[INFO] Alle vragen over dekens? #02

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pietiedecy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:12

Gini schreef:
pietiedecy schreef:
Baukje blijft onder de 200 staan, want die is 22 februari uitgerekend, dus wil haar binnenkort afbauwen met dekens, als het weer begint te dooien. Kan ze nu beter wat meer haar aanmaken dan nog een dikkere deken erop gooien.

Dit snap ik eigenlijk niet zo goed? Net nu de merrie alle energie die ze heeft het best kan opsparen en in het veulen steken, ga jij haar nog moeite laten doen om alsnog een vacht te kweken (wat volgens mij nu al niet meer kan) en proberen warm te blijven?

Merrie met deken laten bevallen doen we nooit, al vaak gehoord dat er verkeerde dingen gebeuren met veulentjes tussen de dekens etc. dus we halen de dekens gewoon af. Paarden kunnen de hele dag door hooi eten, en houden zichzelf dus goed warm. Ik haal niet in een keer het deken af, en laat haar met opzet onder de 200 grams (gewassen) staan, zodat ze toch een vachtje aanmaakt. Straks is het gewoon dekens afbouwen, maar met deze koud houdt ze em natuurlijk nog op. We doen het altijd zo en nog nooit problemen mee gehad, geen zieke paarden oid, omdat ze de energie nog anders moeten gebruiken, merrie's zien er super uit. Vanaf het begin zonder deken zetten was ook geen optie, want ik reed haar nog fanatiek, dus dan was het veel te veel geklooi met dikke vacht etc.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:16

ietjelover schreef:
Ik had even een vraagje,
weet niet of ik hem hier kan stellen maar kan het altijd proberen.

is het mogelijk om je paard (mini paardje) nu nog te scheren?

Dat is altijd mogelijk, maar je moet hem dan wel goed inpakken met dekens zodat hij het niet koud krijgt!

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:03

Vandaag is de DA bij m'n haflinger geweest, ze had en een tijdje last van kale plekken, korstjes en jeuk op haar hoofd, hals en buik.
Ik had hier ook een topic over gemaakt:

Anne77 @ [MD] Wat kan dit zijn? (met foto's)

Volgens de DA is het geen schurft, mijt, schimmel, luis etc en kan dit (zomaar) ontstaan bij koudbloedige paarden
(ze heeft ook nog eens zomereczeem) heb nu hydrocortiderm gekregen die ik 2 weken lang moet gebruiken op de aangedaane plekken.

De DA had gezegd dat, omdat ze zo ontzettend lang in haar vacht zit, het haar eventueel kon helpen om haar te scheren
zodat ze niet meer zoveel last heeft van haar dikke vacht.
Ze staat al een hele tijd met een deken op maar tot een week geleden nog met een 0 grams deken want als ik maar iets van grams op haar leg zweet ze ontzettend.
Ze staat nu echter met een 200 grams deken op en dat gaat wel redelijk.
Ik ben echt op tijd begonnen met de dekens maar ze heeft toch veel haar ontwikkeld dit jaar.

Maar om even met mijn vraag te komen. Is het nog een mogelijkheid om haar toch nu nog te scheren?
En zou ik haar dan ook een halsdeken om moeten doen? Ze staat in de paddock en op stal (in een grote open schuur met meerdere stallen).
Alvast bedankt

Nyaleti

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:18

Ene paardje staat nu voor het eerst onder een 300 grams, maar die gaat morgenvroeg om 7uur weer naar een 200.
andere staat met een zweetdekentje op en die gaat morgen ook af.

CelienL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:49

arabiertje nu onder de 500 gr gezet & die staat lekker kort in het haar :) mijn ruin staat nog steeds bloot om dat hij regenschurft heeft. Dus Anne77, als het een bacterie is bij je paardje, zou'k em niet scheren omdat er zuurstof moet bij kunnen en zeker niet als je zegt dat hij snel gaat zweten, dan staat hij binnen de kortste keren vol want dan gaat de bacterie uitbreiden

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 23:01

@Celienl, of het een bacterie is weet ik niet precies. Heb geen antibiotica gekregen voor haar.
Ze staat op dit moment ook al onder een deken dus denk dat er qua zuurstof dan niet echt veel verschil in komt te zitten. Als ze geschoren is wel wat meer zuurstof dan zonder al dat haar lijkt me. Of bedoel je dat een bacterie juist erger wordt als er meer zuurstof bij komt?
En ze zweet op de momenten dat ze het warm krijgt onder de deken en door het vele haar op haar hals en borst. En hierdoor krijgt ze weer die jeuk waar ze nu last van heeft. Wat te doen?

