[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pallatin

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 21:09

Ik heb de Weatherbeeta comfitec high neck vandaag binnen gekregen, stof voelt goed stevig aan en mooi afgewerkt ook, ik hoop alleen echt dat ie past: dat tasje waar die deken in geleverd is is zo klein: daar krijg ik m nooit meer in :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 07:57

Zou je voor mij een foto willen maken van je paard met deze deken op?
Ik zag het maar ben vooral benieuwd hoe het op het paard ligt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 16:40

Pallatin schreef:
Ik heb de Weatherbeeta comfitec high neck vandaag binnen gekregen, stof voelt goed stevig aan en mooi afgewerkt ook, ik hoop alleen echt dat ie past: dat tasje waar die deken in geleverd is is zo klein: daar krijg ik m nooit meer in :+

Dat denk ik zo vaak, ook bij grotere tassen. Hoe past dat?! En waarom krijg ik het er nooit meer in. Bijna alsof ze vacuüm getrokken zijn om erin te passen hahah

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 18:22

MyWishMax schreef:
Pallatin schreef:

Dat denk ik zo vaak, ook bij grotere tassen. Hoe past dat?! En waarom krijg ik het er nooit meer in. Bijna alsof ze vacuüm getrokken zijn om erin te passen hahah

Nou echt he? Hoe doen ze dat in de fabriek? Kan me niet voorstellen dat t handwerk is…zie al een inpakrobot voor me :D

@Ellepel; ik maak een foto voor je, moet even kijken wanneer ik dat bij daglicht kan doen

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 20:03

Bedankt voor alle reacties! Vandaag pony nog eens goed nagemeten en wat blijkt, hij zou gewoon in een maatje 70/100 moeten passen. Dus ik ga binnenkort even helemaal los bij Tici Horseshop, want die hebben allemaal Bucas dekentjes in die maat <3

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 20:00

Pallatin,is prima :j

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 15:40

Deze vraag is wellicht vaker gesteld...

Ik ben voorzichtig toch aan het kijken voor dekens op mijn paard. Andere jaren stond hij zonder deken, omdat hij ook wel snel sloopt :+ maar omdat hij nu actiever getraind wordt en hij aan de schrale kant is / wordt in de winter is het misschien fijn om toch een deken te proberen...

Ik heb nu een 0 grams regendeken die ik mag proberen. Bij welke temperaturen verhogen jullie de grammen? Dit is allemaal nieuw voor me :+

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 16:29

Dat is echt per paard verschillend, ik doe dat puur op gevoel, kijk niet naar de grammen eerlijk gezegd, heeft paard het warm, krijgt ze dunnere deken, heeft ze het koud krijgt ze een dikkere deken (of liner)

Vanuit mij nog een vraag, iemand die weet of de horseware liners ook passen onder een Lemieux regendeken? Ik heb een deken gezien van Lemieux die ik misschien wil aanschaffen, maar als de liners er niet onder passen, ga ik toch weer een horseware deken halen

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 17:09

SharonIndezz schreef:
Dat is echt per paard verschillend, ik doe dat puur op gevoel, kijk niet naar de grammen eerlijk gezegd, heeft paard het warm, krijgt ze dunnere deken, heeft ze het koud krijgt ze een dikkere deken (of liner)

Vanuit mij nog een vraag, iemand die weet of de horseware liners ook passen onder een Lemieux regendeken? Ik heb een deken gezien van Lemieux die ik misschien wil aanschaffen, maar als de liners er niet onder passen, ga ik toch weer een horseware deken halen

Ik heb de Horseware liners onder de lemieux arika. Ik maak ze alleen achter vast, dus heb niet gekeken naar de bevestiging aan de voorkant.

Wat betreft grammen en temperatuur sluit ik me hierbij aan. Verschilt echt per paard.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 17:57

En of je scheert of niet. Die van mij scheer ik nooit omdat hij tot nu toe nooit een hele dikke vacht heeft aangemaakt (gelukkig). Hij staat wel in een stal met uitloop en gaat bij rotweer niet snel binnen staan. Ik houd als vuistregel aan dat als het overdag structureel onder de 10 graden blijft en ‘s nachts richting de 5 gaat hij een ongevoerde regendeken op krijgt en dan met verschuiven van 5 graden kouder eventueel 100 gram. Dat is met een enkele uitzondering dan het warmst wat hij op heeft. Ik voel regelmatig en kijk gewoon goed want het is idd zo verschillend per paard

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 18:54

Heb die van mij nu helemaal geschoren maar die staat dag en nacht zonder deken := hij stond vanmiddag ook gewoon te zweten toen ie stond te niksen..

