, dus wist ik niet, kom er gister pas achter.
Deken op gedaan, opgeschreven dat ie op moet blijven. Kom ik er net weer langs heeft ze hem weer af, kan hier zo pissig om worden he.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:14

Wat raar dat je stalhouder dat doet? Ik zou hem er even persoonlijk op aanspreken?

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:26

Heb gister m'n katoentje er op gegooid.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:28

Dan zou ik hem gewoon even aanspreken inderdaad en aangeven dat je hem graag 24 uur per dag op wilt laten. Is jouw paardje toch. :j

Hier nog steeds de 200 grams. dag en nacht. Wij hebben open buitenboxen vandaar dat het s nachts ook gewoon erg fris is.

pony staat nog onder ongevoerde regendeken..

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:38

pillow schreef:
Je gaat nu toch nog niet scheren? Ze zitten nog helemaal in de zomervacht en moeten nog gaan verharen. Lijkt me niet zo handig, want dan kun je over een maand weer. Ze zweten ook niet erg lijkt me Je kunt beter als het frisser wordt een dekentje op doen (als je zelf de jas aantrekt) en wachten tot hij verhaart is. Scheren is al zo tegennatuurlijk maar als je het nu al doet helemaal.

Oeps.... Toch had mijn verzorg Ijslander een wintervacht die ontzettend dik was! Hij is vorige week lekker geschoren hoor! Met rijden was hij na éen rondje al helemaal bezweet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:39

Ja ben zelf ziek dus mams gaat iedere keer heen. Maar tis al een oude man en hij wordt dement, maar het is wel super irritant, want ben niet van plan om elke ochtend heen te gaan om te kijken of ze wel een deken op heeft...

FriesRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:40

Mijn merrie staat overdag nog met een vliegendeken op en 's nachts zonder deken op stal. Maar wat vinden jullie mijn merrie gaat dadelijk weg ( is verkocht ) en dan krijg ik 2 jonge merrie's van dit jaar maar moeten die van de winter een deken op ?? of gewoon lekker zonder jas laten buitenspelen??

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:41

mijne staat ookal in de dekens aangezien andere mensen ervoor gezorgd hebben dat mn scheerapparaat het nietmeer doet.... dan maar vroeg in de dekens

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:41

Ik zou zeggen, FriesRoosje, zolang ze niet aan het werk hoeven geen deken :) Meestal hebben jonge diertjes best een dikke vacht...

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:43

FriesRoosje: 2 jonge merries van dit jaar, moet ik die zien als 1 jaar oud? Zoja lekker zonder jas buitenspelen!

FriesRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:45

Nee nog geen 1 jaar zijn van dit voorjaar. Maar dus lekker buitenspelen zonder jas :D! vinden ze ook vast leuk :D

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:46

ja idd lekker zonder jas hoor, ze maken genoeg vacht aan als t goed is.

FriesRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:49

Okey prima bedankt voor jullie antwoord :D

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:52

Hier vannacht 100 gr op.
Had hem zo ook buiten gezet omdat hij regen opgaf, en maar 14 graden, maar net gaf hij aan dat het droog bleef, dus toch maar even lekker zonder gezet.
Over paar uurtjes weer terug, en dan even kijken, misschien ongevoerde op, is nog niet zeker.
Maar vannacht in elk geval weer de 100 gr op