[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 13:41

lletam schreef:
Wanneer scheer je voor de tweede keer? Als het haar weer helemaal terug is? Dit jaar voor het eerst geschoren (jacht model). Je ziet nog wel het verschil; paard zweet al wel weer meer

Hier scheer ik ook maar 1x. Ze maken tot eind december ongeveer nog wel vacht aan, dus als je ze echt kaal wil houden kan je daarna nog eens scheren. Hier vind ik juist het fijn dat ze weer iets vacht hebben voor de winter, maar niet te dik.

Hartje

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 01:02

Dit is de goede tijd om nog een keer te scheren dan komt er vaak nog net een klein beetje haar op.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 19:28

Mag ik hier even binnenvallen met een vraag?
Wat hebben jullie momenteel op jullie ponies liggen?
Ik heb een shetlander met huidproblemen en er is aangeraden vanuit de kliniek hem te scheren.
Nu moet ik dus dekens aanschaffen voor hem maar heb even geen idee hoeveel grams.
Hij staat 24/7 buiten met schuilstal, dikke rubberen matten op de vloer maar geen bodembedekking, stal is op de deuropening na volledig winddicht wel.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 21:34

MelissaV schreef:
Ik heb een shetlander met huidproblemen en er is aangeraden vanuit de kliniek hem te scheren.
Nu moet ik dus dekens aanschaffen voor hem maar heb even geen idee hoeveel grams.
Hij staat 24/7 buiten met schuilstal, dikke rubberen matten op de vloer maar geen bodembedekking, stal is op de deuropening na volledig winddicht wel.

Zou hij echt helemaal kaal moeten of is enkel de plekken voldoende? Mijn ponies staan kaal met enkel hun voorkant en zelfde situatie zonder deken. Bij een vriendin staan ze zelfs zonder deken met voorkant en onderkant buik bloot.
Als mijn pony echt kaal is dan is hij best een kouwkleum en heb ik nu een beetje gevoerde 50gr amigo deken met hals op. Daarnaast heb ik nog van rhino zwaardere winterdekens liggen voor als het kouder word. Bij de kleintjes is mijn ervaring dat enkel de duurdere merken met v sluiting fijn zitten en de rest is het net niet. Misschien is de ervaring bij iemand anders weer anders, iedere pony is natuurlijk anders gebouwd.
Hoop dat je pony snel opknapt!

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 21:56

Nog een fotootje van mijn lieverd

Afbeelding

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 22:25

tirzasarah10 schreef:
MelissaV schreef:

Zou hij echt helemaal kaal moeten of is enkel de plekken voldoende? Mijn ponies staan kaal met enkel hun voorkant en zelfde situatie zonder deken. Bij een vriendin staan ze zelfs zonder deken met voorkant en onderkant buik bloot.
Als mijn pony echt kaal is dan is hij best een kouwkleum en heb ik nu een beetje gevoerde 50gr amigo deken met hals op. Daarnaast heb ik nog van rhino zwaardere winterdekens liggen voor als het kouder word. Bij de kleintjes is mijn ervaring dat enkel de duurdere merken met v sluiting fijn zitten en de rest is het net niet. Misschien is de ervaring bij iemand anders weer anders, iedere pony is natuurlijk anders gebouwd.
Hoop dat je pony snel opknapt!

Hij moet helaas echt helemaal kaal, de plekken zijn door zijn mega lange vacht niet allemaal te zien helaas en het zijn er echt veel.
Ik heb inmiddels een horseware deken besteld voor hem.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 23:22

Afbeelding

Ms heb je hier wat aan

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 08:37

girlyggirl schreef:
[ Afbeelding ]

Ms heb je hier wat aan

En dan hangt het ook nog van je paard en de huisvesting af. Hier als ie geschoren is (hoofd en benen niet) is het warmste wat hij om krijgt de rhino varilayer 250g met bij hevige regen of hagel ook een hals. Alles erboven is voor hem te warm. Hij loopt 24/7 buiten met nagenoeg onbeperkt ruwvoer om zich warm te houden en schuilopties. Terwijl ander paard met dezelfde omstandigheden wel onder volledig 300g stond incl hals.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 16:19

Best handig zo’n overzicht!

Hangt daarnaast zeker ook van het paard en omstandigheden af.
Hier bv ook altijd veel wind en 2 heel verschillende paarden, dus is vaak niet zo simpel.

Freekieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 18:19

Hier staat de pony die ik ook plots heb moeten scheren 24/7 buiten met schuilstal onder een 200 gr en voelt lekker warm er onder. Zijn haar aanzet is zo ontzettend dik.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 19:36

Dat schema is een mooie leidraad, maar het kan erg per paard verschillen. Kwestie van trial and error, blijven kijken en blijven voelen. Ik voel altijd de neus, oren en flanken voor een idee hoe het paard zich voelt. Het mag daar niet koud voelen, maar ook niet te warm.

Mijn ongeschoren paard staat nu onder 200 en voelt daar prima onder. Als het straks weer koud word gaat die onder 300.

