[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 15:39

Dan is de deken te lang als die achter de schoft komt te liggen. Je mag de deken niet over de schoft kunnen trekken. Die moet echt daarvoor blijven. En ze mogen dan best goed aangesloten zitten! Met grazen is er dan nog genoeg ruimte. Bucas heeft er wel filmpjes van hoe ze passen moeten. Je kan dan nog een maat kleiner toch proberen in Big Neck.

Maargoed het zou natuurlijk ook kunnen je paard echt niet in het model past natuurlijk.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 15:42

Ik heb voor beide paarden een Rambo supreme medium en een duo en die zijn een jaar of 5/6 oud inmiddels, worden elk voorjaar gewassen en zijn nog steeds goed en waterdicht.
Ik had 2 ongevoerde Rambo originals, ook een jaar of 5 oud, maar 1x gewassen en afgelopen jaar niet meer waterdicht…
Hoe kan het, wat is het verschil… ik heb geen idee…

Ik blijf toch wel fan van Rambo, veel andere dekens geprobeerd, maar dit zijn de enige dekens die fijn liggen op onze paarden.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 16:27

Spenk schreef:
Dan is de deken te lang als die achter de schoft komt te liggen. Je mag de deken niet over de schoft kunnen trekken. Die moet echt daarvoor blijven. En ze mogen dan best goed aangesloten zitten! Met grazen is er dan nog genoeg ruimte. Bucas heeft er wel filmpjes van hoe ze passen moeten. Je kan dan nog een maat kleiner toch proberen in Big Neck.

Maargoed het zou natuurlijk ook kunnen je paard echt niet in het model past natuurlijk.

Klopt, die filmpjes heb ik idd aangehouden.
Met borstverbreder is de deken dus te lang, maar nog steeds te krap bij de schoft.
Bij de boeg zit het keurig, maar ik krijg geen hand meer tussen de deken en de schoft. Dat is dus in alle combi’s zo. Een maat kleiner zal nog krapper worden bij de schoft.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 16:29

Nouvel schreef:
Ik heb voor beide paarden een Rambo supreme medium en een duo en die zijn een jaar of 5/6 oud inmiddels, worden elk voorjaar gewassen en zijn nog steeds goed en waterdicht.
Ik had 2 ongevoerde Rambo originals, ook een jaar of 5 oud, maar 1x gewassen en afgelopen jaar niet meer waterdicht…

Ik blijf toch wel fan van Rambo, veel andere dekens geprobeerd, maar dit zijn de enige dekens die fijn liggen op onze paarden.

Wat gek! Ik ben vanaf mijn tweede Rambo original alleen nog met de hand gaan wassen, de binnenkant. Maar dat heeft dus geen verschil gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 16:33

Je wast de deken dus niet? Dan kan het daarvan komen. Modder, mest en urine kan de coating niet tegen. Die moet je wel minimaal jaarlijks wassen en liefst vaker. Horseware en bucas geven beide aan beste is 2 a 3 keer per seizoen als ze heel vies zijn maar anders minimaal 1x zodra je ze afdoet.

De modder mest en urine trekken erin en vreten binnenin de coating aan. De dekens kunnen minimaal 50 keer gewassen worden zonder waterdichtheid of andere eigenschappen te verliezen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 16:40

Slmt9 schreef:
Nouvel schreef:

Wat gek! Ik ben vanaf mijn tweede Rambo original alleen nog met de hand gaan wassen, de binnenkant. Maar dat heeft dus geen verschil gemaakt.

ja heel gek, vooral omdat die dikke dus elk jaar gewassen worden en ook veel intensiever gebruikt zijn dan die dunne…

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 16:52

Spenk schreef:
Je wast de deken dus niet? Dan kan het daarvan komen. Modder, mest en urine kan de coating niet tegen. Die moet je wel minimaal jaarlijks wassen en liefst vaker. Horseware en bucas geven beide aan beste is 2 a 3 keer per seizoen als ze heel vies zijn maar anders minimaal 1x zodra je ze afdoet.

