[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rijsa

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 16:23

Even een vraagje onder de scheerders hier.

Ik ben van plan om dit jaar zelf een apparaat aan te schaffen en mijn paard voortaan zelf te scheren. Dit omdat dit op langer termijn toch voordeliger is als ieder jaar iemand laten komen om mijn paard te laten scheren.
Ik ben dus nu op zoek naar een goede scheermachine, wat raden jullie aan?

Ik heb nu bij Agradi de Constatana 4 paard gezien en de Sectolin SE 600.
Heeft iemand ervaring met deze scheermachines? En wat is aan te raden?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 16:53

Ik zou gaan voor een goeie 2e handse.
Althans dat was mijn keus. Nieuw kon ik niet betalen. Niet degene die ik in mijn hoofd had. Na wat zoek werk kwam ik een liscop tegen op marktplaats. Ook nog een splinter nieuw voor 160 euro. Nieuw boven de 300

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 19:06

Aesculap zijn hele fijne apparaten! Scheer ik zelf ook mee.

Heb mijn pony net geschoren. Twijfel alleen nog voor de dekens snachts. Hoeveel grams ik op moet doen.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 19:33

Patty14 schreef:
Aesculap zijn hele fijne apparaten! Scheer ik zelf ook mee.

Heb mijn pony net geschoren. Twijfel alleen nog voor de dekens snachts. Hoeveel grams ik op moet doen.

De nachten hier zijn nog vrij warm (zo'n 13 graden) dus er gaat hoogstens een 0 grams regendekentje of fleecedekentje op 's nachts als hij op stal staat. Overdag nu ook geen deken, tenzij het regent.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 20:48

Ik heb n 0 gram erop
Vandaag mocht hij lekker in zijn blote billen in de wei

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 21:10

Rijsa schreef:
Even een vraagje onder de scheerders hier.

Ik ben van plan om dit jaar zelf een apparaat aan te schaffen en mijn paard voortaan zelf te scheren. Dit omdat dit op langer termijn toch voordeliger is als ieder jaar iemand laten komen om mijn paard te laten scheren.
Ik ben dus nu op zoek naar een goede scheermachine, wat raden jullie aan?

Ik heb nu bij Agradi de Constatana 4 paard gezien en de Sectolin SE 600.
Heeft iemand ervaring met deze scheermachines? En wat is aan te raden?

Ik kan je alleen maar aanraden, ga voor een degelijk en goed merk. Vaak zijn deze goed tweedehands te krijgen. Mocht je er 1 tweedehands kopen laat hem dan eerst even een goed checken en schoonmaken door een vakkundig persoon.

Persoonlijk zou ik als het op scheerapparaten aankomt niet op een paar tientjes kijken. Wellicht dat je eens verschillende machines kan proberen in de winkel? Qua trilling en geluid.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 21:15

Ik zie al meer paarden geschoren zijn.. Dus is niet raar als ik morgen zijn hals er uit scheer daar is hij momenteel mega nat elke keer na het rijden..

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 21:33

Waarom dan niet een mooi patroon. Hals is 1e zweet plek.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 21:57

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 22:13

Oh ja ! Das nog wel aardig model.

Ik kan bijna niet wachten tot het maandag is. Dan gaat de Jas uit. Veel te warm. Bah v

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 01:38

Mijn paard staat 24/7 buiten met schuilstal. Bij sneeuw/veel regen kan hij enkel op gebetonneerd gedeelte en schuilstal. (geen optie om hem 's nachts op stal te zetten). Hij heeft nu al een dikkere vacht door de koude nachten.

Hij heeft een hele tijd stilgestaan/ziekte. We zijn 2maand geleden begonnen met hem opnieuw aan het werk te zetten. Gevolg is dat hij conditie en spieren moet opbouwen. Dat vraagt telkens veel energie waardoor hij zweet. Hij zweet aan zijn oren, hoofd, hals, singel, ohz, flanken en billen. Zo goed als overal, aangezien de gevraagde oefeningen vooral gericht zijn om het versterken van de achterhand om zo vw-nw te rijden.

Ik ga vaak 's morgens (rond 8u) rijden. Momenteel kan hij door de warmte overdag, zonder probleem drogen op de weide. Maar helaas zal het over enkele weken te koud zijn overdag waardoor ik hem niet bezweet op de weide wil zetten.

Ik heb een uitrijdeken, 0gr regendeken, 200gr staldeken, 400gr buitendeken met hals en 2 zweetdekens. (toen ik hem 2 winters geleden kocht was hij geschoren maar stond helaas veel op stal, vandaar de gekochte dekens)

Wat kan ik dan het best doen?
* patroon scheren (dacht aan nr 7 of 9). Geen dekens gebruiken?
* niet scheren en geen dekens (maar vrees dat als hij nu al zo zweet, dit door de intensiviteit onmogelijk gaat worden)
* volledig scheren. Met welke dekens?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 08:07

Ik zou hem scheren op hoofd en benen na omdat hij toch 24/7 buiten staat. Zorg dat je een waterdichte deken hebt 0 grams met onderdekens 2x 200 gr. Liefst met hals. Dan kun jij de winter door. In de koude periode losrijden met uitrijddeken en uitstappen met zweetdeken is het beste.
Ik zou persoonlijk mijn paard nooit nat wegzetten. Dat geeft een hele grote aanslag op de spieren....
Na het rijden droogstappen en als je paard dan nog bezweet is een wollen deken erop en nog 10 minuten aan de hand stappen. Zweet trekt door de wollen deken en je paard is zo goed als droog.