Dus tja echt naar je paard kijken en voelen

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 19:01

Wat ik altijd een fijne leidraad vind voor aantal grammen in dekens is (voor ongeschoren paarden) voelen onder de deken op de vacht en voelen onder de deken op de huid.

Tussen vacht en deken warm: paard staat waarschijnlijk te warm.

Tussen vacht en deken koel of hooguit licht warm en op de huid wel warm: paard staat waarschijnlijk comfortabel

Tussen vacht en deken koel en op de huid koel: paard staat waarschijnlijk te koud.

Op deze manier test ik eigenlijk al jaren. Werkt natuurlijk niet bij geschoren paarden want die moeten natuurlijk tussen deken en dun vachtje wel warm aanvoelen omdat de isolatielaag weg is geschoren. Voor paarden met een heel dun wintervacht je kan ik me ook voorstellen dat je iets warmer wil zitten omdat de isolatie niet optimaal is. Met een dikke vacht isoleert het vaak goed genoeg dat het echt koel kan voelen onder de deken en dus lekker warm op de huid.

Zo wissel ik veel nu tussen niks, een zomerdeken met waterdichte rug, een 0 grams en straks bij meer kou komt daar een 50g of 100g liner bij. Kan soms echt per dag verschillen. Wil hem zeker niet te warm zetten want dat is echt oncomfortabel, maar te koud is weer onhandig met zijn artrose, dus het is altijd een beetje schipperen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 20:21

Pallatin schreef:
En of je scheert of niet. Die van mij scheer ik nooit omdat hij tot nu toe nooit een hele dikke vacht heeft aangemaakt (gelukkig). Hij staat wel in een stal met uitloop en gaat bij rotweer niet snel binnen staan. Ik houd als vuistregel aan dat als het overdag structureel onder de 10 graden blijft en ‘s nachts richting de 5 gaat hij een ongevoerde regendeken op krijgt en dan met verschuiven van 5 graden kouder eventueel 100 gram. Dat is met een enkele uitzondering dan het warmst wat hij op heeft. Ik voel regelmatig en kijk gewoon goed want het is idd zo verschillend per paard

En die van mij wordt niet geschoren omdat ze dunne vacht houdt maar krijgt onder de 15 0 grams op en vrij snel recuptex eronder. En onder de 10 de winterdeken (smarten medium). En als het echt gaat vriezen nog een liner.

Buitenbox met 3 open kanten dus net so koud als buiten en paard die het snel koud heeft en dan enorm stijf wordt. Vandaag dacht ik lekker weer, dus deken eraf. 3 uur later om 4 uur appje van buurvrouw dat ze koud was met haar overeind dus recuptex er weer op gedaan. :+

Wel het geluk dat ik wel dekens kan wisselen dus pasgeleden met 6 graden s nachts en 19 overdag s nachts fe winterdeken op en overdag bloot :')

Die manier van Celebi zou met voelen hier zorgen voor een te koud en stijf paard. Ik voel in de liezen ook nog maar als ze koel in tussen deken en vacht is ze ook koud of koel in liezen. Maar waarschijnlijk omdat de vacht zo dun is dat je niet echt erin kan om de huid te voelen haha. Daarom voel ik de liezen.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 22:26

ellepel schreef:

Hier de foto’s, ben benieuwd naar jullie meningen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vond deze foto
Afbeelding
ook nog; de Rhino die ik al heb: ter vergelijk

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 01:10

Ah ja met een dun vachtje die dus niet zo isoleert moet het inderdaad wat warmer voelen onder de deken. Geloof dat ik dat aan het einde nog probeerde bij te schrijven. Ben wel benieuwd of de huid dan ook koud voelt als je toch je vingers eronder wrijft. Ik moet echt graven naar de huid met die teddybeer van mij. :+

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 04:26

Pallatin schreef:
ellepel schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Vond deze foto
[ Afbeelding ]

Denk dat je een maat kleiner moet hebben

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 07:55

Ik vind die rhino juist heel kort bij de voorbenen/ boeg zitten.
Net alsof de voorsluiting naar boven trekt.