De modder mest en urine trekken erin en vreten binnenin de coating aan. De dekens kunnen minimaal 50 keer gewassen worden zonder waterdichtheid of andere eigenschappen te verliezen.

Dat is ook leuk, aangezien ik heel veel gelezen en gehoord heb dat Bucas ook vaak na 1 keer wassen niet meer waterdicht is. Ik durf mijn Bucas niet te wassen. Is toch al een jaar of 5 oud en vies, maar dit seizoen ook niet meer goed waterdicht. Dus ik moet ook even bedenken of ik het de investering waard vind om 2 nieuwe Smartex te bestellen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 17:02

Spenk schreef:

Oh joh, dat wist ik ook niet. Dat deed ik bij mn eerste wel.
Ik doe ze juist nooit meer naar een dekenwasserij en met de hand vanwege al die verhalen dat het niet meer waterdicht is nadien :+
Laatst bijgewerkt door Slmt9 op 10-04-22 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 17:03

Nouvel schreef:
Slmt9 schreef:

ja heel gek, vooral omdat die dikke dus elk jaar gewassen worden en ook veel intensiever gebruikt zijn dan die dunne…

Nou dan moet ik misschien maar voor de supreme gaan. Maar dat is ook omdat die er is in 1680d.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 17:20

Ik heb na de doorgelekte originals ook voor beide paarden een ongevoerde supreme aangeschaft…
Nog niet zo lang in gebruik, dus kan nog niet zeggen hoe lang die het vol gaan houden…

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 17:54

Hier ook al veel Rambo’s in alle jaren gehad en houden het allemaal wel lang vol. 2x een lekke gehad van verschillende paarden en dat waren ook beide originals. Dus die koop ik niet meer :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 18:14

prugelpiet schreef:
Spenk schreef:

Dat is ook leuk, aangezien ik heel veel gelezen en gehoord heb dat Bucas ook vaak na 1 keer wassen niet meer waterdicht is. Ik durf mijn Bucas niet te wassen. Is toch al een jaar of 5 oud en vies, maar dit seizoen ook niet meer goed waterdicht. Dus ik moet ook even bedenken of ik het de investering waard vind om 2 nieuwe Smartex te bestellen.

Ja door niet wassen gaan ze dus lek :) er zijn echt behoorlijk wat filmpjes te vinden over!

Als je ze laat wassen door een erkende wasserij die met de middelen en methode wast van Bucas of Horseware dan geven ze ook 3 jaar garantie op de waterdichtheid :)

Als je ze niet laat wassen of verkeerd laat wassen niet. Zowel Horseware als Bucas zeggen te vaak wassen kan niet te weinig wel. Dat 4x per jaar wassen beter is dan helemaal nooit wassen. Van modder, mest en urine gaat de waterdichte laag stuk.

Ik heb mijn bucas dekens al best vaak laten wassen en de eerste is nu dan na 5 jaar lek. Maar die heeft gaatjes overal in. Dat was een Irish ik heb er een Atlantic voor in de plaats gekocht.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 18:41

Wat grappig, 12 jaar dekens verder en dit echt nooit geweten. Ook niet dat er erkende wasserijen zijn :+

Zijn er ook sterke bucas dekens die een iets andere pasvorm hebben? Ik meen dat eens gelezen te hebben.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 19:23

Felien_Kyra schreef:
Nog meer mensen die nu gewoon een regendeken 0grams op hebben? Mijn merrie voelt goed aan en merk niks aan haar. Heeft hele winter niet meer op gehad dan 100 grams en afgelopen 3 weken tot woensdag zonder deken gestaan. Vind t wel eens lastig omdat mensen om mij heen dus inderdaad meer op hebben nu weer.
Waaraan merken jullie het wanneer het paard zich niet prettig voelt door de kou? Ze voelt onder t dekentje lekker warm aan (niet te) verder buiten de deken voelt ze ook niet koud aan.