Wat je ook kunt doen met een erg bezweet paard is een handdoek nat maken en daarmee over de bezwete plekken. Haal je het vuil en vocht mee weg. Even een wollen deken erop en je paard is zo droog.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 08:46

Kaatje, niet bezweet wegzetten is denk erg lastig. Mijn pony had ik laatst uitgestapt en begint het nazweten pas.. Twee uur later was die pas bijna droog.

Zelf ben ik geen voorstander van half scheren en geen dekens gebruiken, want dan blijven ze op veel plekken nog zweten.
Benen niet scheren scheelt veel kou, dus wijs die te laten.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 09:24

Een hals kan echt wel wat hebben als hij geschoren is ik gebruik nooit een hals deken..

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 10:10

Bezweet buiten zetten is geen probleem hoor,zolang je ze maar goed uitstapt.
Maar scheren lijkt me ook beter,ik schoor mijn 24/7 buiten paarden altijd helemaal.
De laatste had idd een halsdeken op,dat was ook een koukleum,maar vroeger bestond dat niet eens.
Nooit problemen gehad.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 10:33

Ok dan wordt hij volledig (behalve benen) geschoren.

Wanneer kan ik hem het best scheren? Want zoals vermeld in vorige topic, zet ik hem liever niet bezweet buiten zodra het overdag kouder wordt.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 10:56

Ik scheer inderdaad ook gewoon helemaal.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 10:58

*Komt even binnenvallen*

Mijn paard maakt geen lange vacht aan maar een hele korte compacte zomervacht. Ze is nu na 20min echt al bezweet maar ik ben bang dat als ik d'r nu scheer er bijna geen haar vanaf komt. :')
What to do? :=

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 12:45

Ik ga vandaag scheren. Al dat uitstellen. En beestje maar zweten.

Michelle. Je zal je verbazen wat eraf komt mrt een zomer vacht.
Lekker doen.

Vraagje
Mijn andere pony scheer ik normaal aan einde van seizoen om haar de jas uit te doen. Maar ze heeft heel veel schilvers. Zou dit helpen als ik haar nu scheer.
Het is wel een kou kleum.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 15:06

Hier ook een vraagje. Dit jaar wordt mijn merrie geschoren. Staat buiten met schuilstal en kan droog op haar voeten staan. Wat zal ik doen ik wil haar helemaal scheren maar twijfel over haar benen en hoofd. Ze krijgt snel mok en na het werk staande zzweetdruppels op haar hoofd, die is dus soms echt zeiknat. Enerzijds zeg ik hoofd en benen laten voor wzt het is, anderzijds wegens deze dingen toch alles doen. Wie weet wat wijsheid is. Paard wordt alleen in het bos gereden (endurance)

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 16:25

Ik scheer hoofd nooit. Omdat als de rest kaal is kunnen ze zweet goed kwijt. Das mijn ervaring.
Benen scheer ik half.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 17:50

Marjo89 schreef:
Ik ga vandaag scheren. Al dat uitstellen. En beestje maar zweten.

Michelle. Je zal je verbazen wat eraf komt mrt een zomer vacht.
Lekker doen.

Vraagje
Mijn andere pony scheer ik normaal aan einde van seizoen om haar de jas uit te doen. Maar ze heeft heel veel schilvers. Zou dit helpen als ik haar nu scheer.
Het is wel een kou kleum.

Dan ga ik zeker scheren :j
Thanks

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 17:53

Ik zou ook scheren Michelle, als je paard last heeft van snel zweten.

Ik heb gisteren mn eerste paard alweer geschoren. Hij is een jaartje ouder en had alweer teddyvacht aangemaakt. De andere begint nu net te verharen, die zal binnenkort ook wel vacht gaan aanmaken. Gelukkig werkt mn net tweedehands gekochte Aesculap Econom goed!

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 17:59

Als die is geschoren hoef ik toch nog geen deken op? :=
Ze staat overdag buiten en nachts op stal. Maar ik zie al paarden staan met 0gr op en die niet eens buiten komen. :')

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 18:01

Als ik de mijne nu volledig zou scheren (heb nu een dekenmodel gedaan) zou ik hem 's nachts een 0 grams regendeken opdoen. Maar bij mij staan ze wel in buitenstallen die dus net zo koud worden als buiten (8 graden nu 's nachts). Overdag lekker zonder nu met 20 graden :-)