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 09:06

Anne77 schreef:
@Celienl, of het een bacterie is weet ik niet precies. Heb geen antibiotica gekregen voor haar.
Ze staat op dit moment ook al onder een deken dus denk dat er qua zuurstof dan niet echt veel verschil in komt te zitten. Als ze geschoren is wel wat meer zuurstof dan zonder al dat haar lijkt me. Of bedoel je dat een bacterie juist erger wordt als er meer zuurstof bij komt?
En ze zweet op de momenten dat ze het warm krijgt onder de deken en door het vele haar op haar hals en borst. En hierdoor krijgt ze weer die jeuk waar ze nu last van heeft. Wat te doen?

kan je niet beginnen met een deel te scheren waar het zweet begint. dan hoef je niet meteen stapels dekens extra op. dan kan je volstaan met een 200 grams extra
en zweet hij misschien beduidend minder.

als hij zo'n pak haar heeft en onder 200 grams staat moet er in mijn ogen aardig wat bij met dit weer als je hem helemaal kaal zou halen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 09:11

Anne77 schreef:
Vandaag is de DA bij m'n haflinger geweest, ze had en een tijdje last van kale plekken, korstjes en jeuk op haar hoofd, hals en buik.
Ik had hier ook een topic over gemaakt:

Anne77 @ [MD] Wat kan dit zijn? (met foto's)

Volgens de DA is het geen schurft, mijt, schimmel, luis etc en kan dit (zomaar) ontstaan bij koudbloedige paarden
(ze heeft ook nog eens zomereczeem) heb nu hydrocortiderm gekregen die ik 2 weken lang moet gebruiken op de aangedaane plekken.

De DA had gezegd dat, omdat ze zo ontzettend lang in haar vacht zit, het haar eventueel kon helpen om haar te scheren
zodat ze niet meer zoveel last heeft van haar dikke vacht.
Ze staat al een hele tijd met een deken op maar tot een week geleden nog met een 0 grams deken want als ik maar iets van grams op haar leg zweet ze ontzettend.
Ze staat nu echter met een 200 grams deken op en dat gaat wel redelijk.
Ik ben echt op tijd begonnen met de dekens maar ze heeft toch veel haar ontwikkeld dit jaar.

Maar om even met mijn vraag te komen. Is het nog een mogelijkheid om haar toch nu nog te scheren?
En zou ik haar dan ook een halsdeken om moeten doen? Ze staat in de paddock en op stal (in een grote open schuur met meerdere stallen).
Alvast bedankt

Ik scheer het hele jaar rond ivm dikke vacht bij mijn fjord die zomers ook te dik in haar vacht zit.
Ik zou als je nu scheert wel een halsdeken omdoen. Je haalt de vacht weg, dus er moet
Ook iets voor terug komen toch? :)

CelienL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:33

ja, ik bedoel dat het erger zal worden omdat de bacterie het net leuk vindt om in een warme, vochtige omgeving (de vacht van je paard dus) te gaan broeien. Misschien vraag je best eens aan je DA of het niet mogelijk is dat je paard regenschurft heeft?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 18:03

pietiedecy schreef:
Gini schreef:
Dit snap ik eigenlijk niet zo goed? Net nu de merrie alle energie die ze heeft het best kan opsparen en in het veulen steken, ga jij haar nog moeite laten doen om alsnog een vacht te kweken (wat volgens mij nu al niet meer kan) en proberen warm te blijven?

Merrie met deken laten bevallen doen we nooit, al vaak gehoord dat er verkeerde dingen gebeuren met veulentjes tussen de dekens etc. dus we halen de dekens gewoon af. Paarden kunnen de hele dag door hooi eten, en houden zichzelf dus goed warm. Ik haal niet in een keer het deken af, en laat haar met opzet onder de 200 grams (gewassen) staan, zodat ze toch een vachtje aanmaakt. Straks is het gewoon dekens afbouwen, maar met deze koud houdt ze em natuurlijk nog op. We doen het altijd zo en nog nooit problemen mee gehad, geen zieke paarden oid, omdat ze de energie nog anders moeten gebruiken, merrie's zien er super uit. Vanaf het begin zonder deken zetten was ook geen optie, want ik reed haar nog fanatiek, dus dan was het veel te veel geklooi met dikke vacht etc.