Als ik jou was zou ik nu wel t/m 300 gram aanschaffen.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 22:20

prugelpiet schreef:
Dat schema is een mooie leidraad, maar het kan erg per paard verschillen. Kwestie van trial and error, blijven kijken en blijven voelen. Ik voel altijd de neus, oren en flanken voor een idee hoe het paard zich voelt. Het mag daar niet koud voelen, maar ook niet te warm.

Mijn ongeschoren paard staat nu onder 200 en voelt daar prima onder. Als het straks weer koud word gaat die onder 300.

Als ik jou was zou ik nu wel t/m 300 gram aanschaffen.

Daar is het verschil al, mijn 100% geschoren staat onder 250gr :D het is idd een leidraad voor als je geen idee hebt. Elke dag is ik haar ophaal steek ik mijn hand onder de deken dan ga je het snel.genoeg voelen.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 22:57

En hier allebei met een ongevoerde, eigenlijk vandaag te warm maar vanmiddag weer regen en morgen ook hele dag nat.
Als het gaat vriezen krijgt de Arabier misschien een 100 gram op, die heeft het heel snel te warm.
Voor de andere is een ongevoerde ruim voldoende.
Beiden ongeschoren.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 13:23

Merken jullie veel verschil in activiteit wanneer je paard net geschoren is met wanneer zoals nu, er weer (winter)vacht op zit?

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 13:26

Dan vliegt die van mij nog wat meer ja :))

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 16:37

Die van mij is dit jaar voor het eerst geschoren. Nu is het haar al weer bijna terug en heb het idee dat ik minder vlieg dan een poosje geleden. En ja dit kan allerlei oorzaken hebben maar ik vroeg me gewoon af of het scheren er mee te maken zou kunnen hebben

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 16:51

Ja dat kan zeker.

Freekieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 14:01

Mag ik hier even wat vragen?

Ik heb mijn pony moeten scheren ivm luizen. Toen hier ook een vraag gesteld. Pony is uh eind november begin december geschoren.

Maar het lijkt alsof zijn vacht gewoon totaal niet groeit.

Hij stond nu voor de 2 x d in 2 weken echt te trillen dus deken er onder gedaan.

Maar iemand die dat herkent? Want als ik hoor hoe snel sommige weer moeten scheren die standaard scheren had ik dit niet verwacht

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 14:09

Freekieee schreef:
Mag ik hier even wat vragen?

Ik heb mijn pony moeten scheren ivm luizen. Toen hier ook een vraag gesteld. Pony is uh eind november begin december geschoren.

Maar het lijkt alsof zijn vacht gewoon totaal niet groeit.

Hij stond nu voor de 2 x d in 2 weken echt te trillen dus deken er onder gedaan.

Maar iemand die dat herkent? Want als ik hoor hoe snel sommige weer moeten scheren die standaard scheren had ik dit niet verwacht

Ik had hetzelfde …
Eind nov 2e keer geschoren omdat hij na de eerste keer enorm snel was aangegroeid en nu is het dus echt niks meer gegroeid.
Die van mij stond met harde wind en regen ook te trillen , ik heb ook met slecht weer een dikkere deken op gedaan en ben meer hooi gaan geven en met een uitrijdeken gaan rijden.
Laatst bijgewerkt door Nouvel op 11-01-25 14:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 14:25

Dat hoor je wel vaker hoor, niks om je zorgen over te maken.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 14:35

Is niet heel gek toch? Vanaf juli valt de zomervacht uit en tot december groeit de wintervacht, einde december is de kortste dag en daarna kan de verharing beginnen voor de nieuwe zonervacht. Eind november kan de vacht dus nog prima wat groeien maar vaak niet zoveel meer omdat de cyclus dan al bijna op zijn einde zit.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 14:54

Mij vorige paard groeide toch echt nog wel wat als ik in november nog had geschoren, en deze was zo hard aangegroeid in een paar weken na eind oktober scheren dat ik echt verwacht had dat ‘ie wel weer wat aan zou groeien, maar die is dus echt kaal gebleven.
Van in december scheren herken ik het wel, dat niet meer aangroeien, maar ik had het nu dus ook niet verwacht.

Freekieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 16:09

Maakte mij niet zorgen dat scheelt haha. Maar ik had het niet verwacht. Scheer al jaren niet meer eigenlijk. Maar bedankt voor de uitleg !

Kan dus ook gewoon verschillen

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 14:19

Wel of niet meer terugg groeien kan per paard verschillen maar hoe dichter je nog scheert naar de kortste dag, hoe kleiner de kans dat er vacht terugkomt.
De eerste paarden met een flinke vacht beginnen nu al weer te verharen omdat de dagen al weer langer worden.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 23:46

Hey ik heb mensen nodig die meedenken.
Ik rij voornamelijk buiten maar vandaag ook weer rondje bos samen met mijn moeder dus veel stappen beetje draven totaal rondje 3 kwartier Max. Maar vooral mijn ruin al drijfnat in het zweet hij kan zijn warmte niet goed kwijt lijkt het?
Onze merrie wel beter maar die was toch ook al behoorlijk bezweet…

Ze staan 24/7buiten met schuilstal aan huis, hebben dekens zat liggen dus dat is het probleem niet en wisselen ook niet.

Waar doe ik goed aan wel of niet scheren mijnruin is het ergste die zweet al met stappen.
Wil niet dat ze kou vatten namelijk.