Gini schreef:pietiedecy schreef:Baukje blijft onder de 200 staan, want die is 22 februari uitgerekend, dus wil haar binnenkort afbauwen met dekens, als het weer begint te dooien. Kan ze nu beter wat meer haar aanmaken dan nog een dikkere deken erop gooien.
Dit snap ik eigenlijk niet zo goed? Net nu de merrie alle energie die ze heeft het best kan opsparen en in het veulen steken, ga jij haar nog moeite laten doen om alsnog een vacht te kweken (wat volgens mij nu al niet meer kan) en proberen warm te blijven?
Merrie met deken laten bevallen doen we nooit, al vaak gehoord dat er verkeerde dingen gebeuren met veulentjes tussen de dekens etc. dus we halen de dekens gewoon af. Paarden kunnen de hele dag door hooi eten, en houden zichzelf dus goed warm. Ik haal niet in een keer het deken af, en laat haar met opzet onder de 200 grams (gewassen) staan, zodat ze toch een vachtje aanmaakt. Straks is het gewoon dekens afbouwen, maar met deze koud houdt ze em natuurlijk nog op. We doen het altijd zo en nog nooit problemen mee gehad, geen zieke paarden oid, omdat ze de energie nog anders moeten gebruiken, merrie's zien er super uit. Vanaf het begin zonder deken zetten was ook geen optie, want ik reed haar nog fanatiek, dus dan was het veel te veel geklooi met dikke vacht etc.