Bedankt dat je nog even geantwoord hebt. Veulenen met deken om is idd niet aan te raden, dus ik snap de redenering nu. Hier hadden de drachtige merries nooit een deken om, dus zat ik niet met dat "probleem". Goed eten geven, zien dat ze haar reserves niet moet verbranden en ze zal het wel overleven. ;)

xdanieijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 18:50

mijn quarter een onderdeken onder ze winterdeken gedaan, zit nog te twijfelen of de paint er eentje moet ..

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 19:01

Die van mij staat geschoren onder 600 grams.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 19:04

Die van mij staat geschoren onder 500 grams met halsdeken. Maar het is een paard die het snel warm heeft. Met scheren staat hij ook altijd echt te genieten.

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 19:46

CelienL schreef:
ja, ik bedoel dat het erger zal worden omdat de bacterie het net leuk vindt om in een warme, vochtige omgeving (de vacht van je paard dus) te gaan broeien. Misschien vraag je best eens aan je DA of het niet mogelijk is dat je paard regenschurft heeft?

Maar als ik haar scheer dan gaat toch die 'warme vochtige omgeving' weg?
En dat zou betekenen dat de bacterie juist weg gaat?
Of begrijp ik het nou verkeerd?
Heeft iemand van jullie ook wel eens een paard gehad die er op deze manier last van had?
Dus korstjes en jeuk door een dikke wintervacht?

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 19:59

Hoi allemaal,

Ook ik heb een dekenvraagje en aangezien dit topic er is wilde ik niet een nieuw topic openen.
Er worden een aantal koude nachten verwacht en ik weet niet zo goed wat ik hier mee aan moet. Mijn paard is een bijna 5 jarige ruin en het is een fries(75%)xgelder(25%). Hij heeft dit hele winterseizoen gewoon in z'n nakie rondgelopen en een prima wintervacht ontwikkeld. Hij staat in een stal in een niet goed geisoleerde schuur met een buitenluik en een grote deur naar buiten. Ze staan hier met 14 paarden en als het heel koud is, sneeuw of als er gure wind staat gaan de luikjes en de deur dicht om het wat aangenamer te maken voor de paarden. Hij krijgt 3 tot 4x per dag hooi en staat 4 uur per dag buiten. Momenteel mogen ze 's middags weer lekker de wei in.
Nou is de voorspelling dat er een aantal koude nachten aankomen en veel mensen leggen nu alsnog een deken op. Wat vinden jullie? Zou dat nodig zijn of niet? In principe is hij het deze winter gewent zonder deken, maar hij staat wel in een stal 's nachts....

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:29

Ik zou er geen deken meer opleggen hoor. Als hij al de hele winter zonder staat, waarom nu dan eentje op doen :D?

Pony's hier staan 24/7 buiten en krijgen ook geen deken op

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:41

Idd geen deken opleggen als hij al een wintervacht heeft aangemaakt, gewoon 's avonds voor een extra berg hooi zorgen zodat hij genoeg ruwvoer heeft voor de hele nacht, dan houdt ie zich wel warm :)

pietiedecy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:38

Gini schreef:
pietiedecy schreef:

Bedankt dat je nog even geantwoord hebt. Veulenen met deken om is idd niet aan te raden, dus ik snap de redenering nu. Hier hadden de drachtige merries nooit een deken om, dus zat ik niet met dat "probleem". Goed eten geven, zien dat ze haar reserves niet moet verbranden en ze zal het wel overleven. ;)

Ja klopt! Hier de andere drachtige merrie's ook gewoon zonder deken, maar daar wordt verder niks mee gedaan. Deze merrie rijd ik nog. Ze krijgt de hele dag eigenlijk hooi, dus kan haar lekker warm eten! Als de vorst straks weer weg is krijgt ze een dunner dekentje op, en dan later zonder, zodat ze even afwent, en niet in een keer zonder staat.

xdanieijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:22

zo, mijn paint en quarter staan nu met een winterdeken+onderdeken ;)

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:05

EllaBellaah schreef:
Hoi allemaal,

Ook ik heb een dekenvraagje en aangezien dit topic er is wilde ik niet een nieuw topic openen.
Er worden een aantal koude nachten verwacht en ik weet niet zo goed wat ik hier mee aan moet. Mijn paard is een bijna 5 jarige ruin en het is een fries(75%)xgelder(25%). Hij heeft dit hele winterseizoen gewoon in z'n nakie rondgelopen en een prima wintervacht ontwikkeld. Hij staat in een stal in een niet goed geisoleerde schuur met een buitenluik en een grote deur naar buiten. Ze staan hier met 14 paarden en als het heel koud is, sneeuw of als er gure wind staat gaan de luikjes en de deur dicht om het wat aangenamer te maken voor de paarden. Hij krijgt 3 tot 4x per dag hooi en staat 4 uur per dag buiten. Momenteel mogen ze 's middags weer lekker de wei in.