Ik vind die wheaterbeeta eigenlijk best goed zitten.
Wat ruim,maar denk niet dat die naar achter gaat trekken als het wat langer op ligt.
Ik vind de hoge hals wat lastig. Ik wil eigenlijk zoiets voor mijn ruin hebben.
Maar ik had een Harry’s horse en als het dan regent en hij staat met zijn hoofd naar beneden dan staat dat halsje open en regent het helemaal nat van binnen.
Voor hem ben ik op zoek naar wat anders en zag deze.

Dit was de Harry’s horse,was ook een maat te klein,zat echt te strak bij de boeg.
is inmiddels ook al weer weg.

Afbeelding

Thnx voor de foto’s!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 08:14

Die is niet een maat te klein maar dat is gewoon een niet passende pasvorm. De deken is qua lengte eigenlijk een maat te lang

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 13:38

MarjanB schreef:
ellepel schreef:
[/quote

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Vond deze foto
[ Afbeelding ]

Denk dat je een maat kleiner moet hebben

Twijfel nog idd of ik m houd en of ik een maat kleiner bestel, ik vond die plooi op z’n rug ook een ding; gaat daar geen water in staan maar dat vinden jullie geen issue. :D en dat heeft ie met die rhino ook wel. Maar kleiner; tja, vond m ook tikje groot maar ik heb m meermaals gemeten midden borst tot punt bil en dat is 198, dus dan zou 200 toch perfect moeten zijn…ik heb van horseware 195 gehad toen ie 4 jaar was maar daar hing zn halve bil uit :') Wat een gedoe toch…

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 16:22

Heeft horseware niet de engelse maten zoals 6'6 enzo? Want dan hebben ze wel juist een 198. Maar ik zou ook maat kleiner proberen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 16:53

Horseware heeft 191 of 198, geen 195.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 18:29

Ja, net als bucas. Die merken hebben allemaal de engelse maten en wijken dus af, ook al gooien sommige winkels ze wel onder de 195, terwijl het dus 193 en 198 is en de meeste andere merken geen tussenmaat hebben. Plus dat niet elke 195 echt 195 is en niet elke 198 ook 198. Daarbij zou ik eerder een 195 kopen als je 198 meet bij de merken die in cm werken, tenzij bekend dat het klein valt. Maar dan moet je meteen een 205 en dat is echt te groot dan meestal.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 21:29

Oh sorry dan ben ik in de war, hij heeft nu van horseware 206 in regendekens, de maat kleiner van horseware paste hij toen ie 4 werd niet meer. De horseware vliegendeken in 206 was te groot, de maat kleiner weer te klein. Weatherbeeta heeft 200, daar past ie de vliegendeken heel goed van.
Ik heb gekeken of ik deze deken van de foto’s hierboven die dus 6’6/200 is in een maatje kleiner kan vinden om te passen maar dat is nog niet zo makkelijk, ik kan m bijna nergens vinden. En dat is dan maat 6’3/190…kan me niet voorstellen dat dat goed zit bij een paard van 1.73 die minimaal 198 heeft….
Ik denk dat ik even goed naar de sluiting kijk en waar de schoftkussens zitten. Als dat ok is houd ik m

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 22:23

200 is in alle andere dekens geen maat en sowieso een hele rare, dat is bij de andere afwijkende dekens 198 en 6'3 is 193 dus helemaal niet zoveel kleiner en zeker niet als 198 te groot is. 206 is 6'9 en zeker weten te groot als je 198 meet. Meet je wel tot het goede punt? Want de deken moet niet tot volledig de achterkant van achterbeen komen he?

193 en 198 zijn 2 maten die ik zou proberen, zeker niet meer naar de 205 of 6'9 (206).

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 15:53

Afbeelding

Ik ben nog altijd erg blij met mn Premier Equine Buster. Blijft ook mega goed liggen op mn speelse ruin! Zelfs met dit soort capriolen en zonder bilkoorden!

Heb via MP een nieuwe Titans overgenomen. Lijkt wel iets anders te vallen, maar heb die nog niet in gebruik gehad bij mijn paard.