Iedereen nog bedankt voor de reacties op dit bericht. Is hier goed gegaan. Niks aan haar gemerkt. Vanaf morgen gaat de deken weer af *\o/*

Voor wat betreft dekens wassen. Mijn dekens gaan meestal heel wat jaren mee en was ze nooit.
Ga er ook niet aan beginnen geloof ik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 19:28

Bah := wist je wat er allemaal ook in die dekens gaat zitten? Maar je moet het zelf weten natuurlijk :) . Ik vind het alleen niet fris en het tast je dekens ook aan.

https://www.youtube.com/watch?v=DhVqalb ... iAgenturen

Dit is o.a. over wassen :)

En dat is van meerdere merken wel te vinden.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 19:33

Spenk schreef:
Bah := wist je wat er allemaal ook in die dekens gaat zitten? Maar je moet het zelf weten natuurlijk :) . Ik vind het alleen niet fris en het tast je dekens ook aan.

https://www.youtube.com/watch?v=DhVqalb ... iAgenturen

Dit is o.a. over wassen :)

En dat is van meerdere merken wel te vinden.

jaa misschien moet ik er ook is over na gaan denken om ze wel te wassen hoor. Ben bang dat ze dan niet meer goed waterdicht zijn. Ga het filmpje is even kijken

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 19:39

Ik was ze ook niet, alleen even doekje over de binnenkant. Over de buitenkant een borstel en met gewoon water afspuiten, lekker een weekje uitmeuren over de lijn en dan ruim ik ze op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 19:41

Het is ook wel goed om te weten dat als je een dure Horseware of Bucas aanschaft je dus geen garantie krijgt op de waterdichtheid als je niet wast :=

Daar vragen ze dan gewoon naar en als jij niks kan overhandigen/bewijzen dat je dat doet op een correctie manier dan zeggen ze al vrij snel dan zal de mest en modder de coating wel aangevreten hebben, eigen schuld.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 19:43

Ik kan niet wachten tot ik ze straks weer weg kan brengen om te laten wassen. Ze liggen nu op zolder en tja, dat ruikt nu niet zo fris :+

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 19:43

Ik heb mijn horseware amigo deken (0 gram en 400 gram) nu 10 jaar en deze ook nog nooit gewassen.
Ik durf het eigenlijk niet haha! Mijn paard staat 12 uur per dag buiten, ook als het keihard regent en nu zijn beide dekens nog mooi waterdicht. Ik ben altijd bang dat daarna de deken toch minder goed waterdicht is na het wassen. Maar eigenlijk dus alleen maar goed als je hem zo vaak wast lees ik?
Misschien toch eens over na denken dan.. maar aan de andere kant? Ik heb ze 10 jaar en ze zijn nog TOP waterdicht, dus waarom zou ik? ;)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 19:45

Ieder voorjaar doe ik de dekens naar de wasserij. Wel een erkende en altijd het amigo wasprogramma.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 19:45

Maar dat is toch mega goor als je je paard 10 jaar onder een vieze ongewassen deken zet := ? Er gaan ook allemaal bacterien enzo in de deken zitten he. Ook daarom is wassen goed.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 19:53

Ik was alleen de onderdekens. De regen / Winter dekens nooit. Zo vies worden die niet van binnen, grootste tijd van het jaar gebruik je ze met onderdeken.

Ik heb nog nooit de vraag gehad of ze gewassen zijn als ik een klacht had. Als ze ouder zijn dan 1 jaar krijg je sowieso geen garantie is mijn ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 20:02

loulou schreef:
Ik was alleen de onderdekens. De regen / Winter dekens nooit. Zo vies worden die niet van binnen, grootste tijd van het jaar gebruik je ze met onderdeken.

Ik heb nog nooit de vraag gehad of ze gewassen zijn als ik een klacht had. Als ze ouder zijn dan 1 jaar krijg je sowieso geen garantie is mijn ervaring.

Dan heb je denk ik geen Rambo of Bucas daar zit namelijk 3 jaar garantie op op de waterdichtheid :) dan moeten ze dus wel gewassen zijn met die wasmiddelen en methode.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 20:12

Ik hoor ook vooral dat ze na wassen opeens niet meer waterdicht zijn, en bucas etc geven dan ook geen thuis erna. Bij amigo krijg je om te beginnen maar een jaar 'garantie'.
Dus nee, ik ga er niet aan beginnen dat wassen :) .