Zou er niks meer opleggen kunnen ze goed zelf regelen. Die van mij stond vorige winter ook bloot en toe was het -18 bij ons.
Nou is de voorspelling dat er een aantal koude nachten aankomen en veel mensen leggen nu alsnog een deken op. Wat vinden jullie? Zou dat nodig zijn of niet? In principe is hij het deze winter gewent zonder deken, maar hij staat wel in een stal 's nachts....

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:13

Ik heb ook een dekenvraagje, net zoals Ellabellaah.

Het gaat over mijn 7 jarige quarter, nu hij staat al de hele tijd zonder deken in de weide maar omdat er inderdaad nu heel koud weer wordt gegeven gevoelstemperatuur -13 begin ik nu toch te twijfelen. Hij heeft wel een wintervacht maar deze is niet zo dik als andere paarden die ik al gezien heb. Hij kan schuilen in zijn schuilhok maar ik maak me toch wat zorgen hij is namelijk aan het verdikken, staat nu al vrij goed. Ribben niet meer zichtbaar en kan ze nu gelukkig niet onmiddellijk voelen :) wat zouden jullie doen? Als het -10° voelde hij zich kiplekker maar dit was zonder wind, voor morgen wordt er veel wind gegeven...

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:18

mijn geschoren welsh staat nu onder 250 grams staldeken+370 gram winterdeken met hals dus koud kan hij het niet krijgen :D
vindt het alleen wel zielig voor zijn benen die hals komt tot aan zijn hoofd en zijn hoofd is niet geschoren omdat dat niet lukte maar alleen zijn benen zijn bloot en daar staat hij nu ook mee in de sneeuw, is dit niet koud????

xdanieijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:21

SmartBH schreef:
Ik heb ook een dekenvraagje, net zoals Ellabellaah.

Het gaat over mijn 7 jarige quarter, nu hij staat al de hele tijd zonder deken in de weide maar omdat er inderdaad nu heel koud weer wordt gegeven gevoelstemperatuur -13 begin ik nu toch te twijfelen. Hij heeft wel een wintervacht maar deze is niet zo dik als andere paarden die ik al gezien heb. Hij kan schuilen in zijn schuilhok maar ik maak me toch wat zorgen hij is namelijk aan het verdikken, staat nu al vrij goed. Ribben niet meer zichtbaar en kan ze nu gelukkig niet onmiddellijk voelen :) wat zouden jullie doen? Als het -10° voelde hij zich kiplekker maar dit was zonder wind, voor morgen wordt er veel wind gegeven...

misschien voor de zekerheid een dunne waterdichte dekentje op doen? helpt ook wat tegen de wind :)

xdanieijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:22

Noetje14 schreef:
mijn geschoren welsh staat nu onder 250 grams staldeken+370 gram winterdeken met hals dus koud kan hij het niet krijgen :D
vindt het alleen wel zielig voor zijn benen die hals komt tot aan zijn hoofd en zijn hoofd is niet geschoren omdat dat niet lukte maar alleen zijn benen zijn bloot en daar staat hij nu ook mee in de sneeuw, is dit niet koud????

volgens mij hebben ze daar niet heel veel last van, en anders zou je de benen ook kunnen inpakken maar dan kunnen ze amper lopen straks haha :+

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:24

[/quote]

Bedankt dat je nog even geantwoord hebt. Veulenen met deken om is idd niet aan te raden, dus ik snap de redenering nu. Hier hadden de drachtige merries nooit een deken om, dus zat ik niet met dat "probleem". Goed eten geven, zien dat ze haar reserves niet moet verbranden en ze zal het wel overleven. ;)[/quote]

Ja klopt! Hier de andere drachtige merrie's ook gewoon zonder deken, maar daar wordt verder niks mee gedaan. Deze merrie rijd ik nog. Ze krijgt de hele dag eigenlijk hooi, dus kan haar lekker warm eten! Als de vorst straks weer weg is krijgt ze een dunner dekentje op, en dan later zonder, zodat ze even afwent, en niet in een keer zonder staat.[/quote]

Zo doen wij het ook !

Na de erge kou en vorst gaat de 200 grams deken eraf en bouwen wij af. De merrie krijgt onbeperkt hooi en zit goed in haar vel dus verwacht geen problemen. Wij verwachten ons veulen pas half april dus hebben nog even om de dekens af te gaan bouwen .